Motor kap.4
Gøy i garasjen ........
Morro å skru motor.
Da var det oppgjørets time, og tid for en titt på stemplene.
Først av med vannpumpa
Denne så faretruende "orginal" ut .......
Her har det vært lekasje av både det ene og det andre .
Rett i søplebøtta.
Motor på hue:
Demontert bånnpanne, deksel og oljepumpe:
Sjekk av slark/vandring i lengderetning for veivaksel.
Sjekk av vandring av stempelarmer.
Begge deler, godt innenfor spec.
:
Så, endelig, ut med stempler.
Man ser jo at de er brukt, men fint riflemønster på sidene fremdeles.
En god del koks som har bygget seg opp mellom stempelringene:
Stempelringene som ligger på hver side av oljeringen har mye koks:
I sporene, mye snusk.
Stempelringer tilbake i sylinder viser avstand mellom endene som ligger godt innenfor tolleransen:
Litt forsterket kontrast og skarphet på fotografiet viser med tydelighet tilstanden inni sylinderene:
Godt synlig hone-mønster:
Så ble to stempler satt tilbake (uten fjærer) og mellomrommet til sylinderveggen ble målt.
Mindre eller lik 0.15mm.
Konklusjon:
Stemplene beholdes og gjøres grundig rene i sporene for stempelringer.
Nye stempelringer i standard.dimensjon kjøpes inn.
Nye lagerskåler for stempelarmer, vurderes.
Resten rengjøres, smøres og skrus sammen.
That's it ..........
Erik