Page 3 of 4
Posted: 03 Oct 2006, 15:19
by tness
Jeg er ikke sikker på dette her, men mener at 130hk 1.8 har 0-100 på 8.8 sek, altså så tok jeg feil anngående over 9 sek, mens NB 140 hk, har 8.4 mens NB2.5 med 146 hk har 8.2
Posted: 03 Oct 2006, 15:50
by cagivos
men. var det sånn at sto det 149000 på skiva i bilen så er den gått
239792 km ?
ska ringe henne i dag. å si at jeg ska ha 5000 i mellom. noen som vet hvor dyr forsikringa blir om jeg tegner på min kjære mor??
Mvh
Eric
Posted: 03 Oct 2006, 15:52
by cagivos
men var det sånn at jeg må valse hjulbuen på orginalt understell på 94 mod om jeg ska ha 18 felger med 35 profil?
Posted: 03 Oct 2006, 15:54
by _mx5_Rune_
om det er 149 000 miles bilen er oppgitt til så tilsvarer det 239 000 km ca.. om det er amerikaimport så er det garantert oppgitt i miles og ikke km..
jeg betaler 6500 for fullkasko på min 91 1.6 ivertfall.. pappa står som eier..

Posted: 03 Oct 2006, 16:14
by cagivos
ok.denna er tatt inn fra statene så må høre nøyere på saken. hu var rund 40 år og null peil på bil hu dama så hu har nok ikke skjønt det helt..
Posted: 03 Oct 2006, 18:22
by Hauk
cagivos wrote:men var det sånn at jeg må valse hjulbuen på orginalt understell på 94 mod om jeg ska ha 18 felger med 35 profil?
Mangler et parameter for å kunne svare på spørsmålet ditt; bredden på dekka.
Sånn generelt:
Det er to ting som påvirker hvorvidt ting passer eller ikke: Avvik fra original rulleomkrets og bredde.
"35-profil" i seg selv sier ingenting. Profil-tallet (som egentlig er prosenter av bredden) sier noe om høyden på gummien utifra hvor bredt dekket er, og man trenger dermed bredde-tallet for å kunne vite hvor mye gummi det er snakk om.
F.eks. 215/35: Her er dekket 215 mm bredt, mens høyden er 0,35 x bredden = 75,25 mm med "gummivegg".
205/35 blir da 205 x 0,35 = 71,52 mm gummivegg.
Så 205/35 er lavere "profil" enn 215/35.
Man har lov til å forandre rulleomkretsen med +/- 5%. Så man kan øke størrelsen på "hjulet" (dekk & felg) med 5%. Hvor mye av dette som er felg og dekk spiller ingen rolle. (20" med 2 mm gummi eller 12" med ballong)
blabla etcetc.
Posted: 03 Oct 2006, 18:36
by _mx5_Rune_
en annen ting som spiller inn er innpresset..

altså avstanden fra sentrum på felgen og til flata som ligger mot bremseskiva.. ..

Posted: 03 Oct 2006, 18:42
by Hauk
_mx5_Rune_ wrote:en annen ting som spiller inn er innpresset..

altså avstanden fra sentrum på felgen og til flata som ligger mot bremseskiva.. ..

Selvsagt!

Posted: 03 Oct 2006, 18:59
by Hauk
tness wrote:Jeg er ikke sikker på dette her, men mener at 130hk 1.8 har 0-100 på 8.8 sek, altså så tok jeg feil anngående over 9 sek, mens NB 140 hk, har 8.4 mens NB2.5 med 146 hk har 8.2
Søkte og søkte... og fant tilslutt en side som hadde tallene for 1,6 og 1,8 - både NA og NB. (De kaller 1,8en for 1,9 siden den er over 1800 cc - enkelte land gjør det slik.)
http://mazdaspeed.pl/modele/mx5_tech.php
Kort utdrag 0-100:
89-93 NA 1,6 115 hk - 8,8 sek
94-97 NA 1,6 90 hk - 10,6 sek
94-97 NA 1,8 130 hk - 8,2 sek
98-05 NB 1,6 110 hk - 9,7 sek
98-05 NB 1,8 140 hk - 8,7 sek
...men det er jo nødvendigvis ikke sant bare fordi man finner det på nettet.

Posted: 03 Oct 2006, 19:46
by cagivos
ok. tenkte 4x100 45 impress 215\35\18"
felgbredde er jeg usikker på.
men må det valses eller ikke?
Posted: 03 Oct 2006, 20:00
by _mx5_Rune_
vet morten (91BRG) på forumet kjørte med disse..
18"*8" OZ-Superturismo
215/35-18" Conti Sportcontact2
innpress vet jeg ikke og vet heller ikke om den var valsa..
du får prøve å sende han en pm å se om han svarer.. er nok ikke så veldig aktiv her lenger etter at han solgte gliset men går jo an å prøve..
Posted: 03 Oct 2006, 20:02
by steffen
cagivos: hva er vitsen å ha en bil som går som en traktor?
Posted: 03 Oct 2006, 20:03
by _mx5_Rune_
fordi det ser bra ut..

:) (om resten av bilen står i stil med felgene da)
Posted: 03 Oct 2006, 20:04
by 91BRG
Leser fortsatt på forumet vetu
Felga hadde ET 35 om jeg ikke husker helt feil. Bilen var senka 40mm.
Nå var demperne mine veldig stive så om man bruker mjuke dempere så kansje du tar nedi dekka.
Hadde ingen problem 18" og 215/35 jeg iværtfall
Om du ikke skal bruke bilen aktivt på bane hele sommern så vill du nok ikke merke stor forskjell på 18" kontra mindre dim.
Isåfall så kjøper du deg ett sett med 15" eller 16" med "gateslicks"
Morten
Posted: 03 Oct 2006, 20:05
by cagivos
hehe haadde bare ett veddemål med en kompiss. men vi droppa det nå da siden ingen hadde noen klare svar.. foresten jeg som veddet på at det gikk på uten valsin.. nei selv så tenker jeg mest på 17. men kommer jeg over noen fine 18 så tar jeg nok det.
men bilen først.. ehhe