Boltsirkel veivaksel

Motor, Karosseri, Softtop/Hardtop, Senking, Dekk/Felger, Bremser, Lys, Stereo
Kun Betalende medlemmer har skrivetilgang her.

Moderator: Styremedlemmer

cartman
Site Admin
Site Admin
Status: Offline

Post by cartman »

WireD wrote:DETTE er interessant for min del også.
Jeg har samlet alle større deler for mitt 500+ hestersprosjekt i 323en min, men tenkte på dette med oljetilførsel.

Når du begynner å krype opp i slike effekt-tall, så er det tre problemer som dukker opp.

1. Orginal oljepumpe er ikke glad i hysteriske turtall eller store effektuttak(450+ hester)

2. Mazda GTR-toppen har hydrauliske løftere. Øker du oljetrykket med en annen pumpe, får man problemer med de hydrauliske løfterene i toppen.

3. Oljelagrene på BP er bare 180 graders oljemating på(bare spor på 180 grader av oljelageret, resten er helt flatt). Ved store effektuttak eller turtall, så risikerer du kontakt og varmgang mellom lager og veiv, som resulterer i slik:

Den onde sirkelen er da at pumpa er for svak.Øker du trykket, risikerer du å få problemer med hydrauliske løftere. Øker du ikke trykket, risikerer man kontakt mellom lager og veiv. Maskinerer du opp et 180graders spor i resten av lageret, slik at du får 360graders spor rundt veiv og dermed sikrer bedre tilførsel av olje rundt, så har du mindre bæreflate for oljehinna mellom veiv og lager, og spesiellt siden man ikke kan øke oljetrykket nevneverdig, og dermed også risikerer kontakt....

Jeg regner med at du tenker på å benytte 1,8-blokka til miataen? Dette er jo samme motor som min i praksis more or less. Er toppen til 1,8en til miata med mekaniske løftere?
Jeg vurderer stekt å bygge om med mekaniske løftere, og få laget et tørrsumpsystem slik at jeg kan øke trykket for å minske risiko for kontakt mellom lager og veiv.
Har sett på bunnpanna fra ARE over, passer den rett på BP-blokka til 323GTR? I mitt hode gjør den det iallefall. :)
Hei!

Miatatoppen har mekaniske løftere fra -98 og oppover. Er usikker på de nyeste, har ikke satt meg inn i dem, men BP etter -98 har hydraulisk.

Lager problemene er det bare en løsning på. få spesiallaget nye, f.eks. her: http://www.taihonet.co.jp/e/index0.html

Nå har jeg ikke sett på lagrene i miata motoren, om de er like...
C a r t m a n
Medlemsnr: 544
Post Reply