Page 39 of 75

Posted: 29 Dec 2010, 19:14
by Rudolf
Feil bil, riktig tak .....

Image

Hva gjør Rudolf i Beverly tråden ?
Jo, han er transportør.

Da en original og komplett hardtopp var til salgs for kr. 3000,- på finn.no i slutten av oktober, så var det ikke så mye å lure på.
http://www.mx5-miata.no/phpbb/viewtopic ... 16&t=14268
Hentet toppen i Askim og den var faktisk bedre en jeg hadde trodd.
Den har ikke varmetråder, men ellers var den i utmerket stand.
Alle seks festene var på plass og fungerte fint.

Siden Rudolf allerede har en hardtopp, så blir denne lakkert hvit ......

Erik

Re: Beverly

Posted: 29 Dec 2010, 23:33
by nope-mx5
Praktisk :)
Siden du skal lakkere, kan du jo sjekke hva det vil koste å bytte rute til rute med varmetråder.
Om du har noe steinsprut/sprekk el.no i glasset, så er vel det også noe man kan ta på forsikring tror jeg.
Ofte koster det ikke noe mer å få annen bakrute en den du har.

-n

Posted: 30 Dec 2010, 01:14
by Rudolf
nope-mx5 wrote:Praktisk :)
Siden du skal lakkere, kan du jo sjekke hva det vil koste å bytte rute til rute med varmetråder.
Om du har noe steinsprut/sprekk el.no i glasset, så er vel det også noe man kan ta på forsikring tror jeg.
Ofte koster det ikke noe mer å få annen bakrute en den du har.

-n
God idè !

Erik

Re: Beverly

Posted: 30 Dec 2010, 02:27
by Steinar
Varmetråder i bakruta er vel ikke et must på en bil med en så liten kupe som MX5. (Og det sier jeg som har varmetråder både på softtoppen og hardtoppen.)
Brukte MX5'en 2500 km på forvinteren i fjor (Trondheim-Årdal X 2, pluss småkjørimg mellom Øvre Årdal og Årdalstangen) og det tok ikke så lang tid å få klar sikt bakover uten bruk av varmetrådene.
(Har alltid vært påpasselig med ikke å dra for mye snø inn i bilene når jeg setter meg inn, vann som ligger og skvulper på gulvmatta skaper mye dugg.)

Steinar

Re: Beverly

Posted: 30 Dec 2010, 03:58
by tness
Varmetråder er et must, med så mye fuktighet som er i kupen til min MX-5 så er det digg å fjerne damp og is med varmetråder

Posted: 30 Dec 2010, 20:16
by Rudolf
tness wrote:Varmetråder er et must, med så mye fuktighet som er i kupen til min MX-5 så er det digg å fjerne damp og is med varmetråder
Nja ....
Har nå kjørt noen vintere med hardtopp uten varmetråder på Rudolf.
Jeg sørger for (som Steinar sier) å ikke dra snø/fukt inn i bilen.
Parkerer alltid med litt gløtt på vinduene på dagtid, da får jeg luftet ut fukt og unngår is på innsiden.
Så jeg kan ikke si at jeg har savnet varmetråder sååå mye.
(Men så bor jeg jo sør for Sinsenkrysset da ...)

Erik

Re: Beverly

Posted: 30 Dec 2010, 21:08
by midget77
Tørket, oppvarmet luft fra A/C blåst på bakruta hjelper litt det også.

Det hadde ikke gjort noe med varmetråder, men jeg har kommet meg gjennom seks og en halv vinter uten alvorlige ettervirkninger.

Posted: 30 Dec 2010, 22:28
by Rudolf
Kjøling og sånn .......

Jeg har tidligere opplevd at den originale plast radiatoren på MX5/Miata ikke er noe særlig solid.
Både på Rudolf og Leopold har jeg opplevd at de har sprukket.
I nærmere 200 km/t (innendørs) så sprakk Beverly sin også.

Image

Plutstelig sa det POFF, og da så det sånn ut i lokalet :roll:

Image

Like greit at det skjedde her og ikke på Nürburgring ......
Så da var det bare å shoppe.

Koyo lager noen godt dimensjonerte radiatorer til Miata, og jeg bestillte en sak med 37mm bredde.
Men Racing Beat i England sendte meg feil, 55mm versjonen, så da var spørsmålet om dette monsteret ville få plass:

Image

Med skohorn og litt velvilje kom monsteret på plass.
(og jeg fikk refundert en pen sum p.g.a. feilleveranse :wink: )

Image

Da har jeg ihvertfall stor nok radiator.

FFS har gjort omfattende temperaturmålinger på 1.8l motoren med kompressor kittet.
De måler veldig jevne temperaturer i sylinderene og i eksosmanifolden.
Jeg har derfor valgt å ikke modifisere kjølevanns opplegget noe utover den nye radiator.

Erik

Re: Beverly

Posted: 30 Dec 2010, 23:40
by EatonMiata
Mye bra info å "fråtse i" her for en annen Kompressor-freak! :D

Et lite spørsmål i forhold til side 38 - eksos: katalysator er det eneste jeg så langt IKKE har byttet av anlegget. Jeg hadde Jackson Racing katalysator på min forrige S/C MX5, men såvidt jeg kan se er dette ikke lenger tilgjengelig. Jeg lurer derfor litt på hvor du kjøpte din racing cat?

Frode

Re: Beverly

Posted: 31 Dec 2010, 00:31
by Rudolf
EatonMiata wrote: Jeg lurer derfor litt på hvor du kjøpte din racing cat?
"RoadsterSport High Performance Miata Catalytic Converter-FEDERAL Version 94-97" heter vidunderet.
Good-Win-Racing selger denne for $200 http://www.good-win-racing.com/Mazda-Pe ... d=akt7DjMP

Si ifra om du planlegger å kjøpe, jeg vurderer å skaffe meg en annen modell (California varianten).

Erik

Re: Beverly

Posted: 31 Dec 2010, 10:30
by EatonMiata
Rudolf wrote:
EatonMiata wrote: Jeg lurer derfor litt på hvor du kjøpte din racing cat?
"RoadsterSport High Performance Miata Catalytic Converter-FEDERAL Version 94-97" heter vidunderet.
Good-Win-Racing selger denne for $200 http://www.good-win-racing.com/Mazda-Pe ... d=akt7DjMP

Si ifra om du planlegger å kjøpe, jeg vurderer å skaffe meg en annen modell (California varianten).

Erik
Kikket faktisk litt på akkurat denne i går - har også handlet noe tidligere fra good-win. Men hvorfor vil du ha California-versjonen? Er ikke den mer "strupt" for å bli godkjent i California som har helt andre regler enn resten av USA?

Re:

Posted: 31 Dec 2010, 12:41
by Agility
Rudolf wrote: (og jeg fikk refundert en pen sum p.g.a. feilleveranse :wink: )
Altså..., hver gang du handler, det være seg biler eller radiatorer e.l., så ender du opp med å få igjen en hel haug med penger, i tillegg til det du handler !?!
Nå jeg handler, så bare øker regninga på kredittkortet... :?

Godt Nytt År !!!!!!! :mrgreen:

Re: Re:

Posted: 31 Dec 2010, 13:50
by DanielHovdahl
Agility wrote:
Rudolf wrote: (og jeg fikk refundert en pen sum p.g.a. feilleveranse :wink: )
Altså..., hver gang du handler, det være seg biler eller radiatorer e.l., så ender du opp med å få igjen en hel haug med penger, i tillegg til det du handler !?!
Nå jeg handler, så bare øker regninga på kredittkortet... :?

Godt Nytt År !!!!!!! :mrgreen:
Ja, det er litt urettferdig det der! :lol:

Godt Nyttår!!!

Posted: 31 Dec 2010, 18:07
by Rudolf
EatonMiata wrote: Men hvorfor vil du ha California-versjonen? Er ikke den mer "strupt" for å bli godkjent i California som har helt andre regler enn resten av USA?
California versjonen har like bra flow, den er bare mere effektiv i forhold til avgassutslipp.
Jeg vil ha en sånn fordi jeg er så ekstremt miljøvennlig :wink:

Godt nytt år til dere også :!:

Erik

Re: Beverly

Posted: 31 Dec 2010, 18:22
by EatonMiata
Miljø-alibiet mitt er vår 2007 Skoda Roomster TDI Sport - på en 94 modell mx5 monterer jeg gjerne "det værste". Kan jo ikke skru tiden tilbake - verken på mx5 eller 60 og 70 tallets muscle-cars! Så får man heller tenke miljø ved fremtidige bilkjøp..... :D

Riktig godt nyttår Erik - og som mange andre har kommentert - både hyggelig og lærerikt å ha deg på forumet igjen. For meg som Eaton-entusiast ble det ekstra trist med ditt fravær! 8)