Page 2 of 3
Posted: 03 Sep 2008, 20:39
by nope-mx5
Jeg for min del synes 26 ulykker med personskader er 26 for mange.
Aldri helt sett poenget med å kjøre helt idiot på vei.
Take it to the track....
-n
Posted: 03 Sep 2008, 21:09
by Pelle
Et blink inne i en tunnel ville sikkert vært ganske forstyrrende, vil jeg tro.
Posted: 03 Sep 2008, 21:16
by TurboLag
believe you me, ble blinka i lærdalstunellen når jeg kjøpte bilen. så ikke en dritt de neste sekundene.. trafikksikkert har tydeligvis sine definisjoner, alt som kan dra penger til staten er usikkert, resten går...
Posted: 03 Sep 2008, 21:44
by biXen
Var vel en engelsk undersøkelse som konkluderte med at fotobokser økte ulykker rundt dem pga. blinkene.
Posted: 03 Sep 2008, 21:49
by biXen
nope-mx3 wrote:Jeg for min del synes 26 ulykker med personskader er 26 for mange.
Aldri helt sett poenget med å kjøre helt idiot på vei.
Take it to the track....
-n
Nå kan man også spør seg hvor mange "verstinger" man tar med en fotoboks. Spørs om det bare ikke er familiefaren som ikke fulgte med på speedometeret et sekund.
Det er sånn overfokus på fart, det er fullt mulig å trø på litt rundt fartsgrensa uten å sette folk noe mer i fare enn man gjør når man skifter felt på motorveien uten å sjekke dødvinkelen, for å sette det i perspektiv. Jeg savner kjøreinteresse og glede generelt, hvis alle bare kjører Prius og kjeder seg så blir det neppe tryggere i trafikken.
Faktum er at fotobokser ikke har noe med trafikksikkerhet å gjøre i det store og hele. Men tunneller er ihvertfall en plass, av alle, det er en grunn til å ha dem, skummelt om noe skjer der. Selv om alt har en tendens til å bli overdrevet, nå som media har bestemt seg for å fokusere på trafikk dette året.
Posted: 03 Sep 2008, 21:55
by Kjakan
Her lager man virkelig et problem der det ikke er et problem.
Sier seg selv at når 1200 sjåfører blir tatt på 4 dager er fartsgrensene unaturlig lave. Penger i kassa....
nope-mx3 wrote:Er jo ikke rart de plasserer de der heller.
Har vært utrolig mye eksempler på vanvittig idiotisk kjøring i rælingstunellen.
Men dette har vært på vei oppover, fordi det er et glimrende sted å kappkjøre fordi det viser hva som virkelig bor i bilen. Nedover går trafikken i 80-90...
indahla wrote:
Alle fotoboks-soner er skiltet, men hvor langt før dette skiltet skal stå er jeg usikker på.
På E18 mellom Ski og Elvestad er det to fotobokser som ikke er skiltet...
Posted: 03 Sep 2008, 21:59
by Kjakan
nope-mx3 wrote:Jeg for min del synes 26 ulykker med personskader er 26 for mange.
Aldri helt sett poenget med å kjøre helt idiot på vei.
Take it to the track....
-n
Nå må du skille mellom vanlig trafikkulykker og streetracing da
De fleste av disse ulykkene er helt vanlige påkjørseler bakfra o.l pga kø i inngangen til rundkjøringen , rånere krasjer ikke på vei nedover der, de holder seg på Shellen.
Posted: 03 Sep 2008, 23:23
by caLitri
er sikker på at 50% av de som har blitt tatt i Rælingstunnelen kjører automat. heller ganske godt nedover der. ser ofte biler med automat som må ligge på bremsa gjennom hele tunnelen.
sikkert mye bedre å måtte kjøre i 80 tvers over rundkjøringa pga fading på bremsene når man en endelig er ferdig med tunnelen og kom seg "trygt" forbi fotoboksen

Posted: 03 Sep 2008, 23:43
by MagnusAntony
caLitri wrote:er sikker på at 50% av de som har blitt tatt i Rælingstunnelen kjører automat. heller ganske godt nedover der. ser ofte biler med automat som må ligge på bremsa gjennom hele tunnelen.
sikkert mye bedre å måtte kjøre i 80 tvers over rundkjøringa pga fading på bremsene når man en endelig er ferdig med tunnelen og kom seg "trygt" forbi fotoboksen

Veeel.. De fleste automater har en måte å bremse på gira på. Låse den i 2/3 gir for eksempel.
Posted: 04 Sep 2008, 08:40
by indahla
biXen wrote:Var vel en engelsk undersøkelse som konkluderte med at fotobokser økte ulykker rundt dem pga. blinkene.
Hvordan kan de det når engelske fotobokser tar bilde bakfra...? Må være de som kjører andre vei som blir blendet da kanskje...

Posted: 04 Sep 2008, 09:42
by biXen
indahla wrote:
Hvordan kan de det når engelske fotobokser tar bilde bakfra...? Må være de som kjører andre vei som blir blendet da kanskje...

Det er vel de amerikanske det? Forskjell på USA og England

Posted: 04 Sep 2008, 10:23
by indahla
biXen wrote:Det er vel de amerikanske det? Forskjell på USA og England

Njæ.. .Rimelig sikker på at de engelske også står peker forover, altså bak på bilen... De har jo venstrekjøring og utifra dette bildet ser det ut som kamera står på samme sted som i Norge. Altså peker det andre vei i England...
PS: Syns å huske det fra en Top Gear eller Fifth Gear episode også, der de skulle se om de kunne kjøre så fort forbi kamera at det ikke rakk å ta bilde.
Posted: 04 Sep 2008, 10:32
by biXen
Føler meg ganske sikker på at jeg har sett motpekende kameraer der, mulig de har flere typer, men er ikke sikker. Uansett vil det jo om kvelden lyse opp noe sinnsvakt.
Posted: 04 Sep 2008, 12:33
by caLitri
Mener å ha lest at i england tar de selve bildet bakfra. men måler farten når man kommer imot.
Posted: 04 Sep 2008, 12:41
by nope-mx5
Forskjellen i England og Norge er at de ikke har krav på å identifisere sjåføren av bilen.
Uansett hvem som kjører bilen er det eier som står ansvarlig, og mottar boten.
Derfor har det ikke noe å si i England om det tas bilde bakfra.
-n