Page 3 of 4
Posted: 05 Feb 2009, 19:17
by motorhead
Så sant du ikke har helt ubrukelige vinterdekk, og/eller du kjører i så dyp snø at bilen henger oppå, er det stort sett ikke noe problem å komme seg fram med MX-5 på vinterføre.
Sandsekker i bagasjerommet ødelegger bare den fin balansen i bilen. Så mitt tips er å droppe de, og heller planlegge kjøringa slik at du slipper å sitte fast
Noen vil kanskje si at MX-5 er ubrukelig på vinterføre siden den slenger med rompa, og til tider må passes på litt hvis det er glatt. Jeg mener det er helt greit. Ikke noe elektronikk som skjuler de faktiske forhold, og man kjører ( forhåpentligvis ) der etter.
Posted: 06 Feb 2009, 12:58
by mojo-91
Jeg bytter til nye piggfri vinterdekk denne sesongen, og jeg må si forskjellen er betydelig

(Nokian Hakkapellitta R)
Så mitt råd må bli,
sjekk dekkene! Husk, selv om mønsteret er innenfor hva som er forsvarlig og typen dekk er av god kvalitet, så kan det være gummien er gammel. Sjekk datostemplingen. Dekk er ferskvare (særlig vinterdekk)
Dropp sandsekker! Tar opp bagasjeplass og ødelegger bilens fine vektbalanse.
Posted: 06 Feb 2009, 13:41
by Terondo
Kommer vel helt an på om du har diff eller ikke.
Med diff er det ingen problemer om vinteren. Har enda ikke måttet ha hjelp til å komme meg frem. Sleit litt her for et par dager siden, da var det nullføre og jeg hadde dekkene fulle i sånn gjørmesnø. Da var det litt vanskelig å komme helt frem til garasjen, da måtte jeg sette bilen fra meg utenfor veien. Orka ikke å stresse lenger, men dagen etterpå kom jeg meg jaggu opp på veien igjen, på samme føret, bare mer snø

Var lettere imponert over bilen da.
Var også en tur over fjellet før jul, og da var det en stakkar i en Passat m/4wd som ikke klarte å kjøre fra meg på skikkelig møkkaføre. Da var jeg også imponert over fremkommeligheten til bilen. Den spiser seg frem uansett hvor det måtte være, er min erfaring. Hadde mer problemer med min forrige bil som var fremhjulstrekker. Der stod jeg oftere fast på samme føret som jeg nå kjører på.
Jeg har forøvrig noen vinterdekk fra Sveits, eller forrige eier har kjøpt de i Sveits, og det er ikke samme dekk som selges her. De har sånne Euro Vinterdekk, og de er ikke så egnet på snø og slikt som de vi kjøper her til lands. Så jeg vil tro at jeg hadde hatt enda bedre traction med nordiske vinterdekk.
Posted: 06 Feb 2009, 13:57
by mussa
Diff har nok noe å si.. Jeg bor midt i en bakke, og har oppoverbakke inn i garasjen.. Det har gått helt fint, men både min gamle MX5 hadde torsen diff, og den jeg har nå har VLCD..
Skal da også sies at det har vært gode dekk på begge to, av typen piggdekk.. Neste gang jeg skal ha nye vinterdekk blir det av typen nokian piggfrie tenker jeg, de har jeg gode erfaringer med, eventuellt continental som jeg har på "vinterbilen" min..
Sånn ellers har jeg hatt gamle Sierra`r før i tiden, de var ikke av de beste når det gjalt fremkommelighet, men når man blir kjent med bilene så går det alltids greit!!!
Uff
Posted: 08 Feb 2009, 23:53
by f.olstad
jeg er redd jeg ikke kan forsvare for kona at jeg må ta fra henne mazda 6´n, hele tida (når jeg har vakt i helgene åsånn), når jeg i utgangspunktet kjøpte mx5 for at hun skulle ha bilen (M6´n). Etter å ha blitt snødd ned og sitti fast 2 ganger + fikk sleng på mx5´n på motorveien med junior inni. Så har det tørna seg litt opp. Og jeg har igrunn kort å godt mista dispensasjonen til å ha morrokassa mi.. Den går ut på finn i mars, hvis ikke jeg får kjørt den inn til jobb og tilbake igjen ut å måtte spa den frem i tide og uttide.. Trist men skitt au.. Skal ta rusta på den først og ta en service på den først. reimer, plugger, olje, nytt batteri åsånn, fy fader dette er bare helt ufattlig gørr.............

Hadde bare ikke junior snakka så innmari om slengen på motorveien, hadde dette muligens ikke vært noe tema, det å selge kjøremaskinen før jeg har rukket å ta av hardtoppen... ufff ........ men han synes det var ufattelig tøft å slædde.... men jeg ble jo pissredd, gudskjelov er jo bilen helt knall men jeg har fått litt nok av det som skulle være den morsomme pendlebilen.
At jeg suger til å kjøre med bakhjulstrekk er jo en god del av årsaken til all denne ulykken?
Hva er realisitisk å få for den, mon tro? hmm...
Er det sånn at en eventuell ny eier, ikke vil trenge å betale reg.avgift?
Re: Uff
Posted: 09 Feb 2009, 00:00
by Miatapowers
f.olstad wrote:jeg er redd jeg ikke kan forsvare for kona at jeg må ta fra henne mazda 6´n, hele tida (når jeg har vakt i helgene åsånn), når jeg i utgangspunktet kjøpte mx5 for at hun skulle ha bilen (M6´n). Etter å ha blitt snødd ned og sitti fast 2 ganger + fikk sleng på mx5´n på motorveien med junior inni. Så har det tørna seg litt opp. Og jeg har igrunn kort å godt mista dispensasjonen til å ha morrokassa mi.. Den går ut på finn i mars, hvis ikke jeg får kjørt den inn til jobb og tilbake igjen ut å måtte spa den frem i tide og uttide.. Trist men skitt au.. Skal ta rusta på den først og ta en service på den først. reimer, plugger, olje, nytt batteri åsånn, fy fader dette er bare helt ufattlig gørr.............

Hadde bare ikke junior snakka så innmari om slengen på motorveien, hadde dette muligens ikke vært noe tema, det å selge kjøremaskinen før jeg har rukket å ta av hardtoppen... ufff ........ men han synes det var ufattelig tøft å slædde.... men jeg ble jo pissredd, gudskjelov er jo bilen helt knall men jeg har fått litt nok av det som skulle være den morsomme pendlebilen.
At jeg suger til å kjøre med bakhjulstrekk er jo en god del av årsaken til all denne ulykken?
Hva er realisitisk å få for den, mon tro? hmm...
Er det sånn at en eventuell ny eier, ikke vil trenge å betale reg.avgift?
Kjøp nye dekk, lettest og best. sommern er bare noe helt annet med mx,
Posted: 09 Feb 2009, 00:19
by Steinar
Pyse.
Kjøpte min MX5 i februar for tre år siden. Kjørte den hjem fra Fredrikstad i februar.
Underkjølt regn forbi Gardemoen, sladda som f***.
Det første jeg gjorde etterpå å ha kommet hjem: Tok med kona på "sladdetur". Først hyla hu, deretter syntes hun at jeg var j**** barnslig.
Vi bytta side. Smilet hennes blei bredere og bredere, hu som aldri har turt å sladde med en bil før. (Avsperret område.)
Sikkerstikk.
Steinar
Posted: 09 Feb 2009, 00:23
by Miatapowers
Steinar wrote:Pyse.
Kjøpte min MX5 i februar for tre år siden. Kjørte den hjem fra Fredrikstad i februar.
Underkjølt regn forbi Gardemoen, sladda som f***.
Det første jeg gjorde etterpå å ha kommet hjem: Tok med kona på "sladdetur". Først hyla hu, deretter syntes hun at jeg var j**** barnslig.
Vi bytta side. Smilet hennes blei bredere og bredere, hu som aldri har turt å sladde med en bil før. (Avsperret område.)
Sikkerstikk.
Steinar
Ja må lære de også, lærte fruen å sladde med mxen min i fjor, hadde ikke helt teken da, men fikk da lært å rette opp, ikke klar for driftingen ennå, så testet vi med passat 4motion,

nei der bruker vi ESP gitt, for det var skummelt,
Posted: 09 Feb 2009, 09:42
by Banzaibaggen
Det kan også være at du har en helt åpen diff og da kan det være litt problem når det er veldig glatt. Et triks kan være å ta ut mattene og legge de under hvert dekk. Kan være nok for å komme seg ut av knipa.
Posted: 09 Feb 2009, 11:26
by biXen
Jeg skal ærlig innrømme at jeg har tatt et litt spesielt dekkvalg, med 18" og 225 på piggfrie dekk og RWD bil. Det har jo mye med å gjøre at vi har maks 2 uker vinter og jeg ikke MÅ kjøre bil. Men har kjørt både på klunk is, snø, snødekt asfalt osv. Og kjører man etter forholdene så går det bra så lenge dekket er bra og ikke billig dritt. Hvis hele veien hadde vært is ville jeg nok slitt mer men
Det blir å gire fort opp i høyt gir, holde seg under 3000rpm og være følsom med tanke på gass og sving. Denne bilen er ganske likt MX-5 hvor man fort kjenner når baken begynner å slippe, JEG synes det er veldig lett å ta begge bilene inn, med enten gass eller brems, avhengig av hvilken diff det er på bilen. Men man må jo kjøre på snø for å øve på det.
Posted: 09 Feb 2009, 11:33
by mojo-91
så du vart skræmt, no!?
Dette høres jo ikke bra ut, at du vurderer å selge bilen før du virkelig har blitt kjent med den.
Jeg ville brukt litt tid på å teste ut bilen, blitt fortrolig med bakhjulsdriften og bilens vektbalanse.
Så ville jeg tatt med kona på prøvetur, først når du føler deg trygg på bilen.
Mx-5 er en lav bil, men ikke noe dårlig vinterbil, (men selvsagt ikke like bra som en ny Mazda-6.)
Hvis du selger nå, vil du til våren angre når du ser oss andre frese forbi med vinden i håret og et glis så stort at tenna detter ut
NB! Sjekk type og dato på dekkene!
Posted: 09 Feb 2009, 13:32
by f.olstad
jepps, prøver litt til. Går´e ikke så går´e ikke.
Fredd:-)
Nå har står´n uansett på ruste-verkstedet og får behandlet flekkene sine i kanalen. Og en service, som jeg tror var etterlengtet.
Posted: 09 Feb 2009, 14:20
by Terondo
Det som er viktig å tenke på med MX-5 og glatten er jo at det også er "farlig" å bremse på giret. Er det glatt på motorveien er det nok å bare gire ned for å få ræva ut. Ikke det at det nødendigvis gjør noe. Det er normalt bare å ratte imot og la det stå til. Krever selvsagt litt øving, men vil heller anbefale folk å øve på det enn å måtte hente inn igjen en sånn sladd uten å vite hva de har med å gjøre.
Men har du funnet ut om du har diff? For uten diff vet jeg ikke hvordan bilen oppfører seg. All min erfaring fra MX-5 er fra min egen, og den har Torsen om jeg ikke tar feil.
Posted: 09 Feb 2009, 14:23
by Steinar
Alle biler har diff.
Du mener sikkert en eller annen form for sperret/bremset diff.
Svaret er: En 1.6 l NB har åpen diff.
Steinar
Posted: 09 Feb 2009, 14:34
by Terondo
Ja, det er selvsagt det jeg tenkte på Steinar. Diffsperr er så mye lenger å skrive enn bare diff. Og dersom du har noe som sperrer må det være mer enn ingenting for å kunne kalles sperr.
Dersom det er åpen diff, er det ikke så rart om man setter seg fast. Sjansen for at et hjul har grep er jo relativt stor. Sjansen for at begge hjul har grep derimot er langt mindre.
Skulle i utgangspunktet være grei å hente inn igjen uansett vil jeg tro.