Hos meg virker det som det skjer sporadisk, men alltid rundt 2-3000 omdreininger ved gasspådrag (mest merkbart i 2. og 3. gir) Av og til drar den helt fint uten noen symptomer. (eller svakere symptomer) Noen ganger lugger den svakt ved konstant turtall. Fortsatt alltid rundt 2-3000 omdreininger (mest merkbart i 2. og 3. gir)biXen wrote:Synes å huske Magnecore hadde 10 års garanti når jeg kjøpte dem til MX-5en?!
Kjipt at du ikke fikk løst problemet da. Denne rykkingen, har det noe å si hvordan du trør på gasspedalen? Eller skjer det uansett?
rykking ved gasspådrag
Moderator: Styremedlemmer
- mojo-91
- 7200 RPM
- Posts: 1740
- Joined: 25 Sep 2003, 02:00
- Medlemsnummer: 267
- Location: Oslo
- Status: Offline
Re: rykking ved gasspådrag
89-Miata 1,6/RB-header/RB-Dual Exhaust catback/JR-cai/FCM understell /
FM swaybars/1,8-bremser/Rota RB 15x7-et35
FM swaybars/1,8-bremser/Rota RB 15x7-et35
- mojo-91
- 7200 RPM
- Posts: 1740
- Joined: 25 Sep 2003, 02:00
- Medlemsnummer: 267
- Location: Oslo
- Status: Offline
Re: rykking ved gasspådrag
Jeg har lest at lugging ved konstant turtall kan skyldes defekt bensintrykk-regulator. (fuel-pressure-regulator).
Jeg har fått mazda til å måle bensintrykket til 2,6kg / cm2. Etter boka skal denne verdien ligge innenfor 2,7-3,2 kg/cm2.
De poengterte at trykket mitt var i underkant, men at det ikke ville ha noen innvirking på motorens oppførsel.
Jeg har aldri hørt om noen som har byttet ut denne, men nå skal jeg uansett sjekke ut dette i håp om å bli kvitt denn forbanna rykkingen!
Jeg har fått mazda til å måle bensintrykket til 2,6kg / cm2. Etter boka skal denne verdien ligge innenfor 2,7-3,2 kg/cm2.
De poengterte at trykket mitt var i underkant, men at det ikke ville ha noen innvirking på motorens oppførsel.
Jeg har aldri hørt om noen som har byttet ut denne, men nå skal jeg uansett sjekke ut dette i håp om å bli kvitt denn forbanna rykkingen!
89-Miata 1,6/RB-header/RB-Dual Exhaust catback/JR-cai/FCM understell /
FM swaybars/1,8-bremser/Rota RB 15x7-et35
FM swaybars/1,8-bremser/Rota RB 15x7-et35
Re: rykking ved gasspådrag
mojo-91 wrote:Jeg har lest at lugging ved konstant turtall kan skyldes defekt bensintrykk-regulator. (fuel-pressure-regulator).
Jeg har fått mazda til å måle bensintrykket til 2,6kg / cm2. Etter boka skal denne verdien ligge innenfor 2,7-3,2 kg/cm2.
De poengterte at trykket mitt var i underkant, men at det ikke ville ha noen innvirking på motorens oppførsel.
Jeg har aldri hørt om noen som har byttet ut denne, men nå skal jeg uansett sjekke ut dette i håp om å bli kvitt denn forbanna rykkingen!
Jeg har byttet den.
Mazda MX-5 05 sølv NBFL 1,8 Sport.
X Mazda MX-5 10th Anniversary nr. 7395
X Mazda MX-5 91brg.
X Mazda MX-5 92rød.
X Mazda MX-5 10th Anniversary nr. 7395
X Mazda MX-5 91brg.
X Mazda MX-5 92rød.
- mojo-91
- 7200 RPM
- Posts: 1740
- Joined: 25 Sep 2003, 02:00
- Medlemsnummer: 267
- Location: Oslo
- Status: Offline
Re: rykking ved gasspådrag
Er det lov å spørre hvorfor du byttet den?
Hva var dine symptomer?
Hva var dine symptomer?

89-Miata 1,6/RB-header/RB-Dual Exhaust catback/JR-cai/FCM understell /
FM swaybars/1,8-bremser/Rota RB 15x7-et35
FM swaybars/1,8-bremser/Rota RB 15x7-et35
- mojo-91
- 7200 RPM
- Posts: 1740
- Joined: 25 Sep 2003, 02:00
- Medlemsnummer: 267
- Location: Oslo
- Status: Offline
Re: rykking ved gasspådrag
Jeg prøver å søke på fuel pressure regulator i forhold til mx5/miata, men det er neimen ikke lett. Ikke finnes det noe nettbutikker som har dette for salg heller, hverken nytt eller brukt. Kun som oppgradering (justerbart) i forhold til turbomotorer. Er jeg helt på villspor her, eller? Denne bensintrykk-regulatoren; hender det at den slutter å fungere? I såfall skulle en tro det ville være lettere å oppdrive en slik. (skal innrømme at jeg ikke har kontaktet mazda, men der koster en slik sikkert en million!) 

89-Miata 1,6/RB-header/RB-Dual Exhaust catback/JR-cai/FCM understell /
FM swaybars/1,8-bremser/Rota RB 15x7-et35
FM swaybars/1,8-bremser/Rota RB 15x7-et35
- Steinar
- 7200 RPM
- Posts: 1160
- Joined: 23 Oct 2003, 02:00
- Medlemsnummer: 560
- Location: Trondheim
- Status: Offline
- Mx-Jan
- 1000 RPM
- Posts: 191
- Joined: 26 Nov 2006, 01:00
- Medlemsnummer: 697
- Location: Blærum
- Status: Offline
Re: rykking ved gasspådrag
93 Miata Special Edition. Brilliant Black/Tan. Garage vary.Torsen. Nb Dash/Dør.Carputer.Koni.Energy
- Rudolf
- 7200 RPM
- Posts: 5969
- Joined: 26 Sep 2006, 02:00
- Medlemsnummer: 627
- Location: Oslo
- Contact:
- Status: Offline
Re: rykking ved gasspådrag
Du har tross alt en shortnose ......
Jeg vil anbefale deg å gjøre følgende enkle test.
Fjern tennplugg nr. 1
Sett oljepeilepinna i hullet.
Tørn motoren til pinna står på topp, TDC (Top Dead Center).
(Bruk en pipe 21mm(tror jeg) på veivakselen).
Sjekk timing merket og verifiser at det står på null (skalaen du bruker for å justere tenning).
Hvis det ikke gjør det, så har du et problem.
Begynner å lure på om du kan ha et "veiv-problem".
Erik

Jeg vil anbefale deg å gjøre følgende enkle test.
Fjern tennplugg nr. 1
Sett oljepeilepinna i hullet.
Tørn motoren til pinna står på topp, TDC (Top Dead Center).
(Bruk en pipe 21mm(tror jeg) på veivakselen).
Sjekk timing merket og verifiser at det står på null (skalaen du bruker for å justere tenning).
Hvis det ikke gjør det, så har du et problem.
Begynner å lure på om du kan ha et "veiv-problem".
Erik
MX-5 1990, Rudolf
Mazdaspeed Miata 2005, Chili
Fiat 2300 S Coupe, Ghia
Vignale Samantha 1969, Samantha
Lancia Beta Montecarlo 1975, Martin
Lancia Beta Montecarlo 1977
Lancia Beta 2000 HPE 1978
Bertone X1/9 1982, Bertil
Volvo P1800 1961 (Bygget av Jensen i England)
X Miata 1993 LE, Leopold
X Miata 1995 R-package
Mazdaspeed Miata 2005, Chili
Fiat 2300 S Coupe, Ghia
Vignale Samantha 1969, Samantha
Lancia Beta Montecarlo 1975, Martin
Lancia Beta Montecarlo 1977
Lancia Beta 2000 HPE 1978
Bertone X1/9 1982, Bertil
Volvo P1800 1961 (Bygget av Jensen i England)
X Miata 1993 LE, Leopold
X Miata 1995 R-package
- Rudolf
- 7200 RPM
- Posts: 5969
- Joined: 26 Sep 2006, 02:00
- Medlemsnummer: 627
- Location: Oslo
- Contact:
- Status: Offline
Re: rykking ved gasspådrag
Jeg fant en grei "bruksanvisning" på miata.net som du kan bruke.
http://forum.miata.net/vb/showthread.php?t=49162
Bruk fremgangsmåten i post#15:
"1. Remove all 4 spark plugs.
2. get oil dipstick clean it off and put it in cylinder 1 (the one closest to the nose of the car).
3. Make sure car is in neutral. (if its in first you will never get that engine to turn LOL.)
4. use a 21mm socket wrench to turn the engine by hand CLOCKWISE. Some advise against turning it the wrong way so dont.
5.Now keep turning the engine by hand taking note of when the dipstick gets to its highest point.(this is Top dead center.) Now stop turning when its appears to get to the dipstick gets to its highest point and take a look at the black timeing thingy (? name escapes me LOL) and there should be a notch in the pully and it should line up with the 'T'(which stands for top dead center.) mark. If its like 2 or so degress off thats ok there is a little error invovled in finding TDC using this method. When I did mine it was exactly alligned. Now if its like 10 degress off you have a warn keyway. Or the bolt felt loose or you hurd screeching sounds or the bolt just turns (engine does not turn!) then you have some problems and stop immediatly!
If this sounds hard it really isnt. you can do it in less than 20 min. Remeber not to mix up where to plug wires go or anything. You may have to play around with turning the engine for a bit until you find the highest point the dipstick can go to."
Lykke til
Et lite bilde til slutt gjør jo susen ...

Erik
http://forum.miata.net/vb/showthread.php?t=49162
Bruk fremgangsmåten i post#15:
"1. Remove all 4 spark plugs.
2. get oil dipstick clean it off and put it in cylinder 1 (the one closest to the nose of the car).
3. Make sure car is in neutral. (if its in first you will never get that engine to turn LOL.)
4. use a 21mm socket wrench to turn the engine by hand CLOCKWISE. Some advise against turning it the wrong way so dont.
5.Now keep turning the engine by hand taking note of when the dipstick gets to its highest point.(this is Top dead center.) Now stop turning when its appears to get to the dipstick gets to its highest point and take a look at the black timeing thingy (? name escapes me LOL) and there should be a notch in the pully and it should line up with the 'T'(which stands for top dead center.) mark. If its like 2 or so degress off thats ok there is a little error invovled in finding TDC using this method. When I did mine it was exactly alligned. Now if its like 10 degress off you have a warn keyway. Or the bolt felt loose or you hurd screeching sounds or the bolt just turns (engine does not turn!) then you have some problems and stop immediatly!
If this sounds hard it really isnt. you can do it in less than 20 min. Remeber not to mix up where to plug wires go or anything. You may have to play around with turning the engine for a bit until you find the highest point the dipstick can go to."
Lykke til
Et lite bilde til slutt gjør jo susen ...

Erik
MX-5 1990, Rudolf
Mazdaspeed Miata 2005, Chili
Fiat 2300 S Coupe, Ghia
Vignale Samantha 1969, Samantha
Lancia Beta Montecarlo 1975, Martin
Lancia Beta Montecarlo 1977
Lancia Beta 2000 HPE 1978
Bertone X1/9 1982, Bertil
Volvo P1800 1961 (Bygget av Jensen i England)
X Miata 1993 LE, Leopold
X Miata 1995 R-package
Mazdaspeed Miata 2005, Chili
Fiat 2300 S Coupe, Ghia
Vignale Samantha 1969, Samantha
Lancia Beta Montecarlo 1975, Martin
Lancia Beta Montecarlo 1977
Lancia Beta 2000 HPE 1978
Bertone X1/9 1982, Bertil
Volvo P1800 1961 (Bygget av Jensen i England)
X Miata 1993 LE, Leopold
X Miata 1995 R-package
- mojo-91
- 7200 RPM
- Posts: 1740
- Joined: 25 Sep 2003, 02:00
- Medlemsnummer: 267
- Location: Oslo
- Status: Offline
Re: rykking ved gasspådrag
Ja det hadde jo vært en hyggelig julepresangRudolf wrote:
Begynner å lure på om du kan ha et "veiv-problem".
Erik

Jeg har ikke merket noen annen forandring på motorens ytelse etter at denne rykkingen begynte. Fortsatt samme effekt (både under og over 4000omdr), som når du testet bilen med nye bensindyser for et halvt år siden.
Men takk for tipset. Skal sjekke det.
MEN jeg har fått påvist lavt bensintrykk, og dette skal visstnok kunne gi de symptomene jeg har. Så jeg har ikke tenkt å begynne å grine enda....
89-Miata 1,6/RB-header/RB-Dual Exhaust catback/JR-cai/FCM understell /
FM swaybars/1,8-bremser/Rota RB 15x7-et35
FM swaybars/1,8-bremser/Rota RB 15x7-et35
- mojo-91
- 7200 RPM
- Posts: 1740
- Joined: 25 Sep 2003, 02:00
- Medlemsnummer: 267
- Location: Oslo
- Status: Offline
Re: rykking ved gasspådrag
TDC-merket som er merket med en "T", peker ikke denne på 2 grader??Rudolf wrote:
Erik
89-Miata 1,6/RB-header/RB-Dual Exhaust catback/JR-cai/FCM understell /
FM swaybars/1,8-bremser/Rota RB 15x7-et35
FM swaybars/1,8-bremser/Rota RB 15x7-et35
- Rudolf
- 7200 RPM
- Posts: 5969
- Joined: 26 Sep 2006, 02:00
- Medlemsnummer: 627
- Location: Oslo
- Contact:
- Status: Offline
Re: rykking ved gasspådrag
Toppen av T-en peker på 2 grader.mojo-91 wrote: TDC-merket som er merket med en "T", peker ikke denne på 2 grader??
Midten av T-en peker på 0 grader (litt lenger strek).
Det er to grader mellom strekene.
(For å være sikker kan du telle deg fram fra 10 grader .....)
OK ?
Erik
MX-5 1990, Rudolf
Mazdaspeed Miata 2005, Chili
Fiat 2300 S Coupe, Ghia
Vignale Samantha 1969, Samantha
Lancia Beta Montecarlo 1975, Martin
Lancia Beta Montecarlo 1977
Lancia Beta 2000 HPE 1978
Bertone X1/9 1982, Bertil
Volvo P1800 1961 (Bygget av Jensen i England)
X Miata 1993 LE, Leopold
X Miata 1995 R-package
Mazdaspeed Miata 2005, Chili
Fiat 2300 S Coupe, Ghia
Vignale Samantha 1969, Samantha
Lancia Beta Montecarlo 1975, Martin
Lancia Beta Montecarlo 1977
Lancia Beta 2000 HPE 1978
Bertone X1/9 1982, Bertil
Volvo P1800 1961 (Bygget av Jensen i England)
X Miata 1993 LE, Leopold
X Miata 1995 R-package
- mojo-91
- 7200 RPM
- Posts: 1740
- Joined: 25 Sep 2003, 02:00
- Medlemsnummer: 267
- Location: Oslo
- Status: Offline
Re: rykking ved gasspådrag
Nettopp
Jeg har ikke brukt bilen på noen dager nå, men en ting har jeg lagt merke til. Alle de dagene bilen har hatt disser rykketendensene, har været vært mildt og fuktigt.
I dag er det 2 minusgrader og tørr luft, og bilen, den oppfører seg helt normalt. Inget rykk og napp. Helt fin langs hele registeret. Motoren la seg og fint i 1200omdr. ved kaldstart og det var bare å gi gass fra første sekund. Ved mildt og fuktig vær bruker den legge seg under 1000omdr, den vibrerer og har lite kraft, inntil tempen øker og kraften blir normal (men med rykketendenser)
Jeg begriper meg virkelig ikke på dette her
(skal sjekke TDC i morgen)

Jeg har ikke brukt bilen på noen dager nå, men en ting har jeg lagt merke til. Alle de dagene bilen har hatt disser rykketendensene, har været vært mildt og fuktigt.
I dag er det 2 minusgrader og tørr luft, og bilen, den oppfører seg helt normalt. Inget rykk og napp. Helt fin langs hele registeret. Motoren la seg og fint i 1200omdr. ved kaldstart og det var bare å gi gass fra første sekund. Ved mildt og fuktig vær bruker den legge seg under 1000omdr, den vibrerer og har lite kraft, inntil tempen øker og kraften blir normal (men med rykketendenser)
Jeg begriper meg virkelig ikke på dette her

(skal sjekke TDC i morgen)
Last edited by mojo-91 on 01 Dec 2009, 20:36, edited 1 time in total.
89-Miata 1,6/RB-header/RB-Dual Exhaust catback/JR-cai/FCM understell /
FM swaybars/1,8-bremser/Rota RB 15x7-et35
FM swaybars/1,8-bremser/Rota RB 15x7-et35
- uggla
- 7200 RPM
- Posts: 1350
- Joined: 03 Aug 2006, 02:00
- Medlemsnummer: 595
- Location: Oppegård
- Status: Offline
Re: rykking ved gasspådrag
Kanskje noen av disse remmene begynner å slitne?
Og strekker seg når været er varmt/fuktig?
Og strekker seg når været er varmt/fuktig?
'92 NA 1,6 BRG "Schnell"
FM Understell/1,8 bremser/JR CAI & Grenrør/Torsen 4,3:1/Advan AD08R
'16 CX-5 AWD 2,5 "Rasjonell"
FM Understell/1,8 bremser/JR CAI & Grenrør/Torsen 4,3:1/Advan AD08R
'16 CX-5 AWD 2,5 "Rasjonell"
- mojo-91
- 7200 RPM
- Posts: 1740
- Joined: 25 Sep 2003, 02:00
- Medlemsnummer: 267
- Location: Oslo
- Status: Offline
Re: rykking ved gasspådrag
Bad news: 8-10 grader off TDC
pokker!
Da har jeg vel bare fire alternativer:
1) skaffe en ny, brukt motor.
2) ta ut den motoren jeg har, og på egen hånd gjøre en "total makeover" med ny veiv og til tommeltotter.
3) finne noen som kan hjelpe meg for en rimeligere penge enn det Mazda krever (35 000,-)
3) selge hele skiten og kjøpe ny bil.




pokker!
Da har jeg vel bare fire alternativer:
1) skaffe en ny, brukt motor.
2) ta ut den motoren jeg har, og på egen hånd gjøre en "total makeover" med ny veiv og til tommeltotter.
3) finne noen som kan hjelpe meg for en rimeligere penge enn det Mazda krever (35 000,-)
3) selge hele skiten og kjøpe ny bil.

89-Miata 1,6/RB-header/RB-Dual Exhaust catback/JR-cai/FCM understell /
FM swaybars/1,8-bremser/Rota RB 15x7-et35
FM swaybars/1,8-bremser/Rota RB 15x7-et35