Page 139 of 152
Re: Rudolf (mye bilder)
Posted: 26 Mar 2015, 12:02
by Ørnbjørn
80-85 ein plass.
Re: Rudolf (mye bilder)
Posted: 26 Mar 2015, 13:24
by DrHolm
Pen dobling, det!
Posted: 27 Mar 2015, 00:06
by Rudolf
Schmookk, der var den på plass gitt.
Men fryktelig mye slanger og styr som skal på monteres, sjekkes og dobbelsjekkes.
Fylt på kjøleveske. Ingen lekkasjer.
Kjørt bensinpumpe og justert bensintrykk til 60psi (for E85).
Sjekket alle seks bensindyser. Ingen lekkasjer.
Mangler bare eksosanlegg og olje på girkasse og motor.
Da blir det nok oppstart og prøvetur i løpet av et par dager.
Har bestilt tid for tuning hos Racelab i Rakkestad uka etter påske.
Skal justere for to ladetrykk og for både bensin og E85.
Stakkars dyno-operatør
Erik
Posted: 27 Mar 2015, 00:11
by Rudolf
Ørnbjørn wrote:80-85 ein plass.
Den er litt pessimistisk.
For en 116Hk MX5 (1989-1993) så regner man 90Hk på bakhjula.
Erik
Re:
Posted: 27 Mar 2015, 06:33
by DrHolm
Rudolf wrote:
Den er litt pessimistisk.
For en 116Hk MX5 (1989-1993) så regner man 90Hk på bakhjula.
Erik[/quote]
Man kan jo regne til krampa tar en... Når en
måler opp til flere 140hk NB'er til ~100whp til sammenligning.
Skulle gjerne vært flua på veggen når du skal få den justert!
Re: Rudolf (mye bilder)
Posted: 27 Mar 2015, 08:05
by Hauk
Har sett flere originale 1,8 NAer (130 hk) på benk, og de ligger på rundt 100-105 hk på bakhjula. Men det er jo selvsagt en joker-nord faktor på/mellom de forskjellige benkene.
Re: Rudolf (mye bilder)
Posted: 27 Mar 2015, 14:52
by brokkoli
Det blir flott med skikkelig tuning, Erik. Hvilke trykk blir det denne gangen, noe du sikter etter?
Posted: 27 Mar 2015, 16:27
by Rudolf
brokkoli wrote:Det blir flott med skikkelig tuning, Erik. Hvilke trykk blir det denne gangen, noe du sikter etter?
Jeg skal tune med utveksling 1:1.47 som gir 10-12 psi og 1:1.69 som gir 16-18 psi.
Tipper jeg kommer til å kjøre med 10-12 psi til "daglig".
Da kan jeg kjøre med både bensin og E85 uten å tenke på tenningsretardering eller andre justeringer.
16-18 psi blir for banekjøring og fortrinnsvis med E85.
"Rudolf Racing mode" heter det vist
Erik
Re:
Posted: 27 Mar 2015, 16:43
by Agility
Rudolf wrote:brokkoli wrote:Det blir flott med skikkelig tuning, Erik. Hvilke trykk blir det denne gangen, noe du sikter etter?
Jeg skal tune med utveksling 1:1.47 som gir 10-12 psi og 1:1.69 som gir 16-18 psi.
Tipper jeg kommer til å kjøre med 10-12 psi til "daglig".
Da kan jeg kjøre med både bensin og E85 uten å tenke på tenningsretardering eller andre justeringer.
16-18 psi blir for banekjøring og fortrinnsvis med E85.
"Rudolf Racing mode" heter det vist
Erik
Kan du sette opp systemet for automatisk tennings retardering etterhvert som trykket øker, eller må du sette inn mere rallemikk ?!?
Posted: 27 Mar 2015, 16:52
by Rudolf
Agility wrote:
Kan du sette opp systemet for automatisk tennings retardering etterhvert som trykket øker, eller må du sette inn mere rallemikk ?!?
Det kan jeg.
Det blir styrt automatisk på bakgrunn av de verdier jeg legger inn.
Det er bare litt skepsis til å skulle endre på for mange parametere/innstillinger hver gang jeg endrer drivstoff.
I dag endrer jeg bare bensintrykk når jeg endrer drivstoff.
Da får jeg umiddelbar og pålitelig tilbakemelding fra Air-Fuel måleren som sier fra om innstillingene er rett.
Hvis jeg er avhengig av å justere tenningsretardasjonen i tillegg, så vil jeg ikke få like klar tilbakemelding på det.
(Med unntak av evt. tenningsbank)
Tenningsbank hører jeg jo ikke når jeg kjører på bane for da hører jeg jo på radio.
Erik
Re:
Posted: 27 Mar 2015, 19:11
by DrHolm
Rudolf wrote:Agility wrote:
Kan du sette opp systemet for automatisk tennings retardering etterhvert som trykket øker, eller må du sette inn mere rallemikk ?!?
Det kan jeg.
Det blir styrt automatisk på bakgrunn av de verdier jeg legger inn.
Det er bare litt skepsis til å skulle endre på for mange parametere/innstillinger hver gang jeg endrer drivstoff.
I dag endrer jeg bare bensintrykk når jeg endrer drivstoff.
Da får jeg umiddelbar og pålitelig tilbakemelding fra Air-Fuel måleren som sier fra om innstillingene er rett.
Hvis jeg er avhengig av å justere tenningsretardasjonen i tillegg, så vil jeg ikke få like klar tilbakemelding på det.
(Med unntak av evt. tenningsbank)
Tenningsbank hører jeg jo ikke når jeg kjører på bane for da hører jeg jo på radio.
Erik
Hva med en flexifuel-sensor?
Re: Rudolf (mye bilder)
Posted: 27 Mar 2015, 22:19
by Bubba
...eller kjølevæske uten vann. Hvis produktet holder det det lover, kan det også redusereproblemet med tenningsbank.
http://d5otzd52uv6zz.cloudfront.net/eb6 ... 4f-800.jpg
Posted: 28 Mar 2015, 00:40
by Rudolf
DrHolm wrote:
Hva med en flexifuel-sensor?
Jeg ser ikke helt vitsen med det.
Jeg vet jo når jeg fyller E85 eller bensin.
Da bare justerer jeg bensintrykket med en umbraconøkkel samtidig.
Det tar ca. 30sekunder.
Etter at jeg har begynt å kjøre sjekker jeg A/F-forholdet på meteret.
Så kunne man jo si at jeg samtididig kunne justert tenningsforholdet avhengig av drivstoff og ladetrykk.
Blir litt mere styr da ...
Hva tenkte du at jeg skulle bruke flexifuel-sensoren til?
Bygge automatikk som både justerer tenning og bensintrykk utifra den?
Kjenner til det produktet.
Jeg har ingen problemer med kjøling/kjølevann.
Det er nok bedre å justere tenningsretardering for å unngå tenningsbank.
Men det gjelder som sagt bare ved kjøring med bensin og 16-18psi ladetrykk.
Erik
Posted: 28 Mar 2015, 00:42
by Rudolf
Rudolf har for øvrig våknet.
Han tikker litt, men er ellers i god form.
Skal hilse så mye
Erik
Rudolf (mye bilder)
Posted: 28 Mar 2015, 06:41
by vidarlavoll
Rudolf wrote:Rudolf har for øvrig våknet.
Han tikker litt, men er ellers i god form.
Skal hilse så mye
Erik
Hilse tilbake, en skvett sanasol for hikken
