Page 2 of 13
Posted: 19 Jun 2008, 11:44
by Borre
Jeg er også spent på evnt forbruksendring pga JR CAI'en. Med CAI fra RacingBeat på min forrige bil økte forbruket ca 1 dl/mil på inspirert langkjøring.
Posted: 23 Jun 2008, 13:55
by uggla
Hadde en måling nå på 0,828 pr mil. Da var det endel høyhastighets cruising i 130+ fra Sverige + en del køstamping i Norge (E6 Østfold....yeah!) inkludert. Helt greit det for så vidt...
Jeg har en teori om at det påståtte økte bensinforbruket pga JR-CAI bare skyldes at det har blitt så forferdelig morsomt å tømme gira. Time vill sjåvv...
Kommer snart tilbake med en cirkamåling til med mer normal langkjøring. Skal bare tømme tanken først.....

Posted: 23 Jun 2008, 20:30
by Sevenord
Hvor kjøpte du denne "jr-cai"? Mulig du har nevnt det uten at jeg har fått det med meg. Høres ut som en upgrade som må vurderes

Posted: 23 Jun 2008, 21:01
by Miatapowers
elsatani wrote:Hvor kjøpte du denne "jr-cai"? Mulig du har nevnt det uten at jeg har fått det med meg. Høres ut som en upgrade som må vurderes

www.miatamania.com er vel plassen.
Posted: 24 Jun 2008, 00:45
by uggla
Jeg kjøpte den fra
www.good-win-racing.com men den selges flere steder bla også
www.ilmotorsports.de
Men det er klart dollaren er kurant om dagen...
Posted: 24 Jun 2008, 01:33
by Sevenord
Takker folkens

Posted: 25 Jun 2008, 01:35
by Rudolf
Borre wrote:Jeg er også spent på evnt forbruksendring pga JR CAI'en. Med CAI fra RacingBeat på min forrige bil økte forbruket ca 1 dl/mil på inspirert langkjøring.
Jeg har "litt" erfaring etter 4000 km med intens forbruksmåling.
Noterte km-stand på GPS ved alle bensinfyllinger (95 oktan).
Forbruk på motorvei i høye hastigheter (maks 195 km/t): 1.1 l/mil
Forbruk med "inspirert" kjøring på fjellveier: 0.9-1.0 l/mil
Siste to dager med blandet kjøring: 0.82 og 0.84 l/mil
Mitt forbruk er likt eller litt mindre etter installering av JR CAI.
Erik
Posted: 25 Jun 2008, 19:30
by B1ackBoX
CAI=cold air intake ? eneste jeg fant på nettet var en metallplate/varmeskjold mellom grenrør eksos og luftinntak kompressor bak venstre vippelykt.
...eller er det noe annet jeg ikke har fått med meg her?
rimelig grønn på dette med upgrades/benevnelser og hele pakka
Blir forhåpentligvis klokere etterhvert
Posted: 25 Jun 2008, 19:36
by Miatapowers
Sjekk på
www.miatamania.com så finner du disse coil air intake, har selv hatt slikt, og det er bra greier, eneste er at når man legger ned lmm som denne operasjonen krever, så vil man ofte få litt mer forbruk, dette har med spjeldet ofte må justeres på fjæra inni, Er flere så har fått litt fusk etter montasje av disse, venter selv på en ny slik cold air..

Posted: 25 Jun 2008, 23:45
by uggla
Jeg er forøvrig svært lykkelig uten skilt. Se som den smiler:
Men men, for å tekkes ordensmakta er festebrakett på vei fra Tyskland....
Snakker om sola så skinner'n....
Jeg ble stoppa av en politipatrulje i dag grunnet manglende skilt foran. Jeg kjørte med det foran i vinduet en stund, men ble lei og syntes jeg ødela pakningen ved vinduet.
Så jeg la det i passasjersetet og det har det vel egentlig ligget en stund... Glemte meg litt der.
Først var han veldig brysk (som vanlig) og lurte på hvor skiltet var og hvorfor jeg kjørte med bilen uten skilt foran.
Jeg svarte som sant var og sa at jeg egentlig hadde glemt meg men at jeg ventet på en brakett fra Tyskland (som er riktig, altså IL). Jeg viste ham tom. bestillingsbekreftelsen som jeg hadde lagt i hanskerommet, nettopp tilfelle noe slikt som dette skjedde.
Videre forklarte jeg at bilen er jo ikke laget for skilt foran og at derfor er en spesialbrakett nødvendig.
Etter litt om og men lot han meg kjøre videre mot at jeg monterte skilt i helga og kjørte med skiltet synlig i frontruta i mellomtiden.
Han var egentlig ganske ålreit, noe de stort sett er (etter min erfaring). Det lønner seg bare og legge seg flat, være ærlig og eventuelt spille "litt dum".
Fremstår man ellers som ryddig, ordentlig og høflig kommer man langt. Jeg skjønner jo at de stopper meg, men det er jo veldig positivt at de bruker hue etter å ha sjekket vognkort og førerkort og funnet alt OK
Posted: 25 Jun 2008, 23:46
by uggla
Blir denne stilen her ett par dager da:

Posted: 26 Jun 2008, 00:13
by uggla
B1ackBoX sa:
CAI=cold air intake ? eneste jeg fant på nettet var en metallplate/varmeskjold mellom grenrør eksos og luftinntak kompressor bak venstre vippelykt.
...eller er det noe annet jeg ikke har fått med meg her?
rimelig grønn på dette med upgrades/benevnelser og hele pakka
Blir forhåpentligvis klokere etterhvert
Du kan også se noen bilder av CAI'en på side 1 av denne tråden samt noen gode bilder i tråden til Rudolf...(side 21 ++ tror jeg)
Posted: 26 Jun 2008, 00:39
by Sevenord
Har samme oppfatning som deg angående politiet, bare man har en defensiv, rolig og ydmyk holdning så går det greit. Så lenge man vet man har gjort feil så er det ingen vits å hisse seg opp.

Bra du slapp med en advarsel du også

(ref episode med meg selv ang litt for mye lys i front).
Posted: 02 Jul 2008, 22:45
by uggla
Næmen, airdam jo!
Det var jaggu på tide....først tok det nesten 2 måneder å få den levert fra US of A, og siden sleit jeg som bare med å få av de små stagene under frontfangeren.
Da bar det til Auto85 i igjen. Og de fiksa det, alt er vel lettere med bukk...
Fylte olje på motor, gir og diff i samme slengen. Samt fikk dem til å montere medbrakte tennplugger og airdam. Kom på 2390,-.
Syntes det var helt OK.
Nå begynner det å ligne noe. La sommeren begynne!

Posted: 02 Jul 2008, 22:53
by Rudolf
Vakkert !
Erik