Page 138 of 152

Posted: 19 Mar 2015, 22:51
by Rudolf
Vårstemning i Sinsengarasjen.

Noen skriker etter mat ......

Image

Jada, det kommer det kommer.

Erik

Re: Rudolf (mye bilder)

Posted: 19 Mar 2015, 22:56
by Lloyd
Aha! Det er sånn disse blå metallboksene brukest!

Alltid lurt på hva bestefar skulle med sånne!

Like før "mating season" som dei sier på engelsken, nå! Sikter du over 16psi?

Og din definisjon av går tregt, er vel fortsatt litt over gjennomsnittet. :-)

Posted: 19 Mar 2015, 23:36
by Rudolf
Like før "klumpen" skal inn nå ja.

Kompressortrykket bestemmer jeg jo ved å skifte remhjul på kompressoren.
I det siste har jeg hatt en utveksling som gir opp mot 18psi trykk.
Jeg ser ikke noe i veien med å fortsette med det, men da må mekanikeren passe litt mere på tenningsretardering i forhold til brennstoff som brukes.
:oops:

Erik

Re: Rudolf (mye bilder)

Posted: 19 Mar 2015, 23:44
by MX-Jon
Maskininsten/piloten må ikke bare høre på radioen

Posted: 20 Mar 2015, 00:56
by Rudolf
Hvorfor skjedde dette ?

Image

Ikke noe i veien med konstruksjonen.
Dette skyldes brukerfeil.
En slurvete mekaniker ...... :roll:

Kort historikk:

Høst 2011 - Sommer 2013:

Rudolf fikk installert coldside MP62 kompressor på sensommeren 2011.
Jeg kjørte de første to årene vekselvis med vanlig bensin og E85.

Utvekslingen på remhjulene ga et ladetrykk på mellom 10 og 12 psi.
Med dette oppsettet fikk jeg aldri tenningsbank uansett om jeg kjørte med bensin eller E85.
Derfor kunne jeg veksle drivstoff i "vilden sky" og ikke bry meg om noe annet en å justere bensintrykket for å kompensere for økt forbruk når jeg kjørte på E85.

I denne perioden kjørte jeg uten styring av tenningsretardasjon.
Sommeren 2013 fikk jeg en vannlekkasje ved innsugsmanifolden som førte til koking på en tur fra Stavanger til Oslo.
Koking førte til blåst toppakning som ble svært tydelig under kjøring på Rudskogen.
Demontering av toppen viste at stempler, sylindervegger og ventiler var i god stand og ikke hadde tatt noen skade av kompressormatingen.

Sommer 2013 - Høst 2014

Høyere utveksling på kompressor ga nå et ladetrykk mellom 16 og 18 psi.
Med dette trykket bestemte jeg meg for å holde meg til E85 på banekjøring.

Ved bruk av "vanlig" bensin så måtte jeg redusere trykket (skifte remhjul) eller aktivere styring av tenningsretarderingen.
Det som var fint var at de nå hadde begynt å selge E85 på Statoil Rakkestad like ved Rudskogen.
Sommeren 2013 begynte jeg også å kjøre flere av mine "nye" Italienere på Rudskogen og Vålerbanen (Lancia Montecarlo og Bertone X1/9).

Sommeren 2014 hadde jeg flere fine banedager uten noen problemer på Rudskogen med Rudolf og E85 som drivstoff.
Bommerten skjedde den 3.august på Vålerbanen der man ikke får kjøpt E85 i nærheten.
Rudolf kjørte derfor med vanlig bensin og 16-18psi ladetrykk uten styring av tenningsretardasjon.
Det var ikke lurt :oops:
Jeg er ganske sikker på at motoren hadde heftig tenningsbank i løpet av den dagen.
Skjebnen ville det slik at knock-sensoren ikke var tilkoblet fordi mekanikeren drev og rotet med noen lure modifikasjoner i motorrommet.

Konklusjon:

Ulempen med å lade 16-18psi er at bilen bør kjøres med E85 eller bør tenningsretarderes.
Styring av tenningsretardering har jeg ikke fått testet ut skikkelig enda.

Ved å endre utvekslingen slik at bilen kjører på 10-12psi ladetrykk kan man kjøre på det drivstoffet man ønsker uten at det skader motoren.
Da slipper man også å tenningsretardere.

Når motoren er montert vil jeg få tunet styring og tenningsretardering for både bensin og E85 på rulle/dynamometer.
Da kan jeg kanskje skryte av noen dokumenterte hestekrefter også :wink:

Erik
(mekaniker med mange biler)

Re: Rudolf (mye bilder)

Posted: 20 Mar 2015, 08:15
by DrHolm
Man lærer... Osv. ;)

Hva er spesifikasjonene på motor, nå?

Re: Rudolf (mye bilder)

Posted: 20 Mar 2015, 08:31
by Agility
Det der kan du sikkert sparkle med kjemisk metall og pusse til med fiiiin smergel, så går det nok 300000 til.... :mrgreen:

Re: Rudolf (mye bilder)

Posted: 20 Mar 2015, 17:21
by Rudolf
DrHolm wrote:Man lærer... Osv. ;)

Hva er spesifikasjonene på motor, nå?
1.6l motor med MP62 kompressor.
Valgfritt ladetrykk.

Har kjørt med både 10-12psi (ca 2 år) og 16-18psi (ca 1 år).
Her er målingen jeg gjorde for 10-12psi:

Image

Jeg vil ikke juge på meg noen effekt tall for 16-18psi.
Men jeg kommer til å måle det om ikke lenge.

Erik

Re: Rudolf (mye bilder)

Posted: 20 Mar 2015, 17:59
by GTX-Lars
Gjevn og fin kurve :)

Re: Rudolf (mye bilder)

Posted: 20 Mar 2015, 18:00
by DrHolm
Pen kurve! Er dette whp?

Tenkte mer på innmaten, er det OEM?

Posted: 20 Mar 2015, 23:01
by Rudolf
DrHolm wrote:Pen kurve! Er dette whp?

Tenkte mer på innmaten, er det OEM?
Dette er målt på hjula.
Innmaten er standard med unntak av toppakning som er trelags stålpakning.

Erik

Posted: 20 Mar 2015, 23:20
by Rudolf
Stor klump

Da har klumpen vokst seg stor.
Neste steg er å schmokke den på plass ....

Image

Image

Skulle vært gøy å veid klumpen.

For å sikre at alt blir riktig har jeg fått god hjelp fra bilder jeg har tatt tidligere.
Side 35 og utover i Leopold tråden:
http://www.mx5-miata.no/phpbb/viewtopic ... &start=510

Erik

Re: Rudolf (mye bilder)

Posted: 20 Mar 2015, 23:39
by MX-Jon
Ser bra ut :)
Er det gjort noen modifikasjoner i forhold til tidligere oppsett eller er alt slik det var, bare bedre tilstand?

Posted: 20 Mar 2015, 23:52
by Rudolf
MX-Jon wrote:Ser bra ut :)
Er det gjort noen modifikasjoner i forhold til tidligere oppsett eller er alt slik det var, bare bedre tilstand?
Same same ....

Bare det atte nå har jeg omsider fått festet knock-sensoren.

Erik

Re: Rudolf (mye bilder)

Posted: 26 Mar 2015, 11:57
by midget77
170 hp på bakhjula! Det må føles rått :-)

Omtrent hvor mye har en standard 116 hp bil på bakhjula?