Page 3 of 4
Posted: 09 Oct 2006, 11:02
by Vidar
Hauk wrote:Tidligere har avgifta hatt følgende faktorer: Vekt, Kw og volum. Nå er volum-biten byttet ut med Co2.
Dette tjener jo store dieseler med lavt Co2-utslipp enormt på. BMW 325 TD var vel en av de som gikk ned mest. 100-something laken.
Wankel-motorene sliter jo sinnsvakt. Høyt Co2, og "fordelen" med bare 1,3 liters volum er borte. 231 HK RX-8en blir jo ca 200 laken dyrere, mens 192 HK versjonen "bare" 150 laken.
Wankelfordelen er vel alerede fjernet med at en 1,3L wankel tolles inn som en 2,6L... Mente det var en slik wankelregel..
Posted: 09 Oct 2006, 12:13
by Hauk
Vidar wrote:Hauk wrote:Tidligere har avgifta hatt følgende faktorer: Vekt, Kw og volum. Nå er volum-biten byttet ut med Co2.
Dette tjener jo store dieseler med lavt Co2-utslipp enormt på. BMW 325 TD var vel en av de som gikk ned mest. 100-something laken.
Wankel-motorene sliter jo sinnsvakt. Høyt Co2, og "fordelen" med bare 1,3 liters volum er borte. 231 HK RX-8en blir jo ca 200 laken dyrere, mens 192 HK versjonen "bare" 150 laken.
Wankelfordelen er vel alerede fjernet med at en 1,3L wankel tolles inn som en 2,6L... Mente det var en slik wankelregel..
Mener den noe spesielle 2,6-liters-regelen (2x volum for wankelmotorer ved avgiftsberegning) kom og gikk. Forøvrig en regel som var et resultat av ren lobby-virksomhet fra andre (truede) aktører.
Posted: 09 Oct 2006, 12:26
by Miatapowers
Er vekke denne regelen på rx7 i allefall, kjenner en som importere endel, men lurer på om den henger ennå igjen på rx8
Posted: 09 Oct 2006, 13:01
by biXen
Det er tydeligvis forbudt med kjøreglede her i landet. Kanskje vi alle bare skal kjøpe oss Toyota Prius og putre rundt og virke "miljøvennlige", da blir vel alt så mye bedre.
Posted: 09 Oct 2006, 13:05
by MagnusAntony
*Kritisk-Mode on*
En av verdens største oljenasjoner. Ett av verdens rikeste land. Ett land det er best å bo i, ifølge flere internasjonale magasiner/aviser.
Noe vi som bor her ikke har fått med oss? Stor og rik oljenasjon som betaler mye for bensinen, mye for bilen og mye for veiene og ikke får noe tilbake.
Hadde vi hatt billigere biler og bedre veier så kanskje dødsraten på veien ville gått ned, men neida. Tving oss ved å øke prisene på bilene slik at alenemødre må kjøre gamle småbiler som er like trafikksikre enn en tuk-tuk fra Thailand. Og for all del, la veiene være som de er. De er jo i "kjempebra" stand.
*Kritisk-Mode off*
Posted: 09 Oct 2006, 15:10
by biXen
De skylder alltid på at de skal ta fra de rike, hvor mange rike er det som importerer f.eks. en RX-7. Er vel mer sannsynlig en mekaniker som har jobbet overtid i et år for å ta seg råd til drømmebilen. Hvis de faktisk vil "ta" de rike er det bare til å prise alle biler som koster over 500,000 mer opp i avgifter i stedet for å lage slike sprengte miljøregler.
Hvis de vil spare miljøet og ikke bare snakke vas kan de gi mer penger i vrakpant og fjerne noe avgift på nybiler. Det er synd at bare FRP tenker fornuftig av politikerne, men alle andre later som de ikke eksisterer. Stemmer dem ikke selv heller, men det begynner å se dårlig ut.
Byplanleggeren her i distriktet sa vel forøvrig at han ikke hadde noen god løsning på å fikse trafikkorkene, så han ville tilrettelegge for sykkel istedet. Hva er poenget med å tilrettelegge for de når de sykler i veien uansett om det er fortau eller sykkelfelt på siden av dem. Fjernt.
Posted: 09 Oct 2006, 15:12
by steffen
Enig enig.
Åssen kan man sykle om vinteren forresten?
Posted: 09 Oct 2006, 15:28
by motorhead
biXen wrote:.........Det er synd at bare FRP tenker fornuftig av politikerne, men alle andre later som de ikke eksisterer..........
Lett å tenke "fornuftig" når man ikke styrer selv...
Mer enn det skal ikke jeg debattere her..

Posted: 09 Oct 2006, 21:36
by biXen
motorhead wrote:Lett å tenke "fornuftig" når man ikke styrer selv...
Mer enn det skal ikke jeg debattere her..

Debater i vei du, men jeg synes å huske at SV, AP aldri har pratet om billigere biler, bedre veier eller noe annet, med eller uten makt
Norge er rike nå, men hvis vi ikke holder veier og infrastruktur nå mens vi har penger så holder det ikke lenge etter oljepengene forsvinner i hvertfall. Det sier jo alle med innsikt i veier og transport. Det er jo en skam å se på veiene her i landet når man tar seg en tur utfor
Håper noen med litt bilentusiasme får noe makt i dette landet. Men jeg har en mye mer spennende ide til hvordan vi kan drive demokratiet enn det vi har nå, dessverre er ikke folk modne for det

Posted: 09 Oct 2006, 22:11
by steffen
biXen: Argumentasjonen din holder ikke helt mål. Se på Sverige: Dem har flotte veier og har samtidig stor utenlandsgjeld.
Jeg er forøvrig enig at veiene trenger en god opprustning.
Men sporer dere ikke av nå? Denne tråden handler om avgiftsøkning/senking.
Posted: 09 Oct 2006, 23:13
by EspenAndre
Den dagen politikerne kaller en spade for en spade når det gjelder skatter og avgifter skal jeg juble hele veien til garasjen
dvs. at avgifter som kalles noe med bil eller vei, skal gå til vei osv. (om det går til trafikkskadde eller forskning på området er ok selvsagt)
alle dokument og registrerings-avgifter bør koste det det koster å drifte tjenesten..
skatt på all eiendom bør fjernes (skatt på inntekt i form av salg med inntekt som formål bør skattes som inntekt)
andre avgifter/skatter som går til det de rødgrønne kaller spleiselag (skoler/sykehus/eldrehjem/barnehager) bør hete det.. og man bør ta det inn via ordinær skatt på inntekt
jeg er for lik skatteprosent for alle som tjener mer enn under "fattig-grensen" alt som kan regnes som inntekt bør skattes som inntekt (med spesielle unntak)
en som tjener 1 mill. vil uansett bidra mye mer enn en som tjener 300k
om prosenten er lik...
det vil være billigere å drive inn skatt ved 1 post enn slik det er idag...
Posted: 09 Oct 2006, 23:16
by Vidar
Summen av avgifter vi må betale er lik uansett hvem som styrer..
Eneste forskjellen er måten avgiftene blir krevd inn på og hvem som må betale....
Posted: 09 Oct 2006, 23:22
by EspenAndre
Vidar wrote:Summen av avgifter vi må betale er lik uansett hvem som styrer..
Eneste forskjellen er måten avgiftene blir krevd inn på og hvem som må betale....
riktig, og det eneste rettferdige må vel være at vi bidrar like mye i prosent alle sammen (med noen unntak) ?
Posted: 10 Oct 2006, 00:41
by biXen
steffen wrote:biXen: Argumentasjonen din holder ikke helt mål. Se på Sverige: Dem har flotte veier og har samtidig stor utenlandsgjeld.
Jeg er forøvrig enig at veiene trenger en god opprustning.
Men sporer dere ikke av nå? Denne tråden handler om avgiftsøkning/senking.
Tror ikke du helt forsto meg her. Poenget mitt var at når vi bruker for lite penger på veiene mens vi har overskudd av penger, slik at de forfaller mer enn de fornyes, så blir det ihvertfall ikke bedre når vi ikke har masse "gratispenger" lengre
Ellers nokså enig med Espen, men jeg har vanskelig for å svelge at man skal straffes for å være suksessfull. Selv om jeg ikke tjener masse selv ser jeg det som idiotisk at en som gjør det ikke skal få nyte det. Kan heller gå utover folk som får alt i lomma og ikke gjør noe for det, nå utnytter jo disse allslags smutthull mens en alenemor som arver foreldrene må punge ut "halve" arva.
Bla bla. avsporing ja. Men det er jo i bunn og grunn samme diskusjonen, de har ingen saklige argumenter for disse avgiftene på bil og veier, de skylder på miljøet, men de sitter selv i bilen til og fra jobb hver dag, hvorfor unner de ikke oss det? Selv begynner jeg jobb 9 og slipper rushet, men jeg må si personlig at jeg har tatt buss og tog i hele student og mye av jobbtiden, bil er et gode jeg vil ta meg råd til, men må det virkelig koste oss halve månedslønna da?!
Posted: 10 Oct 2006, 00:56
by Vidar
biXen wrote:
Tror ikke du helt forsto meg her. Poenget mitt var at når vi bruker for lite penger på veiene mens vi har overskudd av penger, slik at de forfaller mer enn de fornyes, så blir det ihvertfall ikke bedre når vi ikke har masse "gratispenger" lengre
Hva skal vi med veier når vi ikke har olje(bensin) til å drive bilene med ??