Ad blocker detected: Our website is made possible by displaying online advertisements to our visitors. Please consider supporting us by disabling your ad blocker on our website.
Jeg har kjørt med Rotrex montert i snart ett år nå. Det er sant som Stalfa sier, TDI-feeling kan du bare glemme. Det minner mye mer om en rekkesekser som har blitt dumpa ned i motorrommet.
Over 4000-omdreiningerish våkner bilen skikkelig til live. Nesten som VTEC. Det er ingen plutselige voldelige dytt, men et godt og behagelig skyv hele veien til rødlinjen. Utrolig tilfredstillende å kjøre til rødlinjen og så legge inn neste gir, hvor det jevne skyvet fortsetter som tidligere.
MX-5 i original utførelse føles ekstremt treg på motorvei og i oppoverbakker. Nå derimot, er det alltid nok krefter å ta av. Forbikjøring er en lek - ikke en bekymring lenger. Bilen føles nå ut som en racerbil, ikke en frisørbil.
Da må eg nesten fundere litt til da, eg er mest ute etter litt mer i midten, ikke noe problem å kjøre forbi med vvt motoren om man girer litt,, Men vil ha litt mer komfort effekt.. Hva na tuning innebærer det å gjøre da, med europeisk vvt bil, har jo dem beste delene originalt, så grenrør osv er vist utrolig lite å hente på, har byttet mellomrør og bakerste påtta. så litt er jo gjort, Bensinforbruk er også viktig å holde på akseptabelt nivå, bilen skal klare en eu kontroll med 0 feil, og 0 henvisninger til vegvesenet..
Kva med å bruke det tuv godkjente kittet med kam akslar frå ein mazda 323? Den er vel lagd for å gi meir dreiemoment på bekostning av top-end power.
Eventuelt, så har eg lest om at ein kan bruke justerbare kam drev for å oppnå samme effekt, dvs, meir dreiemoment på bekostning av maks hest.
Berre ein tanke.
Miatapowers wrote:Da må eg nesten fundere litt til da, eg er mest ute etter litt mer i midten, ikke noe problem å kjøre forbi med vvt motoren om man girer litt,, Men vil ha litt mer komfort effekt.. Hva na tuning innebærer det å gjøre da, med europeisk vvt bil, har jo dem beste delene originalt, så grenrør osv er vist utrolig lite å hente på, har byttet mellomrør og bakerste påtta. så litt er jo gjort, Bensinforbruk er også viktig å holde på akseptabelt nivå, bilen skal klare en eu kontroll med 0 feil, og 0 henvisninger til vegvesenet..
Ikke misforstå, det er jo mer effekt over hele registeret ift. original motor. Om man f.eks. cruiser i et høyere gir og trykker pedalen i bånn, skyver bilen mye mer enn før.
Første & andre-gir blir tømt latterlig fort. Tredje & fjerde-gir er de mest funksjonable. I sistnevnte gir plukker bilen seg opp og drar hardt nærmest uansett hvor i registeret. Femte gir drar godt fra 120-130 km/t.
Bensinforbruket har dog økt betraktelig, men det kan forbedres en hel del med MS og riktig tuning.
Miatapowers wrote:Da må eg nesten fundere litt til da, eg er mest ute etter litt mer i midten, ikke noe problem å kjøre forbi med vvt motoren om man girer litt,, Men vil ha litt mer komfort effekt.. Hva na tuning innebærer det å gjøre da, med europeisk vvt bil, har jo dem beste delene originalt, så grenrør osv er vist utrolig lite å hente på, har byttet mellomrør og bakerste påtta. så litt er jo gjort, Bensinforbruk er også viktig å holde på akseptabelt nivå, bilen skal klare en eu kontroll med 0 feil, og 0 henvisninger til vegvesenet..
Ikke misforstå, det er jo mer effekt over hele registeret ift. original motor. Om man f.eks. cruiser i et høyere gir og trykker pedalen i bånn, skyver bilen mye mer enn før.
Første & andre-gir blir tømt latterlig fort. Tredje & fjerde-gir er de mest funksjonable. I sistnevnte gir plukker bilen seg opp og drar hardt nærmest uansett hvor i registeret. Femte gir drar godt fra 120-130 km/t.
Bensinforbruket har dog økt betraktelig, men det kan forbedres en hel del med MS og riktig tuning.
Ja er dette skyvet eg er ute etter, og med skikkelig tuning så blir kanskje skyvet enda bedre, når eg skal klare å få det samme med kun na tuning, så bør det jo bli enda bedre med litt lufthjelp også.. Men da er det nok ikke tuv godkjent lengre, men hvor viktig er det når det ikke er all verden med tid å skru det uttav, og ser det på papirene gir bare 157hk på hjula, det er 11 mer enn eg har på motor nå, og skulle eg vera maks uheldig og bli stoppet, så er det jo hjulene dem måler effekt. 11hk er nok ikke noe dem sutrer så alt for mye om..
Litt informasjon frå KOMO-TEC om installasjon og godkjenning:
Innstallasjon i Tyskland tar 2 dagar. TÜV-revisoren er innom ein gang i kvartalet eller deromkring, neste gang er i september. Godkjenning må bookes.
Korvidt ein kan installere sjølv og få det godkjent seinare forsvant i oversettinga, så er usikker på om det går (installasjonen er med dyno-papirer).