Page 2 of 3
Posted: 25 Sep 2008, 09:19
by SweetMX5
jo da jo da
minner meg litt om seans kommentar i the fast and the furious tokyo drift.l.
"so you all race with these little things huh? cute little toys.."
når han ser på RX-8en til Neela he he
men vi skjønner poenget med at han har kjørt corvette, men jeg syns er riskoker skal alltid være en riskoker med 4 sylindre eller 2 rotorhus

Re: Power (Norsk: Effekt)
Posted: 25 Sep 2008, 10:13
by biXen
HansT wrote:Vrælet og draget når en gir på med en V8, og den mørke rolige brumlingen når en glir sakte fremover...ummhhh.. For å si det på den måten...
Personlig synes jeg det er porno når jeg hører en porta wankel motor, men det er nok smaksak, Corvette er noe av det bedre over dammen, men ville personlig aldri hatt en sånnen harrytralle.
Men nå var vel litt av poenget her at han skulle ha en motor OPPI 5eren. Da ville jeg personlig gått minste motstands vei. Den LS1 som man nevner finnes det vel også ferdige kit for, i Australia mener jeg å huske. Men det er vel kanskje RHD greier som ikke passer.
Posted: 25 Sep 2008, 16:21
by StianF
flyingmiata.com har f.eks kitt..... er ikke montering dette står på.
er enklere enn den sure wankelen

Posted: 25 Sep 2008, 16:47
by biXen
StianF wrote:flyingmiata.com har f.eks kitt..... er ikke montering dette står på.
er enklere enn den sure wankelen

Hmmm... Sur wankel ja, tror at hvis vi snakker power så er det ikke mye surt
http://videos.streetfire.net/video/MPS- ... _39698.htm
http://www.youtube.com/watch?v=CCk3wmCOYsI
Men den eldre generasjon får jo litt ståpels av dyp brummelyd, så da er det ikke poeng med noe som prøver å få F1 biler til å høres ut som bromming

Posted: 25 Sep 2008, 20:06
by Kjakan
Det må jo bli usannsynlig vanskelig å kjøre aktivt med så mye kraft og dreiemoment i en bil på 1000kg? Tørr ikke tenke på hvordan det vil være på våt vei o.l.
Amerikansk motor er jo driftsikkert og går relativt billig, så er en god løsning. Et aber er at mtp de nye reglene til Biltilsynet kan man ikke forandre bilen stort i forhold til originalstand. Har f.eks blitt helt stopp i godkjenning av E30 325 med M3 eller M5-motor o.l, fordi de aldri ble levert med større enn 2.5l. Dette vil nok slå knockout på eventuelle Miata-planer også.
Så det beste er nok å bygge en prøveskiltsbil for banedager og koseturer - eneste er at det ville vært trist å legge så mange arbeidstimer inn i noe uten å kunne bruke det.
Posted: 26 Sep 2008, 11:08
by StianF
Jeg synes wankel er kult jeg, men man må se mørketalla med ombygde motorer også.. hvor j**** fort folk raser... brukerfeil blablabla...
v8'er greiene holder år etter år...
Posted: 26 Sep 2008, 11:39
by jeaste
[quote="SweetMX5"]jo da jo da
minner meg litt om seans kommentar i the fast and the furious tokyo drift.l.
"so you all race with these little things huh? cute little toys.."
når han ser på RX-8en til Neela he he
men vi skjønner poenget med at han har kjørt corvette, men jeg syns er riskoker skal alltid være en riskoker med 4 sylindre eller 2 rotorhus

[/quote]
hehe, må si meg enig som den am car fantasten jeg er. Men er absolutt åpne for litt miksing av "raser" og.
Jeg syns virkelig at dette er forsøket verdt!!!! Og du må sende med pm da du er ferdig så jeg får sitte på og høre hvor vakkert det kan bli i en mx-5

Posted: 26 Sep 2008, 12:36
by nope-mx5
Mistenker at samtalen med biltilsynet blir noe slikt:
'Du vil putte hva i en Mx-5??' etterfulgt av massiv latter som følger deg hele veien ut til bilen
Bare se hvor vanskelige de er på å få godkjent turbokonvertering som kanskje ikke gir mer en 30-40hk mer...
Så lenge ikke Mazda gir tommelen opp (noe Mazda har gjort i England, Usa, Australia og Japan, ved å selge turbomodeller), så nekter Mazda i Norge å godta noe som helst endring/trimming.
Veldig synd igrunn, siden SP modellen i Australia er basert på min motor, og med akkurat for min del passe effekt.
Men kommer man med en Volvo 240 kan man dytte inn akkurat hva man vil siden Volvo sier: maks 220hk, null grense på dreiemoment.
Synd Mazda Norge skal være så vanskelige...
Burde vært en smal sak å godkjenne f.eks Begi-S på en 2001 modell.
Bremsene er jo samme som på Mazdaspeed, og da garantert for minst 170hk.
Chassi og clutch er jo også likt. Men, Norsk flisespikkeri er jo som det er...
-n
Posted: 26 Sep 2008, 13:42
by anton.g
Har ikke noe med Volvo 240 å gjøre,
det går på årsmodeller.
Pluss at svenskene har vært flinke til å få igjennom en del ting, når det gjelder trimming/ombygginger.
Dette har som alt annet tatt tid.
Lempligere krav på kjøretøy registrert før 01.01.1989 og etter, når det gjelder motortrimming, ombygging, også her i Norge.
Har to bilprosjekter, akkurat nå.
En Miata 1990 mod, og en Porsche 914, 74 mod. 1.8.
Regelverket for å sette i større motor i den, er enklere enn for Miata `n.
Har derfor vært på nippet til å gi opp hele prosjektet.
Da jeg har blitt for gammel til å kjøre rundt med noe som ikke er godkjent trimmet/ombygd.
Er nå ihvertfall i en dialog med biltilsynet, mulighetene er der.
anser
Posted: 26 Sep 2008, 21:42
by Kjakan
StianF wrote:Jeg synes wankel er kult jeg, men man må se mørketalla med ombygde motorer også.. hvor j**** fort folk raser... brukerfeil blablabla...
v8'er greiene holder år etter år...
Riktig det, har aldri hatt helt sansen for wankel selv da det krever overhalinger og væsker av en annen verden, selv moderne konstruksjoner. Amerikanske V8ere er skuddsikre, og går bra og billig.
Nå om dagen er vel alle fabrikanter vanskelig å godkjenne, men for noen år tilbake var vel Volvo og Opel av de bedre å drive med. Før gikk det greit å godkjenne Corsa A med C20let (2l turbo) uten problemer, idag er dette umulig. En tidligere kamerat av meg har f.eks en Kadett C godkjent med samme motor, mens idag er dette umulig pga nytt krav på max 200nm (c20let har 220 eller mer tror jeg).
Gjør som meg, en fantastisk og kjøreglad original-Mazda, og en fantastisk BMW (har fantasert flere ganger om å stappe M5-motoren ned i miataen hehe). Jeg foretrekker selv å ha alt på det rene i vognkort, da jeg ikke kjenner noen som tar eu-kontroller svart. Dessuten har jeg erfart at politiet sjekker motor opp mot vognkort o.l ved ulykker, og jeg vil ikke bli gjeldsoffer i en eventuell forsikringstvist.
Posted: 26 Sep 2008, 22:00
by biXen
Kjakan wrote:
Riktig det, har aldri hatt helt sansen for wankel selv da det krever overhalinger og væsker av en annen verden, selv moderne konstruksjoner. Amerikanske V8ere er skuddsikre, og går bra og billig.
Nå om dagen er vel alle fabrikanter vanskelig å godkjenne, men for noen år tilbake var vel Volvo og Opel av de bedre å drive med. Før gikk det greit å godkjenne Corsa A med C20let (2l turbo) uten problemer, idag er dette umulig. En tidligere kamerat av meg har f.eks en Kadett C godkjent med samme motor, mens idag er dette umulig pga nytt krav på max 200nm (c20let har 220 eller mer tror jeg).
Gjør som meg, en fantastisk og kjøreglad original-Mazda, og en fantastisk BMW (har fantasert flere ganger om å stappe M5-motoren ned i miataen hehe). Jeg foretrekker selv å ha alt på det rene i vognkort, da jeg ikke kjenner noen som tar eu-kontroller svart. Dessuten har jeg erfart at politiet sjekker motor opp mot vognkort o.l ved ulykker, og jeg vil ikke bli gjeldsoffer i en eventuell forsikringstvist.
Mye av disse wankel greiene er også myter, og mye grunner i folk som ombygger i stor skala uten å ha peiling og prøver og feiler mye, og wankel er nok en motor som er mer sensitiv for tullball spesielt for folk som tømmer girene med kald motor osv. Men når den blir velholdt og pleid med så vil den tåle mye mer enn en konvensjonell motor, det har Mazda bevist i LeMans blant annet, og beviser det hele tiden i GT serien nå for tiden.
Når det gjelder ombygging så ville jeg ikke bare tenkt på hva som er billig og kan bli godkjent. Skal du ha det streetlegal bør du kanskje også tenke på dine egne liv og lemmer. Ellers ender man vel fort som en av de kinesiske bilene hvor man får motoren i pannen når man krasjer i 60km/t

Posted: 26 Sep 2008, 22:17
by Kjakan
biXen wrote:
Mye av disse wankel greiene er også myter, og mye grunner i folk som ombygger i stor skala uten å ha peiling og prøver og feiler mye, og wankel er nok en motor som er mer sensitiv for tullball spesielt for folk som tømmer girene med kald motor osv. Men når den blir velholdt og pleid med så vil den tåle mye mer enn en konvensjonell motor, det har Mazda bevist i LeMans blant annet, og beviser det hele tiden i GT serien nå for tiden.
Folk som rævkjører kald motor er jo idioter, og rammer alle merker dessverre. FIA-bilene blir vel overhalt etter hvert løp, så er vel ikke helt sammenlignbart med vanlige brødbiler. Har lest flere steder at det er vanlig å overhale på 80-100k, og det er svakt. Samt bensinforbruk/oljeforbruk (som du ikke har lagt skjul på selv)...Kjente en som hadde en RX7 cab, og der gikk toppen til helvete etter en liten sommer. Men det må sies at det var en nisse av en 19-åring bak spakene som gasset det bilen var god for både i fart og på tomgang.
Posted: 26 Sep 2008, 22:55
by biXen
Joda, men nå er RX-7 fra 1992 og Renesis fra 2004, det skjer faktisk litt på den fronten også. Bare se på Furai

Men feilfri er de ikke, men tross alt er Mazda en litt knøtt i bilverden og egenhendig drifter en motortype, jeg synes det er fantastisk, og takker Gud hver gang det går mot 9500 rpm

Posted: 27 Sep 2008, 08:11
by Elanzer
Kjakan wrote:
Kjente en som hadde en RX7 cab, og der gikk toppen til helvete etter en liten sommer. Men det må sies at det var en nisse av en 19-åring bak spakene som gasset det bilen var god for både i fart og på tomgang.
altså... det er jo ingen topp på wankel motorene... så det skal jo godt gjøres...
Posted: 27 Sep 2008, 11:48
by biXen
Hvorfor siterer du meg på noe jeg ikke har sagt? Jeg vet godt at wankel ikke har topp, men la faktisk ikke merke til at han sa det
