Her er det selvsagt lov å mene mye forskjellig, men et par facts:
Fact 1
Risiko= Sannsynlighet ganger konsekvens
Dette betyr at det å legge til/fjerne airbag ikke påvirker sannsynligheten for ulykke, bare reduserer konsekvensen. En hovedårsak til at jeg landet i MX5 og ikke en motorsykkel er at sannsynligheten for ulykke ikke er så veldig mye større i en MC enn en bil, det er bare konsekvensene som blir så mye større.
Dersom man kunne bytte ratt til en tøft ratt uten airbag når man skulle kjøre på bane, så var jo det ideelt......
Fact 2
Det er en grunn til at det på de fleste (alle?) airbager står skrevet SRS Airbag. SRS står for Supplementary Restraint System, dvs airbagen er designet for å virke sammen med bilbeltet. Blondiner eller andre som kjører uten sikkerhetsbelte risikerer derfor å bli enda fortere grønnsak, siden de i kollisjoner der airbagen løser ut vil få denne "i trynet" med enda større kraft siden de har rukket å bli kastet enda nærmere rattet. (en av årsakene til at automatiske beltestrammere kom inn i bildet)
Fact 3 (iallefall en ganske faktaorientert link)
http://www.telegraph.co.uk/motoring/new ... acing.html
Essensen her er at airbagen er designet for å virke i bilens levetid og at selve "pyroputeenheten" tåler tidens tann.
(airbaglampa slår ut på brudd/slitne kontakter i selve strømkretsen som skal fyre av airbagen eller i noen av sensorene, slik jeg oppfatter det)
Jeg støtter Eriks syn på at det er rart å koble vekk slikt, men har respekt for at folk som er veldig opptatt av utseende ønsker seg noe annet, som "racecar" på bane er jo noe av poenget med avkjøringssoner og dekkbarrierer at man ikke trenger airbag, men her er jo også sannsynligheten for å møte en SUV fra motsatt fil noe lavere.
Så for rene "trackday" setups, så er det helt OK, men da bør jo selvsagt bilen kjøres til og fra på trailer
