Rudolf (mye bilder)
Moderator: Styremedlemmer
Re: Rudolf (mye bilder)
Bra valg med Sparco stolene.
Jeg hadde tilsvarende modell av Sabelt sin stol i Mx3'n jeg hadde før, og det var merkelig komfortabelt.
Kjørte t/r Sinsen fra Sarpsborg i 1.5 år hver dag med 4-punkt.
Veldig behagelig å sitte fast i stolen og kunne konsentrere seg om å ratte
-n
Jeg hadde tilsvarende modell av Sabelt sin stol i Mx3'n jeg hadde før, og det var merkelig komfortabelt.
Kjørte t/r Sinsen fra Sarpsborg i 1.5 år hver dag med 4-punkt.
Veldig behagelig å sitte fast i stolen og kunne konsentrere seg om å ratte
-n
Volvo V40 D2 2013
x 2001 NBFL Sport
Forumtroll
x 2001 NBFL Sport
Forumtroll
- Ørnbjørn
- 7200 RPM
- Posts: 2249
- Joined: 03 Nov 2010, 18:37
- Medlemsnummer: 967
- Location: Oslo
- Status: Offline
Re: Rudolf (mye bilder)
Haha, fint bilde (men eg trur det er Reidun, sidan eg hadde med meg min svarte Biltemahjelm)!
Dei originale skinnstolane er drøyt flate og glatte. Dei gangene eg har køyrt med Banzai har eg måttet sitte på fanget.
Dei originale skinnstolane er drøyt flate og glatte. Dei gangene eg har køyrt med Banzai har eg måttet sitte på fanget.
- Rudolf
- 7200 RPM
- Posts: 5969
- Joined: 26 Sep 2006, 02:00
- Medlemsnummer: 627
- Location: Oslo
- Contact:
- Status: Offline
Montering av Sparco Sprint V
Først noen forutsetninger som jeg har i forhold til Racing-stol.
- Den skal være rask å montere/demontere. Jeg ønsker ikke å kjøre i bøttestol til daglig eller på ferieturer.
- Den skal kunne brukes av andre en meg. Jeg liker å ha mulighet for at andre skal kunne prøvekjøre bilen, så derfor må stolen kunne justeres.
- Ingen boring/modifikasjoner i bilen, kun bruke festepunktene til de originale stolene.
Derfor valgte jeg å kjøpe glideskinner:
http://www.gundersenmotorsport.no/gateb ... rco-slider
Så var det monteringen da.
Man tager .......
Aluminiumskinne fra Byggmakker:
Kr. 119,-
Denne er 6cm bred og 4mm tykk, lengden er 1m og det holder fint for å lage to adapterbeslag som er ca 45cm lange.
Etter en omgang med vinkelsliper og bormaskin, så ser det sånn ut (prøvemontering):
Etter enda litt pynting med vinkelsliper og lakkboks, så blir det slik:
Her har jeg også festet to av øyekrokene til seks-punkt seler.
Her er stolen med påmonterte glideskinner.
Jeg kappet skinnene ca 2cm i bakkant slik at ikke skinnene kommer i veien for de to boltene som brukes for å feste adapterbeslaget i gulvet.
Glideskinnene bygger ca. 2cm i høyden.
Så festet jeg adapterbeslagene til glideskinnene med fire skruer.
Adapterbeslaget bygger bare like mye som tykkelsen på aluminiumsskinnen, 4mm.
Så er det bare å skru fast stolen med de originale boltene
Slik blir det seende ut bak stolen:
Nye belter på plass også.
Og foran:
Her er stolen i framre stilling, dverg-posisjon:
Og i bakre posisjon, der jeg ikke rekker frem til pedalene:
Med denne monteringen sitter jeg ca.4.5 cm lavere i Sparco stolen i forhold til i den originale.
Og til slutt et bilde av de nye seks-punkt beltene.
Her er ikke all innfestingen ferdig enda, så det får bli dokumentert i en ny episode av Rudolf Racing.
Erik
Først noen forutsetninger som jeg har i forhold til Racing-stol.
- Den skal være rask å montere/demontere. Jeg ønsker ikke å kjøre i bøttestol til daglig eller på ferieturer.
- Den skal kunne brukes av andre en meg. Jeg liker å ha mulighet for at andre skal kunne prøvekjøre bilen, så derfor må stolen kunne justeres.
- Ingen boring/modifikasjoner i bilen, kun bruke festepunktene til de originale stolene.
Derfor valgte jeg å kjøpe glideskinner:
http://www.gundersenmotorsport.no/gateb ... rco-slider
Så var det monteringen da.
Man tager .......
Aluminiumskinne fra Byggmakker:
Kr. 119,-
Denne er 6cm bred og 4mm tykk, lengden er 1m og det holder fint for å lage to adapterbeslag som er ca 45cm lange.
Etter en omgang med vinkelsliper og bormaskin, så ser det sånn ut (prøvemontering):
Etter enda litt pynting med vinkelsliper og lakkboks, så blir det slik:
Her har jeg også festet to av øyekrokene til seks-punkt seler.
Her er stolen med påmonterte glideskinner.
Jeg kappet skinnene ca 2cm i bakkant slik at ikke skinnene kommer i veien for de to boltene som brukes for å feste adapterbeslaget i gulvet.
Glideskinnene bygger ca. 2cm i høyden.
Så festet jeg adapterbeslagene til glideskinnene med fire skruer.
Adapterbeslaget bygger bare like mye som tykkelsen på aluminiumsskinnen, 4mm.
Så er det bare å skru fast stolen med de originale boltene
Slik blir det seende ut bak stolen:
Nye belter på plass også.
Og foran:
Her er stolen i framre stilling, dverg-posisjon:
Og i bakre posisjon, der jeg ikke rekker frem til pedalene:
Med denne monteringen sitter jeg ca.4.5 cm lavere i Sparco stolen i forhold til i den originale.
Og til slutt et bilde av de nye seks-punkt beltene.
Her er ikke all innfestingen ferdig enda, så det får bli dokumentert i en ny episode av Rudolf Racing.
Erik
Last edited by Rudolf on 27 Jan 2013, 22:15, edited 2 times in total.
MX-5 1990, Rudolf
Mazdaspeed Miata 2005, Chili
Fiat 2300 S Coupe, Ghia
Vignale Samantha 1969, Samantha
Lancia Beta Montecarlo 1975, Martin
Lancia Beta Montecarlo 1977
Lancia Beta 2000 HPE 1978
Bertone X1/9 1982, Bertil
Volvo P1800 1961 (Bygget av Jensen i England)
X Miata 1993 LE, Leopold
X Miata 1995 R-package
Mazdaspeed Miata 2005, Chili
Fiat 2300 S Coupe, Ghia
Vignale Samantha 1969, Samantha
Lancia Beta Montecarlo 1975, Martin
Lancia Beta Montecarlo 1977
Lancia Beta 2000 HPE 1978
Bertone X1/9 1982, Bertil
Volvo P1800 1961 (Bygget av Jensen i England)
X Miata 1993 LE, Leopold
X Miata 1995 R-package
- 2re
- 7200 RPM
- Posts: 3202
- Joined: 08 Mar 2008, 18:32
- Medlemsnummer: 704
- Location: Oslo
- Contact:
- Status: Offline
Re: Rudolf (mye bilder)
Gennialt!
2RE
Leder
Orlando - 96 Miata M edition 1.8 Starlight Blue Mica
x Petronella - 96 MX-5 1.6 BRG
"If you can't go fast with 90 horsepower, 900 horsepower won't help you" - Bob Hall, father of the MX-5/Miata
x 2013 Mazda6 2.0 Vision
2017 Mazda CX-5 Optimum AWD
Leder
Orlando - 96 Miata M edition 1.8 Starlight Blue Mica
x Petronella - 96 MX-5 1.6 BRG
"If you can't go fast with 90 horsepower, 900 horsepower won't help you" - Bob Hall, father of the MX-5/Miata
x 2013 Mazda6 2.0 Vision
2017 Mazda CX-5 Optimum AWD
Re: Rudolf (mye bilder)
Er aluminium godkjent/sterkt nok til festing av stol sånn?
-n
-n
Volvo V40 D2 2013
x 2001 NBFL Sport
Forumtroll
x 2001 NBFL Sport
Forumtroll
- gelerium
- 4200 RPM
- Posts: 417
- Joined: 30 Aug 2010, 16:38
- Medlemsnummer: 1017
- Location: Bergen
- Contact:
- Status: Offline
Re: Rudolf (mye bilder)
Ser veldig bra ut, lurer på det samme som nope...
99 MX5 1,6L Classic red *Solgt*
91 MX5 1,6L Classic red *Solgt*
91 MX5 1,6L Classic red *Solgt*
- Ørnbjørn
- 7200 RPM
- Posts: 2249
- Joined: 03 Nov 2010, 18:37
- Medlemsnummer: 967
- Location: Oslo
- Status: Offline
Re: Rudolf (mye bilder)
Ein del av dei vanlige brakett / sidefestene man får kjøpt er i aluminium, så det trur eg skulle gå fint.
Bøttestol kjem til å gjere ein stor forskjell, men det har du vel allerede funne ut. Hadde OMP i Puggefar, stor stas og null stress på langkøyring.
Bøttestol kjem til å gjere ein stor forskjell, men det har du vel allerede funne ut. Hadde OMP i Puggefar, stor stas og null stress på langkøyring.
- Legendary
- 4200 RPM
- Posts: 418
- Joined: 26 Aug 2011, 10:31
- Medlemsnummer: 978
- Location: Kongsberg
- Status: Offline
- Rudolf
- 7200 RPM
- Posts: 5969
- Joined: 26 Sep 2006, 02:00
- Medlemsnummer: 627
- Location: Oslo
- Contact:
- Status: Offline
Godkjent i forhold til hva ?nope-mx5 wrote:Er aluminium godkjent/sterkt nok til festing av stol sånn?
For lisensierte biler gjelder eget regelverk utarbeidet av NBF og FIA.
Der er det relativt omfattende bestemmelser spesiellt til innfesting av setebelter (4-punkt og 6-punkt).
For innfesting av seter er det ikke så mange bestemmelser.
Jeg har ingen planer om å få bilen min lisensiert (tror jeg ).
Men flere av de FIA godkjente stol-brakettene er av aluminium som Ørnbjørn sa.
I forhold til Kjøretøyforskriften er det mange bestemmelser i forhold til setebelter, men få i forhold til innfesting av sete.
Stolen er ikke definert som en del av sikkerhetsinnretningen i bilen.
Jeg bruker 4mm aluminiumsplate og de originale boltene og innfestingspunktene.
Stolen sitter svær godt fast.
Tror ikke det nei.Legendary wrote:Hm, påtar du deg jobben med å lage flere slike adapterbeslag?
Så bra ut!
Litt for mange gjøremål med mine fire ...
Erik
MX-5 1990, Rudolf
Mazdaspeed Miata 2005, Chili
Fiat 2300 S Coupe, Ghia
Vignale Samantha 1969, Samantha
Lancia Beta Montecarlo 1975, Martin
Lancia Beta Montecarlo 1977
Lancia Beta 2000 HPE 1978
Bertone X1/9 1982, Bertil
Volvo P1800 1961 (Bygget av Jensen i England)
X Miata 1993 LE, Leopold
X Miata 1995 R-package
Mazdaspeed Miata 2005, Chili
Fiat 2300 S Coupe, Ghia
Vignale Samantha 1969, Samantha
Lancia Beta Montecarlo 1975, Martin
Lancia Beta Montecarlo 1977
Lancia Beta 2000 HPE 1978
Bertone X1/9 1982, Bertil
Volvo P1800 1961 (Bygget av Jensen i England)
X Miata 1993 LE, Leopold
X Miata 1995 R-package
- mojo-91
- 7200 RPM
- Posts: 1740
- Joined: 25 Sep 2003, 02:00
- Medlemsnummer: 267
- Location: Oslo
- Status: Offline
Re: Rudolf (mye bilder)
Tøfft, dette her, Erik-
Men betyr dette at du skal inn med et sparco på pasasjersiden også, slik at Ørnbjørn (Reidun) slipper å slenge rundt i bilen?
I såfall ville jeg også byttet ut de beige dørtrekkene og satt inn de originale svarte (eks. de som satt originalt på beverly (med kartlomme)
oskar
Men betyr dette at du skal inn med et sparco på pasasjersiden også, slik at Ørnbjørn (Reidun) slipper å slenge rundt i bilen?
I såfall ville jeg også byttet ut de beige dørtrekkene og satt inn de originale svarte (eks. de som satt originalt på beverly (med kartlomme)
oskar
89-Miata 1,6/RB-header/RB-Dual Exhaust catback/JR-cai/FCM understell /
FM swaybars/1,8-bremser/Rota RB 15x7-et35
FM swaybars/1,8-bremser/Rota RB 15x7-et35
- Rudolf
- 7200 RPM
- Posts: 5969
- Joined: 26 Sep 2006, 02:00
- Medlemsnummer: 627
- Location: Oslo
- Contact:
- Status: Offline
Bøttestolen er for Racing Only.mojo-91 wrote:Tøfft, dette her, Erik-
Men betyr dette at du skal inn med et sparco på pasasjersiden også, slik at Ørnbjørn (Reidun) slipper å slenge rundt i bilen?
I såfall ville jeg også byttet ut de beige dørtrekkene og satt inn de originale svarte (eks. de som satt originalt på beverly (med kartlomme)
oskar
Jeg kjører ikke til butikken med bøtteseter, sekspunktseler og styrthjelm, det synes jeg blir litt for 40års krise
Derfor vil ikke interiøret bli endret for å matche stolen som bare er montert noen få dager i året.
Hvis jeg får tak i en brukt stol, skal jeg vurdere å være grei med de som evt. skal være med på banekjøring.
Men jeg legger ikke mye penger i det.
Beklager, Ørnbjørn (Reidun) og dere andre .....
Erik
MX-5 1990, Rudolf
Mazdaspeed Miata 2005, Chili
Fiat 2300 S Coupe, Ghia
Vignale Samantha 1969, Samantha
Lancia Beta Montecarlo 1975, Martin
Lancia Beta Montecarlo 1977
Lancia Beta 2000 HPE 1978
Bertone X1/9 1982, Bertil
Volvo P1800 1961 (Bygget av Jensen i England)
X Miata 1993 LE, Leopold
X Miata 1995 R-package
Mazdaspeed Miata 2005, Chili
Fiat 2300 S Coupe, Ghia
Vignale Samantha 1969, Samantha
Lancia Beta Montecarlo 1975, Martin
Lancia Beta Montecarlo 1977
Lancia Beta 2000 HPE 1978
Bertone X1/9 1982, Bertil
Volvo P1800 1961 (Bygget av Jensen i England)
X Miata 1993 LE, Leopold
X Miata 1995 R-package
- Pelle
- 7200 RPM
- Posts: 2410
- Joined: 19 Sep 2003, 02:00
- Medlemsnummer: 300
- Location: Jessheim
- Status: Offline
Re: Rudolf (mye bilder)
Ser for meg at det måtte være perfekt å ha Rudolf permanent racingspekka.
Er jo ikke slik at du må gå til butikken fordet
RUDOLF RACING 24/7
Er jo ikke slik at du må gå til butikken fordet
RUDOLF RACING 24/7
.2008, NC,2l, PRHT, galaxy grey. Lykken er ikke rundt svingen, lykken ER svingen
x-1991 classic red
x-1991 classic red
-
- 7200 RPM
- Posts: 1121
- Joined: 03 Jan 2013, 22:24
- Medlemsnummer: 1062
- Location: Oslo - Sentrum
- Status: Offline
Re: Rudolf (mye bilder)
Rudolf Racing
Beverly Butikk
Da mangler vi bare en L oppgave til Leopold
Beverly Butikk
Da mangler vi bare en L oppgave til Leopold
Miata 1993 1,6 B-package kompressor (MP45)
Jaguar E-type 1968 4.2 Series 1 Open Two Seater
Caterham Superlight R 1998
Specialized Stumpjumper
Straight roads are for fast cars, turns are for fast drivers. -Colin McRae
Jaguar E-type 1968 4.2 Series 1 Open Two Seater
Caterham Superlight R 1998
Specialized Stumpjumper
Straight roads are for fast cars, turns are for fast drivers. -Colin McRae
- 2re
- 7200 RPM
- Posts: 3202
- Joined: 08 Mar 2008, 18:32
- Medlemsnummer: 704
- Location: Oslo
- Contact:
- Status: Offline
Re: Rudolf (mye bilder)
Leopold Landevei
2RE
Leder
Orlando - 96 Miata M edition 1.8 Starlight Blue Mica
x Petronella - 96 MX-5 1.6 BRG
"If you can't go fast with 90 horsepower, 900 horsepower won't help you" - Bob Hall, father of the MX-5/Miata
x 2013 Mazda6 2.0 Vision
2017 Mazda CX-5 Optimum AWD
Leder
Orlando - 96 Miata M edition 1.8 Starlight Blue Mica
x Petronella - 96 MX-5 1.6 BRG
"If you can't go fast with 90 horsepower, 900 horsepower won't help you" - Bob Hall, father of the MX-5/Miata
x 2013 Mazda6 2.0 Vision
2017 Mazda CX-5 Optimum AWD
- Rudolf
- 7200 RPM
- Posts: 5969
- Joined: 26 Sep 2006, 02:00
- Medlemsnummer: 627
- Location: Oslo
- Contact:
- Status: Offline
Jammen da er jo kjøremønsteret fastlagt da:
Rudolf Racing
Beverly Butikk
Leopold Landevei
Takk for all hjelp.
Nå blir livet litt lettere å leve
Erik
P.S. Montecarloen brukes selvfølgelig bare til Moro
Rudolf Racing
Beverly Butikk
Leopold Landevei
Takk for all hjelp.
Nå blir livet litt lettere å leve
Erik
P.S. Montecarloen brukes selvfølgelig bare til Moro
MX-5 1990, Rudolf
Mazdaspeed Miata 2005, Chili
Fiat 2300 S Coupe, Ghia
Vignale Samantha 1969, Samantha
Lancia Beta Montecarlo 1975, Martin
Lancia Beta Montecarlo 1977
Lancia Beta 2000 HPE 1978
Bertone X1/9 1982, Bertil
Volvo P1800 1961 (Bygget av Jensen i England)
X Miata 1993 LE, Leopold
X Miata 1995 R-package
Mazdaspeed Miata 2005, Chili
Fiat 2300 S Coupe, Ghia
Vignale Samantha 1969, Samantha
Lancia Beta Montecarlo 1975, Martin
Lancia Beta Montecarlo 1977
Lancia Beta 2000 HPE 1978
Bertone X1/9 1982, Bertil
Volvo P1800 1961 (Bygget av Jensen i England)
X Miata 1993 LE, Leopold
X Miata 1995 R-package