Bytte vannpumpe. Hjelp!

Motor, Karosseri, Softtop/Hardtop, Senking, Dekk/Felger, Bremser, Lys, Stereo
Kun Betalende medlemmer har skrivetilgang her.

Moderator: Styremedlemmer

Jonaldo
2000 RPM
2000 RPM
Status: Offline

Post by Jonaldo »

Det virker sånn. Har ikke fått kjørt så mye ennå, men alt virker normalt.
Deilig å slippe den våte flekken på bakken etter parkering også :D

En ting som er litt ekkelt etter at jeg gjorde jobben, er at jeg vet hvordan det ser ut og hvor lite som skal til for at det skal gå skikkelig galt under panseret. Kjører automatisk mye penere etter dette.

Skal flå inn til IKEA på Slependen nå......
X 94 MX5 1,8
Jonaldo
2000 RPM
2000 RPM

Post by Jonaldo »

Alt ser veldig greit ut foreløpig. Skal slite ut dekkene en dag, så da får vi se hvor godt det er :D

Takk for hjelpen alle sammen!
X 94 MX5 1,8
Troeste
0 RPM
0 RPM

Post by Troeste »

Er problemet fortsatt løst. Ser ut til at jeg har samme problem med min 94 1,8i.

Trond
Jonaldo
2000 RPM
2000 RPM

Post by Jonaldo »

Nå fungerer alt som det skal. Herlig å ha alt i orden nå som vinteren nærmer seg......

Hva er "symptomene" dine da? Trykk og lekkasje?
X 94 MX5 1,8
Troeste
0 RPM
0 RPM

Post by Troeste »

Det lekker. Våt flekk hver morgen. Fyller på en skvett frostveske hver dag. Har bestillt vannpumpe, bytter den uansett da reg. reim skal skiftes.

Trond
Jonaldo
2000 RPM
2000 RPM

Post by Jonaldo »

Var nok bare pakningen til vannpumpa som var gåen på min. Pumpa virker helt fin, men byttet den når jeg først var i gang.....
Ser du hvor vannet kommet fra? På min rant det langs forkanten av blokka, dryppet ned på plastdekslet under motoren og ned på bakken. Stoppet å dryppe når jeg stoppet motoren.

Skal du gjøre jobben selv eller? Hvor i landet holder du til?
X 94 MX5 1,8
Troeste
0 RPM
0 RPM

Post by Troeste »

Det renner ned på plastdekselet. Er ikke helt sikker på at det er pumpa, men jeg skifter den uansett fordi jeg skal skifte reg.reim. Har ikke peiling på når denne ble skiftet. Han som har hatt bilen før har ikke vært så nøye med den. Jeg gjør det selv, får litt hjelp av en kompis til å montere ny reim, han er bilmekaniker. Jeg bor på Toten! Har du solgt bilen din?

Trond
Jonaldo
2000 RPM
2000 RPM

Post by Jonaldo »

Bilen er ikke solgt ennå. Er vel ikke rette tiden å selge cab på nå :?
Grei jobb å bytte regreim og vannpumpe. Jeg hadde aldri gjort det før, men kom greit gjennom det med god hjelp herfra. Fant mye nyttig info på nettet og hadde med ca 25 sider med bilder og forklaringer ut i bilen.....
X 94 MX5 1,8
mxLars
2000 RPM
2000 RPM

Post by mxLars »

Regner med det er noe enkelt, skulle studert det nøyere når jeg testet bilen Trond - men det var det eneste egentlig verre jeg fant på den bortsett fra alt sjuskearbeidet.. Sjekka konsistens og lukt på olje både i toppdeksel og på peilepinne og når det ikke var antydning til vann her og alt anna funket kunne jeg bare anbefale den :P
Regner med en liten lekkasje i motorrommet etsted, f.eks. mot vannpumpa, eller gjennomføringene til varmeapparatet.
Du får nye silikonslanger fra mx5parts.co.uk til bortimot hele kjølesystemet for en rimelig penge.
Du kan bestille med nytt luftfilter(f.eks. K&N-innsats), bensinfilter, pluggledninger(magnecore el. ngk) og ngk-plugger fra samme sted, da jeg synes bilen burde vært litt sprekere og kjappere på gassresponsen 8)
Motorflush og bytte av alle oljer anbefales fremdeles hvis du ikke har gjort det!
Mulig du må bytte øvre/nedre mansjett på girstanga også - disse ryker! (ca. 800 hos mazda, par hundrelapper for begge hos mx5parts..).
Og olja i bunnen av girstanga bytter du samtidig med giroljen..
Girkassa di var veldig tung i forhold til min, men virket ellers i veldig god stand.

Anbefaler å bytte radiatorlokket også mens du holder på, noen som har hatt problemer med dette, og det er viktig at det lukker/åpner når det skal.

*phew*
blei ei lita liste igjen det her, men bilen din skal nok bli frisk igjen :mrgreen:
supercharged
2000 RPM
2000 RPM

Post by supercharged »

Troeste: var vel ikke du som kjørte forbi mc donalds på gjøvik fredag for et 2-3 uker siden? var en kamerat av meg som så en mx5 som kjørte forbi. tror det var en grønn med besj tak
Tidligere bil: 1991 råskinn
Troeste
0 RPM
0 RPM

Post by Troeste »

Det var nok ikke meg. Jeg har en svart med beige topp. Men jeg kjører forbi McDonalds hver dag. Jobber på CC. Bor du i nærheten?
supercharged
2000 RPM
2000 RPM

Post by supercharged »

ok. nei jeg bor i oslo, men var på besøk hos en kamerat på gjøvik.

kan hende det var du som kjørte forbi, mulig jeg som husker feil farge
Tidligere bil: 1991 råskinn
Post Reply