Page 19 of 30

Re: ND

Posted: 23 Nov 2015, 21:48
by Alex M
NYE Bilavgifter etter budsjettforliket i kveld:

Etter foreløpige kalkulasjoner ser det ut reg.avgiften øker for nye MX-5 ND. ( Med alle mulige forbehold.)

1,5 literen blir ca 8000,- dyrere.
2,0 Litern blir ca 17.000,- dyrere.

Dette grunnet høye utslipp på lav effekt. Effektavgiften halveres men økningen i co2 avgift er vesentlig høyere på disse utslippsnivåene.(139g/154g).

Til sammenligning blir nye 911 Carrera ca 100.000,- billigere. (for de som har råd til det :( )

Posted: 24 Nov 2015, 00:03
by Rudolf
Miatapowers wrote:Fiaten er desverre penest ja. Men fiat er nå fiat, og mazda er langt forbi med kvalitet vil eg tro...
........
Minner om at Fiat Spider 124 bygges hos Mazda i Hiroshima.
Ja takk, begge deler :)

Erik

Posted: 24 Nov 2015, 00:05
by Rudolf
Alfa Romeo Spider

Her er Pininfarina sitt utkast:

Image

Hmmmm .....

Erik

Re: ND

Posted: 24 Nov 2015, 09:39
by Bubba
Synes ND'en er fin, men Fiaten tltaler meg ikke. Alfaen derimot er bare nydelig.

Re: ND

Posted: 24 Nov 2015, 10:07
by Stalfa
Alex M wrote:
1,5 literen blir ca 8000,- dyrere.
2,0 Litern blir ca 17.000,- dyrere.
Jeg synes omleggingen av avgiftene er fornuftige. Kjedelig at det faller uheldig ut for mx5'en.

Jeg stiller heller spørsmål om hvorfor ikke Mazda klarer bedre utslippstall med mx5'en enn hva de gjør.
Mazda 6 med 2.5 liter@ 192hk og automat har bedre utslippstall enn Mx5 med 2 litern.

Re: ND

Posted: 24 Nov 2015, 11:14
by Trym N1290
Sært

Re: ND

Posted: 24 Nov 2015, 11:26
by Alex M
Stalfa wrote:
Alex M wrote:
1,5 literen blir ca 8000,- dyrere.
2,0 Litern blir ca 17.000,- dyrere.
Jeg synes omleggingen av avgiftene er fornuftige. Kjedelig at det faller uheldig ut for mx5'en.

Jeg stiller heller spørsmål om hvorfor ikke Mazda klarer bedre utslippstall med mx5'en enn hva de gjør.
Mazda 6 med 2.5 liter@ 192hk og automat har bedre utslippstall enn Mx5 med 2 litern.
Det ser ut som tallet for 2 litern stemmer ganske bra iflg kalkulatoren på Bilnorge +17.000,-.
For 1,5 litern blir tillegget noe lavere ca 3.000,-.

Det ser dessverre ut at spranget i pris mellom 1,5 og 2 liter øker betydelig - thats life.

Re: ND

Posted: 24 Nov 2015, 15:09
by Tinair
Hmmm... Da blir det jo spennende å se hva CO2 blir på Fiat'n. Kanskje ND 2,0 og Spider blir nærmere hverandre i pris enn jeg trodde...

Re:

Posted: 24 Nov 2015, 15:17
by Vegard
Rudolf wrote:Alfa Romeo Spider

Her er Pininfarina sitt utkast:

Image

Hmmmm .....

Erik
Det stemmer kanskje tildels, men Alfa Romeo skal ikke lage noen versjon av fiata'n, Alfa trakk seg ut og Fiat hoppa inn.

https://en.wikipedia.org/wiki/Alfa_Romeo_2uettottanta

Posted: 25 Nov 2015, 00:56
by Rudolf
Takk for link Vegard.
Ser at denne bilen ble presentert i 2010 og ikke har noe med Mazda å gjøre i det hele tatt.
(bare en våt drøm fra meg som ønsker en Pininfarina til i familien ....) :wink:

Men fin var den !

Erik

Re: ND

Posted: 27 Nov 2015, 01:34
by Alex M
Litt nytt om 124 Spider:

Europa basis versjonen får 140 hk og 240 nm, og man regner med at den prismessig vil starte mellom ND 1,5 og 2 liter.

Jeg har ikke funnet noen utslippstall ennå, men jeg blir neppe overrasket om de vil bli lavere enn ND 1,5.

Uansett får vi god til å spekulere - lansering i Europa er planlagt til 2. halvår neste år.

Re: ND

Posted: 15 Dec 2015, 18:07
by Alex M
Litt flere nyheter om 124 Spider:

Europaversjonen med 140hk lanseres på Geneveutstillingen i mars neste år.

Det kommer en Abarth versjon med en nedtunet 1,75 liter fra Alfa 4C med 200hk, denne lanseres i 2017. Denne får en egen styling bl.a med 4 enderør og en fantastisk motor og eksoslyd, sies det.

Vi får se - i 2017 er jo effektavgiften borte og jeg tviler på at den blir belemret med så høye utslippstall som MX 2 liter.

Ellers:

Er det noen som har hørt eller lest noe om RHT versjonen av MX-5, vi burde ha hørt noen rykter nå om den var planlagt lansert neste år?

Jeg har RHT versjonen av NC og har hatt softtop av NC. RHT er langt å foretrekke!!

Re: ND

Posted: 15 Dec 2015, 20:53
by Stalfa
Alex M wrote: tviler på at den blir belemret med så høye utslippstall som MX 2 liter.
Hadde vært morsomt om Fjatten hadde blitt billigere enn ND'en pga utslipp.

Re: ND

Posted: 16 Dec 2015, 22:21
by Alex M
Stalfa wrote:
Alex M wrote: tviler på at den blir belemret med så høye utslippstall som MX 2 liter.
Hadde vært morsomt om Fjatten hadde blitt billigere enn ND'en pga utslipp.
Vel, hvis dere synes kanskje at jeg maser litt mye om for høye utslipp på nye Mx ND:

Jeg ser på Bilnorge at Mercedes lanser sin nye "kompakte" roadster SLC (tidligere SLK);
Nye SLC 300 med 370nm/245hk med automat og vekt rundt 1500kg har et utslipp på 134g/km. Det er 5 gram lavere enn ND 1,5 liter (130hk/1000kg).

Skal en ha ny ND bør man få kjøpt den i 2016 for det ligger an til et nytt avgiftshopp i 2017 spesielt for 2 literen. ( Hvis effektavgiften fjernes helt og alt skal kompenseres med CO2 avgift.)

Re: ND

Posted: 17 Dec 2015, 05:50
by Stalfa
Alex M wrote: Vel, hvis dere synes kanskje at jeg maser litt mye om for høye utslipp på nye Mx ND:
Jeg synes det er korrekt å sette pekefingeren på dette.

Det må også nevnes at Mazda får skryt for at deres forbrukstall er det faktisk mulig for en dødelig og oppnå i motsetning til de fra andre produsenter. Bare så synd at det bare er poengene på "eksamen" som teller.