Ad blocker detected: Our website is made possible by displaying online advertisements to our visitors. Please consider supporting us by disabling your ad blocker on our website.
Fred93LE wrote:Takker for god lesning. Var i ferd med å sette bort bilen før salg, men nå gjør jeg det kanskje selv allikevel.
Noen som tør å prøve seg på en oppsummering ? en for anbefalt vaskemåte og midler og en for rens,rubbing og polering med meguilars produktene?
Ble veldig usikre på hvilke meguilars produkter jeg skulle kjøpe (om jeg velger meg.) og i hvilken rekkefølge.
Hvis du skal kjøpe minst mulig kjøp Meguiars såpe (gold class eller nxt), clay, nxt tech wax 2 til voksing. FØR den valgfritt rub og polering, er en del å velge iblant. Min bil er for fin til at jeg har brukt noe mer enn scratch-x og kun for hånd, så jeg skal ikke si noe på det. Men de andre produktene er prima til det.
Meguiars har også et 3 stegs program, men NXT 2 waxen er mye bedre enn de tilsvarende der så jeg ville heller valgt noe valgfritt innimellom.
Mazda RX-8 GT HP 2004 Winning Blue
x Mazda MX-5 1,6l 2000 Brilliant Black
Kjell wrote:Var litt usikker her og kjøpte starter kittet med meguiar pader. Var det dumt ? Og ja jeg er helt nybegynner med maskin. Har aldri turt og nærme meg en, har hørt for mange skrekkhistorier. Men med en DA skal det jo være enklere...
Jeg har Lake Country og DAS-pads selv, og er godt fornøyd med de, har ingen erfaring med Meguiars-pads, men flere sier de er fornøyd med de også. Smaken er som baken, antar jeg. Hvis du følger "oppskriftene" du finner rundt omkring på nettet har du ikke noe å bekymre deg for med en DA-maskin. Ser ut som du har skaffet deg det meste av det du trenger for å få en god finish, lykke til!
mussa wrote:Du bør vel ha et omformer-kit med støpsler, fåes vel kjøpt i "koffertbutikker" / elkjøp skulle en tro.
Joda, hvis du skal lade telefonen eller iPoden din på 110V så holder det med slike til et par hundrelapper. Når man derimot skal kjøre en maskin som trekker 500W+ må man ha saker med mer pulver i, en slik trafo koster omlag 2-3000, veier 5-6 kilo og skaffes gjerne fra en elgrosisst. Jeg vet, siden jeg har en amerikansk DA-maskin selv som kun spiser 110V. Heldigvis fant jeg en egnet transformator som tilfeldigvis var kassert på jobb, og slapp med skrekken.
Livet er for kort til å kjøre kjedelige biler
2015 MX-5 Jet Black 1,5 Sport
mussa wrote:Du bør vel ha et omformer-kit med støpsler, fåes vel kjøpt i "koffertbutikker" / elkjøp skulle en tro.
Joda, hvis du skal lade telefonen eller iPoden din på 110V så holder det med slike til et par hundrelapper. Når man derimot skal kjøre en maskin som trekker 500W+ må man ha saker med mer pulver i, en slik trafo koster omlag 2-3000, veier 5-6 kilo og skaffes gjerne fra en elgrosisst. Jeg vet, siden jeg har en amerikansk DA-maskin selv som kun spiser 110V. Heldigvis fant jeg en egnet transformator som tilfeldigvis var kassert på jobb, og slapp med skrekken.
Den er da kjøpt fra England? Samme V som her.
Mazda RX-8 GT HP 2004 Winning Blue
x Mazda MX-5 1,6l 2000 Brilliant Black
Da var jeg nesten 1000kr fattigere. meguilars scratch-x, polish, nxt 2.0 wax, clay kit. meguilars micorfilberklut. 6 andre billigere microfiberkluter, to nye bøtter, to svamper (de haddde ikke vaskehanske igjen).
Jaja. Men ett spørsmål om maskin... En sa jeg ikke måtte bruke oscilerende på rubbing. stemmer det? en annen sa at jeg MÅTTE bruke oscillerende på sortebiler da det var lett å få striper.
Et den maskinen fra biltema med to hodet bare å kaste eller bedre enn ingenting?
x 1999 MX-5 NB - 1.8l - 10th Anniversary Edition
x 1993 Miata NA - 1.6l - Limited Edition
Fred93LE wrote:Da var jeg nesten 1000kr fattigere. meguilars scratch-x, polish, nxt 2.0 wax, clay kit. meguilars micorfilberklut. 6 andre billigere microfiberkluter, to nye bøtter, to svamper (de haddde ikke vaskehanske igjen).
Jaja. Men ett spørsmål om maskin... En sa jeg ikke måtte bruke oscilerende på rubbing. stemmer det? en annen sa at jeg MÅTTE bruke oscillerende på sortebiler da det var lett å få striper.
Et den maskinen fra biltema med to hodet bare å kaste eller bedre enn ingenting?
Tar du min å ? Jeg gøyv på med en diger maskin, funka det..
If it ain't broken, don't fix it.
97 NA RØD 1,8L BP
06 SAAB 93 SC Maptun stg.1
"Rubbing", eller grovpolering, med DA-maskin er helt problemfritt så lenge man ikke durer på til produktet har tørket og vel så det, siden en tørr, grov pad fort vil lage striper i lakken.
Det er heller ingen regel som sier at man må bruke DA-maskin på svarte biler. Det er derimot lettere å få hologrammer med en roterende maskin om man ikke er erfaren, og de vil vises mye bedre på en svart bil enn på en som har lysere farge.
biXen wrote:
KnutH wrote:
Den er da kjøpt fra England? Samme V som her.
Beklager - jeg klipte ut et litt for kort sitat, men hvis du har lest hele tråden så skjønner du hvorfor jeg skriver det jeg skriver.
Livet er for kort til å kjøre kjedelige biler
2015 MX-5 Jet Black 1,5 Sport
Syk syk mann!! Begynte å lese alle detaljene til å starte med, men fant ut at han var syk og så igjennom alt. Morro at det finnes noen slike entusiaster da!
Du burde følge den til punkt og prikke, da gjør du det bare en gang på din bil..
Og resultatet vil bli UTMERKET, men som du også mener SYK lang tid..
Men det blir også SYKT bra tilslutt, så ta en regnfull helg i garasjen, begynn med vask fredagen og du har kanskje din sorte blanke ferdig etter
mange timer "kos" i garasjen..
Lykke til uansett.. bilen din kan bli en liten "Leopold" tilslutt skal du se
Lykke til uansett.. bilen din kan bli en liten "Leopold" tilslutt skal du se
HM! Jeg tror ikke MX-5'ene er kjent for og krype, så selv om du vasker den mye blir den vel ikke noen liten leopold. Den vil vel være omtrent samme størrelse som leopold .....
KnutH wrote:
Støpsel er vel det minste problemet, du får et som du skrur på kabelen selv på Biltema eller Clas til et par tikroner, så slipper du å irritere deg over at et eventuelt adapter ramler ut støtt og stadig også.
Ok, hvis du ikke vil kvitte deg med støpselet som står i (den med sikringen i), så kjøper du en slik (elkjøp). Ellers kan du kjøpe de på diverse koffert butikker :
Det er den som er nest nederst av de som er på bildet. Det du gjør er at du tar med deg maskinen (eller du tegner eller memorerer munningen på støpselet), stikker til elkjøp og skaffer deg det. Jeg har vært i Hong Kong mange ganger og har kjøpt med meg telefoner og pcer og jeg bruker slike adaptere. Før i tiden hadde de skikkelig kjipe adaptere som falt av hele tiden, men nå selger de noen som sitter skikkelig. Så du skal slippe å tenke over at de faller ut. PS! Ikke kjøp en sånn adapter med 5-in-1 opplegg. Du skal kun ha 1 adapter til 1 formål. That's it. De som er uenige med meg kan vær så god forklare hvorfor jeg ikke har hatt noen problemer med slike adaptere.
Klipper du av støpselet og legger på ny, og du finner ut at du fikk en defekt maskin, så kan du se langt etter å få deg en erstatning. Dobbelsjekk også volt styrken den er stilt inn på om du finner (er typisk på hi-fi anlegg, men vet ikke om det finnes på maskinen din og den slags).
Jeg tok sjansen og klipte pluggen. Problemet jeg så for meg var jo hvis noe ikke virket og jeg var nødt til og sende den tilbake på garanti så var det kanskje litt dumt at den kom tilbake med feil plugg. Men jeg orker ikke styre med overganger når jeg skal jobbe med den. Jeg klipte originalpluggen og heldigvis fungerer den så langt som den skal.
kostet meg i underkant av Kr. 1.400,- i en starter pack pluss moms og toll som jeg ikke har kontroll på enda. Da synes jeg egentlig at jeg har fått en ok maskin til en bra pris. I allefall i forhold til hva den koster i Norge. Jeg må jo innrømme at jeg stusser litt over hvordan de kan ta Kr. 3.000,- for denne i Norge....
Det er akkurat som du sier: "Norge". Alt er dyrt her. Ingenting er billig og ingenting er gratis. Man kan jo i første rekke tenke transport kostnader. Så har man sannsynligvis en som kjøper dette fra utlandet som tar det inn kun for å selge det til andre butikker igjen. De skal ha sin del av kaka. Så er det transport fra dem igjen og til butikk. Butikken trenger også å dekke sine utgifter + fortjeneste = pris til kunde i Norge. Det er vel rimelig standard løsning, noe tungvindt, men det er slik det har fungert i mange år. Mange kjeder tar inn varer direkte fra produsentene for å presse prisen så langt ned som mulig, noe som har vert en trend de siste årene.
Håper du får gang på maskinen og blir en kløpper med boningen. Husk å si ifra om resultatene!