Page 13 of 24
Re: Not Entirely British.....
Posted: 29 Oct 2013, 22:29
by 2re
Hadde jeg gjort ja

Re: Not Entirely British.....
Posted: 30 Oct 2013, 08:16
by mojo-91
Maskere ut felgkanten, slik at kun stjerna blir gull.
Slik som Beverly sine chapparals og 2re sine daisyfelger.
det blir fint

Re: Not Entirely British.....
Posted: 30 Oct 2013, 11:43
by obi-one
Utfordringen med å maskere ut felgkanten er at det er den som er styggest......

Re: Not Entirely British.....
Posted: 02 Dec 2013, 22:35
by obi-one
Da var det på med orginalfelgene for å finteste ET45 kontra Deszent felgenes ET 38.
Før:
Etter:
Konklusjon etter en dags kjøring er 15 millimeter endring i sporbredde faktisk merkes, nå er bilen enda mer nøytral og leken i svingene. (Kan selvsagt også være dekkene som påvirker....)
Gullsprayen er foreløpig lagt på vent, vil kjøre litt med felgene for å samle inntrykk før jeg gjør noe mer med saken. Blir uansett så fort møkkete om dagen at fargen på felgene nesten er irrelevant.....
(Jada, det blir "gammal Jaguar look", men jeg er mer opptatt av kjøreegenskapene.....)
Posted: 03 Dec 2013, 19:11
by Rudolf
obi-one wrote:
.....
Konklusjon etter en dags kjøring er 15 millimeter endring i sporbredde faktisk merkes, nå er bilen enda mer nøytral og leken i svingene. (Kan selvsagt også være dekkene som påvirker....)
.....
Samme gode følelse hadde jeg med Beverly for en uke siden.
Skiftet fra Chaparall felger med ET37 til originale ET45 (maken til dine).
Merkbar forskjell.
Veldig lett og ledig på foten, og flott styrerespons
Erik
Re: Not Entirely British.....
Posted: 22 Jan 2014, 15:38
by obi-one
Da kan det noteres to erfaringer:
1)
Litt gnukking fram og tilbake på kabelsko som gir strøm til solenoiden på starteren fra tenningslåsen har kurert starterkranglingen. Kostnad 0,-, tid 5 min.
2)
Jeg er varig konvertert til korrekt innpress på 45 mm, og vurderer å legge Descent felgene ut for salg....

Re: Not Entirely British.....
Posted: 23 Jan 2014, 18:22
by obi-one
Bilen har begynt å bruke kjølevæske......
Etter en motorvask ble problemet lokalisert til toppen av radiatoren, ser ut som beslaget som holder plasttoppen av radiatoren fast til resten er gåen, eller det er en liten sprekk i plasten et sted. Jeg antar det blir ny radiator, siden denne plasten er kjent for å kunne sprekke.
Så da blir det en liten tur i tenkeboksen for å finne priser på standardradiator kontra ettermarked, med 90 hk normalpust er det jo ikke behov for oversize akkurat, men kanskje en uoriginal holder lenger ?
Re: Not Entirely British.....
Posted: 23 Jan 2014, 18:36
by Ørnbjørn
Lengre enn 18 år?
Re: Not Entirely British.....
Posted: 23 Jan 2014, 18:54
by obi-one
Da blir det kjøp av en pent brukt originalradiator fra en velkjørt bil med tilløp til rød nese......
Enig med ørnbjørn i at 18 år er helt grei levetid, og noen har jo de mest utrolige ting liggende

Re: Not Entirely British.....
Posted: 01 Feb 2014, 16:40
by obi-one
Da var "ny" radiator på plass, veldig grei jobb. Begge tilførselslanger løsnet greit med litt WD40 og liten skrutrekker og skyve dem av. Nedre slange var lett å komme til via "inspeksjonsluken" i plastcoveret under motor.
Radiator kom også ut helt uten demontering av innsug, løsnet bare litt på slangeklemmene så innsugstrakta ble "mykere" å jobbe med.
Flyttet over sidebrakettene fra gammel radiator, så alle bøssinger og låsepinner fulgte med direkte, knakk de nedre festeboltene for radiatorvifta ved forsøk på demontering, men hadde heldigvis vært erfaren nok til å be om å få med etpar stk festbolter ekstra sammen med radiatoren.
Fulgte Bildoktorn Bosses tips om å sette de fjærbelastede slangeklemmene på plass på NØYAKTIG samme sted som de hadde vært før, så håper de originale slangene holder en stund til, de kjentes myke og gode ut......
Beholdt det originale radiatorlokket, det virket good as new....og en ekstra liten slangeklemme på slangen til reservoartanken ved radiatorlokket, kjentes litt løs ut....
Så var det påfyll, oppvarming, avkjøling, etterfyll, oppvarming, avkjøling, etterfyll, oppvarming.......
Nå er det helsvart i motoren, ingen "grønn" radiatortopp å skjemmes over
Note to self; long life kjølevæske, ca 50% glykol i dag.......bør skiftes i 2018.....

Re: Not Entirely British.....
Posted: 04 Feb 2014, 20:35
by 2re
Må være en god følelse...

Re: Not Entirely British.....
Posted: 14 Mar 2014, 18:34
by obi-one
Så av de mindre synlige men veldig praktiske oppgraderingene man kan gjøre når man kjører hele året:
Andre spylerdyser som gir jevnere spredning og mindre spylervæskeforbruk
Delenummeret er EC01-67-50YA
Innkjøpt på Motorsenteret Ski, til den nette sum av 133,- for to stk. Bestillingsvare med 3 dagers leveringstid.
Lang tråd fra tidligere på disse:
http://www.mx5-miata.no/phpbb/viewtopic ... pgradering
Re: Not Entirely British.....
Posted: 29 Mar 2014, 19:37
by obi-one
En liten prosjektupdate; i dag var det på tide å ta av hardtoppen etter vinteren, samt å tørke frontlyktene i ovnen på 80 grader for å fjerne vinterens dugg.
Etter noe tvil reinstallerte jeg diodelys i frontlyktene, og brukte smeltelim på nytt for å tette rundt parklyspærene. Får vurdere å kjøpe nye klare lykter om en stund....
Fortsatt piggfritt en liten stund til, har hatt mye glede av originalfelgene, Michelin Alpin fra 2006 har holdt overraskende godt i en mild østlandsvinter

:
Bedre kjørelys med tørre lykter, bredt jevnt lys fra diodene, fargen er litt blåstikk, men mobilen er helt på tur med fargebalansen, så bare en illustrasjon:

Re: Not Entirely British.....
Posted: 31 Mar 2014, 19:32
by obi-one
Døråpneren på førersiden henger seg opp etter vinteren, måtte dyttes på plass hver gang jeg åpnet døren.
Godt med oljespray inn i den utvendige mekanismen hjalp ikke. Litt research på nett avslørte at det er en fjær inni døren som trenger smøring. Altså av med dørsiden, og skjære opp plasten med tapetkniv, for å komme til med oljespray.
Bildet viser (innerst) selve åpnemekanismen inni døren, som sitter bakenfor selve låsemekanismen midt i bakkant av døren (altså ikke innenfor nøkkellåsen, denne "fjernstyrer" låsemekanismen i døren). Ikke rart at oljespray i nøkkel og døråpneren ikke hjalp.....
Smurte samtidig opp vindusmekanismen, begynner å få lyst på elektriske vinduer, kjenner jeg.....
Deretter legge tilbake plastikk fuktisolasjon, og tape med gaffatape for en forhåpentligvis like vanntett forbindelse......VELDIG mye enklere å skjære opp plasten og deretter tape tilbake enn å styre med tjærelimet som fester plasten til døren, vi får se om det holder.....åpnemekanismen er iallefall helt som ny

Re: Not Entirely British.....
Posted: 05 May 2014, 20:01
by obi-one
Noen i den mest ihuga senkegjengen vil kanskje mene at min NA med originalfjærer er like høy som en SUV....
Her er dokumentasjon på at det er den IKKE
