Page 33 of 65

Posted: 25 Mar 2009, 22:27
by Rudolf
Motor kap.6

Omsider så har motoren havnet i stativ (lånt).
Blokka er hjemmeslipt etter "Snoen-metoden": glassplate og fint sandpapir (2000).
(Snoen er en av bileierene på verkstedet og har løsninger på det meste ...)

Image

Blokka er lakkert sort (som orginalt).
Jeg bruker emaljelakk og pensel.

Image

Nye stempelringer, lagerskåler og simmringer er mottatt fra I.L.Motorsport, så da er det bare å skru sammen ...... :)

Erik

Posted: 30 Mar 2009, 23:20
by Rudolf
EU-godkjenning

.... innen 1. april rekker jeg nok ikke :?
Så da er det bare å kaste inn håndkleet.

Image

Jeg må innrømme at de skiltene var veldig stygge :)

Erik

Posted: 30 Mar 2009, 23:38
by TurboLag
forsiktig med den du, husk på å ringe å si at skiltene skal OPPBEVARES og ikke klippes.. ellers får du beskjed om å bygge om rompa på miata'n til å passe norsk normalt skilt

Posted: 30 Mar 2009, 23:49
by Rudolf
TurboLag wrote:forsiktig med den du, husk på å ringe å si at skiltene skal OPPBEVARES og ikke klippes.. ellers får du beskjed om å bygge om rompa på miata'n til å passe norsk normalt skilt
Riktig såå ille er det ikke.
Jeg får tilbake et stort firkanta til å bruke bak (samme som jeg leverte).
Det er de små firkanta som er problemet.
Takk for advarselen :)

Erik

Skilt

Posted: 31 Mar 2009, 08:34
by wang911
Altid trist å levere inn skilt.....

Posted: 02 Apr 2009, 23:25
by Rudolf
Motor kap. 7

Til de som liker mekanikk og skruing så kan jeg fortelle/bekrefte at dette er gøy :)

Rene pene deler, som man setter sammen som et gigantisk byggesett.
Før jeg gikk løs på dette prosjektet så hadde jeg minimal erfaring med å skru bil.
(Litt på Rudolf med overhaling av toppen, men det var alt).

Jeg synes det er spennende, artig og lærerikt.
Får et brukbart innblikk i hvordan bilen virker, og der jeg lurer, så står det meste å lese i bøkene jeg har skaffet meg.

Nå er stemplene på plass.
Rengjort og med nye stempelringer.

Image

Lagerskåler er også nye og alle klaringer og tolleranser ser bra ut.
Oljespylerene (som spruter olje opp på stemplene) er rengjort og sjekket.

Image

Neste nå blir montering av bunnpanne med silikonpakning.
Så oljepakninger og en nyere oljepumpe.

Erik

Posted: 04 Apr 2009, 22:28
by Rudolf
Motor kap. 8

Ja, da begynner det å flaske seg.
Toppen og bunnpanna er på plass.
Så gjelder det å huske hvor alle delene skulle hen...... :wink:

Image

Termostathuset er ødelagt så jeg må skaffe nytt.
Nå håper jeg ikke at det bremser prosjektet for mye ... :roll:
For med det tempoet her, så er motoren på plass i løpet av påsken.

Erik

Posted: 04 Apr 2009, 22:44
by Pelle
Motoren er ser virkelig flott ut Erik, men får du start uten pluggledninger da?

Posted: 04 Apr 2009, 22:51
by Rudolf
Pelle wrote:Motoren er ser virkelig flott ut Erik, men får du start uten pluggledninger da?
Pass deg, ellers kommer jeg å tar termostathuset ditt :twisted:
(...og pluggledningene mine og jeg vet ikke hva ......)
:)

Erik

Posted: 05 Apr 2009, 00:05
by TraCkinG
åssen silikonpakning brukte du på bunnpanna?? sånn pakningsguffe, eller fikk du tak i skikkelig pakning?

Posted: 05 Apr 2009, 00:52
by Rudolf
TraCkinG wrote:åssen silikonpakning brukte du på bunnpanna?? sånn pakningsguffe, eller fikk du tak i skikkelig pakning?
Guffa jeg bruker heter Permatex og er en silikonpakning fra Thorshov (Ultra Grå).
Det finnes ikke "skikkelig" pakning for bunnpanna, den er konstruert for silikonpakning.

Erik

Posted: 05 Apr 2009, 10:44
by TraCkinG
var en her inne en gang som faktisk klarte å få tak i en ny bunnpakning (joda, det skal være helt sant), men jeg har også oppdaget at det ikke er produsert noen helt orginalt..

Men, de to stykkene som ligger over der bunnpanna er bøyd. Fikk du tak i disse nye? Klarte å hive disse i fjor jeg skjønner du :oops: Men, er jo ikke noe særlig å sette på gamle pakninger uansett så!

Posted: 05 Apr 2009, 11:58
by Rudolf
Bunnpaknin til MX5 (ikke silikon) finnes ikke i noen delekataloger eller vekstedhåndbøker
eller MX5parts eller I.L. Motorsport eller Flying Miata eller ...... som jeg har vært borte i.
Så den bunnpakningen må være noe som en har drømt om :)

De to stykkene er laget av hard plast og kan brukes om igjen.
(etter at gammelt pakningsstoff er grundig fjernet, både i sporet og på stykkene)

Erik

Posted: 07 Apr 2009, 00:46
by Rudolf
Pilot-lager

"Pilot bearing/Flywheel bearing" sitter inni svinghjulet og der har jeg et pussig problem.

Det gamle lageret var gått i oppløsning:

Image

Image

Bestille nytt lager, som jeg har sjekket i forhold til det gamle (ødelagte).
De har samme dimensjon.

Men BEGGE lagerene er for små i forhold til hullet i svinghjulet.
Det er alt for god plass, og det virker som at begge lagerene er feil :roll:

Jeg har sjekket delenummer, og det ser riktig ut.
ALLE MX5 har samme lager (1989-2005)

Så da står jeg igjen med følgende merkelige mulighet.
Jeg har feil svinghjul ...... :shock:

Noen som har ideer eller innspill ?

Erik

Posted: 07 Apr 2009, 11:29
by glaibilenmin
kan det vær at du har svinghjul fra enelleranna anna mazda?
Eller at det ødlakte lageret ditt har Slitt ut svinghjulet ?