Ad blocker detected: Our website is made possible by displaying online advertisements to our visitors. Please consider supporting us by disabling your ad blocker on our website.
mulig jeg spør dumt men har du renset\byttet luftfilter og byttet pluggene??
vet også at bredere dekk gir større motstand, merket det veldig godt på mondeo,n min da jeg setter på sommer hjula
mulig rensing av injection systemet ditt kan hjelpe.
For lavt turtall gir høyere forbruk. Jeg har testet dette mange ganger når jeg kjører bil med kjørecomputer og kjeder meg. Slak oppoverbakke og 3 gir gir lavere øyeblikksforbruk (nytt ord?) enn samme hastighet, samme bakke i 4. gir. Man må gi mer gass. 5. gir i samme bakken gir høyere igjen.
En gang hadde jeg en (den gang ikke så) gammel bmw 2002 (en forgasser - 100 din hk) det sto i håndboka til den at mest effektiv kjøring var 3/4 gass til 3/4 rødmerking og så inn i øverste gir når ønsket fart var oppnådd.
Jeg leste et sted at under 2000 snurr er ineffektivt - i gamle dager i hvert fall.
Thorvald
Classic red Miata 1989 prod. juni 89 -
'A' package
Rød, original hardtop.
185/60x14 på BBS-sommer og sjøstjerner-vinter
- originalt kort tonneau cover
siemens wrote:mulig jeg spør dumt men har du renset\byttet luftfilter og byttet pluggene??
vet også at bredere dekk gir større motstand, merket det veldig godt på mondeo,n min da jeg setter på sommer hjula
mulig rensing av injection systemet ditt kan hjelpe.
Mulig jeg bør få sjekket filtrene. Tror neppe de har blitt renset/byttet de siste årene bilen stod i garasje. Felgene er av standard størrelse, da Takk
midget77 wrote:For lavt turtall gir høyere forbruk. Jeg har testet dette mange ganger når jeg kjører bil med kjørecomputer og kjeder meg. Slak oppoverbakke og 3 gir gir lavere øyeblikksforbruk (nytt ord?) enn samme hastighet, samme bakke i 4. gir. Man må gi mer gass. 5. gir i samme bakken gir høyere igjen.
En gang hadde jeg en (den gang ikke så) gammel bmw 2002 (en forgasser - 100 din hk) det sto i håndboka til den at mest effektiv kjøring var 3/4 gass til 3/4 rødmerking og så inn i øverste gir når ønsket fart var oppnådd.
Jeg leste et sted at under 2000 snurr er ineffektivt - i gamle dager i hvert fall.
Takk for hjelpa. Skal prøve å ha lavere gir og noe høyere turtall og se om det hjelper, om jeg forstod deg riktig.
japsemotorer generelt er turtallsmotorer og liker høyt turtall.. tror du kan prøve å kjøre på litt høyere turtall ja.. men synes allikevel at 1 liter høres mye ut.. har enda ikke klart å kjørt bilen over litern i gjennomsnitt på en helt tank enda, og jeg kjører en god del på lodestripa der forbruket er blir noe annet enn landevei..
hvis du kjører over lengere tid med kun lavt turtall, vil du "tette" igjen div. systemer. sier ikke at du skal ha flatt jern hele tia, men en liten utblåsning i ny og ne, øker flow. og kan bedre bensinforbruket.
drar som regel min opp til 5000, ut på motorveien, inn på 70- 90 sone osv. og ligger på rundt 0,8. fyller ca. 40l. på hver 50. mil.
noe som også er smart, er og teste nødbrems innimellom også!
får vekk rust, støv og dritt...
sant det som holm sier.. har hatt innom en god del biler kjørt av eldre personer som er totalt koksa igjen, konsekvensen er økt forbruk og latere motor og ofte ventilkakkling.. hender at vi må ut å kjøre hardt med de siden kundene mener at de ikke tør å gjøre dette selv..
men regner med at shutinc blåser litt reint i ny og ne.. :P
Spørs om det er så lett å blåse reint når man har kun 90 hk da. hvor er de hestene som er vekke. er det turtalls hestene så sliter man med å blåse reint.
StianOppistov wrote:Spørs om det er så lett å blåse reint når man har kun 90 hk da. hvor er de hestene som er vekke. er det turtalls hestene så sliter man med å blåse reint.
Jeg tolket dette som hån mot bilen min. I realiteten har bilen nærmere 105 hk, og bilen går bedre enn tidligere motorer med 116 hk opp til 5500 rpm.
Sitat fra tidligere innlegg fra forumet:
90 v 116 bhp 1.6; has a different ECU, different cams, and lower compression. Runs pretty well (better than the old 1.6 (115hp) in the very low range) up to about 5.5 k RPM, than the difference becomes obvious. A tach redline at 6500 and rev limit at 6750. Some indicate >7000 but so far they all show 6750 upon datalogging. No need for a higher rev limit because the power drops bec. the cams are milder (same as US 1.6 auto tranny cams) and peak at 4000. The injector pulses narrow after 6500 with a matching drop in torque. This is probably so the driver will feel the drop and shift up instead of banging into the limiter all the time. http://www.fortunecity.com/marina/ponto ... obhall.txt has Bob Hall’s take on this.
_mx5_Rune_ wrote:sant det som holm sier.. har hatt innom en god del biler kjørt av eldre personer som er totalt koksa igjen, konsekvensen er økt forbruk og latere motor og ofte ventilkakkling.. hender at vi må ut å kjøre hardt med de siden kundene mener at de ikke tør å gjøre dette selv..
men regner med at shutinc blåser litt reint i ny og ne.. :P
Jau, flere gode poeng du har der. Jeg må innrømme at jeg har kjørt veldig slapt (høyt gir) de siste månedene, som igjen kan ha mye med forbruket å gjøre. Skal prøve å kjøre noe "hardere"
Takk folkens for mange nyttige svar. Setter pris på det!
Edit: la quotene i ett innlegg i stedet for flere.
Hm, sjekket litt rundt, og noen påstår at når været blir kaldere, øker drivstofforbruket. Men kan ikke huske at jeg brukte noe mindre bensin når det var varmere i lufta. Bare en tanke...
Når man først har oppnådd driftstemperatur på motoren så spiller det liten rolle. Men forbruket øker betraktelig inntil den blir varm - ingenting slår "småkjøring" i 25 blåe.
Kan jo ta ett eksempel. For etpar år siden var jeg på Mo i Rana med MX-6en min ei jul/nyttår. 2.0i rekkefirer på 118 hk. 1140 kg tung bil. På vei oppover målte jeg 0,59 l per mil mellom Oslo og Steinkjer. -5 til -10 grader. (Mye trafikk, relativt dårlig vær, så snittfarta lå mellom 60-70 i femtegir - jevn fart. 195-dekk, piggfritt.) Den jula var det satans så kaldt på Mo; 20-25 minus. Mo er en liten plass, så man finner alt innenfor ei mil. Dvs. det ble bare småkjøring, kaldstarter og generell smerte for motoren - og forbruket lå på 1,1 l per mil mens jeg var der oppe.
Tilsvarende fjottkjøring på Mo på sommeren lå rundt 0,8 l per mil.
shutinc wrote:
Sitat fra tidligere innlegg fra forumet:
90 v 116 bhp 1.6; has a different ECU, different cams, and lower compression. Runs pretty well (better than the old 1.6 (115hp) in the very low range) up to about 5.5 k RPM, than the difference becomes obvious. A tach redline at 6500 and rev limit at 6750. Some indicate >7000 but so far they all show 6750 upon datalogging. No need for a higher rev limit because the power drops bec. the cams are milder (same as US 1.6 auto tranny cams) and peak at 4000. The injector pulses narrow after 6500 with a matching drop in torque. This is probably so the driver will feel the drop and shift up instead of banging into the limiter all the time. http://www.fortunecity.com/marina/ponto ... obhall.txt has Bob Hall’s take on this.
Jøss, visste jeg ikke. Bra post!
Jeep Cherokee CRD Sport (KJ)
X '94 Mazda Miata 1.8T
Ble spurt på sommerturen hvor mye bilen min brukte på lang kjøring (tom vidar)
Det ble 0,68 på mila fra brevik til drammen.
Overasket over det ettersom det var et par fjelloverganger og bestige og (litt ) grisekjøring opp fjellet +++