Page 3 of 7
Re: Hjep! Kjøpe mx 5
Posted: 08 Nov 2010, 09:47
by LoKi
Du sjekker det lett med å se på reimhjulet. Om det har 4 avlange hull er det en shortnose, om det har 8 avlange så er det en BIGnose.
"Longnose" er en shortnose med fix.
Chipping av MX-5? Den var ny for meg

Re: Hjep! Kjøpe mx 5
Posted: 08 Nov 2010, 10:06
by nope-mx5
LoKi wrote:
Chipping av MX-5? Den var ny for meg

Bør ikke være noe spesielt annerledes å chippe en Mx-5 kontra alle andre biler.
Man får maks 8-10hk mer med chip, men man kan få optimert registeret litt bedre.
(Noe vi merket voldsomt på en kjip VW Caravelle vi hadde.)
-n
Re: Hjep! Kjøpe mx 5
Posted: 08 Nov 2010, 10:14
by LoKi
Chipping på N/A-biler er veldig begrenset, og det er overladede biler som har noe å hente på slikt. I hvert fall om man skal ha merkbar forandring.
At jeg sier det slik er mer det at jeg aldri har hørt om at noen har gjort det. Alt annet enn datasprut er tøv, spesielt når det koster like mye

Re: Hjep! Kjøpe mx 5
Posted: 08 Nov 2010, 18:21
by Christian B.P
Re: Hjep! Kjøpe mx 5
Posted: 11 Nov 2010, 22:16
by PetterHG
Når du har en begrenset mengde penger, som 40/45 høvdinger så er det åpenbart at det er et stykke opp for å få en virkelig rå bil! Uansett; det er mye fint å få for denne summen også. Det jeg ville gjort hadde vært å funnet en 90hk! Prøv å finn en som det ikke har vært skrudd eller endret så mye på! Som det er skrevet tidligere så er det mye kjøre glede i disse, og de er skjelden skrudd ihjel! Dette siste må vel være av intresse for deg, hvis du ikke har råd / muligheter til å foreta større eller flere reparasjoner. MX5 er i utgangspunktet en blir som ikke krever så mye/kostbart vedlikehold. En NA med 140HK må vel være på grensen av hva karosseri og deler tåler? Det er klart mye kan byttes ut, men sveisinger og metallet har sin begrensning.
90HK er mindre populære, og har dermed lavere pris. Det vil bety en bedre bil til deg! Bedre bil blir mindre kostnad i vedlikehold. Om et par år kan bilen selges, med mindre tap hvis du behandler den pent. Og da kan du, om ønskelig, kjøpe 1,8 eller noe slikt.
PH

Re: Hjep! Kjøpe mx 5
Posted: 11 Nov 2010, 23:20
by Fred
Ligger en fin svart 93le til 50000kr på Autodb.. Kanskje noe å titte på?
Har hørt man kan kjøpe den for 45000kr om man bestemmer seg relativt raskt

Re: Hjep! Kjøpe mx 5
Posted: 11 Nov 2010, 23:23
by Vidar
PetterHG wrote:Når du har en begrenset mengde penger, som 40/45 høvdinger så er det åpenbart at det er et stykke opp for å få en virkelig rå bil! Uansett; det er mye fint å få for denne summen også. Det jeg ville gjort hadde vært å funnet en 90hk! Prøv å finn en som det ikke har vært skrudd eller endret så mye på! Som det er skrevet tidligere så er det mye kjøre glede i disse, og de er skjelden skrudd ihjel! Dette siste må vel være av intresse for deg, hvis du ikke har råd / muligheter til å foreta større eller flere reparasjoner. MX5 er i utgangspunktet en blir som ikke krever så mye/kostbart vedlikehold. En NA med 140HK må vel være på grensen av hva karosseri og deler tåler? Det er klart mye kan byttes ut, men sveisinger og metallet har sin begrensning.
90HK er mindre populære, og har dermed lavere pris. Det vil bety en bedre bil til deg! Bedre bil blir mindre kostnad i vedlikehold. Om et par år kan bilen selges, med mindre tap hvis du behandler den pent. Og da kan du, om ønskelig, kjøpe 1,8 eller noe slikt.
PH

Noe sånt du tenkte på da Petter
http://www.finn.no/finn/car/used/object ... e=24916480
Re: Hjep! Kjøpe mx 5
Posted: 12 Nov 2010, 06:29
by LoKi
PetterHG wrote:Når du har en begrenset mengde penger, som 40/45 høvdinger så er det åpenbart at det er et stykke opp for å få en virkelig rå bil! Uansett; det er mye fint å få for denne summen også. Det jeg ville gjort hadde vært å funnet en 90hk! Prøv å finn en som det ikke har vært skrudd eller endret så mye på! Som det er skrevet tidligere så er det mye kjøre glede i disse, og de er skjelden skrudd ihjel! Dette siste må vel være av intresse for deg, hvis du ikke har råd / muligheter til å foreta større eller flere reparasjoner. MX5 er i utgangspunktet en blir som ikke krever så mye/kostbart vedlikehold. En NA med 140HK må vel være på grensen av hva karosseri og deler tåler? Det er klart mye kan byttes ut, men sveisinger og metallet har sin begrensning.
90HK er mindre populære, og har dermed lavere pris. Det vil bety en bedre bil til deg! Bedre bil blir mindre kostnad i vedlikehold. Om et par år kan bilen selges, med mindre tap hvis du behandler den pent. Og da kan du, om ønskelig, kjøpe 1,8 eller noe slikt.
PH

Karosseri og deler tåler fint mer enn 140 hk, og å påstå at en 90-hk bil ikke er skrudd ihjel er også å skyte rimelig blindt. Lurer på hva du baserer dette på, spesielt siden "skrudd ihjel" kan bety så mye rart, også at bilen er totalrenovert.
Det finnes en god del NA'er med over 300 hk som ruller rundt forresten, og de sliter ikke med sveisinger og karosseri.
Problemet med 90-hestern er at den kom i 1994, og du må dermed på den nyeste delen av NA-familien for å finne en. Dette gjør utvalget rimelig snevert i det pris-segmentet.
Re: Hjep! Kjøpe mx 5
Posted: 12 Nov 2010, 07:31
by PetterHG
Helt klart!
http://www.finn.no/finn/car/used/object ... e=24916480
ser ut til å være mye for pengene.
Som karosseri er det nyere og heller ikke gått så langt. Ting slites etterhvert, og her er det mindre tid til å "slite ut bilen".
Biler med stor motor kjøres oftere hardere, og det er ikke alle som vet hvordan og hva som kan skrus på for å behandle en bil. Et total-restaurering kan helt klart være positivt, hvis det utføres av en fagmann! En lakkering og montering av V8 vil selvfølgelig ikke være ensbetydende med en fin problemfri bil. Det negative med en bil som er "skrudd ihjel" er en uttalelse som jeg har med bakgrunn i diverse biler fra "et langt liv med bilinteresse". Du trenger ikke dra lengre enn til Finn.no før du finner biler som "nettopp er kommet tilbake fra service med kvitteringer for 60,000 og selges nå rimelig for 50,000". Slike tilbud bør få alle alarmbjeller til å ringe.
Det er ikke dermed sagt at alle skrudde og trimmede biler er av den kategorien! Men en bil som er tirimmet HAR (forhåpentligvis?) vært eiet av en som var interessert i å få mer ut av bilen enn hva som var levert originalt. Da er det et ønske at han har visst hva han gjorde! Og hvor lenge har han hatt bilen etter denne ombyggingen? Det er som en lakkering! Det er veldig fint første året! Kanskje også andre året, og tredje året kommer boblene. Hvis man da ikke har gjort et fint grunnarbeid! Hvordan grunnarbeidet har blitt gjort er ikke lett å se! Enten det er motor eller karosseri.
Dette er en fordel ved å ikke kjøpe biler som har vært skrudd på av hvem som helst! Men VET vedkommende hva han har gjort! Da kan det være en helt klar fordel!
Den 90HK ser i alle fall god ut! og bærer preg av å være original.
Vi har fortsatt 100 km/t som grense, og på svinger vil denne kunne gi samme følelsen!
PH 8-)
Re: Hjep! Kjøpe mx 5
Posted: 12 Nov 2010, 07:43
by Harald
man skal høre mye

mx kaross osv ikke tåler mer enn 140 ja

minst 500-600hk tipper jeg er mer reell grense. 450hk lager ihvertfall ikkeno problemer.
er man ung, er det trist som fan å kjøpe sportsbil med 90hk synes jeg da. blir frakjørt av focus tdi i aks etc.. da kommer lysta på trimming meget raskt.
unngå å kjøpe særeuropeiske husmorversjoner er mitt tips. vanlig 115hk 1.6 eller en av 1.8 modellene er eneste vettuge.
de som sier shortnose ikke er et tema, følger tydeligvis ikke med.. når det tross alt er såpass mange som har hatt problemer med det, så er det jo ikke no vits å utsette seg for unødig risiko da?
Re: Hjep! Kjøpe mx 5
Posted: 12 Nov 2010, 07:49
by LoKi
Når du kjøper deg en 15 år gammel bil så skal det mye til for at den ikke er skrudd på av hvem-som-helst. Å bedømme en motor på 116 hk som mer risikabel fordi det sannsynligvis er noen som har skrudd på den fordi de som skal skru på bilene sine velger den STORE motoren på 116 i stedet for den på 90?
Snakker om svada.
Skal vi se på det den veien, så kan vi si at 90-hestern er laget for europeiske gjerrigknarker, og derfor har den sannsynligvis blitt daukjørt og reparert mest hjemme i garasjen siden de ikke har penger til å sette den på verksted. Den har nok også masse parkeringsbulker som er billig fikset, fordi den lille motoren stort sett tiltrekker seg kvinnfolk og de kan ikke kjøre bil.
Får forresten ikke opp en linken fra noen av dere. Virker som forumet snipper den

Skal du bedømme bilen på motor, så for guds skyld ikke legg annet enn effekt i beregningen.
Re: Hjep! Kjøpe mx 5
Posted: 12 Nov 2010, 09:10
by 2re
LoKi wrote:
Skal vi se på det den veien, så kan vi si at 90-hestern er laget for europeiske gjerrigknarker, og derfor har den sannsynligvis blitt daukjørt og reparert mest hjemme i garasjen siden de ikke har penger til å sette den på verksted. Den har nok også masse parkeringsbulker som er billig fikset, fordi den lille motoren stort sett tiltrekker seg kvinnfolk og de kan ikke kjøre bil.
Jeg ser fram i mot den vakre dagen du dukker opp hjemme hos meg for å levere bagasjestativet du har lånt et halvt års tid...
Minner om at bilen min faktisk går...

Re: Hjep! Kjøpe mx 5
Posted: 12 Nov 2010, 09:11
by LoKi
Å f***, har glemt det helt av. Ligger trygt og godt i boden, så jeg har ikke noe som minner meg på at jeg har det :p
Skal komme rullende ned så snart jeg har bilen på veien igjen. Så skal du få høre hvordan bilen din KAN høres ut, og er du snill så kan du få sitte på og kjenne hvordan den skal dra også

Re: Hjep! Kjøpe mx 5
Posted: 12 Nov 2010, 09:16
by 2re
Det blir med andre ord lenge til. Det spørs om den er kjørbar etter at du har vært hos meg...

Re: Hjep! Kjøpe mx 5
Posted: 12 Nov 2010, 09:38
by 2re
En generell pekefinger til debattantene:
Det er tilltatt å ha forskjellige meninger om hvilke oppsett av bilen som er bra og dårlig. Men ikke vær arrogante "besserwissere" og omtal andres meninger som svada/tull/skal høre mye og andre liknende uttrykk. Ha respekt for andres meninger og oppfatninger. Det holder med å legge fram sine erfaringer eller sitt syn på saken.