Page 20 of 24
Re: Not Entirely British.....
Posted: 31 Aug 2016, 15:38
by obi-one
Så har vi passasjersiden bak, det var der jeg begynte å plukke på en rustboble....
Selve "bretten" i kanalen har også rustet av:
Viser seg at dette hullet fortsetter "tvers igjennom, dvs hull i ytre kanalplate, midtre kanalplate og indre "gulv ved kanalen".
Her sett rett nedenfra:
Så det var kanalen bak på passasjersiden....
Re: Not Entirely British.....
Posted: 31 Aug 2016, 15:41
by obi-one
Så har vi kommet rundt til passasjersiden foran, her har vi et ikke ubetydelig hull i gulvet på innsiden av kanalen:
Dessuten har ytre kanalplate begynt å boble fra innsiden......som på førersiden....
Det eneste lyspunktet er at det ikke ser ut til å være noe rust på overgangen innerskjerm/torpedovegg på denne siden:
Så da er vi rundt, tenkte det kan være greit å poste denne skrekkhistorien også til almenn opplæring, om ikke akkurat til forlystelse

Re: Not Entirely British.....
Posted: 31 Aug 2016, 15:46
by obi-one
For å tenke litt mer positivt; bilen har god og nesten ny softtopp, helt ny rain rail, to 4 år gamle forskjermer, spesialtipasset norsk front med ekstra innfelte blinklys (eneste BRG med disse fortsatt i live i Norge?), samt ganske nye bremser, bra calipere bak, KYB AGX dempere, orignalleppe foran, DAB stereo, OK seter med ekstra fake skinntrekk, OK ratt med Airbag....og to sett originalfelger av 14 tommers typen....
Dessuten en tett 90 hk longnose motor med ganske ny cluch og rimelig fersk tannrem og vannpumpe.
Og så 14 tommers BBS, men de klarer jeg ikke å tenke tanken på å selge......
Er det mulig å tenke seg 15-20 tusen i salgsverdi for et slikt "prosjekt", eventuelt for noen som liker å plukke deler.....
Re: Not Entirely British.....
Posted: 31 Aug 2016, 17:55
by GTX-Lars
Viss du då tenker litt annleis; sveising og heillakkering(?) for 40 000 så har du ein strøken mx5 for 55 000. Det er jo ikkje kvardags lenger...

Må jo ut med 40k for ein som har begynt å ruste...
Re: Not Entirely British.....
Posted: 31 Aug 2016, 18:04
by obi-one
Det var det jeg trodde og. I 2012....
Men takk for innspill, man måste jamføra. ....
Re: Not Entirely British.....
Posted: 31 Aug 2016, 20:16
by MX-Jon
Spørsmålet er hvor mye rust man får bort for 40k (inkl lakk). Når det har begynt å ruste i sveiseskjøter og sprekker er det mye jobb og vanskelig.
Re: Not Entirely British.....
Posted: 26 Oct 2016, 23:16
by obi-one
Som den optimisten jeg er, så har jeg bestemt meg for å sveise rust en runde til.......
Så nå er nye ytre kanaler bestilt på begge sider, samt reparasjons del til høyre bakskjerm.
Så fant jeg selvsagt en knekt bakfjær i tillegg (nok en gang), så da er nye originalfjærer fra KYB på vei fra Tyskland også.
Diagnose som middels sinnssyk vurderes, men man vet jo alltid hva man har.....
Re: Not Entirely British.....
Posted: 27 Oct 2016, 08:43
by Stalfa
obi-one wrote:Som den optimisten jeg er, så har jeg bestemt meg for å sveise rust en runde til.......
Det gjør godt å høre at flere velger å fikse fremfor vrake,kjøpe,vrake.
Du fortjener en klem og ønske om at du er mer heldig med kvaliteten på jobben denne gangen.
Re: Not Entirely British.....
Posted: 28 Oct 2016, 08:28
by kennethhansen
Liker best og fikse det man har så langt det kan gjøres! Da vet du at du har noe skikkeligt etter på. Stole på seg selv er mye lettere en å stole på en som sier "joda bilen er helt rustfri den, som ny"
Re: Not Entirely British.....
Posted: 28 Oct 2016, 08:33
by Stalfa
I mangel av like knapp.
+1
Re: Not Entirely British.....
Posted: 28 Oct 2016, 10:33
by vidarlavoll
obi-one wrote:Som den optimisten jeg er, så har jeg bestemt meg for å sveise rust en runde til.......
Diagnose som middels sinnssyk vurderes, men man vet jo alltid hva man har.....
applaus - stao pao
Re: Not Entirely British.....
Posted: 28 Oct 2016, 10:54
by obi-one
Have you ever noticed that their stuff is shit and your shit is stuff?
Det er interessant for en som er opptatt av å forstå hvor lite rasjonelle vi mennesker er; å diagnostisere seg selv med et sterkt angrep av endowment effect.
For interesserte; se
https://en.wikipedia.org/wiki/Endowment_effect
Takk for alle støtteerklæringer fra folk med samme (p)syke!

Re: Not Entirely British.....
Posted: 28 Oct 2016, 13:38
by Øivindx
Hallo navnebror!
Lykke til med jobben!
mvh/Øivind
Re: Not Entirely British.....
Posted: 02 Feb 2017, 10:14
by Øivindx
Hei igjen
Hvordan går det med bilen din ? (bildene minner meg om min gamle RX-7 før rustsveising)...
mvh/Øivind
Re: Not Entirely British.....
Posted: 20 Jun 2017, 21:30
by obi-one
Hei Øivind og alle andre, takk for oppmuntring og støtte! Bilen er nå på veien igjen, etter rustreparasjon av skjerm, dør, kanaler og hjulbuer bak.
Blir for mange bilder å laste opp alle, men her er et lite utvalg:
Et lite "luring" sted hvor rusten fant en mulighet, som ga vannlekkasje inn i hulrom videre nedover:
Vannet forsvant jo ned hit....
Etter diverse rekonstruksjon og før påsetting av ny utvendig kanal:
Ny kanal og småsveising av hjørnene av førerdør:
Ny skjermkant bak venstre:
Ny skjermkant og ny ytre kanal høyre:
Og så en liten overraskelse, fjær bak som var knekt både oppe og nede ....så begge fjærer byttet...
Byttet frontrute også, når vi først var i gang, relativt dårlig sikt i motlys med den gamle...
Men det ble jo hel ved til slutt, EU godkjent i april, helt uten feil
Kommentar fra NAF kontrollørent; meget god bil, men litt slitent eksosanlegg.
Så nå har jeg kjøpt det og, men venter til det går istykker før jeg bytter det.
Neste generasjon var helt OK fornøyd med at bilen kom på veien igjen, siden han tok lappen i begynnelsen av mai...
Så da så jeg ikke stort til den bilen på en stund...
Var forsåvidt bare rett og rimelig, han har vært med og reparert på denne bilen de siste åtte år, kan ikke dy meg for å sitere bildet i starten av tråden:
Dengang byttet jeg den fjærende "innmaten" i høyre sidespeil, det har nå gjort en gang til, det kan altså konstateres at disse fjærene
http://www.autolinkmx5.com/door-mirror- ... 5618-p.asp holder i 8 år når man kjører hele året.