Bytte vannpumpe. Hjelp!

Motor, Karosseri, Softtop/Hardtop, Senking, Dekk/Felger, Bremser, Lys, Stereo
Kun Betalende medlemmer har skrivetilgang her.

Moderator: Styremedlemmer

User avatar
Jonaldo
2000 RPM
2000 RPM
Posts: 319
Joined: 20 Jan 2005, 01:00
Location: Drammen
Contact:
Status: Offline

Post by Jonaldo »

Slenger inn en post så fort jeg har prøvd uten termostat jeg.
X 94 MX5 1,8
User avatar
Jonaldo
2000 RPM
2000 RPM
Posts: 319
Joined: 20 Jan 2005, 01:00
Location: Drammen
Contact:
Status: Offline

Post by Jonaldo »

Da er termostaten ute.
Det tar seff lenger tid før tempen stiger til normal, og det bobler ikke i ekspansjonstanken lenger. Fikk en lekkasje i systemet etter at Lars hadde jobbet på den, men skjønner ikke hvor......
Kokte termostaten, men den åpnet ikke før vannet kokte. Det er vel litt sent? Mener å ha hørt at 88 grader er den magiske grensen. Får kjøpe meg ny termostat tenker jeg.
Merket også at slangen mellom radiatoren og termostaten/vannpumpa blir hardere enn før.

Noen som vil kjøpe MX5? He,he :D
X 94 MX5 1,8
EspenAndre
Moderator
Moderator
Posts: 5120
Joined: 08 Sep 2003, 02:00
Medlemsnummer: 114
Location: På landet, bittelitt nord for Bergen
Contact:
Status: Offline

Post by EspenAndre »

Når det gjelder termostaten, så slår den vel inn på 92 grader ca...
Jeg brukte et steketermometer i radiatorn for å se om den slo inn ved riktig temp....
Last edited by EspenAndre on 06 Sep 2005, 08:01, edited 1 time in total.
2004 Mazdaspeed MX-5
X-1992 MX-5
X-1992 Miata
User avatar
Jonaldo
2000 RPM
2000 RPM
Posts: 319
Joined: 20 Jan 2005, 01:00
Location: Drammen
Contact:
Status: Offline

Post by Jonaldo »

Kjører uten termostat nå, og det ser litt greiere ut.
Skal på Mazda og kjøpe ny nå tror jeg......
X 94 MX5 1,8
User avatar
Jonaldo
2000 RPM
2000 RPM
Posts: 319
Joined: 20 Jan 2005, 01:00
Location: Drammen
Contact:
Status: Offline

Post by Jonaldo »

Skal skru ut vannpumpa i morgen.
Trenger alle råd og tips jeg kan få.........
Er det en grei jobb å ta selv? Noe spesielt jeg må være obs på?
X 94 MX5 1,8
User avatar
Jonaldo
2000 RPM
2000 RPM
Posts: 319
Joined: 20 Jan 2005, 01:00
Location: Drammen
Contact:
Status: Offline

Post by Jonaldo »

Da var jeg i gang.
Har skrudd av endel, men sliter litt med å komme frem til vannpumpa.
Har kommet så langt som bildet viser + litt til. Har skrudd av reimhjulet til vannpumpa og fått bort dekslet som sitter bak.
Er litt redd for å begynne på registerreima selv......
Trenger litt psykisk støtte her :?

Noen som har bilde av hele vannpumpa?
Er 99% sikker på at det er den som har skapt alt trøbbelet.

Image
X 94 MX5 1,8
User avatar
Jonaldo
2000 RPM
2000 RPM
Posts: 319
Joined: 20 Jan 2005, 01:00
Location: Drammen
Contact:
Status: Offline

Post by Jonaldo »

Kunne få jobben gjort på verksted i Drammen, men de hadde ikke tid før 26. september. Hvis noen kan dette her og vil tjene litt lommepenger er det bare å si fra :wink:

Fant en beskrivelse på nettet, men teknisk engelsk skjønner jeg fælt lite av.
http://paulstrovsky.20m.com/TimingBeltC ... BPart2.htm
X 94 MX5 1,8
HF-mx5T
Status: Offline

Post by HF-mx5T »

du er nesten i mål da. sett motor på øvre dødpunkt sylinder 1, merk regreim og reimhjul i alle retninger , mot hverandre og mot blokk topp osv.. ta av reimer til servo og vannpumpe/dynamo løsne strammern til regreima, ta reima forsiktig av og skru så løs alle boltene på vannpumpa.. sørg for at flatene er rene og tørre når du setter inn ny pumpe.. monter i motsatt rekkefølge.. følg feks enthusiast manual ang plassering av regreim(timing). og sett på reimene til dynamo og servo.. hadde du stått nærmere her sku jeg tatt jobben jeg. er ikke så ille som det ser ut som..
User avatar
Jonaldo
2000 RPM
2000 RPM
Posts: 319
Joined: 20 Jan 2005, 01:00
Location: Drammen
Contact:
Status: Offline

Post by Jonaldo »

Thanx HF!

Alt høres så lett ut når du forklarer :D Skal se hva jeg får til i dag jeg.
Artig å prøve selv, men det er jo litt skummelt..........
X 94 MX5 1,8
User avatar
MagnusAntony
7200 RPM
7200 RPM
Posts: 1017
Joined: 05 Aug 2005, 02:00
Status: Offline

Post by MagnusAntony »

Bare du sørger for at alle tennene treffer riktig, så går det nok bra.
Pass på at ingen av akslingene vrir seg mens du tar på beltet, de kan da lett hoppe over en tann. Ellers er dette en lett jobb, men legg merke til alle de forskjellige merkene Mazda har på motoren, hvor alle akslinger skal stå også videre.
User avatar
arildh
7200 RPM
7200 RPM
Posts: 3355
Joined: 26 Oct 2003, 02:00
Status: Offline

Post by arildh »

Ta bildet av remihjulene (veiv og begge kammdrevene) når du er ferdig så kan noen på forumet set om det stemmer.
En annen ide er å markere med tusj eller.no på reim og kamdrev/veivdrevet hvor reima skal stå.
User avatar
Vidar
Moderator
Moderator
Posts: 5500
Joined: 08 Sep 2003, 02:00
Medlemsnummer: 249
Location: Drammen
Status: Offline

Post by Vidar »

Er jo bare å skru av alle dekslene. Stille veiva på merket. Sette I mot I og E mot E på kam akslene. Så er det rett..

Må vel ha litt flaks hvis kammene skal stå i ro når du tar av reima..
Medlem nr.249
2004 Mazdaspeed MX5, Rød
x 1992 Miata SC, hvit, B-pack, noe modifisert, 8 psi (max 14976 rpm)[/url]
X 2006 BMW 525 Dat M-tech
2014 BMW 530D x-drive
User avatar
Jonaldo
2000 RPM
2000 RPM
Posts: 319
Joined: 20 Jan 2005, 01:00
Location: Drammen
Contact:
Status: Offline

Post by Jonaldo »

Høres veldig bra ut dette folkens :D
Det er jo litt morro å prøve seg selv også.
Har hørt at det gåt an å sette på tvinger (forsiktig) for å få reimhjulene til å holde seg på plass. Vet ikke hvor lurt dette er jeg......

Fikk en beskrivelse fra en kar på det svenske Miata-forumet også:
Image

Har forresten bestilt vannpumpe, termostat, radiatorlokk og pakninger fra Mazda. Kommer fra Belgia på tirsdag. Regreim og strammere ble jo byttet når Lars byttet toppakningen.
X 94 MX5 1,8
User avatar
Jonaldo
2000 RPM
2000 RPM
Posts: 319
Joined: 20 Jan 2005, 01:00
Location: Drammen
Contact:
Status: Offline

Post by Jonaldo »

Da var alt plukket fra hverandre. Regner med at delene kommer i morgen. Blir vel værre å få det sammen igjen, men morro å gjøre litt selv. Øvelse gjør mester!

Image
Merket reimhjulene med korrekturlakk.

Image
Nede også.....

Image
Der var alt ute. Veldig vått under vannpumpa.
Noen som vet hva som er under dekslet rundt det nederste hjulet til regreima? Kan det være der det lekker fra?

Image
Stemningsbilde :D
X 94 MX5 1,8
User avatar
Mazdafreaks
7200 RPM
7200 RPM
Posts: 1778
Joined: 22 Apr 2004, 02:00
Location: Hardanger
Contact:
Status: Offline

Post by Mazdafreaks »

Er vel lite vits å sette farge på reimen regner med den gamle går i søpla. dette er jo en meget lett jobb bare man har de tre punktene riktig, veiven skal kilen stå rett opp, disse sporene på kammene kan lett få en tann feil bare drei motoren ett par ganger rundt før du starter, er det feil så får ikkje dette store konsekvenser, kanskje litt fusking eller noe slikt, mazda tåler en tann, var verre med fiat abbarthen min når reima slet,
1998 Mx-5 jubilee edition.. 18" Short shift,Walbro 255, Indyglow,stylebar,fm suspension kit, OBX 4-2-1 headers for 1,6na , Greddy exhaust,
Også med alias StianOppistov for dem nye så lurer..
Post Reply