Jeg har også tilpasset skiltene på min gamle Mini. Hadde noen centimenter som måtte bort for at det skulle se bra ut.
Patentbånd er kjekke saker! Fest skiltet bak, feks det store firkantede, med noen cm patentbånd. Da får du en fin vinkel som gjør at dette vil bli pent synlig for kameraer bakfra. Samme kan du gjøre på fronten. Bøy til patentbånd slik at dette står flott opp! Mens du er på kontroll.
Når du kommer hjem kan du "tilpasse" skiltet bak, og legge en fin bøy mot en skarp bordkant eller annet passende! Foran tar du litt av høyden oppe og nede. Dermed blir det litt lavere, og du kan bøye til et feste som plasserer dette i pen vinkel nedenfor kjeften!
Det viktigste etter noe slikt, er å aldri ta EU-kontroll hos useriøse steder, som Trafikk-stasjoner, Biltilsyn etc. Bruk seriøse verksteder som vet at du er en ordentlig entusiast og ønsker å ta vare på bilen din.
(Selv hadde jeg Minien min på EU kontroll hos Biltilsynet Økern første gang det var slik kontroll! Siden har jeg aldri anbefalt dette for _venner_!)
Råd om nummerskilt!
Moderator: Styremedlemmer
- Oddi395
- 2000 RPM
- Posts: 243
- Joined: 18 Sep 2003, 02:00
- Medlemsnummer: 395
- Location: 5542 Karmsund
- Status: Offline
Re: Råd om nummerskilt!
Hei AndersATL wrote:Hei
Var hos statens vegvesen i Drammen idag for kontroll og innskjekk av min USA importerte 94M.
Det var uproblematisk, med unntak av en ting: Nummerskiltet!
Som andre USA biler har jeg et firkantet, (og ikke avlangt) felt bak til plassering av nummerskiltet. Dette feltet er ganske lite og tidligere har Miata´ene fått bruke et lite firkanta skilt som passer i det feltet. Men ikke nå lenger!
Fra .oktober er det nemlig ikke lov å registerer biler med dette lille skiltet. Man må bruke enten det store avlange eller det store firkanta. Og ingen av dem passer på min bil! Det avlange er for langt og det firkanta for høyt (ca.3 cm). statens vegvesen foreslo at jeg skulle sette skiltet på støtfangeren. Men det er jeg svært lite lysten på.
Hva skal jeg gjøre? Noen som har et godt råd?
Anders
Du kan se hvordan det store skiltet tar seg ut på en Miata dersom du ser på bildearkivet mitt. Du bøyer det litt i overkant og setter det på skrå i åpningen.
Jeg har byttet til "Motorsykkelstørrelse" og montert 1 rød refleksbrikke på hver side av skiltet for å skjule skruehullene. Dette gjorde jeg heldigvis før oktober

Har desverre ikke tatt bilde av bilen med det nye skiltet bak....
- Rudolf
- 7200 RPM
- Posts: 5969
- Joined: 26 Sep 2006, 02:00
- Medlemsnummer: 627
- Location: Oslo
- Contact:
- Status: Offline
Jeg har tenkt å FORSØKE med en tåredryppende søknad til Statens Vegvesen.
Som endel av søknaden skal jeg naturlig nok bruke fotodokumentasjon.
Her er et bilde av Leopold som jeg mener er et bevis på dårlig lesbarhet.

Jeg trenger et bilde av en Miata med LITE HØYT skilt for å vise fordelen med dette.
Er det noen som tar sjansen på å sende meg dette ?
Jeg kan godt manipulere nummeret, før det sendes Vegvesenet.
Erik
Som endel av søknaden skal jeg naturlig nok bruke fotodokumentasjon.
Her er et bilde av Leopold som jeg mener er et bevis på dårlig lesbarhet.
Jeg trenger et bilde av en Miata med LITE HØYT skilt for å vise fordelen med dette.
Er det noen som tar sjansen på å sende meg dette ?
Jeg kan godt manipulere nummeret, før det sendes Vegvesenet.
Erik
MX-5 1990, Rudolf
Mazdaspeed Miata 2005, Chili
Fiat 2300 S Coupe, Ghia
Vignale Samantha 1969, Samantha
Lancia Beta Montecarlo 1975, Martin
Lancia Beta Montecarlo 1977
Lancia Beta 2000 HPE 1978
Bertone X1/9 1982, Bertil
Volvo P1800 1961 (Bygget av Jensen i England)
X Miata 1993 LE, Leopold
X Miata 1995 R-package
Mazdaspeed Miata 2005, Chili
Fiat 2300 S Coupe, Ghia
Vignale Samantha 1969, Samantha
Lancia Beta Montecarlo 1975, Martin
Lancia Beta Montecarlo 1977
Lancia Beta 2000 HPE 1978
Bertone X1/9 1982, Bertil
Volvo P1800 1961 (Bygget av Jensen i England)
X Miata 1993 LE, Leopold
X Miata 1995 R-package
- midget77
- 6500 RPM
- Posts: 813
- Joined: 01 Sep 2004, 02:00
- Medlemsnummer: 517
- Location: Fredrikstad
- Contact:
- Status: Offline
Jeg fikk beskjed om at det var forbudt å klippe, bøye på skiltet, og at jeg ikke fikk lov til å ha skiltet slik ikke skiltlysene lyste forran på skiltet. Jeg MÅTTE akseptere å gå over til lite skilt, om jeg ville eller ei.
(Og jeg ville gjerne)
--
men det var i gamle dager-- for tre år siden.
---
(Og jeg ville gjerne)
--
men det var i gamle dager-- for tre år siden.
---
Thorvald
Classic red Miata 1989 prod. juni 89 -
'A' package
Rød, original hardtop.
185/60x14 på BBS-sommer og sjøstjerner-vinter
- originalt kort tonneau cover
Classic red Miata 1989 prod. juni 89 -
'A' package
Rød, original hardtop.
185/60x14 på BBS-sommer og sjøstjerner-vinter
- originalt kort tonneau cover
- PetterHG
- 1000 RPM
- Posts: 160
- Joined: 14 Aug 2005, 02:00
- Medlemsnummer: 513
- Location: Oslo
- Status: Offline
Rudolf & Co!
Med tanke på følgende for eventuelle avbildede biler vil det nok være fint om vi passer på at alle numre blir sladdet!
Når man er i dialog med Biltilsynet kan man aldri vite hva de vil finne på hvis man kommer med "fine" bilder av andre (kreative?) løsninger..... 8-(
Med tanke på følgende for eventuelle avbildede biler vil det nok være fint om vi passer på at alle numre blir sladdet!
Når man er i dialog med Biltilsynet kan man aldri vite hva de vil finne på hvis man kommer med "fine" bilder av andre (kreative?) løsninger..... 8-(
Petter HG
Medlem: 513
Oslo
'98-NB (Nytt 2008: Skreddersydde skinn seter! Flott jobb, Tor340!!)
"... bare en død fisk følger strømmen..."
Medlem: 513
Oslo
'98-NB (Nytt 2008: Skreddersydde skinn seter! Flott jobb, Tor340!!)
"... bare en død fisk følger strømmen..."
- Rudolf
- 7200 RPM
- Posts: 5969
- Joined: 26 Sep 2006, 02:00
- Medlemsnummer: 627
- Location: Oslo
- Contact:
- Status: Offline
Jeg er IKKE ute etter bilder av kreative løsninger.PetterHG wrote:Rudolf & Co!
Med tanke på følgende for eventuelle avbildede biler vil det nok være fint om vi passer på at alle numre blir sladdet!
Når man er i dialog med statens vegvesen kan man aldri vite hva de vil finne på hvis man kommer med "fine" bilder av andre (kreative?) løsninger..... 8-(
Jeg er ute etter løsninger som er PÅLAGT av Statens Vegvesen som midget77 helt korrekt påpeker.
Så jeg ser ikke problemet med å vise bilder av det.
Takk for bidrag (også på PM).
Jeg har fått det jeg trenger

Erik
MX-5 1990, Rudolf
Mazdaspeed Miata 2005, Chili
Fiat 2300 S Coupe, Ghia
Vignale Samantha 1969, Samantha
Lancia Beta Montecarlo 1975, Martin
Lancia Beta Montecarlo 1977
Lancia Beta 2000 HPE 1978
Bertone X1/9 1982, Bertil
Volvo P1800 1961 (Bygget av Jensen i England)
X Miata 1993 LE, Leopold
X Miata 1995 R-package
Mazdaspeed Miata 2005, Chili
Fiat 2300 S Coupe, Ghia
Vignale Samantha 1969, Samantha
Lancia Beta Montecarlo 1975, Martin
Lancia Beta Montecarlo 1977
Lancia Beta 2000 HPE 1978
Bertone X1/9 1982, Bertil
Volvo P1800 1961 (Bygget av Jensen i England)
X Miata 1993 LE, Leopold
X Miata 1995 R-package
- Rudolf
- 7200 RPM
- Posts: 5969
- Joined: 26 Sep 2006, 02:00
- Medlemsnummer: 627
- Location: Oslo
- Contact:
- Status: Offline
Bildene dine er perfektemidget77 wrote:Du behøver ikke sladde mitt nummer.

Takker !
Erik
MX-5 1990, Rudolf
Mazdaspeed Miata 2005, Chili
Fiat 2300 S Coupe, Ghia
Vignale Samantha 1969, Samantha
Lancia Beta Montecarlo 1975, Martin
Lancia Beta Montecarlo 1977
Lancia Beta 2000 HPE 1978
Bertone X1/9 1982, Bertil
Volvo P1800 1961 (Bygget av Jensen i England)
X Miata 1993 LE, Leopold
X Miata 1995 R-package
Mazdaspeed Miata 2005, Chili
Fiat 2300 S Coupe, Ghia
Vignale Samantha 1969, Samantha
Lancia Beta Montecarlo 1975, Martin
Lancia Beta Montecarlo 1977
Lancia Beta 2000 HPE 1978
Bertone X1/9 1982, Bertil
Volvo P1800 1961 (Bygget av Jensen i England)
X Miata 1993 LE, Leopold
X Miata 1995 R-package