Page 3 of 3

Re: Kjøpe NC, mon tro?

Posted: 13 Dec 2011, 18:38
by mussa
Er mye snacks man kan få for det en sprell ny NCFL koster, uten tvil, men hadde jeg skulle kjøpt en klinke ny cab hadde jeg enkelt valgt NCFL med Recarostolene.. De stolene var...herlige.. De andre grunnene som ligger bak valg av MX5 er driftsikkerheten, kjøregleden, den ser bra ut og pris.. Er vel heller ingen grunn å tro at aftermarket-stæsjet blir noe mindre enn det som fåes til NA/NB i disse dager?
Det er veldig deilig å sette seg i bilen, uansett vær og vind å VITE at den starter og går som den skal!! (Det er følelsen jeg har når jeg setter meg i min 21 år gamle Mazda som har gått ca 300 000km, finnes ikke mange biler som er så gamle og godt brukte man får den følelsen i tror jeg) Ikke at det er et stort tema i en nybil.. :lol:
En annen ting som taler for MX5`n er at man innimellom glemmer hvilken side tanklokket er på når man skal fylle bensin.. Altså, forbruk..
Også er det følelsen av vind i håret en fin sommerdag, eller vinterdag for den saks skyld, i det man kaster bilen rundt diverse svinger og bilen lystrer som den skulle vært en østtysk politihund..
Har to enkle krav til bilene jeg skal ha i min garasje:
En (eller flere) skal være en mx5
En bil skal ha 4x4 og bakkeklaring

OT:
Hadde jeg skulle velge en annen cab enn MX5 hadde også valget vært ganske enkelt, Honda S2000..

Hadde jeg skulle velge mellom Toyota`n og Subaru`n hadde jeg definitivt valgt Subaru.. En Toyota med boxermotor blir litt..snålt..

Re: Kjøpe NC, mon tro?

Posted: 14 Dec 2011, 11:34
by Ernst
Pelle wrote:Var innom vår nye Mazdaforhandler på Jessheim i dag. Ingen mx i butikken, men de hadde bestillt 3 stk. :D
De ville gjerne ha fler, men det var alt de fikk i første omgang.
To var visstnok allerede solgt. Alle var dog 1,8 litere. 2 literen blir for dyr i følge mannen :cry:
Er nok mange som synes at 2.0 ikke er vært 100.000 mer enn 1,8-
Men har man penger til en 2,0 er det ikke tvil om at bilen er vært de ekstra kronene :) Selv om mannge mener 1,8 er godt nok

Re: Kjøpe NC, mon tro?

Posted: 14 Dec 2011, 12:18
by uggla
Ernst wrote:
Pelle wrote:Var innom vår nye Mazdaforhandler på Jessheim i dag. Ingen mx i butikken, men de hadde bestillt 3 stk. :D
De ville gjerne ha fler, men det var alt de fikk i første omgang.
To var visstnok allerede solgt. Alle var dog 1,8 litere. 2 literen blir for dyr i følge mannen :cry:
Er nok mange som synes at 2.0 ikke er vært 100.000 mer enn 1,8-
Men har man penger til en 2,0 er det ikke tvil om at bilen er vært de ekstra kronene :) Selv om mannge mener 1,8 er godt nok
Det var jo ikke logisk for fem flate øre. :lol:
Så dersom man kun har råd til 1,8 SÅ er ikke 2,0 verdt de ekstra pengene. *
Men dersom du har råd SÅ er det en kjempeinvestering....?
Litt av en sosialdemokratisk pose&sekk-allevinner- løsning! :wink:


Kjøp en 2,0! Penger er til for å brukes.
Ved pris på 419.000 for billigste 2 liter og 314.000 for billgste 1,8 liter ( http://www.mazda.no/showroom/mx-5/specs/ ) så har vi at:

Du betaler 2618,- pr hk i 2 litern og 2492,- pr hk i 1,8 litern.
Eller sagt på en annen måte:
Du får 27% flere hester for 32% mer cash!
I tillegg får du 6-trinns manuell kasse + diff.brems + bilstein dempere + 17 toms felger + xenon + aut. A/C + Recaroseter i skinn + BOSE lydanlegg.
jmf. http://www.mazda.no/upload/country/nb-n ... a_MX-5.pdf
DETTE ER VEL IKKE NOE Å LURE PÅ!?

Og dersom alternativet er å bruke de neste 5 åra på å poste innlegg på forumet a la:
"Montere diffbrems på NC?", "How to - hjemmelaget Xenon på NC" eller "Flere hester på 1,8 NC - innsug? Chip?"
så vet jeg hva jeg ville valgt for å si det sånn.
Da hadde jeg heller vurdert en 1,8 NB og brukt mellomlegget på understell og en ferietur til alpene.

mine 50 øre
Magnus

* = Altså, dersom du må låne de siste 100.000 av den serbiske mafiaen med 32% rente og knærne i pant så er jo det jo en annen historie...

Re: Kjøpe NC, mon tro?

Posted: 20 Dec 2011, 19:00
by Ernst
Uggla:
må du ikke annalysere alt her :)
Har man ikke penger så har man ikke penger, men det finnes jo brukt NC 2.0Sport å handle ;)

Vet at det er mange som mener 1,8 holder på NC... samme som at mange mener at 1,6 holder på NA
Hadde jeg vist det jeg vet i dag hadde jeg skippet å kjøpe 1,8 og gått rett for 2.0.. Men det er nå meg :)

Re: Kjøpe NC, mon tro?

Posted: 20 Dec 2011, 20:15
by DrHolm
Ernst wrote:Uggla:
må du ikke annalysere alt her :)
Har man ikke penger så har man ikke penger, men det finnes jo brukt NC 2.0Sport å handle ;)

Vet at det er mange som mener 1,8 holder på NC... samme som at mange mener at 1,6 holder på NA
Hadde jeg vist det jeg vet i dag hadde jeg skippet å kjøpe 1,8 og gått rett for 2.0.. Men det er nå meg :)

Jeg ser ikke poenget jeg heller..
Men det er jo opp til kjøper å bestemme hva som er riktig for seg selv?

Hvis man i det hele tatt ser på et bilkjøp som en investering, så må'n være lam i panna spør du meg.

Re: Kjøpe NC, mon tro?

Posted: 21 Dec 2011, 22:59
by Ernst
DrHolm wrote:
Jeg ser ikke poenget jeg heller..
Men det er jo opp til kjøper å bestemme hva som er riktig for seg selv?

Hvis man i det hele tatt ser på et bilkjøp som en investering, så må'n være lam i panna spør du meg.
hehe Har Aldri sakt at bil er innvistering :) Og selfølgelig må folk se hva som er best for dem, Jeg prøver bare å komme med forslag.
Folk får være så uenig dem vil med meg, men synes ikke det er rett å "skyte" hode av folk bare for at dem har en annen mening enn de fleste andre.

Jeg har hatt 1.8 og har 2.0 Sport nå og det er stor forskjell på disse bilene
Blir som å sammenligne NB1,6 med 1,8.. Tror de fleste her inne ville hatt 1,8 da :)

Re: Kjøpe NC, mon tro?

Posted: 21 Dec 2011, 23:32
by DrHolm
Er nettopp det jeg tolka innlegget ditt som, at du ikke så det på den måten. :)
"Å kjøpe 1.8 i stedet for 2.0, for da har jeg gjort en god investering". Å ikke handle det en har lyst på... ;)

Jeg har desverre kun prøvd 20'th og SE, begge 1.8
Skulle gjerne testa en 2l. for sammenligning, da de to er knallgode å kjøre!

Re: Kjøpe NC, mon tro?

Posted: 21 Dec 2011, 23:37
by Ernst
DrHolm wrote:Er nettopp det jeg tolka innlegget ditt som, at du ikke så det på den måten. :)
"Å kjøpe 1.8 i stedet for 2.0, for da har jeg gjort en god investering". Å ikke handle det en har lyst på... ;)

Jeg har desverre kun prøvd 20'th og SE, begge 1.8
Skulle gjerne testa en 2l. for sammenligning, da de to er knallgode å kjøre!
Da miss forsto jeg deg litt hehe
Det jeg mente var at det var bortkastet av meg å kjøpe 1.8 når det var 2.0 jeg egentlig ville ha, men siden alle mente at 1.8 var godt nok stolte jeg på det

Kan altids få prøve kjærra en gang det passer sånn :)

Re: Kjøpe NC, mon tro?

Posted: 26 Dec 2011, 14:25
by Harald
du veit jo at du aldri må stole på folk som sier at noe har nok hk.. det blir aldri aldri ALDRI nok hk :D

Re: Kjøpe NC, mon tro?

Posted: 26 Dec 2011, 20:40
by Steinar
Litt uenig der Harald, masse hk er ikke alfa og omega (på en bil som kun brukes til kjøring på offentlig vei).
Masse dreiemoment derimot er veldig deilig å ha.

Steinar
(gammelkaill)

Re: Kjøpe NC, mon tro?

Posted: 26 Dec 2011, 22:35
by Harald
Steinar wrote:Litt uenig der Harald, masse hk er ikke alfa og omega (på en bil som kun brukes til kjøring på offentlig vei).
Masse dreiemoment derimot er veldig deilig å ha.

Steinar
(gammelkaill)

hehe, fyren over her hørte på dere gamlekara, og angra etterpå. better safe than sorry mener jeg da :P
moment er morro ja, 600+ i bruksbilen, men den trenger fortsatt mer, sånn egentlig.

Re: Kjøpe NC, mon tro?

Posted: 26 Dec 2011, 22:37
by Harald
Image

86'en er forresten en liten bil.. ser lovende ut detta..

Re: Kjøpe NC, mon tro?

Posted: 30 Dec 2011, 21:56
by Ernst
Harald wrote:du veit jo at du aldri må stole på folk som sier at noe har nok hk.. det blir aldri aldri ALDRI nok hk :D
hehe Nei du har rett der... Uansett hvor mye man har, vil man ha mer etter hvert...