Montering av Sparco Sprint V
Først noen forutsetninger som jeg har i forhold til Racing-stol.
- Den skal være rask å montere/demontere. Jeg ønsker ikke å kjøre i bøttestol til daglig eller på ferieturer.
- Den skal kunne brukes av andre en meg. Jeg liker å ha mulighet for at andre skal kunne prøvekjøre bilen, så derfor må stolen kunne justeres.
- Ingen boring/modifikasjoner i bilen, kun bruke festepunktene til de originale stolene.
Derfor valgte jeg å kjøpe glideskinner:
http://www.gundersenmotorsport.no/gateb ... rco-slider
Så var det monteringen da.
Man tager .......
Aluminiumskinne fra Byggmakker:
Kr. 119,-
Denne er 6cm bred og
4mm tykk, lengden er 1m og det holder fint for å lage to adapterbeslag som er ca 45cm lange.
Etter en omgang med vinkelsliper og bormaskin, så ser det sånn ut (prøvemontering):
Etter enda litt pynting med vinkelsliper og lakkboks, så blir det slik:
Her har jeg også festet to av øyekrokene til seks-punkt seler.
Her er stolen med påmonterte glideskinner.
Jeg kappet skinnene ca 2cm i bakkant slik at ikke skinnene kommer i veien for de to boltene som brukes for å feste adapterbeslaget i gulvet.
Glideskinnene bygger ca. 2cm i høyden.
Så festet jeg adapterbeslagene til glideskinnene med fire skruer.
Adapterbeslaget bygger bare like mye som tykkelsen på aluminiumsskinnen, 4mm.
Så er det bare å skru fast stolen med de originale boltene
Slik blir det seende ut bak stolen:
Nye belter på plass også.
Og foran:
Her er stolen i framre stilling, dverg-posisjon:
Og i bakre posisjon, der jeg ikke rekker frem til pedalene:
Med denne monteringen sitter jeg ca.4.5 cm lavere i Sparco stolen i forhold til i den originale.
Og til slutt et bilde av de nye seks-punkt beltene.
Her er ikke all innfestingen ferdig enda, så det får bli dokumentert i en ny episode av
Rudolf Racing.
Erik