Page 11 of 36
Re: Truls` 99` Miata
Posted: 24 Feb 2015, 16:41
by Teejay187
Tallene vi refererer til er stivheten på fjærene som brukes. Demperne må også harmonere med fjærene. Demperne skal holde igjen fjærene slik at det ikke blir uønskede bevegelser, og det er dette jeg har slitt litt med på mine tidligere coiloversett.
Nå derimot, burde dette problemet være en saga blott

Re: Truls` 99` Miata
Posted: 24 Feb 2015, 16:46
by DrHolm
Gabzh wrote:Litt off topic, men hva regnes disse 10/8 - 15/10 tallene med? Er det stivhet? Fjær i forhold til demper?
Hilsen fersking

Det er egentlig veldig on topic.
De tallene står for mye en fjør vil 'presse tilbake', hvor mange kilo som må til for å komprimere den en cm.
Denne verdien står som kg/cm, eller lbs/in.
Re: Truls` 99` Miata
Posted: 24 Feb 2015, 16:54
by Gabzh
Ah, okei. Har faktisk aldri hørt folk snakke om det, til tross for at jeg har lest gjennom mye diskusjoner om hvilke coilovers som er best osv. Takk for svar, da lærte jeg noe i dag òg!

Nå har jo jeg selvsagt ingen idé om hvor stivt hvilke tall er, så har du en "tommelfingerregel" på det? Hva er veldig stivt, hva er mykhet på samme nivå som originale dempere, hva er veldig mykt?
Re: Truls` 99` Miata
Posted: 24 Feb 2015, 17:40
by Teejay187
Originalt på min er vel 3/2.5 eller noe sånt. Så jeg går til et sett som er tre ganger så stivt, men det er ikke nødvendigvis ubehagelig å kjøre med på veien, da demperens oppbygning har mye å si. Hvordan den takler trege og raske bevegelser, samt en kombinasjon av disse, og om demperens karakteristikk er tilpasset stivheten på fjærene.
Posted: 24 Feb 2015, 18:22
by Stalfa
15kg/10kg som Holm nevner er "because racecar" stivt.
Re: Truls` 99` Miata
Posted: 24 Feb 2015, 19:06
by DrHolm
Det er helt riktig.

mer konkret er 800/500 lbs
Re: Truls` 99` Miata
Posted: 24 Feb 2015, 19:36
by Gabzh
Haha, daså!

Re: Truls` 99` Miata
Posted: 26 Feb 2015, 08:56
by Teejay187
DrHolm wrote:Det er helt riktig.

mer konkret er 800/500 lbs
Breakin necks! 672/560 på mitt sett. Kanskje litt i stiveste laget bak? Blir spennende å leke med fjærer og stabstag

Re: Truls` 99` Miata
Posted: 26 Feb 2015, 09:12
by DrHolm
Ganske så stivt det og! Du trenger neppe å oppgradere staget bak.

Re: Truls` 99` Miata
Posted: 26 Feb 2015, 09:32
by Stalfa
Teejay187 wrote:DrHolm wrote:Det er helt riktig.

mer konkret er 800/500 lbs
Breakin necks! 672/560 på mitt sett.
Mener du ikke 560/488 (
10kg/8kg)?
Re: Truls` 99` Miata
Posted: 26 Feb 2015, 13:05
by Teejay187
Stalfa wrote:Teejay187 wrote:DrHolm wrote:Det er helt riktig.

mer konkret er 800/500 lbs
Breakin necks! 672/560 på mitt sett.
Mener du ikke 560/488 (
10kg/8kg)?
Ja, fanken. Det er Øhlins settet som du skal kjøpe som er 12/10. Da blir du tøffere enn meg

Og neeesten like tøff som doktoren

Re: Truls` 99` Miata
Posted: 01 Mar 2015, 12:45
by Teejay187
Driver å tenker litt på å endre eksosoppsettet mitt. Etter et halvt år med en cherry bomb så begynner jeg å bli sliten av å ligge i 120 over lengre perioder.
På bane derimot, er det nok den eneste eksosen som lar meg treffe på gira uten å se på turtelleren.
Har kikket litt på dette oppsettet og tror det kan blir relativt stilig. Tenker da med diffuseren også.

Re: Truls` 99` Miata
Posted: 01 Mar 2015, 12:55
by Trym N1290
Vær så snill gjør det. aaagaaah shitt.
Re: Truls` 99` Miata
Posted: 01 Mar 2015, 13:27
by Stalfa
Jeg synes det var pent og innafør.

Re: Truls` 99` Miata
Posted: 01 Mar 2015, 13:57
by R.S
DO IT!