Page 22 of 26
Re: IL Tempo....
Posted: 26 Jul 2018, 08:31
by Stalfa
Det ser morsomt ut.
Kjekt med slike Mx5 - sjapper.

Re: IL Tempo....
Posted: 30 Apr 2019, 20:35
by Agility
På vei hjem fra jobb her en kveld på tørre veier før påske, gikk det plutselig ei kule varmt etter et pådrag...
Med særdeles høy temp ble det å liste seg til nærmeste suppestasjon og få tak i noe vann til å fylle en dampende het radiator...
Fikk ned tempen og kjørte uten problemer 25km hjem, men fant ut da jeg begynte å undersøke at det lakk friskt rundt vannpumpa. Ny ble bestillt fra USA, men den viste seg å ikke passe 100% så nå venter vi på en erstatning til den nye.... Har ikke slått feil ved tidligere vannpumpekjøp fra "over dammen"...
Virker som resten av maskineriet holdt, ikke noe muffens i olja eller radiatoren, men vi får se når greiene kommer på veien igjen...
Kaffe og Formel 1 må man ha mens man driver og skrur på maskineriet...
Forøvrig har jeg tilfeldigvis en helt grei erstatningsbil denne uka...
Re: IL Tempo....
Posted: 01 May 2019, 11:38
by Stalfa
Bra at motoren klarte seg.
Har du vurdert å forbedre kjølingen til bilen mens du er i gang med å skru?
Re: IL Tempo....
Posted: 01 May 2019, 14:56
by Agility
Nei ikke planlagt, kjølinga funker til det den skal...
Re: IL Tempo....
Posted: 01 May 2019, 18:24
by Stalfa
Hva er IAT, vann- og olje-temperatur da?
Sent fra min SM-G935F via Tapatalk
Re: IL Tempo....
Posted: 01 May 2019, 21:01
by Agility
Normalt på vann, rundt 90 på olje og inntak har jeg ikke noe måler på
Re: IL Tempo....
Posted: 02 May 2019, 22:03
by 2re
Agility wrote: 30 Apr 2019, 20:35
Forøvrig har jeg tilfeldigvis en helt grei erstatningsbil denne uka...

Leopold.jpg
Og hva gjør Leopold hjemme hos deg?

Re: IL Tempo....
Posted: 08 May 2019, 10:09
by Ove N
2re wrote: 02 May 2019, 22:03
Og hva gjør Leopold hjemme hos deg?
Leopold er bortlånt fra Rogalandstraktene

..
Re: IL Tempo....
Posted: 08 May 2019, 17:38
by Agility
Og da ble konklusjonen etter oppstart at toppen må av....

Leopold er forresten reis tilbake til Rogalandstraktene igjen, men dukker nok opp her igjen om ikke lenge tenker jeg...

Re: IL Tempo....
Posted: 26 Jun 2019, 13:57
by Agility
Da ble det litt garasjetid i går, siden motorverkstedet tar ferie fra neste uke, så skal toppen trykktestes og planes om den er OK....
Slanger, kabler,rør og fuelrail demontert

- 20190625_162059 (Small).jpg (163.22 KiB) Viewed 14868 times
.
Innsug fjernet, det har jeg aldri tatt av tidligere, men var en helt grei jobb

- 20190625_164152 (Small).jpg (154.4 KiB) Viewed 14868 times
.
Kompressor plukka ut, grenrøret henger på enda

- 20190625_172146 (Small).jpg (153.7 KiB) Viewed 14868 times
.
Kammer og lager demonteres og pakkes bort i plast. Lagrene så forresten helt fine ut...

- 20190625_175140 (Small).jpg (163.2 KiB) Viewed 14868 times
.
Ventilene så iallefall helt strøkne ut fra undersiden, de skal av og slipes opp og få nye tettinger.
Denne skal i dag til Sandem Motorveksted i Bjørkelangen for trykktesting og da evt. påfølgende plansliping

- 20190625_184305 (Small).jpg (142.84 KiB) Viewed 14868 times
.
Bare blokka igjen, og den tenkte jeg skulle få stå der den står.....

- 20190625_184257 (Small).jpg (181.86 KiB) Viewed 14868 times
.
Men lurer på om det blir med tanken, for dette fant jeg nedi sylindrene, mest i nr 2.
Kan såvidt kjenne en stripe med neglen, men ingen slitekant etter ringene.
Skyldes vel varmkjøringa og midlertidig ekspansjon på stemplene...
så regner med resten må ut, demonteres, hones og bytte ringer....

Men det får ekspertisen på motorverkstedet svare på etter å ha sett bildene
Ikke at jeg skal gjøre det selv, det blir satt bort

- 20190625_183550 (Small).jpg (120.22 KiB) Viewed 14868 times
.
Og sånn går nu sommer'n....

Re: IL Tempo....
Posted: 29 Jun 2019, 08:26
by Agility
Da var toppen ferdig maskinert og klar til henting, fikk også trykktesta ventilene, og de var dønn tette, så ikke flere bekymringer der oppe. Bare å få nappa ut og overhalt resten nå.
Liiiitt dårlig planlegging av demontering og overhaling med tanke på at vi går inn i ferien nå, greiene har jo bare stått i garasjen et par-tre måneder...

Re: IL Tempo....
Posted: 30 Jun 2019, 08:10
by Lloyd
Stå på Ørnulf.
Molly har «stått i garasjen» siden April 2015....
Så kan ikkje påstå at du «slakker» så veldig!
Sent from my iPhone using Tapatalk
Re: IL Tempo....
Posted: 03 Jul 2019, 12:48
by David
Fytti katta for en flott farge. Kjører sort NC selv, men nå drømmer jeg plutselig om Gul NA med turbo
Hmm, kanskje foliere?

Re: IL Tempo....
Posted: 05 Jul 2019, 14:52
by Agility
Litt oppdateringer her om dagen, men det henger jo sammen med endel påkrevd arbeid...
.
Greit å ha litt oversiktlig lagring av komponenter etterhvert som man plukker fra hverandre...
.
Henta en elefant på jobb, og fikk heisa ut jernklumpen
.
Det er jo alltid litt morsomt å plukke fra hverandre saker man ikke har tatt ut før,
interessant farge på clutchen..., ser ikke veldig original ut
.
Fundere på en lett rengjøring når det allikevel er lett å komme til
.
Etter litt graving på internettburikken, fant jeg ut at det sitter en Centerforce Dual-Friction clutch her...
The Centerforce Dual-Friction clutch set is a performance matched pressure plate & disc combination. Centerforce Dual-Friction pressure plates feature their patented centrifugal weight system (where applicable) and specialized machining processes to provide a performance clutch that offers exceptional street characteristics, while offering outstanding holding-capacity and durability. Furthermore, the Centerforce Dual-Friction disc has a full facing on the pressure plate side for drivability and longevity, while a carbon composite puc style (segmented) facing is used on the flywheel side for a positive engagement and increased holding-capacity. Dual Friction is engineered for those who are looking for the ultimate in street/strip holding power and performance without sacrificing pedal effort and driver control. While the Dual Friction has been engineered primarily as a street clutch it can be used in mild competition applications.
.
Så var det svinghjulet..., det så jo heller ikke helt stock ut...
.
Det er frest ned ganske mye, og da måtte jeg jo sette det på vekta og finne ut hvor mye lettere enn originalt det var...
.
5,7kg ble resultatet, mot ei std. vekt på 8,7kg....
.
Nå har jeg vært i kontakt med en hyggelig kar ute i Vestby, Tom Herskendal på Ski Motorverksted. Han hadde mye fint i verkstedet, så nå er blokka levert til kontroll og nødvendig arbeid der.
https://vikenmotor.no/
Re: IL Tempo....
Posted: 07 Jul 2019, 09:45
by David
Jeg lærer stadig mer om bilmotorer, så må bare spørre.
Det med frest svinghjul. Det er vel ikke slitasje? Har noen frest det for å spare vekt, eller hva kan motivasjonen være for å gjøre noe sånt?