bensin forbruk

Motor, Karosseri, Softtop/Hardtop, Senking, Dekk/Felger, Bremser, Lys, Stereo
Kun Betalende medlemmer har skrivetilgang her.

Moderator: Styremedlemmer

User avatar
Techtor
2000 RPM
2000 RPM
Posts: 331
Joined: 08 Oct 2003, 02:00
Location: Bøler, Oslo
Contact:
Status: Offline

Post by Techtor »

går bensinforbruket opp mye hvis man kjører med låvedørene oppe kontra nede?
User avatar
Miatapowers
7200 RPM
7200 RPM
Posts: 6792
Joined: 30 Mar 2006, 02:00
Location: Odda
Status: Offline

Post by Miatapowers »

:lol: regner med det, eg føler bilen er kjappere med de nede, med de oppe så har eg aldri klart mer en 185, med de nede så er det ikkje store problemet å runde det magiske 200
2016 Vw Touran 7s Tdi familievogn
Mx-5 Nb 10TH
2007 Mercedes W204 220CDI AMG.
User avatar
Techtor
2000 RPM
2000 RPM
Posts: 331
Joined: 08 Oct 2003, 02:00
Location: Bøler, Oslo
Contact:
Status: Offline

Post by Techtor »

mm..
Jeg føler at bilen blir litt mer "ustabil" på motorveien også når disse er oppe. Vet ikke om dette bare er psykisk eller hva..
shutinc
2000 RPM
2000 RPM
Posts: 280
Joined: 17 Sep 2006, 02:00
Status: Offline

Post by shutinc »

Techtor wrote:mm..
Jeg føler at bilen blir litt mer "ustabil" på motorveien også når disse er oppe. Vet ikke om dette bare er psykisk eller hva..
Er visst slik at alt av dilldall som henger ut av aerodynamiken skaper luftmotstand og sakker ned farta på objektet. Det er forresten bevist at ørretthodet er det mest aerodynamiske i naturen. Derfor flere skihjelmer er konstruert etter ørretthodet for å minske luftmotstanden :) Arrester meg noen om jeg snakker helt ut av fattning :)
User avatar
Techtor
2000 RPM
2000 RPM
Posts: 331
Joined: 08 Oct 2003, 02:00
Location: Bøler, Oslo
Contact:
Status: Offline

Post by Techtor »

Hvordan kan man bli aerodynamisk når man bare svømmer i vann? :)
User avatar
Cosmo
500 RPM
500 RPM
Posts: 56
Joined: 13 Sep 2005, 02:00
Location: Stavanger
Contact:
Status: Offline

Post by Cosmo »

Kansje aquadynamisk :wink: men med låvedørene oppe ligner vel bilen mer på en uer enn en ørret :D
1990 1,6 Classic red. hardtop.
shutinc
2000 RPM
2000 RPM
Posts: 280
Joined: 17 Sep 2006, 02:00
Status: Offline

Post by shutinc »

Techtor wrote:Hvordan kan man bli aerodynamisk når man bare svømmer i vann? :)
Samme regla som i lufta. Motstand. :)
Aerodynamikk er formen på objektet som berører luft, væsker eller gass.

Cosmo wrote:Kansje aquadynamisk :wink: men med låvedørene oppe ligner vel bilen mer på en uer enn en ørret :D
Ingenting som heter aquadynamisk.
User avatar
Cosmo
500 RPM
500 RPM
Posts: 56
Joined: 13 Sep 2005, 02:00
Location: Stavanger
Contact:
Status: Offline

Post by Cosmo »

eh...klar over det. var da ment som en spøk :)
1990 1,6 Classic red. hardtop.
shutinc
2000 RPM
2000 RPM
Posts: 280
Joined: 17 Sep 2006, 02:00
Status: Offline

Post by shutinc »

Trodde du var dønn seriøs, jeg :P
User avatar
Hauk
7200 RPM
7200 RPM
Posts: 3034
Joined: 16 Apr 2006, 02:00
Medlemsnummer: 569
Location: Nesodden
Status: Offline

Post by Hauk »

Jeg registrerte økt forbruk med de oppe ja. Kan tenke meg 0,03-0,05 ekstra på mila. I tillegg ble bilen litt mer "urolig" i høye hastigheter, samt mer turbulens i kupeén når cabben var nede.

Hjalp med low-profiles - men hvor mye er jeg usikker på. Har sikkert kjørt inn selvkostnaden til de nye lyktene i løpet av 15 år el. :)
/Jon.
1994 MX-5 1.8 Laguna Blue.
2019 Toyota Corolla TS 2.0 Hybrid
shutinc
2000 RPM
2000 RPM
Posts: 280
Joined: 17 Sep 2006, 02:00
Status: Offline

Post by shutinc »

Vekker denne tråden til livet igjen.

Spørsmålet mitt nå er om det er noe jeg kan sjekke om er galt for å få ned bensinforbruket? Bruker 1.1 l/mila på blandet kjøring. Til og med sinnsvak økokjøring bruker jeg aldri mindre enn 1 liter på mila. Vil ikke påstå at høyrefoten er noe tung heller.

Er helt frustrert og vet ikke hva jeg skal gjøre. Vet at det er mange her som kjører på 0.6 på sinnsvak økokjøring, så skjønner ikke hvorfor min sluker så mye bensin. :cry:
User avatar
Miatapowers
7200 RPM
7200 RPM
Posts: 6792
Joined: 30 Mar 2006, 02:00
Location: Odda
Status: Offline

Post by Miatapowers »

Meget rart at din bruker så mye. målte min til rundt 0,65 i sommer på pen kjøring med taket av, men dette var ren langkjøring med masse giring var bestemt på å se hvor lavt eg fikk den. blanda er ca 0.8-1 men da er det frisk kjøring hver dag. er meget fornøyd med bensinforbruket eg, spørs på hva man mener med pen kjøring sikkert, eg ligger i mellomregistret omtrent hele tiden. ligger man for lavt og bruker masse pedal så bruker man bensin.
2016 Vw Touran 7s Tdi familievogn
Mx-5 Nb 10TH
2007 Mercedes W204 220CDI AMG.
shutinc
2000 RPM
2000 RPM
Posts: 280
Joined: 17 Sep 2006, 02:00
Status: Offline

Post by shutinc »

StianOppistov wrote:Meget rart at din bruker så mye. målte min til rundt 0,65 i sommer på pen kjøring med taket av, men dette var ren langkjøring med masse giring var bestemt på å se hvor lavt eg fikk den. blanda er ca 0.8-1 men da er det frisk kjøring hver dag. er meget fornøyd med bensinforbruket eg, spørs på hva man mener med pen kjøring sikkert, eg ligger i mellomregistret omtrent hele tiden. ligger man for lavt og bruker masse pedal så bruker man bensin.
Blir fort mye pedalbruk ved bykjøring/krypekjøring, men ellers holder jeg turtallet under 3k/rpm, og har den som regel i 4. gir fra ca. 55 km/t og oppover mot 75 km/t, og 2. gir fra 20 km/t opp mot 40. Du skjønner tegninga, håper jeg. Dette skal jo i grunn ikke trekke mer bensin.
User avatar
alex_johnsen
500 RPM
500 RPM
Posts: 97
Joined: 03 Jan 2006, 01:00
Location: Karmøy
Status: Offline

Post by alex_johnsen »

Jeg tror at det litt høye bensinforbruket på din bil, i hovedsak skyldes motoren din
(90 hesteren), som du må kjøre med mye høyere turtall enn 116 og 132 hk.

Mvh.
Med venlig hilsen
Alexander Johnsen

-05 RX8 HP
shutinc
2000 RPM
2000 RPM
Posts: 280
Joined: 17 Sep 2006, 02:00
Status: Offline

Post by shutinc »

alex_johnsen wrote:Jeg tror at det litt høye bensinforbruket på din bil, i hovedsak skyldes motoren din
(90 hesteren), som du må kjøre med mye høyere turtall enn 116 og 132 hk.

Mvh.
Nå har du nok missforstått litt. Jeg kan godt kjøre i 50 i 4. gir, uten at bilen hakker eller går dårlig. Så turtallet har nok lite å si på mitt problem. Mulig jeg heller kjører på for lavt turtall.
Post Reply