Page 31 of 75
Re: Beverly
Posted: 08 Jun 2010, 09:37
by EatonMiata
De klare lyktene er fine på bilen. Kan disse direkte erstatte den europeiske versjonen mht. blink og parklys? Mener at noen av de man får kjøpt ikke har holder til parklyspære?
Re: Beverly
Posted: 08 Jun 2010, 11:42
by Hauk
EatonMiata wrote:De klare lyktene er fine på bilen. Kan disse direkte erstatte den europeiske versjonen mht. blink og parklys? Mener at noen av de man får kjøpt ikke har holder til parklyspære?
Ja, de har blinddeksel som må borres/skjæres ut. Egentlig uproblematisk. Her er jeg i startfasen med mine. Original øverst:

Re: Beverly
Posted: 08 Jun 2010, 17:05
by EatonMiata
Takk for svar - med ypperlig demonstrasjon av jobben som må gjøres
Det så jo ganske greit ut - ledningsnett etc. er vel da ellers "plug & play" går jeg ut fra ?

Posted: 08 Jun 2010, 18:14
by Rudolf
EatonMiata wrote:Takk for svar - med ypperlig demonstrasjon av jobben som må gjøres
Det så jo ganske greit ut - ledningsnett etc. er vel da ellers "plug & play" går jeg ut fra ?

Jeg borret opp lyktene mine slik at jeg har "alle" muligheter når det gjelder lys.
Kjører for tiden rundt med originale "amerikanske" lys på Leopold (kombinert park/kjørelys og blinklys i samme store pære).
Ikke helt lovlig, men veldig stilig ....
I Beverly har jeg parklys/kjørelys i ytterkanten av lyktene og schwæææære blinklys i den større delen av lykta.
Litt tøfft det også.
De to variantene har forskjellige ledninger til lyktene, men er bare å plugge om på en kontakt som sitter like innenfor lykta.
Erik
Re: Beverly
Posted: 08 Jun 2010, 18:53
by EatonMiata
Kunne tenke meg de klare lampene med kjøre/parklys i den store delen og blinklys i ytterkanten. Det må vel også kunne la seg gjøre?

Pr. i dag så er blinklysene foran det eneste "orange lyset" og det hadde vært fint å fjerne det også for å få en "renere stil" på bilen....
Re: Beverly
Posted: 09 Jun 2010, 07:05
by Harald
EatonMiata wrote:Kunne tenke meg de klare lampene med kjøre/parklys i den store delen og blinklys i ytterkanten. Det må vel også kunne la seg gjøre?

Pr. i dag så er blinklysene foran det eneste "orange lyset" og det hadde vært fint å fjerne det også for å få en "renere stil" på bilen....
jeg (og mange andre sikkert) har gjort dette.
Re: Beverly
Posted: 09 Jun 2010, 16:38
by EatonMiata
Harald wrote:EatonMiata wrote:Kunne tenke meg de klare lampene med kjøre/parklys i den store delen og blinklys i ytterkanten. Det må vel også kunne la seg gjøre?

Pr. i dag så er blinklysene foran det eneste "orange lyset" og det hadde vært fint å fjerne det også for å få en "renere stil" på bilen....
jeg (og mange andre sikkert) har gjort dette.
Da kommer jeg nok til å "kopiere deg" akkurat der Harald. Resten tror jeg ikke jeg skal forsøke å kopiere.....

Posted: 11 Jun 2010, 23:35
by Rudolf
Hjemmekontor på Oslo Dekksenter
Siden bukken på Grorud var opptatt, så var det hyggelig å ta litt kontorarbeid på Oslo Dekksenter.
Og der er det jo likesinnede også ......
Tema for dagen var klutsj !
Og då må som kjent girkassa ut.
Mange bolter som sitter litt kinkig til, så noen kryss-ledd og forlengere hører med.
Jeg valgte å fjerne eksosrøret mellom eksosmanifold og katalysator.
PPF (Power Plant Frame) skrudde jeg bare løs i girkassa og bøyde til siden.
Alt så som vanlig rent og pent ut og boltene løsnet lett som bare det.
Flekkene som en ser på svinghjulet og på (den gamle) klutsjen viser at her har det vært varmt.
Blålige flekker ....
Utløserlageret og pilotlager ble selvfølgelig skiftet i sanmme slengen.
Ingen tendenser til oljelekkasje fra bakre oljelager, så det ble ikke skiftet.
Så da er min nye kledelige rosa FM Level 1 klusj på plass.
Så nå kan dere passe dere folkens, for nå er Beverly klar som et egg
Takk til Jonne for lån av bukk og oppmuntrende kommentarer ....
Erik
Re: Beverly
Posted: 11 Jun 2010, 23:53
by Stehu
Det så enkelt å greit ut

Hva trenger man av verktøy? Hvor lang tid tok det? Hvis man bytter svinghjul, er det bare å bolte det på?
Re: Beverly
Posted: 12 Jun 2010, 00:13
by Rudolf
Stehu wrote:Det så enkelt å greit ut

Hva trenger man av verktøy? Hvor lang tid tok det? Hvis man bytter svinghjul, er det bare å bolte det på?
Du trenger pipenøkkelsett og fastnøkler 10, 12, 14, 17 og 19 mm.
I tillegg trenger du utstyr for å tappe olje av girkassa (og fylle på igjen) og sentreringsverktøy for klutsj-lamellen.
Jeg demonterte begge O2-sensorene (bredbånd og stock), der trenger du (oftest) 22 mm fastnøkkel.
Tidsforbruket mitt var ca. 6 timer med endel juging og kaffedrikking (inkl. hjulbalansering, kalibrering av bredbåndslambda o.a.)
Det er bare å bolte på et evt. nytt svinghjul.
Erik
Re: Beverly
Posted: 12 Jun 2010, 00:22
by Stehu
Hørtes slettes ikke ille ut

Hvor får man tak i slik sentreringsverktøy for klutsj-lamellen da? Er det standard utstyr til flere merker?
Re: Beverly
Posted: 12 Jun 2010, 07:51
by Pelle
Stehu wrote:Hørtes slettes ikke ille ut

Hvor får man tak i slik sentreringsverktøy for klutsj-lamellen da? Er det standard utstyr til flere merker?
Standard ja.
Det får du hos biltema for en grei penge, hvis ikke kan du svinge innom Tyriveien og låne mitt

Posted: 13 Jun 2010, 00:16
by Rudolf
Rosa klutsj er tingen !
Da har klutsjen blitt skikkelig testa og det virker veldig lovende.
Den er minst like lett på pedalen som den originale
Tar jevnt og fint, men litt tidligere enn den jeg hadde før.
Klutsje er veldig behagelig å kjøre med, også i bytrafikk.
Siden den tåler 318 ft/lb (og Beverly er god for "bare" 160 med det oppsettet jeg har nå), så har jeg jo litt å gå på.
M.a.o. ingen grunn til å ha en "ubehagelig" klutsj.
Superfornøyd.
Jeg kan trygt anbefale FM Level 1 til de som ikke skal over 300 i moment (altså de færreste)
Erik
Re: Beverly
Posted: 13 Jun 2010, 01:10
by Harald
skal en hel del til for å ha over 300fotpund moment med relativt normale oppsett i mx5..
stussa litt over at dere ikke bytta simringen i bakkant i samme slengen jeg da

kjip jobb å ta senere, og forholdsvis fort gjort å ta i samme slengen når alt først er tilgjengelig, ta av svinghjul er jo kjapt gjort liksom, og simringen er bytta på kun kort tid etter det.
Re: Beverly
Posted: 14 Jun 2010, 17:01
by Dr_J
Pelle wrote:Stehu wrote:Hørtes slettes ikke ille ut

Hvor får man tak i slik sentreringsverktøy for klutsj-lamellen da? Er det standard utstyr til flere merker?
Standard ja.
Det får du hos biltema for en grei penge, hvis ikke kan du svinge innom Tyriveien og låne mitt

Eller du kan gjøre som jeg gjorde: bruke en 10mm pipe. Den smale enden på min 10mm pipe er 15mm i diamerter og passer rett inn i pilotlageret. 2 runder med tape på den tjukke enden av pipa, og den passer med hullet i clutchen. Billig spesialverktøy
