Leopold 1993-LE

Her kan du lage prosjekttråd som også kan nås av personer som ikke er forummedlemmer. Ønsker du din tråd flyttet hit, gi beskjed til moderator!

Moderator: Styremedlemmer

User avatar
Rudolf
7200 RPM
7200 RPM
Posts: 5969
Joined: 26 Sep 2006, 02:00
Medlemsnummer: 627
Location: Oslo
Contact:
Status: Offline

Post by Rudolf »

Harald wrote:hva med å bare smelle inn belfab eller no sånt smidd, +1mm borring.. så får du litt mer volum og. er ikke org biter. men neppe no dårligere?
Hvis jeg må borre, så blir det noe sånn, eller Wiseco ....
Men jeg må nok måle litt først.
Sylinderveggene ha fint honemønster, så dette er litt snodig.

Tar ut stemplene i morgen, så da får jeg se om det er samme klaring hele veien.
Hender visst at det er større klaring på toppen av stempelet enn lenger ned.

Erik
MX-5 1990, Rudolf
Mazdaspeed Miata 2005, Chili
Fiat 2300 S Coupe, Ghia
Vignale Samantha 1969, Samantha
Lancia Beta Montecarlo 1975, Martin
Lancia Beta Montecarlo 1977
Lancia Beta 2000 HPE 1978
Bertone X1/9 1982, Bertil
Volvo P1800 1961 (Bygget av Jensen i England)
X Miata 1993 LE, Leopold
X Miata 1995 R-package
User avatar
Miatapowers
7200 RPM
7200 RPM
Posts: 6792
Joined: 30 Mar 2006, 02:00
Location: Odda
Status: Offline

Post by Miatapowers »

Rudolf wrote:
Harald wrote:hva med å bare smelle inn belfab eller no sånt smidd, +1mm borring.. så får du litt mer volum og. er ikke org biter. men neppe no dårligere?
Hvis jeg må borre, så blir det noe sånn, eller Wiseco ....
Men jeg må nok måle litt først.
Sylinderveggene ha fint honemønster, så dette er litt snodig.

Tar ut stemplene i morgen, så da får jeg se om det er samme klaring hele veien.
Hender visst at det er større klaring på toppen av stempelet enn lenger ned.

Erik
Belfab stempler skal ikke vera all verden har eg lest meg til, så velg wiseco eller noe annet kvalitet, slitestyrken til de originale skal vera bedre enn smidd har noen fortalt meg, men vet ikke annet enn eg har sett,, originale stempler kan kjøre en 500000km på mx, og over 790000 på mazda 626, er det noen så har sett uoriginale klare dette..
2016 Vw Touran 7s Tdi familievogn
Mx-5 Nb 10TH
2007 Mercedes W204 220CDI AMG.
User avatar
Vidar
Moderator
Moderator
Posts: 5500
Joined: 08 Sep 2003, 02:00
Medlemsnummer: 249
Location: Drammen
Status: Offline

Post by Vidar »

Rudolf wrote:
Vidar wrote:Error gone.. denne medlingen sletter jeg når det kommer nye som hindrer at det blir tull..
Hva skjer.
Kan jeg forvente fullt sammenbrudd ?
:?

Erik
Nei da. Vi bare sletter trådene dine for å frigjøre plass :D

Slapp av de skal få stå i fred.. Virka som den trudde det var mere innlegg. Vet ikke om det har blitt sletta noe..

Det du kan forvente er oppdateringer av forumet.
Medlem nr.249
2004 Mazdaspeed MX5, Rød
x 1992 Miata SC, hvit, B-pack, noe modifisert, 8 psi (max 14976 rpm)[/url]
X 2006 BMW 525 Dat M-tech
2014 BMW 530D x-drive
User avatar
Rudolf
7200 RPM
7200 RPM
Posts: 5969
Joined: 26 Sep 2006, 02:00
Medlemsnummer: 627
Location: Oslo
Contact:
Status: Offline

Post by Rudolf »

Stemple

I steden for å demontere stemplene ble det stemplet oppunder takkonstruksjonen i dag.
:wink:

Image

Legg merke til den hydrauliske minijekken.
Den vant jeg av Norsk Sportsvogn Klubb 1.januar.
Da fant jeg endelig noe å bruke den til (alt for høy for en MX5)

Et halvt mål med tak ble ryddet for snø, så nå kan vi sove godt om natta.
Hvis ikke muskelsmertene tar overhånd da ......

Det vakre hullet på bildet er nå klart for å ta imot dynoen.
(Spørsmålet er bare; hvordan får man 1 tonn med dyno ned i hullet ... :roll: )

Erik
MX-5 1990, Rudolf
Mazdaspeed Miata 2005, Chili
Fiat 2300 S Coupe, Ghia
Vignale Samantha 1969, Samantha
Lancia Beta Montecarlo 1975, Martin
Lancia Beta Montecarlo 1977
Lancia Beta 2000 HPE 1978
Bertone X1/9 1982, Bertil
Volvo P1800 1961 (Bygget av Jensen i England)
X Miata 1993 LE, Leopold
X Miata 1995 R-package
User avatar
Rudolf
7200 RPM
7200 RPM
Posts: 5969
Joined: 26 Sep 2006, 02:00
Medlemsnummer: 627
Location: Oslo
Contact:
Status: Offline

Post by Rudolf »

Motor kap.4

Gøy i garasjen ........
Morro å skru motor.
Da var det oppgjørets time, og tid for en titt på stemplene.

Først av med vannpumpa :shock:
Denne så faretruende "orginal" ut .......
Her har det vært lekasje av både det ene og det andre .
Rett i søplebøtta.

Image

Motor på hue:

Image

Demontert bånnpanne, deksel og oljepumpe:

Image

Sjekk av slark/vandring i lengderetning for veivaksel.
Sjekk av vandring av stempelarmer.
Begge deler, godt innenfor spec. :) :

Image

Så, endelig, ut med stempler.
Man ser jo at de er brukt, men fint riflemønster på sidene fremdeles.
En god del koks som har bygget seg opp mellom stempelringene:

Image

Stempelringene som ligger på hver side av oljeringen har mye koks:

Image

I sporene, mye snusk.

Image

Stempelringer tilbake i sylinder viser avstand mellom endene som ligger godt innenfor tolleransen:

Image

Litt forsterket kontrast og skarphet på fotografiet viser med tydelighet tilstanden inni sylinderene:
Godt synlig hone-mønster:

Image
Image

Så ble to stempler satt tilbake (uten fjærer) og mellomrommet til sylinderveggen ble målt.
Mindre eller lik 0.15mm.

Konklusjon:
Stemplene beholdes og gjøres grundig rene i sporene for stempelringer.
Nye stempelringer i standard.dimensjon kjøpes inn.
Nye lagerskåler for stempelarmer, vurderes.
Resten rengjøres, smøres og skrus sammen.

That's it .......... 8)

Erik
MX-5 1990, Rudolf
Mazdaspeed Miata 2005, Chili
Fiat 2300 S Coupe, Ghia
Vignale Samantha 1969, Samantha
Lancia Beta Montecarlo 1975, Martin
Lancia Beta Montecarlo 1977
Lancia Beta 2000 HPE 1978
Bertone X1/9 1982, Bertil
Volvo P1800 1961 (Bygget av Jensen i England)
X Miata 1993 LE, Leopold
X Miata 1995 R-package
User avatar
Miatapowers
7200 RPM
7200 RPM
Posts: 6792
Joined: 30 Mar 2006, 02:00
Location: Odda
Status: Offline

Post by Miatapowers »

Se der ja, kjører uslitlig motor, så er det ikke dyrt å overhale, kun ringer så er den god som ny,, :lol: holder selv på med en mazda motor nå, en så er rullet over 500k km, samme greia der, honespor fremdeles i orden, stempler litt sota, tok også en komp test før eg begynte, den var også innenfor krava,,
2016 Vw Touran 7s Tdi familievogn
Mx-5 Nb 10TH
2007 Mercedes W204 220CDI AMG.
User avatar
Rudolf
7200 RPM
7200 RPM
Posts: 5969
Joined: 26 Sep 2006, 02:00
Medlemsnummer: 627
Location: Oslo
Contact:
Status: Offline

Post by Rudolf »

Motor kap.5

Motorteknikk honet blokka mi gratis men jeg ventet :wink:
Så da var det bare å putte (gull)-klumpene i bagsjen å kjøre hjem.

Image

Dette er gjort:

Toppen er rengjort, glassblåst og planrettet.
Ventilseter er frest og ventiler er slipt.
Nye ventilføringer er montert.
Blokka er maskinvasket og honet.
Pakningssettt, ventilføringer og topplokkbolter fuilgte med i "pakka".

Topp og blokk er kontrollert i forhold til anbefalte mål.
Planretting var egentlig ikke nødvendig, da skjevhet nesten ikke var målbar.
Ventiler og føringer var i fin stand.
Folka på Motorteknikk hadde vanskelig for å tro at maskineriet hadde gått 250.000

Da venter jeg på stempelringer og lagerskåler, så er det bare å "smokke" sammen igjen som Stian sier.
:)

Erik
MX-5 1990, Rudolf
Mazdaspeed Miata 2005, Chili
Fiat 2300 S Coupe, Ghia
Vignale Samantha 1969, Samantha
Lancia Beta Montecarlo 1975, Martin
Lancia Beta Montecarlo 1977
Lancia Beta 2000 HPE 1978
Bertone X1/9 1982, Bertil
Volvo P1800 1961 (Bygget av Jensen i England)
X Miata 1993 LE, Leopold
X Miata 1995 R-package
User avatar
MxMats
6500 RPM
6500 RPM
Posts: 642
Joined: 22 Oct 2007, 18:18
Medlemsnummer: 830
Location: Drammen
Status: Offline

Post by MxMats »

Knallbra prosjekt, blir jo som ny denne her :) hva er prisen på en motoroverhaling som det her sånn ca?
-96 Brg NA8C
-04 Bmw 116i
x-93 Mazda 626
X- Peugeot 306
X- Peugeot Spx
User avatar
Miatapowers
7200 RPM
7200 RPM
Posts: 6792
Joined: 30 Mar 2006, 02:00
Location: Odda
Status: Offline

Post by Miatapowers »

Har du noe bilde av hvordan du fikk ut ventilføringene, eg vurdere å bytte på min 99-00 topp, men så finner eg ikke noen how to, prøvde å presse litt på de, men de satt bom,
2016 Vw Touran 7s Tdi familievogn
Mx-5 Nb 10TH
2007 Mercedes W204 220CDI AMG.
User avatar
Harald
7200 RPM
7200 RPM
Posts: 1504
Joined: 22 Dec 2008, 14:55
Status: Offline

Post by Harald »

ta deg den lille ekstrajobben å måle stempelring gap på alt før montering, så slipper man no overaskelser i etterkant, selv om du kjøper ringer i standard dim..
-*Snylter*-
''objects in mirror appear to be slow''
User avatar
Rudolf
7200 RPM
7200 RPM
Posts: 5969
Joined: 26 Sep 2006, 02:00
Medlemsnummer: 627
Location: Oslo
Contact:
Status: Offline

Post by Rudolf »

MxMats wrote:Knallbra prosjekt, blir jo som ny denne her :) hva er prisen på en motoroverhaling som det her sånn ca?
Festen (inkludert deler) kostet kr. 7200,- inkl.mva.
StianOppistov wrote:Har du noe bilde av hvordan du fikk ut ventilføringene, eg vurdere å bytte på min 99-00 topp, men så finner eg ikke noen how to, prøvde å presse litt på de, men de satt bom,
Dette gjorde Motorteknikk, men det skal bare være å banke ut med f.eks. skrutrekker.
Hvis man tar de ut, så er det for å sette inn nye.
Harald wrote:ta deg den lille ekstrajobben å måle stempelring gap på alt før montering, så slipper man no overaskelser i etterkant, selv om du kjøper ringer i standard dim..
God idè.

Erik
MX-5 1990, Rudolf
Mazdaspeed Miata 2005, Chili
Fiat 2300 S Coupe, Ghia
Vignale Samantha 1969, Samantha
Lancia Beta Montecarlo 1975, Martin
Lancia Beta Montecarlo 1977
Lancia Beta 2000 HPE 1978
Bertone X1/9 1982, Bertil
Volvo P1800 1961 (Bygget av Jensen i England)
X Miata 1993 LE, Leopold
X Miata 1995 R-package
User avatar
Rudolf
7200 RPM
7200 RPM
Posts: 5969
Joined: 26 Sep 2006, 02:00
Medlemsnummer: 627
Location: Oslo
Contact:
Status: Offline

Post by Rudolf »

Se hva jeg fant !

Image

I England, fra en R Limited.
Meeget rimelig og i fin stand.

En gang samler .....
Alltid samler ......
:roll:

Erik
MX-5 1990, Rudolf
Mazdaspeed Miata 2005, Chili
Fiat 2300 S Coupe, Ghia
Vignale Samantha 1969, Samantha
Lancia Beta Montecarlo 1975, Martin
Lancia Beta Montecarlo 1977
Lancia Beta 2000 HPE 1978
Bertone X1/9 1982, Bertil
Volvo P1800 1961 (Bygget av Jensen i England)
X Miata 1993 LE, Leopold
X Miata 1995 R-package
Larserik
6500 RPM
6500 RPM
Posts: 645
Joined: 26 Oct 2007, 22:02
Status: Offline

Post by Larserik »

Utrolig hva den mannen finner på nettet :D
User avatar
Steinar
7200 RPM
7200 RPM
Posts: 1160
Joined: 23 Oct 2003, 02:00
Medlemsnummer: 560
Location: Trondheim
Status: Offline

Post by Steinar »

Ka i farsken ska du med dæm da?
Trudd at du hadd nok dela liggandes. (Hadd du itj i tillægg bestilt nye trækk te sætan da?)
Itj rart at ænkelte må ha garasjesalg for å bli kvitt det overflødige.
(Æ har bærre eit sætt med gamle bræmsklossa og nån halvråtne pluggledninga å bidra med.)

Sparsam trønder.
2008 PRHT (Svarte F.)
X-Sambagull -99 1.8
User avatar
Rudolf
7200 RPM
7200 RPM
Posts: 5969
Joined: 26 Sep 2006, 02:00
Medlemsnummer: 627
Location: Oslo
Contact:
Status: Offline

Post by Rudolf »

Larserik wrote:Utrolig hva den mannen finner på nettet :D
Disse er IKKE fra eBay.
Det finnes andre kilder .......
Steinar wrote:Ka i farsken ska du med dæm da?
Trudd at du hadd nok dela liggandes. (Hadd du itj i tillægg bestilt nye trækk te sætan da?)
Itj rart at ænkelte må ha garasjesalg for å bli kvitt det overflødige.
(Æ har bærre eit sætt med gamle bræmsklossa og nån halvråtne pluggledninga å bidra med.)

Sparsam trønder.
Skal og skal fru Blom ....
La oss si det sånn, "jeg tar vare på dem" :wink:
Stemmer, jeg har bestilt nye også ....

Apropos bremseklosser.
Jeg fikk noen til overs i dag.
De går på garasjesalg.
:)

Erik
MX-5 1990, Rudolf
Mazdaspeed Miata 2005, Chili
Fiat 2300 S Coupe, Ghia
Vignale Samantha 1969, Samantha
Lancia Beta Montecarlo 1975, Martin
Lancia Beta Montecarlo 1977
Lancia Beta 2000 HPE 1978
Bertone X1/9 1982, Bertil
Volvo P1800 1961 (Bygget av Jensen i England)
X Miata 1993 LE, Leopold
X Miata 1995 R-package
Post Reply