Page 3 of 4

Re: 1.6 vs 1.8

Posted: 30 Sep 2010, 15:45
by BAE
Sugewankel er forutsigbart ut av sving, men du verden så kjedelig. Jeg blei fryktelig skuffa etter å ha prøvd en RX-8 HP. Den dro så jevnt at det føltes som ingenting skjedde. Liker at motorene har litt ekstra punch fra 4000 rpm.

Re: 1.6 vs 1.8

Posted: 30 Sep 2010, 16:31
by petterbw
skjønner hva du mener, virker veldig kjedelig helt til en ser på speedometeret.
hadde samme opplevelse i bmw 530d. kjentes ikke ut som det gikk noe særlig, men er oppe i 150+ før du vet ordet av det.

Re: 1.6 vs 1.8

Posted: 30 Sep 2010, 19:23
by Miatapowers
Synest 1,6en er ganske så ok eg, den er vel raskere til 100 enn original 1,8 pga vekt, og ikke minst at 1.8 er lavkomp, og 1,6 høykomp, litt mer tenning på 1,6en så blir den riktig så artig.. 1.8 er mer familiebil med bunndrag.. Loki har jo bare 90hk motor, så skjønner den er slapp..

Re: 1.6 vs 1.8

Posted: 30 Sep 2010, 20:22
by Fatboy
Thumbs up for Oppistoven!

1,6 disses alt for mye. Langt morsommere motorkarakteristikk og større kjøreglede.

Men, ikke raskest.

Så kan alt endres for begge motorer med å hive på og / eller ta bort diverse dill og dall :D

Re: 1.6 vs 1.8

Posted: 30 Sep 2010, 21:06
by Stehu
loki har vel 116 hk'n såvidt jeg vet ;) Han skal visst ta ut mer nå... :arrow:

Re: 1.6 vs 1.8

Posted: 30 Sep 2010, 21:26
by bnm
Har hatt både NB1800, og NA1600. NB er som en hvilken som helst vanlig liten japse,NA er morsom.

Re: 1.6 vs 1.8

Posted: 30 Sep 2010, 21:42
by LoKi
Vil en 94+ motor passe rett inn i en 93?
Tenker da på ECU..

Re: 1.6 vs 1.8

Posted: 01 Oct 2010, 01:45
by Chan
Skulle gjerne gjort seg med kompressor for min del også. Men må være ærlig og si at jeg elsker skyvet man får av turbo.

Satt på med en kompis her om dagen. Kjøpt seg en Honda CRX Del Sol (den med 160HK). VTEC er bare herligt!!!

Re: 1.6 vs 1.8

Posted: 01 Oct 2010, 10:18
by Stalfa
Chan wrote: Satt på med en kompis her om dagen. Kjøpt seg en Honda CRX Del Sol (den med 160HK). VTEC er bare herligt!!!
Turbo på VTEC, rene kinderegget. :)

Re: 1.6 vs 1.8

Posted: 01 Oct 2010, 10:38
by LoKi
StianOppistov wrote:Synest 1,6en er ganske så ok eg, den er vel raskere til 100 enn original 1,8 pga vekt, og ikke minst at 1.8 er lavkomp, og 1,6 høykomp, litt mer tenning på 1,6en så blir den riktig så artig.. 1.8 er mer familiebil med bunndrag.. Loki har jo bare 90hk motor, så skjønner den er slapp..
Vil en 94+ motor kunne settes rett inn i en 93-modell? Det er vel forskjell på ECU på disse?
Min er ikke no slappere enn andre NA'er jeg har kjørt, så effektmessig skiller den seg ikke fra andre biler.

Re: 1.6 vs 1.8

Posted: 01 Oct 2010, 10:49
by Stehu
LoKi wrote:Vil en 94+ motor passe rett inn i en 93?
Tenker da på ECU..
ja

Re: 1.6 vs 1.8

Posted: 01 Oct 2010, 10:51
by Stehu
LoKi wrote:
StianOppistov wrote:Synest 1,6en er ganske så ok eg, den er vel raskere til 100 enn original 1,8 pga vekt, og ikke minst at 1.8 er lavkomp, og 1,6 høykomp, litt mer tenning på 1,6en så blir den riktig så artig.. 1.8 er mer familiebil med bunndrag.. Loki har jo bare 90hk motor, så skjønner den er slapp..
Vil en 94+ motor kunne settes rett inn i en 93-modell? Det er vel forskjell på ECU på disse?
Min er ikke no slappere enn andre NA'er jeg har kjørt, så effektmessig skiller den seg ikke fra andre biler.
90-93 modellen har annen kompresjon og topp. Derfor forandres selvsagt også base mappen(går fortsatt fint å kjøre med 90-93 ecu på en 94++ eller motsatt). Men selve motorbyttet er plug and play da de er basert på samme systemene.

Re: 1.6 vs 1.8

Posted: 01 Oct 2010, 11:00
by LoKi
Da kan det hende jeg har en 94+, siden det ikke er jeg som har foretatt motorbyttet.
Det vil spille liten rolle nå som jeg setter på ekstra pust, men jeg må si at jeg ikke merker noen forskjell på min og andre jeg har kjørt.

Det som er hakket verre er jo at han som har solgt meg bilen har sagt at det er en 93-modell motor..

Re: 1.6 vs 1.8

Posted: 01 Oct 2010, 14:22
by uggla
Da er det forsåvidt ganske utrolig at du klarte å herpe gamle-diffen din og, dersom du har 90-hk motoren.
:)

Motorkarakteristikken er noe forskjellig på disse motorene;
ca. samme dreiemoment, men maks hk ligger på 5500 rpm, kontra 6500 rpm i 115hk'ern.
"Gamle"-motoren har nok vassere kammer som gjør den åpnere på toppen av registeret og den trekke helt til sperra på 7250.

Re: 1.6 vs 1.8

Posted: 01 Oct 2010, 14:36
by Stehu
er lett å herpe diffen. Bare gi full gass på grus idet man skal gå over til asfalt.