Page 11 of 24

Re: Not Entirely British.....

Posted: 19 Dec 2012, 08:31
by 2re
Vintermekking utendørs mer eller mindre i mørket er ikke noe for meg kjenner jeg... Men jeg lar meg imponere! :)

Re: Not Entirely British.....

Posted: 19 Dec 2012, 08:44
by Pelle
Jeg bøyer meg i snøen av beundring :D

Re: Not Entirely British.....

Posted: 30 Dec 2012, 16:04
by obi-one
Først et lite stemningsbilde da den siste av puddersnøen kom for noen dager siden. MX med tofarge....

Image

Så klart for mere utemekk i dag, i fem grader pluss i slutten av desember 8)

Her om dagen sa det "ping" i den ene frontlykta, det var takk for nå fra den ene lyspæra. Kom meg hjem med et lys, men da jeg skulle starte igjen var det "ping" nok en gang, og HELT mørkt.... :shock: Begge pærene tok kvelden med kun timers mellomrom. Nå har jeg med reserverpære i bilen.....

Så da ble det Osram Night Breaker Pluss fra Fleabay i England, 100,- for to H4 pærer inklusive porto, 90% mer lys helt lovlig, rett i postkassen... :)

Image

Anbefales!

Re: Not Entirely British.....

Posted: 30 Dec 2012, 17:17
by obi-one
....og så siste indre på kommentarer fra EU kontroll. Byttet bremseklosser foran.

Veldig greit, men litt puslearbeid, smurte opp øvre og ikke minst nedre glidepinne på caliper, det var en stund siden sist.

De gamle originalklossene fra Mazda hadde "skrikedempere" (blikkplater) klistret på baksiden av klossen. Lot seg ikke flytte over, siden "hullene" i de nye EBC Ultimax klossene ikke passet til disse blikkplatene.

Så da ble det montering uten "skrikedempere", litt kobberpasta får gjøre susen.

Image

Da er bilen klar for vaarmønstring og etterkontroll på EU :)

Re: Not Entirely British.....

Posted: 03 Jan 2013, 21:41
by obi-one
Note to self, etterkontroll på EU gjennomført i dag, eget arbeid med bremserør og bremseklosser godkjent. 8)
Bilen er da EU OK i to nye år.

For andre som skal ha bilen på EU anbefales å se over bremserøret som går fra høyre bakhjul og over til venstre. Dette var SKIKKELIG rustent i overflaten hos meg, bra verkstedet spottet det....

Og når man samtidig klarer å fremforhandle generell klubbrabatt på Motorsenteret Ski (Mazda forhandler), så er det alt i alt en positiv opplevelse å ha byttet dette røret :)
(De forhandler reservedeler til Mazda, Skoda, VW og Jeep.....)

Re: Not Entirely British.....

Posted: 06 Jan 2013, 00:40
by Agility
obi-one wrote:Note to self, etterkontroll på EU gjennomført i dag, eget arbeid med bremserør og bremseklosser godkjent. 8)
Bilen er da EU OK i to nye år.

For andre som skal ha bilen på EU anbefales å se over bremserøret som går fra høyre bakhjul og over til venstre. Dette var SKIKKELIG rustent i overflaten hos meg, bra verkstedet spottet det....

Og når man samtidig klarer å fremforhandle generell klubbrabatt på Motorsenteret Ski (Mazda forhandler), så er det alt i alt en positiv opplevelse å ha byttet dette røret :)
(De forhandler reservedeler til Mazda, Skoda, VW og Jeep.....)
Det lange røret som går under bilen forfra og bak, får du ikke tak i hos Mazda...
jeg måtte henvende meg til en spesial-leverandør. med ekspresslevering fra palmekysten... :mrgreen:

Re: Not Entirely British.....

Posted: 06 Jan 2013, 09:31
by obi-one
Costa del au2fast?

Får passe godt på det jeg har....

Re: Not Entirely British.....

Posted: 06 Jan 2013, 12:07
by Agility
obi-one wrote:Costa del au2fast?

Får passe godt på det jeg har....
Not... :wink:

Re: Not Entirely British.....

Posted: 06 Jan 2013, 13:32
by obi-one
Ahhhh, costa del oljå! :)

Re: Not Entirely British.....

Posted: 24 Feb 2013, 19:31
by obi-one
Det går mot vår, så i dag var det tid for å ta av hardtop og litt småpusling.

Først, bytte høyttalere, siden jeg hørte en "skranglelyd" på høyre side som låt som sprengt høyttaler (viste seg å være knyttet til vindushevemekanismen, men skitt au, høyttalere var halv pris).
Feiget ut i forhold til ambisjoner om komponentsystem og separate delefiltre, og landet på et 17" treveis-sett med veldig åpen, nesten hissig mellomtone og diskant. Vurderte dette som gunstig når høyttalerene sitter så lavt plassert.
Ved montering viste det seg at forrige eier hadde skrudd inn høyttalerene helt uten tetting mellom enheten og dørsiden, i tillegg litt skjevt, så det var fritt fram for akustisk "tilbakekobling" og derav slapp bass. Så da ble det å lage tettningsringer av parkettunderlagsfoam. Tok i litt ekstra, for å få lyden "ut av åpningen" i dørsiden. Dessuten halvmåne av tykk byggeplast på øverste del av høyttaleren, for å skjerme mot regnvær inne i døra....

Image

Lydkontroll sålangt (med hardtop) er lovende, fastere, mer presis bass og NOK trykk 8)

Deretter av med hardtop, og tid for softtopp justering. De som monterte softtoppen for meg (type BAS Mohair fra MX5Parts) hadde tuklet det til med remmen som trekker tredje røret bakover (røret over glassbakruta).
Det som var feil så slik ut:
Image

Etter utborring av bakre popnaglefeste, ble det justert så effektiv lengde av reima bakover ble større, og lengden mellom rørene ble kortere. Da ble det slik:
Image

Sluttresultaten ble uansett "riktig", trakk også om innertaket på nytt, slik at jeg slipper å ha det nedi luggen hele tiden....

Softtoppen er nå satt opp, og skal få sitte påmontert "i fred" etpar uker for å strekke seg ferdig, i påvente av toppen nede vær :D

Sluttresultatet ble slik:

Image

Enn relativt klar forbedring fra "før" ny topp og rustsveis og lakk :D
Image

Nå kan varmebølgen bare komme! 8)

Re: Not Entirely British.....

Posted: 24 Feb 2013, 19:39
by Pelle
Ser veldig bra ut Øyvind :D
(meldt masse sol til uka!)

Re: Not Entirely British.....

Posted: 07 Mar 2013, 18:24
by obi-one
I går var første dagen hvor det bare var å svippe ned softtoppen, helt uten å ta opp glidelåsen på noen plastrute! Enda enklere 8)

Så bar det ivei på Gamle Mossevei, en fantastisk måte å komme seg hjem fra jobb på :D

Stemning fra Hvervenbukta:
Image

...og aller aller innerst i Oslofjorden (Bonn).
Image

Mon tro hvorfor Kona sa det smakte salt av luggen?? :shock:

Re: Not Entirely British.....

Posted: 06 Apr 2013, 22:32
by obi-one
Ducktail?
Neida, bare hverdagsbruk av MX-5, med en kjøkkenservant og kjøkkenventilator i vårværet.... 8)
Image

Re: Not Entirely British.....

Posted: 18 Apr 2013, 21:43
by obi-one
I mai 2011 skrev jeg:
obi-one wrote:
Nye originalfjærer, bumpstops/støvhetter og justerbare KYB AGX dempere bak innkjøpt fra MX-5 parts, skiftet med "San Diego Metoden", beskrevet for eksempel her:
http://www.good-win-racing.com/mazda/mi ... ation.html

Brukte min trofaste "latmannsarm" for å bende ned bærearmene så jeg fikk lirket ut støtdemper/fjær comboen, det er sikkert enda lettere med senkefjærer.
Så da ble jeg litt overrasket da jeg skulle legge om til BBS sommertøfler og fant denne:

Image

....og så virker det som bilen har krympet, nå får jeg ikke bøyd ned A-armen tilstrekkelig med latmannsarmen til at jeg får ut demper/fjær, til tross for at jeg avmonterte krengningsarmen. Jaja, får prøve mer i morgen....

Re: Not Entirely British.....

Posted: 18 Apr 2013, 22:31
by Agility
Bare ta ut bolten på øvre svingarm, nede til venstre i bildet, da får du enkelt av hele fjærbeinet...