Page 38 of 152

Posted: 22 Aug 2008, 09:21
by uggla
Men samme bilen kosta 287.000 2 år senere....? :shock:

Med 5 hester mer!!!!

Posted: 22 Aug 2008, 15:51
by Hauk
Rudolf wrote:I teorien blir den vel litt mer understyrt nå, men jeg har valgt å montere i ytterste festepunkt slik at effekten blir moderat.
Jo stivere bak jo mer overstyrt blir den...

Enkelte hardcore-autoslalom-folk fjerner jo stabstaget bak for å få planta effekten i bakken. Mulig vi snakker om endel råere bygg da.

Men ved å gjøre demperene bak litt "mykere" så kan du motvirke dette, ha samme balanse som før, men samtidig trekke fordelene med stivere stag bak.

Dette kan man bruke 80 vekttall på og fortsatt ikke være utlært i... jeg har kanskje 0,5 vekttall. :)

Posted: 22 Aug 2008, 16:06
by mrinzane
Hauk wrote:
Rudolf wrote:I teorien blir den vel litt mer understyrt nå, men jeg har valgt å montere i ytterste festepunkt slik at effekten blir moderat.
Jo stivere bak jo mer overstyrt blir den...

Enkelte hardcore-autoslalom-folk fjerner jo stabstaget bak for å få planta effekten i bakken. Mulig vi snakker om endel råere bygg da.

Men ved å gjøre demperene bak litt "mykere" så kan du motvirke dette, ha samme balanse som før, men samtidig trekke fordelene med stivere stag bak.

Dette kan man bruke 80 vekttall på og fortsatt ikke være utlært i... jeg har kanskje 0,5 vekttall. :)
Enig med deg der, at når du myker opp bak så får du mer effekt i bakken. Lett å merke på vinteren, kjører du på stiveste stillet på demperne så kommer du ikke langt på snøen. Myker du opp litt så får du tak....

Posted: 22 Aug 2008, 16:09
by mojo-91
Hvis man bare skal oppgradere et stk stabstag. Bør man da gjøre det foran eller bak?

Dyre disse røre rørene :shock:

Posted: 22 Aug 2008, 16:35
by DrHolm
forran.

Posted: 22 Aug 2008, 17:09
by TurboLag
er da ikke så dyre? knappe 2000+frakt hvis du bestiller direkte fra racingbeat.com

Posted: 23 Aug 2008, 00:27
by Rudolf
TurboLag wrote:mx-5 var en gang ganske dyre biler faktisk.. I 1994 kosta basismodellen 370.000 kr med 1.8L motor.. http://www.skatteetaten.no/Templates/Ta ... anguage=NO
uggla wrote:Men samme bilen kosta 287.000 2 år senere....? :shock:

Med 5 hester mer!!!!
Jeg ser at jeg ikke svarte på spørsmålet til Vegard :roll:

Våren 1990 kostet Rudolf Kr. 249.950,- .

Erik

Posted: 23 Aug 2008, 00:31
by Rudolf
mojo-91 wrote:Hvis man bare skal oppgradere et stk stabstag. Bør man da gjøre det foran eller bak?

Dyre disse røre rørene :shock:
DrHolm wrote:forran.
Helt enig med Hr. Holm.
Jeg har kjørt noen måneder med staget foran nå og er storfornøyd.
Det ga meget merkbar effekt :)

Det bak er mest for å prøve meg litt med justeringer som Hauk er inne på her.

Staget bak koster meg under kr. 1000,- levert på døra inkl.alt.
(Det er når to personer deler på frakten (av to stag)).

Erik

Posted: 31 Aug 2008, 20:44
by Rudolf
Rudolf Racing i Rattmester'n 2008

Først noen bilder av Rudof Racing styling:

Image

Image

Image

Image

Image

Image

Bilen går som ei kule.
Balansen kjennes veldig riktig ut.
Litt vanskelig å bedømme effekten av det nye krengestaget bak etter bare tre heat på banen.
(nok av andre ting å tenke på, disse dumme kjeglene som står i veien f.eks.)

Så langt jeg kan forstå, så er det bare en feil nå......
Føreren :oops:

Litt mere erfaring er nok lurt.
Men det er jo moro, så jeg erfarer gjerne :)

Erik

Posted: 31 Aug 2008, 21:15
by inglar
Da er det bare å ølge med når TSW har kjøring neste år. Mye fin erfaring der, og mye morro :D

Posted: 18 Sep 2008, 00:14
by Rudolf
Bøker, brosjyrer, manualer og kataloger

Hadde en liten opptelling over trykksaker her i helga.
Noe er faktisk helt uvurderlig når det gjelder å finne info om bilene.
F.eks Mazda sine brosjyrer sier mye om hvilke tilvalgsdeler og opsjoner som er "orginale".
Brukermanualer er også gull verdt når det gjelder oversikt over utstyrskombinasjoner.

Bøker og nyere utstyrskataloger:

Image

Salgsbrosjyrer fra Mazda i Europa og USA :

Image
Image

"Owners Handbook" og Servicehefter med oppbevaringsmapper :

Image

Jeg er usikker på hvilken av oppbevaringsmappene som er orginal i forhold til årsmodell og land,
så jeg er veldig glad for tips.

Erik

Posted: 18 Sep 2008, 08:32
by uggla
Er det noen sannsynlighet for at noe av dette kan scannes og tilgjengeliggjøres som PDF?
På forumet? :)

Tenker mest på brosjyrer og slikt fra Mazda samt ting som er vanskelig å få tak i.
Bøker kan vi vel kjøpe sjøl....
:D

Posted: 18 Sep 2008, 19:23
by Rudolf
uggla wrote:Er det noen sannsynlighet for at noe av dette kan scannes og tilgjengeliggjøres som PDF?
På forumet? :)

Tenker mest på brosjyrer og slikt fra Mazda samt ting som er vanskelig å få tak i.
Bøker kan vi vel kjøpe sjøl....
:D
Det er veldig mye.
Trykksaker jeg har som er utgitt av Mazda overstiger 1000 sider.
I tillegg kommer andre kataloger, brosjyrer, manualer og bøker.

Siden vi ikke har noen steder å legge slik informasjon, så tror jeg ikke jeg legger ned mye arbeid i det.
Men jeg bruker jo materialet når det dukker opp spørsmål.

Erik

Posted: 19 Sep 2008, 22:17
by Larserik
"Owners Handbook" og Servicehefter med oppbevaringsmapper :

Jeg har jo bare en Mx5 Miata, og med den fulgte Owner's Manual og Warranty Information...Har bare en mappe til disse, og det er den øverst i høyre hjørne hos deg, så jeg vil tro dette er orginalen til de to.

Rudolf

Posted: 20 Sep 2008, 18:09
by tor340
Dæven Erik, jeg er imponert over din entusiasme og traktering av kamera. The King of MX5 :D Tor