Da jeg kjøpte denne bilen for litt over et år siden var det med visshet om at motoren ikke gikk helt som den skulle. Men både teknisk konsulent Erik og jeg var rimelig trygge på at dette kunne fikses relativt enkelt. Hun var nølende ved fullt gasspådrag, og gikk litt lurvete på tomgang.
Første tiltak var nye plugger, pluggledninger og en ny coil kjøpt på Finn. Ikke nevneverdig bedre av det, men jeg kjørte jo rundt slik hele sesongen, sommerturen inkludert. Over sommeren kikket Erik og jeg nærmere på saken i Sinsengarasjen, og med Beverly som prøvedonor ble en god del deler flyttet frem og tilbake og friskmeldt, uten at vi fant helt ut av det. Fortsatt var ikke problemet større enn lurvete gange.
Grace er ikke ute om vinteren, så da bærer det rett inn i garasjen. Rett før påske var det tid for neste skritt: skifte registerreima. Forrige eier var usikker på om denne var byttet eller ikke. Det var selvfølgelig mulig at reima, hvis den var byttet, var strammet feil og at synkroniseringen derfor ble feil.
Det viste seg "desverre" at reima satt som den skulle. Jeg hadde jo håpet å lokalisere problemet. Men, når man bytter reima så bytter man like godt vannpumpa også når man har alt av. Den viste seg å være litt slarkete, så det var uansett på høy tid at den ble byttet. Selv om ikke problemet ble lokalisert så er det godt å få sjekket og justert diverse.
Da vi fikk alt på plass igjen var det enklere å ringe inn problemet. Den gikk nå egentlig bare på 3 sylindre, og fra den ene pluggkabelen slo det av og til gnister mot coilen. Da måtte det altså være feil enten på plugger, ledninger eller coil.
I mellomtiden var Beverly solgt og overlevert. Kan det da bli bedre enn at NyPettersen, den ene identiske tvillingen i landet, stiller seg til disposisjon

Jeg byttet bil med Reidunn på sommerturen og kjente at det var noe helt annet.
Turen opp til NyPettersen var nå skikkelig lurvete, med lugging og lyden av sørlandssnekke fra eksosen. Vi byttet over coil, plugger, ledninger, luftmengdemåler og kamakselsensor, og da var alt i skjønneste orden. Etter elemineringsmetoden ble feilen til slutt lokalisert til feil på coilen og en tennplugg. Det er så utrolig deilig å finne feilen etter en så lang periode med mystisk feil og lurvete gange!
I ettertid er det jo lett å si hva at man burde ha skjønt, og logikken i symptom og årsak er jo rimelig grei. Så da er plugger innkjøpt og ny coil bestilt. Det jeg har lært når det gjelder innkjøp av coil er at den bør enten være OEM eller om det er ettermarked komme fra en pålitelig kilde som kan gå god for denne. Hadde en hyggelig prat med Autolink som kunne fortelle at de som de selger er produsert for dem og at de har solgt nærmere 700 stk uten noen tilbakemeldinger om feil. Så da satser jeg på deres.