Page 15 of 24
Re: Not Entirely British.....
Posted: 07 Dec 2014, 21:53
by obi-one
Ørliten prosjektupdate, oljeskift på 173800 inkl skifte til det lille originale oljefilteret fra Mazda med returventil.
Og to varianter av bilder av mx5, en tofarget i snøen
og et nattbilde med underkjølt regn....

Re: Not Entirely British.....
Posted: 05 Feb 2015, 21:46
by obi-one
En fortsatt glad vinterbil som starter hver gang, også etter noen dagers hvile for å slippe unna den værste saltsørpa.
Sverger fortsatt til original fjæringshøyde når MX-5 skal brukes om vinteren, selv om det for ordens skyld kan bemerkes at familietransportøren Passat Stasjonsvogn i bakgrunnen har Eibach Pro Kit som senker 30 mm. Til den bilen er det absolutt en god ting, siden den var veldig mykt/krengete satt opp i utgangspunktet, etter min smak.
Re: Not Entirely British.....
Posted: 07 Apr 2015, 19:44
by Gabzh
Fin bil dette

Sleng deg på
kjøreturen på torsdag så kan jeg ta en nærmere titt!
Re: Not Entirely British.....
Posted: 03 May 2015, 15:51
by obi-one
Etter en god langtur forrige uke via Solbergfoss kraftverk:
...var det tid for å bytte tennplugger i dag på 177190 km. Endret fra NGK B5E til NGK B6E, dvs litt kaldere plugger. Ingen problemer med de gamle, men siden MX5 tenner på to og to plugger av gangen synes jeg det var greit å bytte etter 4 år og 40 tusen km. Valgte å gå tilbake til original temperatur plugger siden jeg kjører 14 graders fortenning.
De gamle så helt OK ut, eneste var plugg nummer 3 som bar preg av å ikke være godt nok tilskrudd, var krøpet litt olje opp på gjengene, men ikke mye.
Renset også kontaktene i begge ender av pluggledningene med oksydrens.
Bildet viser også mitt lille triks med å bruke en bit av en bensinslange som spesialverktøy for å løfte opp pluggene av blokka, samt å sette dem forsiktig ned igjen og snurre igang gjengene, bare ved hjelp av gummislangens kontakt med toppen av pluggen. Sparer mye plunder med pluggnøkler som lett "mister" pluggen ved byttet.

Posted: 03 May 2015, 19:59
by Rudolf
Smarting
Erik
Re: Not Entirely British.....
Posted: 03 May 2015, 21:34
by obi-one
Har jo selvsagt ikke funnet på trikset selv, men om det er gammel Haynes eller Bildoktorn Bosse, det er ikke godt å si. Trikset virker iallefall utmerket!
Re: Not Entirely British.....
Posted: 04 May 2015, 08:29
by Agility
Pluggnøkkel med gummiforing funker også fint...

Re: Not Entirely British.....
Posted: 04 May 2015, 08:39
by obi-one

Har 4 ulike pluggnøkler med gummiforing, opplever at pluggene ramler ut like herlig i alle 4....
Sverger derfor til bensinslange metoden, siden jeg da er sikker på at pluggen ikke ramler ned, med risiko for å slå gapet mindre.
Re: Not Entirely British.....
Posted: 05 May 2015, 00:15
by Lloyd
Har større problem med at forlengeren løsner, enn pluggen, i min pluggpipe.
Rett verktøy til rett jobb!
Re: Not Entirely British.....
Posted: 05 May 2015, 07:34
by Gabzh
Jeg bruker Biltema sin pluggnøkkel, har ikke fått til å miste pluggen med den enda. Bare selve pipa som har falt av noen få ganger, men da er det bare å koble inn igjen

Re: Not Entirely British.....
Posted: 07 May 2015, 08:00
by Miatapowers
Bruker kun slange trikset selv

Har ødelagt plugger ved at dem ramler av på vei nedi og bøyer bøylen rundt stiften for mangen ganger..
Re: Not Entirely British.....
Posted: 13 May 2015, 20:31
by obi-one
På vei nedom Akershuskaia fra en langtur utenbys kom jeg rett fra høy motorveifart til stillestående kø. Da syntes jeg etter en kort stund det luktet litt "varmt" i bilen, og kastet derfor et blikk på temperaturmåleren; den var på god vei mot maks

.
Øyeblikkelig hjelp; på med maks varme i kupeen, ned med vinduene, og maks hastighet på kupevifta. Det tok ned motortemperaturen såpass at jeg vurderte det som trygt å kjøre til nærmeste bensinstasjon for nærmere feilsøking. Viste seg at det var termobryteren som sjalter inn radiatorvifta som ikke slo inn, en bryter jeg har skiftet en gang før, da jeg knakk den under iherdig skruing for å skifte vannpumpe.
Så da var det tid for midlertidig fortausmekk, en tjuvkobling av ledningen som går til denne bryteren, direkte til jord, så radiatorvifta gikk hele tiden.(Det var også slik jeg fant feilen.) Godt man har en ledningsstump i bilen !
Først ble det slik (den kranglete termobryteren til høyre i bildet):
og så var det litt mer solid festing av hele rukklet slik:
Bilen er nå fullt kjørbar, radiatorvifta tvangskjøres hele tiden (kun mens tenningen er på), men det bør den vel tåle, jeg bruker litt mer strøm=bensin på at vifta går, men det er jo helt marginalt; termostaten regulerer fortsatt motortemperaturen, så den gikk rett ned på helt normal med en gang, dvs såvidt over midten.
Så blir det bare å få bestilt seg en ny termobryter.....
Re: Not Entirely British.....
Posted: 13 May 2015, 21:51
by Agility
Eller sett en binders/jumper mellom GND og TFA (TestFan) i diagnosekontakten, da starter vifta med tenninga på...

Re: Not Entirely British.....
Posted: 13 May 2015, 22:50
by obi-one
Strålende! Åsså så enkelt!
Foreløpig research indikerer at det er to ulike termobrytere, en revisjon til 1994-1996 årgangen. Kanskje de senket triggertemperaturen? Seneste (min) variant er selvsagt dyrest, men ikke galt med ca 350,- fra mx5part.
Re: Not Entirely British.....
Posted: 13 May 2015, 22:56
by Lloyd
Tror grå har høyere temp, og svart lavere.. Uten at eg har googlet så masse.
Grå for vinter med andre ord. Hehe.