På vei nedom Akershuskaia fra en langtur utenbys kom jeg rett fra høy motorveifart til stillestående kø. Da syntes jeg etter en kort stund det luktet litt "varmt" i bilen, og kastet derfor et blikk på temperaturmåleren; den var på god vei mot maks

.
Øyeblikkelig hjelp; på med maks varme i kupeen, ned med vinduene, og maks hastighet på kupevifta. Det tok ned motortemperaturen såpass at jeg vurderte det som trygt å kjøre til nærmeste bensinstasjon for nærmere feilsøking. Viste seg at det var termobryteren som sjalter inn radiatorvifta som ikke slo inn, en bryter jeg har skiftet en gang før, da jeg knakk den under iherdig skruing for å skifte vannpumpe.
Så da var det tid for midlertidig fortausmekk, en tjuvkobling av ledningen som går til denne bryteren, direkte til jord, så radiatorvifta gikk hele tiden.(Det var også slik jeg fant feilen.) Godt man har en ledningsstump i bilen !
Først ble det slik (den kranglete termobryteren til høyre i bildet):
og så var det litt mer solid festing av hele rukklet slik:
Bilen er nå fullt kjørbar, radiatorvifta tvangskjøres hele tiden (kun mens tenningen er på), men det bør den vel tåle, jeg bruker litt mer strøm=bensin på at vifta går, men det er jo helt marginalt; termostaten regulerer fortsatt motortemperaturen, så den gikk rett ned på helt normal med en gang, dvs såvidt over midten.
Så blir det bare å få bestilt seg en ny termobryter.....