Page 134 of 152
Re: Rudolf (mye bilder)
Posted: 29 Sep 2014, 13:16
by mojo-91
dette er jo bare helt legendarisk, Erik. Jeg ler så jeg faller av stolen, av det bilde der Jordal henger i døra på Bellini.
Lenge siden "orions belte", nå...
Re: Rudolf (mye bilder)
Posted: 29 Sep 2014, 13:42
by Brett
MX-Jon wrote:Ellers så vil jeg vel tro at det ikke alltid er så lett å få tak i representative biler fra en slik tidsepoke. De fleste "vanlige" bilene har havnet som spiker og de eneste som er igjen som aktuelle "statister" er de som er spesielle nok til å bli tatt vare på. Var vel ikke hverdagslig at tre så spesielle biler sto parkert på rekke vil jeg gjette.
Står en svart Benz foran Pelle også...
Re: Rudolf (mye bilder)
Posted: 29 Sep 2014, 14:10
by Miatapowers
Artigt

Helge Jordal er en artig skuespiller..
Re: Rudolf (mye bilder)
Posted: 29 Sep 2014, 16:40
by brokkoli
Må innrømme at jeg syns den hvite volvoen er et ganske vakkert kjøretøy det også.
Re: Rudolf (mye bilder)
Posted: 29 Sep 2014, 17:00
by Agility
Duverden... (igjen...)...

Posted: 29 Sep 2014, 19:02
by Rudolf
MX-Jon wrote:Ellers så vil jeg vel tro at det ikke alltid er så lett å få tak i representative biler fra en slik tidsepoke. De fleste "vanlige" bilene har havnet som spiker og de eneste som er igjen som aktuelle "statister" er de som er spesielle nok til å bli tatt vare på. Var vel ikke hverdagslig at tre så spesielle biler sto parkert på rekke vil jeg gjette.
Et av "poengene" ved scenen som ble tatt opp i går var at bilene skulle være spesielle og
ikke "vanlige".
Men de skulle alle være fra 60-tallet eller tidligere, slik at dette kunne ha skjedd en gang på slutten av 60-tallet.
Mye å tenke på når man skal lage ting autentisk.
Mine biler har tidsriktige nummerskilt, men Pelle hadde sånne årsklistremerker på nummerskiltene som jeg brukte en del tid på å fjerne.
Og begge bilene har noen dekaler som blir helt feil.
På Samantha står det et merke fra
Classic Fiat Club Sweden og på Pelle står det
Volvo P1800 Club.
Slike merker fantes ikke på 60-tallet (og de ville jeg ikke fjerne), så de blir redigert vekk under klipping av filmen.
Dette ga jeg høflig beskjed om til Vardøen.
Erik
(hobby-regissør

)
Re: Rudolf (mye bilder)
Posted: 09 Nov 2014, 22:11
by Rudolf
Rudolf, diagnose etter grundigere undersøkelse
Som jeg skrev 14. september, så hadde Rudolf noen "protester" på hjemturen etter siste banedag for sesongen.
Nå har jeg brakt Rudolf inn i Sinsengarasjen for grundigere undersøkelser og reparasjon.
Diagnosen er egentlig ganske klar og tydelig.
Ny kompresjonstest viser 12, 7, 12 og 12 altså en vesentlig reduksjon i sylinder nr. 2.
Etter å ha fylt en skvett olje i sylinder 2, så ble resultatet 12, 10, 12 og 12.
Jeg har altså defekte stempelringer på sylinder 2.
Det betyr: ut med motor, av med topp, ut med stempler, hone (evt. bore + nye stempler), nye stempelringer, sjekk av lagere og sjekk av topp.
Og så må tingene skrus sammen igjen.
Jeg vurderer derfor å skifte ut motorblokka, toppen min er nok helt fin (dessuten er den nylig planslipt og slipt ventiler).
Og når jeg allikevel er i gang .........
(noen som har hørt den før?)
Girkassa på Rudolf synger
Den har sunget i over et år.
Synger den på siste vers ? eller ar den bare veldig musikalsk ?
Jeg tror derfor:
Rudolf får ny (brukt) blokk og ny (brukt) girkasse.
Så sånn er den saken.
Donorer søkes !
Erik
Re: Rudolf (mye bilder)
Posted: 09 Nov 2014, 23:23
by Agility
Rudolf wrote:
Ny kompresjonstest viser 12, 7, 12 og 12 altså en vesentlig reduksjon i sylinder nr. 2.
Etter å ha fylt en skvett olje i sylinder 2, så ble resultatet 12, 10, 12 og 12.
Jeg har altså defekte ventiltettinger på sylinder 2.
Hmm, mulig jeg tenker helt feil, men du mener vel at du har defekte
stempelringer på sylinder 2....

Posted: 09 Nov 2014, 23:37
by Rudolf
Agility wrote:
Hmm, mulig jeg tenker helt feil, men du mener vel at du har defekte
stempelringer på sylinder 2....

Du har så rett
Fadesen er rettet opp.
Men jeg har fremdeles ødelagte stempelringer
Forresten, .....
Er det noen som vet om gåene stempelringer er et kjent problem ved overlading?
Jeg har hørt om mye rart som går føyken, men stempelringer ....... ?
Erik
Re: Rudolf (mye bilder)
Posted: 10 Nov 2014, 06:59
by Trym N1290
Er vell ikke ukjent at stempelringer blir slitt med årene! Samt at de får litt mer påkjenning med overladning en uten.
Jeg har 1.6 blokk med innmat til deg.
Re: Rudolf (mye bilder)
Posted: 10 Nov 2014, 10:45
by helly
Jeg har en girkasse liggende i boden. Usikker på om jeg burde selge eller beholde den selv.
Mener det er fra en 97 modell.
Posted: 10 Nov 2014, 16:51
by Rudolf
Trym N1290 wrote:
......
Jeg har 1.6 blokk med innmat til deg.
Da ble jeg glad
helly wrote:Jeg har en girkasse liggende i boden. Usikker på om jeg burde selge eller beholde den selv.
Mener det er fra en 97 modell.
Bare si ifra hvis du ønsker å selge.
Erik
Re: Rudolf (mye bilder)
Posted: 16 Nov 2014, 19:58
by Rudolf
Rudolf er lobotomert !
For første gang er Rudolf uten motor (og girkasse).
Det er litt ekstra styr å lobotomere når man har kompressor, men det går i grunnen greit.
Siden toppen allerede var tatt av motoren, så valgte jeg å ta ut motorblokka og girkassa samtidig.
Jobben gjorde jeg uten bistand fra andre enn en elefant
Og jobben var gjort på noen timer.
Siden det plutselig var så god plass oppi motorrommet, så måtte jeg ta meg en tur oppi for litt rengjøring.
Nå er det rent og fint ......
Erik
Re: Rudolf (mye bilder)
Posted: 16 Nov 2014, 20:08
by GTX-Lars
Herlig bilde!

Ang slitasje på stempelringar; kan det vera motoren ein eller annan gang har blitt varm og stempla har deformert seg som har skada sylinder som igjen har skada ringane...? Det var nok tilfellet med min 1.6
Posted: 16 Nov 2014, 20:41
by Rudolf
GTX-Lars wrote:......
Ang slitasje på stempelringar; kan det vera motoren ein eller annan gang har blitt varm og stempla har deformert seg som har skada sylinder som igjen har skada ringane...?
Det var nok tilfellet med min 1.6
Jeg er 100% enig i din teori.
Det er nok åpenbart at det har vært svært varmt i sylinder 2.
Enten i forbindelse med koking da toppakningen gikk, og/eller at det har vært svikt i drivstofftilførsel til sylinder 2.
Jeg har skiftet bensindyser oftere en Sonja skifter hatter
I den forbindelse kan jeg ha slurvet litt med O-ringer som har røket slik at fragmenter har satt seg fast i bensindysa.
Uansett, så ser det helt greit ut i de andre sylinderene.
Jeg har ikke plukket fra hverandre motoren enda. så vi får se om teorien holder med det som blir avdekket da.
Erik