Joa er alltid håp, men koster fort masse penger, er heller ikke bra å kjøre med slitt motor, eg ville sjekket oljelokk eller papir testen,. så ville eg kjøpt meg en komprisjonstester på biltema, og kjørt på med testing allerede i ettermiddag, du sier heller ikke hva olje du kjører på, har vert borti crappy olje så har gitt masse damp,,Fred93LE wrote:Har hørt og hører det du sier om ny motorStianOppistov wrote:Som eg har sagt i noen år, du bør bytte hele motoren, du har aldri hatt noen god motor, vis du har overtrykk, så er min mistanke som eg har hatt lenge rett, slitte stemple ringer, du blåser trykk ned forbi stemple ringer, og ned i bunnpanna, dette trykket går derifra opp igjen til toppdekslet via oljeretur ifra toppen, derifra vil jo trykket gå videre til pcv ventil og slangen på andre siden, om det er mye luft så vil bilen fuske pga falsk luft, enkleste måten å sjekke dette er faktisk å bruke ett a4 papir, eller rett å slett skru av oljepåfylling lokk, og snu det å legge det opp ned mens motoren går, på tomgang så vil det danse litt, mens med litt pådrag så skal det sitte lett, blåser det vekk så vet du hva du må til med,
Tviler veldig på at du har noen tette kanaler i toppdekslet, det er som de sier her, kun ett tomt hullrom, slik at man ikke skal skvette for mye olje rundt,, og det er ikke noe problem å kjøre med open stuss ut på eksos siden om det var der du hadde opnet det, det har eg gjort i flere år, nå har eg satt ett lite ebay filter der,,Men nekter. hehe.
Jeg prøver litt til nå og løsningen blir eventuelt og kjøre som jeg kjører nå med filter på pcv ventilen. Funker fint. skal innom å kjøpe ett på biltema etterpå istedenfor den hjemmelagde.
Men har fortsatt håp. skal prøve det med oljelokket når jeg kommer hjem.
Hjelp med feil på overtrykket/innsuget..
Moderator: Styremedlemmer
- Miatapowers
- 7200 RPM
- Status: Offline
2016 Vw Touran 7s Tdi familievogn
Mx-5 Nb 10TH
2007 Mercedes W204 220CDI AMG.
Mx-5 Nb 10TH
- Fred
- 7200 RPM
- Medlemsnummer: 518
komp er tatt for lengst og var god. både med og uten litt olje.StianOppistov wrote: Joa er alltid håp, men koster fort masse penger, er heller ikke bra å kjøre med slitt motor, eg ville sjekket oljelokk eller papir testen,. så ville eg kjøpt meg en komprisjonstester på biltema, og kjørt på med testing allerede i ettermiddag, du sier heller ikke hva olje du kjører på, har vert borti crappy olje så har gitt masse damp,,
har både kjørt på mobil1 og Castrol. ingen forskjell.
x 1999 MX-5 NB - 1.8l - 10th Anniversary Edition
x 1993 Miata NA - 1.6l - Limited Edition
- Miatapowers
- 7200 RPM
Da er det noe rart med denne motoren,Fred93LE wrote:komp er tatt for lengst og var god. både med og uten litt olje.StianOppistov wrote: Joa er alltid håp, men koster fort masse penger, er heller ikke bra å kjøre med slitt motor, eg ville sjekket oljelokk eller papir testen,. så ville eg kjøpt meg en komprisjonstester på biltema, og kjørt på med testing allerede i ettermiddag, du sier heller ikke hva olje du kjører på, har vert borti crappy olje så har gitt masse damp,,
har både kjørt på mobil1 og Castrol. ingen forskjell.
Mx-5 Nb 10TH
Mx-5 Nb 10TH
- Miatapowers
- 7200 RPM
Om toppdekslet har skikkelig dårlig pakning, så kan den teoretisk suge falsk luft via der, men da må det nesten mangle en bit, er sykt masse så kan vera feil, feks oring på oljepeilepinne røret.Fred93LE wrote:God konklusjonStianOppistov wrote:Da er det noe rart med denne motoren,skal se over innsug og toppdeksel idag.
Mx-5 Nb 10TH
Mx-5 Nb 10TH
- Fred
- 7200 RPM
Vært en kort tur hos bilen idag.
1. helt "normalt" trykk ut av oljelokket.
2. Dagens forsøk: Har satt på små bensinfiltre på utåndingene. Tenkte jeg da ville se om det kom olje inn via innsuget. og dersom det var problemer med at olja kom via ventilene ville dette fortsatt ryke av bilen da de to filterne ikke ville ha noe å si.
Kan se ut som filterne stopper den dampen/olja som måtte være på vei inn i innsuget. For den er helt røykfri nå. Men kun tatt en kort tur. skal kjøre en tur nå og se om jeg faktisk kan se noe i filterne.
(filterne er bensinfiltre som sagt, men tenker at de stopper en del og ikke minst blir sorte om det kommer olja via de)
1. helt "normalt" trykk ut av oljelokket.
2. Dagens forsøk: Har satt på små bensinfiltre på utåndingene. Tenkte jeg da ville se om det kom olje inn via innsuget. og dersom det var problemer med at olja kom via ventilene ville dette fortsatt ryke av bilen da de to filterne ikke ville ha noe å si.
Kan se ut som filterne stopper den dampen/olja som måtte være på vei inn i innsuget. For den er helt røykfri nå. Men kun tatt en kort tur. skal kjøre en tur nå og se om jeg faktisk kan se noe i filterne.
(filterne er bensinfiltre som sagt, men tenker at de stopper en del og ikke minst blir sorte om det kommer olja via de)
Har du prøvd å montere cat tank på bilen. gjørde det på bilen til fatteren pga mye røyk ut eksosen og at innsuget var cokset igjen. var ca 1cm belegg inne i hele innsuget. Har aldri sett så mye drit.
Iallefall, monterte cat tank og helt utrolig hvor mye drit som samles opp, må tømmes innimellom pga mye slam og koks fra veivhusventilasjonen.
Er og veldig bra for motoren og kvitte seg med carbon stoffene oljen avgir (avfallstoffer)
Oljetype har og mye å si om mye avgassing koksing. shell motoroljer har ødelagt mangen motorer pga koksing og lager mye ureinheter i motoren.
Iallefall, monterte cat tank og helt utrolig hvor mye drit som samles opp, må tømmes innimellom pga mye slam og koks fra veivhusventilasjonen.
Er og veldig bra for motoren og kvitte seg med carbon stoffene oljen avgir (avfallstoffer)
Oljetype har og mye å si om mye avgassing koksing. shell motoroljer har ødelagt mangen motorer pga koksing og lager mye ureinheter i motoren.
-Pajero 3,2 DID 01
x90 miata grå
x90 miata rød
xVW passat 98 stv tdi
x93 miata blå
xToyota supra MKIV euro-spec 94. 575rhp
xCitroen saxo el. 02
xOpel rekord 19L 67.
xHonda crx delsol vti 93
xPeugeot 205 1,9GTI 90. + en 1,6 gti
x 2 stk VW polo 1,3 88.
x90 miata grå
x90 miata rød
xVW passat 98 stv tdi
x93 miata blå
xCitroen saxo el. 02
xOpel rekord 19L 67.
xHonda crx delsol vti 93
x 2 stk VW polo 1,3 88.
- Fred
- 7200 RPM
Har de fleste catch tanker også ut ventil du kan føre over til innsuget? eller kun ut i atmosfæren igjen?
Er jo på en måte en billig catch-tank jeg har på nå med de filterne.
Noen som vet om en catch-tank som er tilpassa mx5. Vet du kan bruke det meste, men kjekt å finne en som passer bolt-on ett sted på motoren.
Er jo på en måte en billig catch-tank jeg har på nå med de filterne.

Noen som vet om en catch-tank som er tilpassa mx5. Vet du kan bruke det meste, men kjekt å finne en som passer bolt-on ett sted på motoren.
- Fred
- 7200 RPM
bump på de to spmFred93LE wrote:Har de fleste catch tanker også ut ventil du kan føre over til innsuget? eller kun ut i atmosfæren igjen?
Noen som vet om en catch-tank som er tilpassa mx5? Vet du kan bruke det meste, men kjekt å finne en som passer bolt-on ett sted på motoren.

Cat tank har samme prinsippet om bygd for type bil eller universal.
prinsippet er at oljedamp skal ventilere fra motor inn i cat tank, der blir oljedampen omgjort til veske, siden luft er lettere en luft med olje blir oljen igjen i beholderen og du kan ta retur luft inn i innsuget.
Viktig at cat tanken er montert riktig vei.
prinsippet er at oljedamp skal ventilere fra motor inn i cat tank, der blir oljedampen omgjort til veske, siden luft er lettere en luft med olje blir oljen igjen i beholderen og du kan ta retur luft inn i innsuget.
Viktig at cat tanken er montert riktig vei.
-Pajero 3,2 DID 01
x90 miata grå
x90 miata rød
xVW passat 98 stv tdi
x93 miata blå
xCitroen saxo el. 02
xOpel rekord 19L 67.
xHonda crx delsol vti 93
x 2 stk VW polo 1,3 88.
x90 miata grå
x90 miata rød
xVW passat 98 stv tdi
x93 miata blå
xCitroen saxo el. 02
xOpel rekord 19L 67.
xHonda crx delsol vti 93
x 2 stk VW polo 1,3 88.
- Fred
- 7200 RPM
Re: Hjelp med feil på overtrykket/innsuget..
Nå kom tiden for å finne ut hvorfor det kommer olje ut av toppdekselet...
utåndinga/ventilasjonen ut mot innsugsiden er vanvittig full av olje. Har tatt av dekslene som beskytter disse utgangene og skal sørge for at det ikke kommer olje der, men er rimelig full. Andre siden ser fin ut, men vet det kommer ut litt der også.
Noen som kan ha en tanke på hvorfor?
Ser det er helt åpnet mot baksiden av motoren, men slik er det på alle. kan se ut som det er her det kommer inn. Se også på bilde to at det er mørkt der CASen sitter. Så kan ha vært oljesprutt opp i bakkant på oversiden.
Noen tanker??????????

utåndinga/ventilasjonen ut mot innsugsiden er vanvittig full av olje. Har tatt av dekslene som beskytter disse utgangene og skal sørge for at det ikke kommer olje der, men er rimelig full. Andre siden ser fin ut, men vet det kommer ut litt der også.
Noen som kan ha en tanke på hvorfor?
Ser det er helt åpnet mot baksiden av motoren, men slik er det på alle. kan se ut som det er her det kommer inn. Se også på bilde to at det er mørkt der CASen sitter. Så kan ha vært oljesprutt opp i bakkant på oversiden.
Noen tanker??????????

- mussa
- 7200 RPM
- Medlemsnummer: 642
Trykk i toppen er vel ofte et tegn på slitte stempelringer eller lignende? Du har tatt komp-test mener jeg å ha lest et eller annet sted..? 

Med vennlig hilsen Marius, Hokksund
X 2001 MX5 1.8 Sport
X 1990 Miata B-pack
2014 Mazda 6 2.2 twinturbodiesel 175hk, Optimum
2006 Suzuki XL7
X 2001 MX5 1.8 Sport
X 1990 Miata B-pack
2014 Mazda 6 2.2 twinturbodiesel 175hk, Optimum
2006 Suzuki XL7
- Fred
- 7200 RPM
komp er tatt og var god. både med og uten litt olje.mussa wrote:Trykk i toppen er vel ofte et tegn på slitte stempelringer eller lignende? Du har tatt komp-test mener jeg å ha lest et eller annet sted..?