Page 35 of 75

Re: Beverly

Posted: 13 Jul 2010, 16:36
by Miatapowers
Man får billige rør så passer der hvor eksosen var før, men man får ikke billige eksosanlegg. Merket jo selv at oem eksosen ble for trang til min sugemotor, så eg har truen på deg rudolf angående for liten eksos.. Men eg fikk gjerne litt tenningsbank på min første supercharger om sommeren, varm luft ute og gjerne litt småkjøring så alt i motorrommet ble varmt,, målte skyhøy innsugstemp, så en intercooler ble reddelse på min..

Re: Beverly

Posted: 13 Jul 2010, 18:58
by Stehu
På denne bilen er muligheten for intercooler veldig liten siden det er ett coldside kit ;) Er jo dumt å kjøre rør fra coldside og ned til intercooler og rett tilbake gjennom en 180*bend.

Re: Beverly

Posted: 13 Jul 2010, 22:01
by LoKi
StianOppistov wrote:Men eg fikk gjerne litt tenningsbank på min første supercharger om sommeren, varm luft ute og gjerne litt småkjøring så alt i motorrommet ble varmt,, målte skyhøy innsugstemp, så en intercooler ble reddelse på min..
Som vi ser, så har Stian gjort nettopp det med sin coldside, så det finnes nok løsninger for det. Om ikke her Oppistov fiksa no hjemmemekk ;)
Blir spennende å se om eksosen alene er tilstrekkelig for å fjerne dette, men researchen virker grundig nok til at det skal funke. Så break a leg!

Re: Beverly

Posted: 13 Jul 2010, 22:21
by Miatapowers
Nå har eg aldri hatt noe coldside supercharger. så dette blir spennende å se hvordan det blir løst, Har truen på eksos eg,, supercharger er jo ikke som turbo, en turbomotor ville jo hatt begrenset overtrykket sitt ved tett eksos, den vil ville bremset i sin egen motstand,, mens en supercharger vil lade høyere og høyere trykk om motoren ikke får det ut..

Re: Beverly

Posted: 13 Jul 2010, 22:51
by LoKi
Oh, ekke den coldside? My bad then :)

Re: Beverly

Posted: 15 Jul 2010, 09:17
by arildh
Etter hva jeg h usker fra samtalen vi hadde på Gardemoen fikk du ikke magret ut blandingen din når du justerte på PCPro saken.
Veldig fet blanding i seg selv kan forårsake detonasjon spes med svakt tenningsystem.
Fra min favorittsite http://www.motoiq.com:
Supercharged or turbocharged cars can run as rich as 10:1. Rich mixtures burn cooler and can help prevent detonation in these high pressure engines. Mixture ratios richer than 10:1 can contribute to engine damaging detonation because the excess fuel begins to take up too much room in the combustion chamber and increases cylinder pressure to the point where it can detonate or auto ignite. Detonation is a common factor in an engine's death.
Verdt å tenke på om ikke nye rør hjelper.

Jeg spår Adaptronic Inside før november.

Re: Beverly

Posted: 15 Jul 2010, 15:31
by Stehu
arildh wrote:Jeg spår Adaptronic Inside før november.
MsPnP!

Posted: 15 Jul 2010, 16:48
by Rudolf
arildh wrote:
Jeg spår Adaptronic Inside før november.
Stehu wrote: MsPnP!
Takk for mange kreative forslag.

Intercooler på en Coldside har jeg til gode å se :roll:

Tenningsbanken har ihvertfall ingenting med styringa å gjøre.
Jeg kan få til akkurat den bensinblandinga jeg vil.
Tenningsretardering har heller ingen innvirkning på det jeg har problemer med nå.

Nei, jeg begynner ikke å shoppe på måfå, DET blir dyrt det :wink:

Målinger er viktige for å finne årsaken til slike feil.
Og målingene tyder igrunnen bare på en ting:
Tipper ny eksos gjør susen jeg ....

Erik

Re:

Posted: 15 Jul 2010, 17:00
by Stalfa
Rudolf wrote:Tenningsbank !
Jeg hekta av kompressor-reima og kjørte bilen med høyt turtall på forskjellig gir og motorbelastning.
Registrert da at jeg fikk lite utslag på knock-sensoren (maks to lys på en skala til fem).
Er det ikke litt urovekkende at du får utslag uten kompressor-reima?

Posted: 15 Jul 2010, 17:06
by Rudolf
Stalfa wrote:
Rudolf wrote:Tenningsbank !
Jeg hekta av kompressor-reima og kjørte bilen med høyt turtall på forskjellig gir og motorbelastning.
Registrert da at jeg fikk lite utslag på knock-sensoren (maks to lys på en skala til fem).
Er det ikke litt urovekkende at du får utslag uten kompressor-reima?
En knock-sensor er en mikrofon.
I min bil (95-mod Miata) brukes ikke Knock-sensor i den opprinnelige motorstyringa.
Derfor er min knock-sensor hentet fra en NB og koblet til et selvstendig instrument som kun gir en indikasjon på "støynivå".
Jeg kan stille inn følsomheten på instrumentet selv.

Jeg har med vilje valgt å stille inn følsomheten slik at den gir et lite utslag ved maks belastning på motoren uten kompressor innkoblet.
Dette er for å være sikker på at knock-sensoren er i funksjon (alltid litt utslag på full guffe)
Det er ikke urovekkende i det hele tatt.
Det er planlagt og justert slik.
:wink:

Erik

Re:

Posted: 15 Jul 2010, 17:14
by Stalfa
Rudolf wrote:Det er planlagt og justert slik.
Igrunn ikke overraskende når man tenker på hvem som er hjernen bak. ;)

Re: Beverly

Posted: 15 Jul 2010, 19:49
by petterbw
Knock sensor måler jo bare støy fra motoren (i form av vibrasjoner). En knock sensor som funker skal gi litt uslag på høyt turtall. Min viser 7 på max turtall og threshold er på 35. Dvs at så lenge knock målee under 35 så rører den ikke tenninga. Knock vil stort sett vise seg i form av en voldsom spike. Så det gjør ikkeno on en viser litt utslag når det ikke er knock. Så sant man klarer å se forskjell på vanlig støy og knock.

Mange kobler bare knocksensoren til en liten forsterker med headset. Det er ganske lett å høre forskjell på støy og knock

Posted: 17 Jul 2010, 21:19
by Rudolf
Hvite ting
... og tang.

Måtte prøve å se hvordan det nylakkerte "småtteriet" tok seg ut på bilen.

Originale speil:

Image

Elektriske krom-speil (som ble helt feil):

Image

Elektriske hvite:

Image

Image

Jeg liker dem.
Det er fort gjort å skifte, så jeg kan fint angre senere :wink:

Skettlapper rund baut:
(den korte varianten bak)

Image

Image

Jeg liker dem også 8)
(også er det så praktisk da gitt ....)

Erik

Re: Beverly

Posted: 17 Jul 2010, 21:38
by Kolbotn
Liker skvettlappene godt, men jeg er ikke sååå fan av de elektriske speila, syntes de orginale er finere.

Re: Beverly

Posted: 17 Jul 2010, 22:35
by jallatralla
Fin bil!

Likte de elektriske speilene...ikke solgt på skvettlappene.