Beverly
Moderator: Styremedlemmer
-
- 2000 RPM
- Posts: 252
- Joined: 11 Jan 2006, 01:00
- Medlemsnummer: 833
- Location: Bergen
- Status: Offline
Re: Beverly
Så utrolig kjipt at det skal være slik som dette da!
Hadde det vært snakk om en bil som ikke er typegodkjent i Europa kunne jeg til nød ha forstått det. Men det er jo allerede bruktimportert Miataer i hundredetall fra statene til Norge. Og bilen er jo mer eller mindre dønn den samme som en Mx5 fra Europa! Og hva skjer hvis en vil bruktimportere en Miata som allerede har vært registrert noen år i europa..er det like vanskelig da og?
Er det noen som egentlig vet hva hensikten med med å gjøre det så mye vanskeligere er da? Hva er det en vil prøve å oppnå med dette liksom? Ikke snyter en staten for penger ved ved bruktimport av en bil, og ikke er det noen sikkerhetsrisiko med det, så hvorfor skal en ikke kunne få lov til det?
Blir så irritert!!!
Men lykke til videre med å få skilter på Beverly. Det ordner seg forhåpentligvis til slutt!
Hadde det vært snakk om en bil som ikke er typegodkjent i Europa kunne jeg til nød ha forstått det. Men det er jo allerede bruktimportert Miataer i hundredetall fra statene til Norge. Og bilen er jo mer eller mindre dønn den samme som en Mx5 fra Europa! Og hva skjer hvis en vil bruktimportere en Miata som allerede har vært registrert noen år i europa..er det like vanskelig da og?
Er det noen som egentlig vet hva hensikten med med å gjøre det så mye vanskeligere er da? Hva er det en vil prøve å oppnå med dette liksom? Ikke snyter en staten for penger ved ved bruktimport av en bil, og ikke er det noen sikkerhetsrisiko med det, så hvorfor skal en ikke kunne få lov til det?
Blir så irritert!!!
Men lykke til videre med å få skilter på Beverly. Det ordner seg forhåpentligvis til slutt!
-97 MX-5 1.8 "Balder"
(X) -90 Miata 1.6 JRM45 "Mia"
-16 Nissan X-Trail 4x4
-16 Kia Soul EV
-17 Connect
(X) -90 Miata 1.6 JRM45 "Mia"
-16 Nissan X-Trail 4x4
-16 Kia Soul EV
-17 Connect
- Rudolf
- 7200 RPM
- Posts: 5969
- Joined: 26 Sep 2006, 02:00
- Medlemsnummer: 627
- Location: Oslo
- Contact:
- Status: Offline
Beverlys ublide møte med det kalde Norge ...
Først noen vakre bilder fra gårsdagen, for å få tilbake optimismen og pågangsmotet (og raseriet ...)
Nyvasket i minus 20 grader:

Så oppmøte på Risløkka kl.12.00
Jeg behøver vel ikke å fortelle at Beverly passerte samtlige tester med glans.

Etter tre og en halv times venting i hallen gikk solen ned ......

Ventingen ble som kjent kronet med blankt avslag og en fullstendig bortkastet dag.
..... slik var min debut i importbransjen
Jeg vil få takke for stort engasjement og mange gode tips.
Konstruktive forslag har dukket opp både her på forumet, PM, epost og telefon.
Nå er ikke jeg den første som møter problemer med import fra USA,
og jeg hadde nok ikke studert sakskomplekset godt nok på forhånd
I dag har jeg fått klarhet i en del forhold.
Mazda (både i Norge og Belgia) har ingenting mer å bidra med.
De kan IKKE gi dokumentasjon på samsvar med europeisk regelverk på en bil som er produsert for det amerikanske markedet.
Så har jeg vært i kontakt med "konkurenten" i Rogaland, Ledulf Nilsen.
Han importerte ca. 80 Miataer for omkring ti år siden.
Da klarte han å skaffe dokumentasjon fra TÜV i Tyskland.
Denne dokumentasjonen er ikke lenger tilgjengelig, og/eller reglene er endret.
Miata M-edition som ble importert i fjor ble tatt inn på grunnlag av "unntaksregelen" (Kjøretøyforskriften § 1-15).
Da står jeg igjen med to muligheter:
1. Ta opp "kampen" og begynne innsamling av kompatibilitesterklæringer og annen dokumentasjon i EU-land.
Mye jobb, papirer og tidsbruk
2. Søke om godkjenning på grunnlag av unntaksreglen. Bilen må da vises i Drammen.
Ulempen her er at bilen ikke kan "røres" etter godkjenning. Ikke en gang lov å skifte felger ....
)
Jeg vurderer å prøve meg på alternativ 1.
Time will show .......
Erik
Først noen vakre bilder fra gårsdagen, for å få tilbake optimismen og pågangsmotet (og raseriet ...)
Nyvasket i minus 20 grader:
Så oppmøte på Risløkka kl.12.00
Jeg behøver vel ikke å fortelle at Beverly passerte samtlige tester med glans.
Etter tre og en halv times venting i hallen gikk solen ned ......
Ventingen ble som kjent kronet med blankt avslag og en fullstendig bortkastet dag.
..... slik var min debut i importbransjen

Jeg vil få takke for stort engasjement og mange gode tips.
Konstruktive forslag har dukket opp både her på forumet, PM, epost og telefon.
Nå er ikke jeg den første som møter problemer med import fra USA,
og jeg hadde nok ikke studert sakskomplekset godt nok på forhånd

I dag har jeg fått klarhet i en del forhold.
Mazda (både i Norge og Belgia) har ingenting mer å bidra med.
De kan IKKE gi dokumentasjon på samsvar med europeisk regelverk på en bil som er produsert for det amerikanske markedet.
Så har jeg vært i kontakt med "konkurenten" i Rogaland, Ledulf Nilsen.
Han importerte ca. 80 Miataer for omkring ti år siden.
Da klarte han å skaffe dokumentasjon fra TÜV i Tyskland.
Denne dokumentasjonen er ikke lenger tilgjengelig, og/eller reglene er endret.
Miata M-edition som ble importert i fjor ble tatt inn på grunnlag av "unntaksregelen" (Kjøretøyforskriften § 1-15).
Da står jeg igjen med to muligheter:
1. Ta opp "kampen" og begynne innsamling av kompatibilitesterklæringer og annen dokumentasjon i EU-land.
Mye jobb, papirer og tidsbruk
2. Søke om godkjenning på grunnlag av unntaksreglen. Bilen må da vises i Drammen.
Ulempen her er at bilen ikke kan "røres" etter godkjenning. Ikke en gang lov å skifte felger ....

Jeg vurderer å prøve meg på alternativ 1.
Time will show .......
Erik
MX-5 1990, Rudolf
Mazdaspeed Miata 2005, Chili
Fiat 2300 S Coupe, Ghia
Vignale Samantha 1969, Samantha
Lancia Beta Montecarlo 1975, Martin
Lancia Beta Montecarlo 1977
Lancia Beta 2000 HPE 1978
Bertone X1/9 1982, Bertil
Volvo P1800 1961 (Bygget av Jensen i England)
X Miata 1993 LE, Leopold
X Miata 1995 R-package
Mazdaspeed Miata 2005, Chili
Fiat 2300 S Coupe, Ghia
Vignale Samantha 1969, Samantha
Lancia Beta Montecarlo 1975, Martin
Lancia Beta Montecarlo 1977
Lancia Beta 2000 HPE 1978
Bertone X1/9 1982, Bertil
Volvo P1800 1961 (Bygget av Jensen i England)
X Miata 1993 LE, Leopold
X Miata 1995 R-package
- inglar
- 7200 RPM
- Posts: 3098
- Joined: 29 Mar 2006, 02:00
- Medlemsnummer: 558
- Location: Rælingen
- Contact:
- Status: Offline
Re: Beverly
Siden du har mulighet til å ta opp kampen og se hvordan det vil gå så hadde jeg også prøvd det for alternativ to. Kanskje du treffer på en litt mer oppegående og hyggelig kontrollør ved neste godkjenningsforsøk. Det vil garantert ta litt tid, men du vil jo uansett få skilter på den ved hjelp av unntaksregelen. Og så har du jo to andre å ta av også da
Evt. bruke Leopold til litt godsaker hvis du vil ha litt mer fraspark, og beholde de to siste så originale som mulig.

- biXen
- 7200 RPM
- Posts: 3347
- Joined: 13 Apr 2004, 02:00
- Medlemsnummer: 999
- Location: Stavanger
- Contact:
- Status: Offline
Re: Beverly
Minnes for noen år siden å ha sett lignende saker med USA import som ikke var på unntak så det ante meg det var det du prøvde på. Kjipt at det skal være sånn. Du får ha lykke til hvis du kjører på med alt. 1. Fight the power 

- Rudolf
- 7200 RPM
- Posts: 5969
- Joined: 26 Sep 2006, 02:00
- Medlemsnummer: 627
- Location: Oslo
- Contact:
- Status: Offline
Alternativ 1 ble valgt
Gøy med regler .....
Da har jeg sendt et brev på 30 sider til Statens Vegvesen (3 siders brev med 27 sider vedlegg).
I brevet har jeg tatt for meg tre av punktene som ikke ble godkjent på Beverly.
Bremser, styring og lydnivå.
Årsaken til at bilen ikke ble godkjent var at jeg ikke kunne dokumentere at den tilfredstiller EU forskrifter på disse områdene.
(jeg kan dokumentere at bilen tilfredstiller de amerikanske FMVSS-reglene, men det var ikke tilstrekkelig
)
Nå har jeg funnet regelverk i Danmark, Finland og England som sidestiller kravene fra EU (til bremser, styring og lydnivå) med FMVSS-reglene.
Dette har jeg fått tak i dokumentasjon på (s.k. samsvarserklæringer).
I tillegg har jeg dokumentert fra delekataloger og databaser at bremser og styring består av de samme delene,
med samme delenummer, på en Europeisk og en Amerikansk MX5.
(men dette er jo noe VI vet fra før)
Så får vi se .......
..... men jeg har mine tvil, sa grisen .....
Erik
Gøy med regler .....
Da har jeg sendt et brev på 30 sider til Statens Vegvesen (3 siders brev med 27 sider vedlegg).
I brevet har jeg tatt for meg tre av punktene som ikke ble godkjent på Beverly.
Bremser, styring og lydnivå.
Årsaken til at bilen ikke ble godkjent var at jeg ikke kunne dokumentere at den tilfredstiller EU forskrifter på disse områdene.
(jeg kan dokumentere at bilen tilfredstiller de amerikanske FMVSS-reglene, men det var ikke tilstrekkelig

Nå har jeg funnet regelverk i Danmark, Finland og England som sidestiller kravene fra EU (til bremser, styring og lydnivå) med FMVSS-reglene.
Dette har jeg fått tak i dokumentasjon på (s.k. samsvarserklæringer).
I tillegg har jeg dokumentert fra delekataloger og databaser at bremser og styring består av de samme delene,
med samme delenummer, på en Europeisk og en Amerikansk MX5.
(men dette er jo noe VI vet fra før)
Så får vi se .......
..... men jeg har mine tvil, sa grisen .....
Erik
MX-5 1990, Rudolf
Mazdaspeed Miata 2005, Chili
Fiat 2300 S Coupe, Ghia
Vignale Samantha 1969, Samantha
Lancia Beta Montecarlo 1975, Martin
Lancia Beta Montecarlo 1977
Lancia Beta 2000 HPE 1978
Bertone X1/9 1982, Bertil
Volvo P1800 1961 (Bygget av Jensen i England)
X Miata 1993 LE, Leopold
X Miata 1995 R-package
Mazdaspeed Miata 2005, Chili
Fiat 2300 S Coupe, Ghia
Vignale Samantha 1969, Samantha
Lancia Beta Montecarlo 1975, Martin
Lancia Beta Montecarlo 1977
Lancia Beta 2000 HPE 1978
Bertone X1/9 1982, Bertil
Volvo P1800 1961 (Bygget av Jensen i England)
X Miata 1993 LE, Leopold
X Miata 1995 R-package
- Vegard
- 7200 RPM
- Posts: 1877
- Joined: 14 Nov 2007, 00:16
- Medlemsnummer: 0
- Location: Hokksund
- Contact:
- Status: Offline
Re: Beverly
Hvis du har dette i data form, kunne det vært spennende å lese.
Og om det holder som bevis er det jo verdifullt for framtiden også.
Lykke til, om det ikke går får du hvertfall et godt innblikk i norsk bil byråkrati...
Og om det holder som bevis er det jo verdifullt for framtiden også.
Lykke til, om det ikke går får du hvertfall et godt innblikk i norsk bil byråkrati...
- midget77
- 6500 RPM
- Posts: 813
- Joined: 01 Sep 2004, 02:00
- Medlemsnummer: 517
- Location: Fredrikstad
- Contact:
- Status: Offline
Re: Beverly
Tvi-tvi.
Håper at du treffer en som tør tenke, slik at du får godkjent denne hvite skjønnheten.
Håper at du treffer en som tør tenke, slik at du får godkjent denne hvite skjønnheten.
Thorvald
Classic red Miata 1989 prod. juni 89 -
'A' package
Rød, original hardtop.
185/60x14 på BBS-sommer og sjøstjerner-vinter
- originalt kort tonneau cover
Classic red Miata 1989 prod. juni 89 -
'A' package
Rød, original hardtop.
185/60x14 på BBS-sommer og sjøstjerner-vinter
- originalt kort tonneau cover
Re: Beverly
Blir definitivt for teit om de ikke godkjenner bremser som kan dokumenteres er identiske i Norge og Usa.
Men, ingenting forundrer meg når det gjelder Statens Vegvesen....
-n
Men, ingenting forundrer meg når det gjelder Statens Vegvesen....
-n
Volvo V40 D2 2013
x 2001 NBFL Sport
Forumtroll
x 2001 NBFL Sport
Forumtroll
- perri
- 2000 RPM
- Posts: 393
- Joined: 16 Aug 2009, 14:18
- Medlemsnummer: 858
- Location: OSLO
- Status: Offline
Re: Beverly
Vi får vel håpe på at Statens Vegvesen har møtt sin overmann her....
If it ain't broken, don't fix it.
97 NA RØD 1,8L BP
06 SAAB 93 SC Maptun stg.1
97 NA RØD 1,8L BP
06 SAAB 93 SC Maptun stg.1
- Rudolf
- 7200 RPM
- Posts: 5969
- Joined: 26 Sep 2006, 02:00
- Medlemsnummer: 627
- Location: Oslo
- Contact:
- Status: Offline
Re: Beverly
Alt er i "data form", men tror ikke jeg legger ut de 30 sidene på forumetVegard wrote:Hvis du har dette i data form, kunne det vært spennende å lese.
Og om det holder som bevis er det jo verdifullt for framtiden også.
Lykke til, om det ikke går får du hvertfall et godt innblikk i norsk bil byråkrati...

( .... vet ikke om det går an heller ...)
Amcar klubben har jo jobbet med dette i årevis og det var jo p.g.a at de ikke lykkes at de fikk innført "unntaksregelen".
Jeg har jo lest litt Kjøretøyforskrifter i det siste og kan godt fortelle dere om endel ting som ikke er lov.

Jeg kan ikke dokumentere at de identiske bremsene er testet på den biltypen (Miata med amerikansk VIN) i henhold til EU-bestemmelser.nope-mx5 wrote:Blir definitivt for teit om de ikke godkjenner bremser som kan dokumenteres er identiske i Norge og Usa.
Men, ingenting forundrer meg når det gjelder Statens Vegvesen....
-n
DER ligger problemet.
Jeg får registrert Beverly, vær du sikker ....midget77 wrote:Tvi-tvi.
Håper at du treffer en som tør tenke, slik at du får godkjent denne hvite skjønnheten.
(..... kommer bare an på under hvilket regelverk det blir)
Erik
MX-5 1990, Rudolf
Mazdaspeed Miata 2005, Chili
Fiat 2300 S Coupe, Ghia
Vignale Samantha 1969, Samantha
Lancia Beta Montecarlo 1975, Martin
Lancia Beta Montecarlo 1977
Lancia Beta 2000 HPE 1978
Bertone X1/9 1982, Bertil
Volvo P1800 1961 (Bygget av Jensen i England)
X Miata 1993 LE, Leopold
X Miata 1995 R-package
Mazdaspeed Miata 2005, Chili
Fiat 2300 S Coupe, Ghia
Vignale Samantha 1969, Samantha
Lancia Beta Montecarlo 1975, Martin
Lancia Beta Montecarlo 1977
Lancia Beta 2000 HPE 1978
Bertone X1/9 1982, Bertil
Volvo P1800 1961 (Bygget av Jensen i England)
X Miata 1993 LE, Leopold
X Miata 1995 R-package
- Rudolf
- 7200 RPM
- Posts: 5969
- Joined: 26 Sep 2006, 02:00
- Medlemsnummer: 627
- Location: Oslo
- Contact:
- Status: Offline
Re: Re:
Den ER kliss ny ... (såvidt innkjørt).Hauk wrote: Jeg tar meg den frihet å quote dette bildet. Vakker bil. Ser ut som den er kliss ny.
Lykke til!
Takker

Erik
MX-5 1990, Rudolf
Mazdaspeed Miata 2005, Chili
Fiat 2300 S Coupe, Ghia
Vignale Samantha 1969, Samantha
Lancia Beta Montecarlo 1975, Martin
Lancia Beta Montecarlo 1977
Lancia Beta 2000 HPE 1978
Bertone X1/9 1982, Bertil
Volvo P1800 1961 (Bygget av Jensen i England)
X Miata 1993 LE, Leopold
X Miata 1995 R-package
Mazdaspeed Miata 2005, Chili
Fiat 2300 S Coupe, Ghia
Vignale Samantha 1969, Samantha
Lancia Beta Montecarlo 1975, Martin
Lancia Beta Montecarlo 1977
Lancia Beta 2000 HPE 1978
Bertone X1/9 1982, Bertil
Volvo P1800 1961 (Bygget av Jensen i England)
X Miata 1993 LE, Leopold
X Miata 1995 R-package
- AJF
- 6500 RPM
- Posts: 922
- Joined: 23 Sep 2003, 02:00
- Medlemsnummer: 282
- Location: Oslo
- Status: Offline
Re: Beverly
Huff og huff.. føler seg ikke mye stolt over Norge når en leser om slikt paragrafrytteri.. At det er mulig for statens vegvesen å komme med så mye oppgulp for å stikke kjepper i hjulene for medborgere...Rudolf wrote:
Jeg får registrert Beverly, vær du sikker ....
(..... kommer bare an på under hvilket regelverk det blir)
Bra å se at du har den rette spiriten Erik - har troa på at du klarer og dokumentere paragrafrytterne i senk og får den godkjent på regelverket du helst ønsker, STÅ PÅ!!
Hiver meg også på med en forsinkt gratulasjon for å ha fått bilen til Norge, julenissen har litt å jobb med for å overgå dette til neste jul...
- Rudolf
- 7200 RPM
- Posts: 5969
- Joined: 26 Sep 2006, 02:00
- Medlemsnummer: 627
- Location: Oslo
- Contact:
- Status: Offline
Litt medhold ....
Det vil si at de har lagt all faglig vurdering til side og viser kun til teksten i Kjøretøyforskriften
Jeg har anledning til å klage til Direktoratet (og Kongen i Statsråd), men det gidder jeg ikke.
Så da er det bare å bestille time i Drammen og satse på godkjenning etter §1-15 (unntaksreglene).
Jeg er ikke overrasket i det hele tatt.
Erik
De frafaller kravet om styreinnretning, men "står på krava" når det gjelder bremser og støy.AJF wrote: - har troa på at du klarer og dokumentere paragrafrytterne i senk og får den godkjent på regelverket du helst ønsker, STÅ PÅ!!
Det vil si at de har lagt all faglig vurdering til side og viser kun til teksten i Kjøretøyforskriften

Jeg har anledning til å klage til Direktoratet (og Kongen i Statsråd), men det gidder jeg ikke.
Så da er det bare å bestille time i Drammen og satse på godkjenning etter §1-15 (unntaksreglene).
Jeg er ikke overrasket i det hele tatt.
Erik
MX-5 1990, Rudolf
Mazdaspeed Miata 2005, Chili
Fiat 2300 S Coupe, Ghia
Vignale Samantha 1969, Samantha
Lancia Beta Montecarlo 1975, Martin
Lancia Beta Montecarlo 1977
Lancia Beta 2000 HPE 1978
Bertone X1/9 1982, Bertil
Volvo P1800 1961 (Bygget av Jensen i England)
X Miata 1993 LE, Leopold
X Miata 1995 R-package
Mazdaspeed Miata 2005, Chili
Fiat 2300 S Coupe, Ghia
Vignale Samantha 1969, Samantha
Lancia Beta Montecarlo 1975, Martin
Lancia Beta Montecarlo 1977
Lancia Beta 2000 HPE 1978
Bertone X1/9 1982, Bertil
Volvo P1800 1961 (Bygget av Jensen i England)
X Miata 1993 LE, Leopold
X Miata 1995 R-package
- midget77
- 6500 RPM
- Posts: 813
- Joined: 01 Sep 2004, 02:00
- Medlemsnummer: 517
- Location: Fredrikstad
- Contact:
- Status: Offline
Re: Beverly
Hvis man måler støyen, og skifter de bremsedelene som ikke er godkjente med godkjente (egentlig like) deler, ville de bli fornøyde da?
Thorvald
Classic red Miata 1989 prod. juni 89 -
'A' package
Rød, original hardtop.
185/60x14 på BBS-sommer og sjøstjerner-vinter
- originalt kort tonneau cover
Classic red Miata 1989 prod. juni 89 -
'A' package
Rød, original hardtop.
185/60x14 på BBS-sommer og sjøstjerner-vinter
- originalt kort tonneau cover