Resonans i dørene
Moderator: Styremedlemmer
- Steinar
- 7200 RPM
- Medlemsnummer: 560
- Status: Offline
Ka med å slå av radioen når man kjører? Motorlyd og fuglekvitter når man kjører rolig gjennom en skog er også "balsamerende" musikk.
Det beste med våren når man kjører åpent er alle luktene og lydene.
Har en sønn på 13 år som synes at en tur på landet er pyton når det lukter kuskit. Argumenter fra faren at kuskit i små luktmengder er balsamerende for sjelen blir møtt med himlende øyne og fnys. Døtrene, som begge er fylt 20 år begynner å forstå synspunktene fra "gamle" far.
Prøver bare å si at musikk i en MX5 er ikke så viktig for meg, selv om BB King på full guffe gir kjøreopplevelsen en ny dimensjon.
Steinar
Har en sønn på 13 år som synes at en tur på landet er pyton når det lukter kuskit. Argumenter fra faren at kuskit i små luktmengder er balsamerende for sjelen blir møtt med himlende øyne og fnys. Døtrene, som begge er fylt 20 år begynner å forstå synspunktene fra "gamle" far.
Prøver bare å si at musikk i en MX5 er ikke så viktig for meg, selv om BB King på full guffe gir kjøreopplevelsen en ny dimensjon.
Steinar
2008 PRHT (Svarte F.)
X-Sambagull -99 1.8
X-Sambagull -99 1.8
-
Pussig at du skulle nevne det. Tenkte samme tanken da jeg passerte en åker idag - var på nippet til å nyte lukten/stanken. Gjødselstanken er utrolig nok noe av sjarmen med åpen bil. Og for ikke snakke om og passere et hageselskap som griller koteletter o.l...Steinar wrote: Har en sønn på 13 år som synes at en tur på landet er pyton når det lukter kuskit. Argumenter fra faren at kuskit i små luktmengder er balsamerende for sjelen blir møtt med himlende øyne og fnys.
For de av oss som bruker kjerra som bruksbil er det kjekt med radio. Synes originalanlegget er helt ok - blir det for lite fuss når Journey-albumet rocker får man synge høyt selv...
X 1995 Miata popular equipment package
X 1993 Miata C-Pack
X 1994 Miata C-pack
X 1993 Miata C-Pack
X 1994 Miata C-pack
Å jøye meg, var meget trøtt å sliten når det ble skrevet ser jeg.Rudolf wrote:Fikk ikke helt med meg hva du monterte i din bil ?mrinzane wrote:Jeg monterte slike på mine, vanvittig fornøyd. Så slipper du fuktighet på elementene dine og. Stapper de i hulllet å monterer elementet, åsså skjærer du eventuelt bort restene rundt kanten.
Den sjappa der holder til her på sunnmøre, flinke og veldig service vennlige folk.
Hvilken sjappe da?
installbay er i Tønsberg.
Jeg skulle gjerne visst om en butikk i Oslo-området.
Liker å kjøpe slike ting over disk.
Noen som vet ?
Erik
http://www.bassbrothers.no/display.aspx ... rodid=1504
Jeg monterte slike i dørene mine etterfulgt av focal frontsett, det spiller jo ganske bra. Men allikavel ikke noe resonans som jeg hører fra innsiden. Kan nok høre pittelitt fra utsiden, men skal det vekk må jeg legge på en 10x 50 cm asfalt plate lr no i døra.
Mazda MX-5 05 sølv NBFL 1,8 Sport.
X Mazda MX-5 10th Anniversary nr. 7395
X Mazda MX-5 91brg.
X Mazda MX-5 92rød.
X Mazda MX-5 91brg.
X Mazda MX-5 92rød.
- TraCkinG
- 7200 RPM
- Medlemsnummer: 587
Ser genialt ut.. har vært på utkikk etter noe slikt.. tror nok det blir innkjøp av de der ja, var jo ikke så ille pris heller!mrinzane wrote:http://www.bassbrothers.no/display.aspx ... rodid=1504
og faktisk gratis frakt om man forhåndsbetaler.. om de er så servicevennlige som det sies, så skal jo ikke det være noe problem

Medlem nr: 587
'91 Miata Silverstone, 1,6
m/ diverse chrome styling
Miata Silverstone, 1:18
www.miata.no
www.miata.no
De er geniale, å servicen er vanvittig bra. De svarer på mail på døgnets mest utrolige timer. Jeg kjøpte et focal sett der å de "hettene", siden de ikke var ute på nettbutikken ennå så fikk jeg alt tilsendt fraktfritt i postoppkrav. Som kompensasjon for de ikke var i nettbutikken, hehe...TraCkinG wrote:Ser genialt ut.. har vært på utkikk etter noe slikt.. tror nok det blir innkjøp av de der ja, var jo ikke så ille pris heller!mrinzane wrote:http://www.bassbrothers.no/display.aspx ... rodid=1504
og faktisk gratis frakt om man forhåndsbetaler.. om de er så servicevennlige som det sies, så skal jo ikke det være noe problem
Mazda MX-5 05 sølv NBFL 1,8 Sport.
X Mazda MX-5 91brg.
X Mazda MX-5 92rød.
X Mazda MX-5 91brg.
X Mazda MX-5 92rød.
- TraCkinG
- 7200 RPM
- Medlemsnummer: 587
Da har jeg bestilt de som mrinzane anbefalte, har litt mindre problemer med å hive inn høyttalerene i bilen da.. frykten var at fukt skulle ta dem! Fysj og æsj..
Håper ikke det tar for lang tid i posten, gleder meg til å montere
Håper ikke det tar for lang tid i posten, gleder meg til å montere

Medlem nr: 587
www.miata.no
www.miata.no
- Rudolf
- 7200 RPM
- Medlemsnummer: 627
Du har et fint poeng derSteinar wrote:Ka med å slå av radioen når man kjører? Motorlyd og fuglekvitter når man kjører rolig gjennom en skog er også "balsamerende" musikk.
Steinar

Jeg kjører mye med taket nede året rundt, og vet å sette pris på stillheten også !
Men du må også være klar over at Rudolf er min eneste bil.
Så i kø med snøslaps en tidlig vintermorgen på ringveien, da er det ikke like romantisk.
DA ønsker jeg best mulig lyd ut av stereoanlegget mitt

Erik
MX-5 1990, Rudolf
Mazdaspeed Miata 2005, Chili
Fiat 2300 S Coupe, Ghia
Vignale Samantha 1969, Samantha
Lancia Beta Montecarlo 1975, Martin
Lancia Beta Montecarlo 1977
Lancia Beta 2000 HPE 1978
Bertone X1/9 1982, Bertil
Volvo P1800 1961 (Bygget av Jensen i England)
X Miata 1993 LE, Leopold
X Miata 1995 R-package
Fiat 2300 S Coupe, Ghia
X Miata 1993 LE, Leopold
X Miata 1995 R-package
- Rudolf
- 7200 RPM
Nei for de som har bilen på bukker i garasjen, så er kanskje ikke poenget med støydemping så stortHF-mx5T wrote:carbon dørsider. ingen støydemping, og omfavne mekaniske lydersportsbiler vi har er det ikke ? musikk.. pføy..

Erik
MX-5 1990, Rudolf
Fiat 2300 S Coupe, Ghia
X Miata 1993 LE, Leopold
X Miata 1995 R-package
Fiat 2300 S Coupe, Ghia
X Miata 1993 LE, Leopold
X Miata 1995 R-package
- Rudolf
- 7200 RPM
Jeg har monter et stykke med kraftig "pakkeplast" som en regnfrakk over mine elementer.mrinzane wrote: Å jøye meg, var meget trøtt å sliten når det ble skrevet ser jeg.
http://www.bassbrothers.no/display.aspx ... rodid=1504
Jeg monterte slike i dørene mine etterfulgt av focal frontsett, det spiller jo ganske bra. Men allikavel ikke noe resonans som jeg hører fra innsiden. Kan nok høre pittelitt fra utsiden, men skal det vekk må jeg legge på en 10x 50 cm asfalt plate lr no i døra.
(festet ved å klemme fast når elementet ble skrudd på plass)
Det burde fungere på samme måten ?
Fordi det har jo ikke noe dempende effekt i seg selv ?
Erik
MX-5 1990, Rudolf
Fiat 2300 S Coupe, Ghia
X Miata 1993 LE, Leopold
X Miata 1995 R-package
Fiat 2300 S Coupe, Ghia
X Miata 1993 LE, Leopold
X Miata 1995 R-package
- Rudolf
- 7200 RPM
Jeg fikk en mail i dag der det sto:
"Min yngste sønn har en todørs Civic,som hadde samme
problemer vi teipet og isolerte alt som kunne bevege seg,men til nesten ingen nytte.Han kjøpte tilslutt
selvklebende asfaltmatte for lydisolering og vibrasjonsdemping hos Torshov bilrekvisita denne platen
er 2mm. tykk og veldig lett og legge. Husker jeg ikke
feil var platen 40x50 cm. og pris ca.80kr. Disse platene
fjernet ihvertfall problemene på Civic"n."
Jeg begynner å bli overbevist om at matter er tingen
Andre som har erfaring med matter fra Torshov ?
(Synes det er dumt å sende i posten og betale frakt)
Erik
"Min yngste sønn har en todørs Civic,som hadde samme
problemer vi teipet og isolerte alt som kunne bevege seg,men til nesten ingen nytte.Han kjøpte tilslutt
selvklebende asfaltmatte for lydisolering og vibrasjonsdemping hos Torshov bilrekvisita denne platen
er 2mm. tykk og veldig lett og legge. Husker jeg ikke
feil var platen 40x50 cm. og pris ca.80kr. Disse platene
fjernet ihvertfall problemene på Civic"n."
Jeg begynner å bli overbevist om at matter er tingen

Andre som har erfaring med matter fra Torshov ?
(Synes det er dumt å sende i posten og betale frakt)
Erik
MX-5 1990, Rudolf
Fiat 2300 S Coupe, Ghia
X Miata 1993 LE, Leopold
X Miata 1995 R-package
Fiat 2300 S Coupe, Ghia
X Miata 1993 LE, Leopold
X Miata 1995 R-package
- inglar
- 7200 RPM
- Medlemsnummer: 558
Asfaltplater virker veldig bra mot resonans. De har på Eltek også. www.dynabel.no men den er 5mm tykke. Asfaltplater er veldig tunge, men du trenger kanskje ikke å plastre igjen hele døra med dette. Prøv litt av gangen og se hvordan det blir. Du kan evt. prøve spray for å komme til på kjipe steder.
------------------------------------------------
Sakset fra bilforumet.net
bitumen = asfaltplater = tilfører bare vekt på flaten den er på som hjelper litt mot demping.. er brukt orginalt i biler levert fra fabrikk.. brukt i små mengder, men strategisk plassert..,feks midt på dørbladet, på største flatene i dørken, og en liten flekk i hjulbrønn.. bitumen er billig og enkelt for bil-industrien ...
bitumen har desverre en tendens til å sprekke/krympe ved temperatur skiftninger og over tid..
dynamat (feks. extreme) = betegnes som det beste på markedet når det gjelder demping, også betegnet som det dyreste, men kvalitet betaler seg i lengden.
dynamat er "visko-elastisk" noe som betyr at når flaten den er limt på vibrerer så utvikler den varme som får dynamat til å utvide seg (blir mykere) som igjen stopper vibrasjonen..varmeutviklingen er ekstremt liten men den er der..
brownbread er vel samme type matte som dynamat, bare billigere og ikke fullt samme kvalitet/demping.. er vel sagt/testa at to lag med brownbread er samma som et lag dynamat extreme..hvor sant det er, vet jeg ikke 100%...
dempemasse = tykt-flytende masse som virker på samme måte som dynamat, visko-elastisk.. massen bare smører / sprayer man på flaten. den er vannbasert og herder ved at vannet fordamper, og får dempe-funksjon etter 8~24T tørking men herder fortsatt inntil 1uke..
dempemassen blir mer eller mindre vannfast(tåler løsemiddel og brenner/smelter ikke) etter ferdigherdet, men kan trekke vann, ca 5~10% om konstant i fuktighet..
derfor kan den med hell lakkes over med lakk, enkel lakk på boks hjelper godt nok..
Litt mer info om demping.
http://www.popularhotrodding.com/tech/0 ... index.html
Virker som Dynamat er det alle skryter av. Må bestilles fra utlandet da det ikke ser ut til at noen i Norge selger dette. Men sjekk evt. med land innen eu slik at du kan sende det via Poste Restante til Sverige og ta en shoppingdag når du henter det momsfritt.
http://www.fona.no/index.cfm?tmpl=butik ... b_kid=1562
http://installbay.no/product_info.php?c ... cts_id=901
http://installbay.no/product_info.php?c ... cts_id=244
http://engenaudio.com/Produkter/Install/Install.htm
Sakset fra bilforumet.net
bitumen = asfaltplater = tilfører bare vekt på flaten den er på som hjelper litt mot demping.. er brukt orginalt i biler levert fra fabrikk.. brukt i små mengder, men strategisk plassert..,feks midt på dørbladet, på største flatene i dørken, og en liten flekk i hjulbrønn.. bitumen er billig og enkelt for bil-industrien ...
bitumen har desverre en tendens til å sprekke/krympe ved temperatur skiftninger og over tid..
dynamat (feks. extreme) = betegnes som det beste på markedet når det gjelder demping, også betegnet som det dyreste, men kvalitet betaler seg i lengden.
dynamat er "visko-elastisk" noe som betyr at når flaten den er limt på vibrerer så utvikler den varme som får dynamat til å utvide seg (blir mykere) som igjen stopper vibrasjonen..varmeutviklingen er ekstremt liten men den er der..
brownbread er vel samme type matte som dynamat, bare billigere og ikke fullt samme kvalitet/demping.. er vel sagt/testa at to lag med brownbread er samma som et lag dynamat extreme..hvor sant det er, vet jeg ikke 100%...
dempemasse = tykt-flytende masse som virker på samme måte som dynamat, visko-elastisk.. massen bare smører / sprayer man på flaten. den er vannbasert og herder ved at vannet fordamper, og får dempe-funksjon etter 8~24T tørking men herder fortsatt inntil 1uke..
dempemassen blir mer eller mindre vannfast(tåler løsemiddel og brenner/smelter ikke) etter ferdigherdet, men kan trekke vann, ca 5~10% om konstant i fuktighet..
derfor kan den med hell lakkes over med lakk, enkel lakk på boks hjelper godt nok..
Litt mer info om demping.
http://www.popularhotrodding.com/tech/0 ... index.html
Virker som Dynamat er det alle skryter av. Må bestilles fra utlandet da det ikke ser ut til at noen i Norge selger dette. Men sjekk evt. med land innen eu slik at du kan sende det via Poste Restante til Sverige og ta en shoppingdag når du henter det momsfritt.
http://www.fona.no/index.cfm?tmpl=butik ... b_kid=1562
http://installbay.no/product_info.php?c ... cts_id=901
http://installbay.no/product_info.php?c ... cts_id=244
http://engenaudio.com/Produkter/Install/Install.htm
- Rudolf
- 7200 RPM
Her snakker vi om fjæret vekt.Techtor wrote:er ikke disse mattene rimelig tunge da? jeg hadde ihvertfall vært skeptisk til å legge til ekstra vekt.
Jeg veier 62kg og passer på å tisse (0.6kg) og barbere meg (0.0001kg) før jeg setter meg i bilen.
Dessuten har jeg alltid mindre enn halv tank bensin (15kg).
Reservehjulet er erstattet med dekk på boks og jeg har minimalt med skrot i bilen (10kg).
Ikke har jeg noen tung kompressor eller turbo heller

Disse mattene veier vel et par kg, men "sparetiltakene" som jeg har nevnt oppveier dette.
Så jeg tror nok ikke at disse mattene skal ødelegge egenskapene til bilen

Erik
MX-5 1990, Rudolf
Fiat 2300 S Coupe, Ghia
X Miata 1993 LE, Leopold
X Miata 1995 R-package
Fiat 2300 S Coupe, Ghia
X Miata 1993 LE, Leopold
X Miata 1995 R-package
- Rudolf
- 7200 RPM
Mange takk for fine tips Kiminglar wrote:Asfaltplater virker veldig bra mot resonans. De har på Eltek også. www.dynabel.no men den er 5mm tykke. Asfaltplater er veldig tunge, men du trenger kanskje ikke å plastre igjen hele døra med dette. Prøv litt av gangen og se hvordan det blir. Du kan evt. prøve spray for å komme til på kjipe steder.

Jeg leser til øyet bllir stort og vått .....
Erik
MX-5 1990, Rudolf
Fiat 2300 S Coupe, Ghia
X Miata 1993 LE, Leopold
X Miata 1995 R-package
Fiat 2300 S Coupe, Ghia
X Miata 1993 LE, Leopold
X Miata 1995 R-package