Page 4 of 4
Posted: 13 Oct 2008, 21:20
by Miatapowers
jeaste wrote:aha!
Jeg mener at gamle bilen til Sweet var ganske original motormessig... kjørte den flr han stappa turboen oppi.
Lurer på hvor trangt det egentlig blir å skru på 1.8 m kompressor jeg!?
Sweet kan jeg låne bilen din? skal bare teste ut om det er trangt i motorrommet...

God plass, den er jo bare skrudd fast i toppen av motoren, og noen reimhjul, sett vekk en liten ettermiddag, sjekk youtube og miata supercharger så finner du en pen snutt der de smokker på en slik,,
Posted: 13 Oct 2008, 21:21
by Steinar
glaibilenmin:
flyin miata tar feil.
(Dersom du tviler: Plukk opp diffen og se selv.)
Det virker som om enkelte setter likhetstegn mellom diffbrems og Torsen, selv folk som burde ha peiling roter her.
OK: Muligens jeg pirker (det er maskiningeniøren i meg som her våkner til liv), men det er en enorm forskjell på virkemåten mellom en Torsen diff og en lamelldiff. En Torsendiff gir mest moment til det hjulet som har best friksjon (dvs. det ytre hjulet i en sving), noe som kan føre til ganske heftige sladder på underlag med dårlig friksjon (snø og løsgrus), bakhjulene slipper ganske voldsomt.
Har lest at dette var grunnen til at Mazda gikk bort fra Torsen diff og erstattet denne med en lamelldiff som kun overfører ca. 33% av momentet til det hjulet med best friksjon, dvs. en noe "snillere" funksjon.
Steinar
Posted: 13 Oct 2008, 21:24
by glaibilenmin
står jo og i brosyra til mazda at det er en torque sensing diff
Posted: 13 Oct 2008, 21:35
by EspenAndre
Helt nøyaktig står det
Bosch Torque-Sensing Limited-Slip Differential
Posted: 13 Oct 2008, 21:48
by Steinar
EspenAndré:
Du skrev det : Bosch Torque-Sensing Limited-Slip Differential.
(Det er det samme prinsippet som VW og andre bilmerker brukte på utgaver med konstant firehjulstrekk og tverrstilt motor hvor de ikke så seg råd til å montere en "skikkelig" midtdiff.)
Men har det så mye å si i daglig bruk hvilken diff man har, bare den fungerer OK og man får bedre fremkommelighet på underlag med dårlig friksjon?
Lamelldiffen er litt "snillere" så baken på bilen kommer ikke like lynkjapt ut. En fordel for 99% av bilførerene spør du meg, selv om de fleste av oss her på forumet tilhører 1% som er mye bedre bilførere enn gjennomsnittet.
Steinar
Posted: 13 Oct 2008, 22:59
by jeaste
Må si at den skal gå litt den veien

Og jeg er en del av den 1% du snakker om!
Posted: 13 Oct 2008, 23:09
by glaibilenmin
rava kommer ivertfall instant som bare f. på min
Posted: 13 Oct 2008, 23:17
by jeaste
Sånt jeg liker å høre
Pass godt på den ellers så sitter jeg i førersete ditt om jeg ikke finner meg min egen SNART
Posted: 13 Oct 2008, 23:33
by biXen
RX-8 har Tochigi-Fuji torsen (ihvertfall HP manuell). Men som Steinar nevner så er det ikke torsen i den forstand. De nye Miataene (NC) har sikkert også denne her.
Det står i specs på bilen, men her er et sitat forøvrig fra rx8club.
The LSD in the RX-8 is NOT a worm-gear type torsen LSD.
Mazda calls it a "Super-LSD", its appearance is very close to a normal differential. The Super-LSD however, has friction cones (not plates, or clutches) between the side gears and the differential gear case.
If you are familiar with the operation of a normal differential, you will know that speed differences between the two wheels causes torque to be transferred through the side gears, to the pinion gears, thus allowing you to get around the corner.
This same torque forces the side gears out, towards the differential gear case, and when you get enough torque, the friction cones lock with the differential gear case and you end up with a limited-slip effect.
Obviously, if there is little speed difference between the wheels the cones won't lock and variable axle speeds allow you to get around slow corners.
The spring in the center provides preload, so the thing doesn't rattle (there is probably a more technical explanation, but for us I think this is enough).
This LSD is used in later Miatas, and is primarily designed for improved acceleration and better traction. I am not up to date with the track record of it, but its simple construction leads me to believe it is probably more sturdy than the worm-torsen design, and definitely cheaper to repair!
The Super-LSD is actually classified as a torque-sensing (tor-sen) differential though, just to confuse matters.
I'll let you make your own judgements on whether it is suitable for 'DUHrifting' or not.
Happy camping!
Posted: 28 Nov 2008, 13:37
by jeaste
flott flott gutter!
Nå gjenstår det bare å bli ferdig på skolen og se hvor jeg havner hen i verden, tenker kanskje å flytte utenlands... men får se... så bilen får vente til sommeren , men konklusjonen her er ihvertfall at dere samt andre tråder på forumet har gjort Mx-5 til min neste bil!
Takk for all hjelp og info of morsomme bilder!
Jeg er her fortsatt og snoker på trådene og sier mitt, og lærer mens jeg er her:) greit å kunne litt før jeg kjøper bilen og, så jeg kan hoppe på den med entusiasme
