Page 11 of 75

Re: Beverly

Posted: 07 Jan 2010, 20:32
by miatajon
Så utrolig kjipt at det skal være slik som dette da!
Hadde det vært snakk om en bil som ikke er typegodkjent i Europa kunne jeg til nød ha forstått det. Men det er jo allerede bruktimportert Miataer i hundredetall fra statene til Norge. Og bilen er jo mer eller mindre dønn den samme som en Mx5 fra Europa! Og hva skjer hvis en vil bruktimportere en Miata som allerede har vært registrert noen år i europa..er det like vanskelig da og?

Er det noen som egentlig vet hva hensikten med med å gjøre det så mye vanskeligere er da? Hva er det en vil prøve å oppnå med dette liksom? Ikke snyter en staten for penger ved ved bruktimport av en bil, og ikke er det noen sikkerhetsrisiko med det, så hvorfor skal en ikke kunne få lov til det?

Blir så irritert!!!

Men lykke til videre med å få skilter på Beverly. Det ordner seg forhåpentligvis til slutt!

Posted: 07 Jan 2010, 21:06
by Rudolf
Beverlys ublide møte med det kalde Norge ...

Først noen vakre bilder fra gårsdagen, for å få tilbake optimismen og pågangsmotet (og raseriet ...)
Nyvasket i minus 20 grader:

Image

Så oppmøte på Risløkka kl.12.00
Jeg behøver vel ikke å fortelle at Beverly passerte samtlige tester med glans.

Image

Etter tre og en halv times venting i hallen gikk solen ned ......

Image

Ventingen ble som kjent kronet med blankt avslag og en fullstendig bortkastet dag.
..... slik var min debut i importbransjen :roll:

Jeg vil få takke for stort engasjement og mange gode tips.
Konstruktive forslag har dukket opp både her på forumet, PM, epost og telefon.

Nå er ikke jeg den første som møter problemer med import fra USA,
og jeg hadde nok ikke studert sakskomplekset godt nok på forhånd :roll:

I dag har jeg fått klarhet i en del forhold.
Mazda (både i Norge og Belgia) har ingenting mer å bidra med.
De kan IKKE gi dokumentasjon på samsvar med europeisk regelverk på en bil som er produsert for det amerikanske markedet.

Så har jeg vært i kontakt med "konkurenten" i Rogaland, Ledulf Nilsen.
Han importerte ca. 80 Miataer for omkring ti år siden.
Da klarte han å skaffe dokumentasjon fra TÜV i Tyskland.
Denne dokumentasjonen er ikke lenger tilgjengelig, og/eller reglene er endret.

Miata M-edition som ble importert i fjor ble tatt inn på grunnlag av "unntaksregelen" (Kjøretøyforskriften § 1-15).

Da står jeg igjen med to muligheter:
1. Ta opp "kampen" og begynne innsamling av kompatibilitesterklæringer og annen dokumentasjon i EU-land.
Mye jobb, papirer og tidsbruk
2. Søke om godkjenning på grunnlag av unntaksreglen. Bilen må da vises i Drammen.
Ulempen her er at bilen ikke kan "røres" etter godkjenning. Ikke en gang lov å skifte felger .... :roll: )

Jeg vurderer å prøve meg på alternativ 1.
Time will show .......

Erik

Re: Beverly

Posted: 07 Jan 2010, 21:59
by inglar
Siden du har mulighet til å ta opp kampen og se hvordan det vil gå så hadde jeg også prøvd det for alternativ to. Kanskje du treffer på en litt mer oppegående og hyggelig kontrollør ved neste godkjenningsforsøk. Det vil garantert ta litt tid, men du vil jo uansett få skilter på den ved hjelp av unntaksregelen. Og så har du jo to andre å ta av også da :D Evt. bruke Leopold til litt godsaker hvis du vil ha litt mer fraspark, og beholde de to siste så originale som mulig.

Re: Beverly

Posted: 07 Jan 2010, 22:54
by biXen
Minnes for noen år siden å ha sett lignende saker med USA import som ikke var på unntak så det ante meg det var det du prøvde på. Kjipt at det skal være sånn. Du får ha lykke til hvis du kjører på med alt. 1. Fight the power 8)

Posted: 19 Jan 2010, 18:27
by Rudolf
Alternativ 1 ble valgt

Gøy med regler .....

Da har jeg sendt et brev på 30 sider til Statens Vegvesen (3 siders brev med 27 sider vedlegg).
I brevet har jeg tatt for meg tre av punktene som ikke ble godkjent på Beverly.
Bremser, styring og lydnivå.
Årsaken til at bilen ikke ble godkjent var at jeg ikke kunne dokumentere at den tilfredstiller EU forskrifter på disse områdene.
(jeg kan dokumentere at bilen tilfredstiller de amerikanske FMVSS-reglene, men det var ikke tilstrekkelig :roll: )

Nå har jeg funnet regelverk i Danmark, Finland og England som sidestiller kravene fra EU (til bremser, styring og lydnivå) med FMVSS-reglene.
Dette har jeg fått tak i dokumentasjon på (s.k. samsvarserklæringer).
I tillegg har jeg dokumentert fra delekataloger og databaser at bremser og styring består av de samme delene,
med samme delenummer, på en Europeisk og en Amerikansk MX5.
(men dette er jo noe VI vet fra før)

Så får vi se .......
..... men jeg har mine tvil, sa grisen .....

Erik

Re: Beverly

Posted: 19 Jan 2010, 18:42
by Vegard
Hvis du har dette i data form, kunne det vært spennende å lese.

Og om det holder som bevis er det jo verdifullt for framtiden også.

Lykke til, om det ikke går får du hvertfall et godt innblikk i norsk bil byråkrati...

Re: Beverly

Posted: 19 Jan 2010, 18:52
by midget77
Tvi-tvi.

Håper at du treffer en som tør tenke, slik at du får godkjent denne hvite skjønnheten.

Re: Beverly

Posted: 19 Jan 2010, 19:56
by nope-mx5
Blir definitivt for teit om de ikke godkjenner bremser som kan dokumenteres er identiske i Norge og Usa.

Men, ingenting forundrer meg når det gjelder Statens Vegvesen....

-n

Re: Beverly

Posted: 19 Jan 2010, 22:16
by perri
Vi får vel håpe på at Statens Vegvesen har møtt sin overmann her....

Re: Beverly

Posted: 19 Jan 2010, 23:29
by Rudolf
Vegard wrote:Hvis du har dette i data form, kunne det vært spennende å lese.

Og om det holder som bevis er det jo verdifullt for framtiden også.

Lykke til, om det ikke går får du hvertfall et godt innblikk i norsk bil byråkrati...
Alt er i "data form", men tror ikke jeg legger ut de 30 sidene på forumet :wink:
( .... vet ikke om det går an heller ...)

Amcar klubben har jo jobbet med dette i årevis og det var jo p.g.a at de ikke lykkes at de fikk innført "unntaksregelen".
Jeg har jo lest litt Kjøretøyforskrifter i det siste og kan godt fortelle dere om endel ting som ikke er lov. :?
nope-mx5 wrote:Blir definitivt for teit om de ikke godkjenner bremser som kan dokumenteres er identiske i Norge og Usa.

Men, ingenting forundrer meg når det gjelder Statens Vegvesen....

-n
Jeg kan ikke dokumentere at de identiske bremsene er testet på den biltypen (Miata med amerikansk VIN) i henhold til EU-bestemmelser.
DER ligger problemet.
midget77 wrote:Tvi-tvi.

Håper at du treffer en som tør tenke, slik at du får godkjent denne hvite skjønnheten.
Jeg får registrert Beverly, vær du sikker ....
(..... kommer bare an på under hvilket regelverk det blir)

Erik

Re:

Posted: 20 Jan 2010, 10:32
by Hauk
Rudolf wrote:Image
Jeg tar meg den frihet å quote dette bildet. Vakker bil. Ser ut som den er kliss ny.

Lykke til!

Re: Re:

Posted: 20 Jan 2010, 19:47
by Rudolf
Hauk wrote: Jeg tar meg den frihet å quote dette bildet. Vakker bil. Ser ut som den er kliss ny.

Lykke til!
Den ER kliss ny ... (såvidt innkjørt).
Takker :wink:

Erik

Re: Beverly

Posted: 20 Jan 2010, 20:24
by AJF
Rudolf wrote:
Jeg får registrert Beverly, vær du sikker ....
(..... kommer bare an på under hvilket regelverk det blir)
Huff og huff.. føler seg ikke mye stolt over Norge når en leser om slikt paragrafrytteri.. At det er mulig for statens vegvesen å komme med så mye oppgulp for å stikke kjepper i hjulene for medborgere...

Bra å se at du har den rette spiriten Erik - har troa på at du klarer og dokumentere paragrafrytterne i senk og får den godkjent på regelverket du helst ønsker, STÅ PÅ!!

Hiver meg også på med en forsinkt gratulasjon for å ha fått bilen til Norge, julenissen har litt å jobb med for å overgå dette til neste jul...

Posted: 03 Feb 2010, 20:46
by Rudolf
Litt medhold ....
AJF wrote: - har troa på at du klarer og dokumentere paragrafrytterne i senk og får den godkjent på regelverket du helst ønsker, STÅ PÅ!!
De frafaller kravet om styreinnretning, men "står på krava" når det gjelder bremser og støy.
Det vil si at de har lagt all faglig vurdering til side og viser kun til teksten i Kjøretøyforskriften :roll:

Jeg har anledning til å klage til Direktoratet (og Kongen i Statsråd), men det gidder jeg ikke.

Så da er det bare å bestille time i Drammen og satse på godkjenning etter §1-15 (unntaksreglene).
Jeg er ikke overrasket i det hele tatt.

Erik

Re: Beverly

Posted: 03 Feb 2010, 21:43
by midget77
Hvis man måler støyen, og skifter de bremsedelene som ikke er godkjente med godkjente (egentlig like) deler, ville de bli fornøyde da?