Page 2 of 3

Posted: 28 May 2008, 15:22
by indahla
Jeg ringte like godt til Tollvesenet og Vegvesenet..

Tollvesenet: Du betaler for det Vegvesenet registrerer.
Vegvesenet: Alle biler fra USA beregnes vha volum, ikke CO2. Wankel teller 1:1. Altså 1300 = 1300.

Jeg skulle vel bare ringt først... :oops:

Posted: 28 May 2008, 15:24
by indahla
biXen wrote:
Vegard wrote:
biXen wrote:Ah, hehe. Nei venter på en RX-8 fra uniten, bruker importør da, betaler for å slippe hodeverk :P
Hvem?

Posted: 28 May 2008, 15:25
by Hauk
Haha... all den brennevinen til ingen nytte altså. Bra!

Posted: 28 May 2008, 15:26
by biXen
indahla wrote:
biXen wrote:Ah, hehe. Nei venter på en RX-8 fra uniten, bruker importør da, betaler for å slippe hodeverk :P
Hvem?
Orlando motor, de som har importert mange av MSMene for folket her inne.

Posted: 28 May 2008, 15:40
by TraZan
indahla wrote:Jeg ringte like godt til Tollvesenet og Vegvesenet..

Tollvesenet: Du betaler for det Vegvesenet registrerer.
Vegvesenet: Alle biler fra USA beregnes vha volum, ikke CO2. Wankel teller 1:1. Altså 1300 = 1300.

Jeg skulle vel bare ringt først... :oops:
Har hørt at RX8 1,3 l blir beregna til 2,6 l.

Posted: 28 May 2008, 15:44
by Vegard
TraZan wrote:
indahla wrote:Jeg ringte like godt til Tollvesenet og Vegvesenet..

Tollvesenet: Du betaler for det Vegvesenet registrerer.
Vegvesenet: Alle biler fra USA beregnes vha volum, ikke CO2. Wankel teller 1:1. Altså 1300 = 1300.

Jeg skulle vel bare ringt først... :oops:
Har hørt at RX8 1,3 l blir beregna til 2,6 l.
Det hadde også trådstarter, men vi har vel drept det rykte nå.

Posted: 28 May 2008, 22:17
by HansT
Vegard wrote:
TraZan wrote:
indahla wrote:Jeg ringte like godt til Tollvesenet og Vegvesenet..

Tollvesenet: Du betaler for det Vegvesenet registrerer.
Vegvesenet: Alle biler fra USA beregnes vha volum, ikke CO2. Wankel teller 1:1. Altså 1300 = 1300.

Jeg skulle vel bare ringt først... :oops:
Har hørt at RX8 1,3 l blir beregna til 2,6 l.
Det hadde også trådstarter, men vi har vel drept det rykte nå.
Tull og tøys ! Det er ikke noe rykte.. det er FAKTA !

Mazda RX-8 er blitt beregnet som 2,6 liter (2616ccm) etter EU-normen, og jeg er ALDRI overbevist over en telefonsamtale til Vegvesenet. Det der ville jeg VIRKELIG hatt skriftelig før jeg importerte en wankel hvis jeg var dere. Jeg har selv ringt vegvesen og andre etater, og fått ulike svar alt etter hvem jeg har snakket med. Jeg har tidligere jobbet selv i offentlig forvaltning, og dessverre var det flere ganger "noen" på sentralbordet eller en eller annen plass hadde uttalt seg helt feil i forhold til lover og forskrifter.

Sjekk f.eks. denne artikkelen:

http://www.dinside.no/php/art.php?id=89819

Posted: 28 May 2008, 22:42
by biXen
Man er ikke sikker før bilen er registrert i motorvognregisteret.

Men man blir ikke klokere av å sitere artikler fra 2003 FØR bilen kom til landet. Og EU regler fra 2003 har jo lite å bety når bilen unntaksregistreres fra USA. Forøvrig vil jeg gjerne se logikken bak å se i vognkortet på en bil at det står volum på 1308 og så skrive opp 2616 når det ikke står noen plass i våre forskrifter per idag.

Men ja, gudene vet i dette landet.
231-hestersversjonen er enda svakere, og yter kun 211 Nm ved 5.500 o/min.
5500? Hahaha. Er jo 3500 igjen til redline :P (men in all fairness stiger det ikke særlig mer oppover ;) )

Posted: 28 May 2008, 23:03
by Vegard
HansT wrote:
Vegard wrote:
TraZan wrote: Har hørt at RX8 1,3 l blir beregna til 2,6 l.
Det hadde også trådstarter, men vi har vel drept det rykte nå.
Tull og tøys ! Det er ikke noe rykte.. det er FAKTA !

Mazda RX-8 er blitt beregnet som 2,6 liter (2616ccm) etter EU-normen, og jeg er ALDRI overbevist over en telefonsamtale til Vegvesenet. Det der ville jeg VIRKELIG hatt skriftelig før jeg importerte en wankel hvis jeg var dere. Jeg har selv ringt vegvesen og andre etater, og fått ulike svar alt etter hvem jeg har snakket med. Jeg har tidligere jobbet selv i offentlig forvaltning, og dessverre var det flere ganger "noen" på sentralbordet eller en eller annen plass hadde uttalt seg helt feil i forhold til lover og forskrifter.

Sjekk f.eks. denne artikkelen:

http://www.dinside.no/php/art.php?id=89819
Har nå lest om flere som har importert både rx-7 og rx-8 fra usa uten at det noen gang er nevnt at de har betalt for 2616 ccm. Og dette ville vært nevnt!

Mazdafun som skreiv innlegget jeg quotet har selv importert FDer fra USA.

Posted: 29 May 2008, 08:27
by indahla
HansT wrote:Jeg har tidligere jobbet selv i offentlig forvaltning, og dessverre var det flere ganger "noen" på sentralbordet eller en eller annen plass hadde uttalt seg helt feil i forhold til lover og forskrifter.
Han jeg snakket med var 1 av 2 personer hos Vegvesenet i Drammen som drev med godkjenning og registrering av biler fra USA. Helt uoppfordret ramset han opp det som måtte gjøres på bilen med tanke på lys++ Lyste litt opp gjorde han også når jeg nevnte det gjaldt en RX-8 :D Han visste helt klart hva han snakket om. Men, som du sier, man bør alltid får det skriftelig. Problemet med dette er at jeg har inntrykk av at alle uttalelser fra offentlige etater inneholder noe alla: "vi tar ikke noe ansvar for det vi skriver..."

Posted: 29 May 2008, 09:10
by biXen
indahla wrote:Han jeg snakket med var 1 av 2 personer hos Vegvesenet i Drammen som drev med godkjenning og registrering av biler fra USA. Helt uoppfordret ramset han opp det som måtte gjøres på bilen med tanke på lys++ Lyste litt opp gjorde han også når jeg nevnte det gjaldt en RX-8 :D Han visste helt klart hva han snakket om. Men, som du sier, man bør alltid får det skriftelig. Problemet med dette er at jeg har inntrykk av at alle uttalelser fra offentlige etater inneholder noe alla: "vi tar ikke noe ansvar for det vi skriver..."
Du har det rette inntrykket. Har hørt at de ikke garanterer for noe før det er registrert i motorvognregisteret, selv etter man har betalt avgiftene først. Men jeg tror bare de dekker baken sin.

Posted: 29 May 2008, 19:44
by joebar
biXen når får du rxen din??? venter på en slik selv fra usa

Posted: 29 May 2008, 19:57
by biXen
joebar wrote:biXen når får du rxen din??? venter på en slik selv fra usa
Blir en stund til, som du sikkert vet er det pågang ut av havnene der for tiden. Så når den endelig kommer til Norge så må jo litt annet ordnes før jeg får den så. Må være tålmodig, huff ;)

Posted: 29 May 2008, 23:31
by KnutH
Biler registrert etter 1. januar 2001 skal avgiftsberegnes etter CO2-utslipp. Synd igrunn, jeg kunne tenkt meg å importere en 2004-modell, men den vil bli mange titusenlapper dyrere totalt enn en 2006-modell pga. høyere CO2-utslipp.

http://tinyurl.com/49vl6t

Edit: indahla: sa virkelig Tollvesenet at du betaler for det Vegvesenet registrerer? Det høres jo helt utrolig ut med tanke på det som står på siden jeg linker til. De skriver jo svart på hvitt at begge deler skal registreres hvis mulig. Når jeg importerte bil for tre år siden var jeg først hos Tollvesenet og etterpå hos Vegvesenet, sistnevnte kunne ikke godkjenne bilen og levere ut skilter før de hadde kvittering på at jeg hadde betalt engangsavgift hos Tollvesenet. Hvor er logikken?!

Posted: 30 May 2008, 00:17
by biXen
KnutH wrote:Biler registrert etter 1. januar 2001 skal avgiftsberegnes etter CO2-utslipp. Synd igrunn, jeg kunne tenkt meg å importere en 2004-modell, men den vil bli mange titusenlapper dyrere totalt enn en 2006-modell pga. høyere CO2-utslipp.
Er jo derfor folk importerer fra USA da.

Og Tollvesenet forbeholder retten til å kreve ekstra avgift etter man godkjenner bilen såvidt jeg har hørt.