Page 42 of 75
Re: Beverly
Posted: 05 Jan 2011, 23:12
by Kolbotn
Burde uttrykt meg klarere, mente selvfølgelig sider som Yahoo o.l. Har du brukt mellommann/ firma eller handla på egenhånd?
Posted: 06 Jan 2011, 01:00
by Rudolf
Kolbotn wrote:Burde uttrykt meg klarere, mente selvfølgelig sider som Yahoo o.l. Har du brukt mellommann/ firma eller handla på egenhånd?
Jeg bruker google translate

og rtecec.com
http://www.rtecec.com/
Bare gode erfaringer så langt.
Erik
Re: Beverly
Posted: 06 Jan 2011, 14:39
by 2re
Rudolf wrote:uggla wrote:
Beklager dersom det lager skår i gleden for deg, men du kan trøste deg med at Beverly trives bra i motorveihastigheter.
Jeg tar det som en mann .....
EatonMiata wrote:
Såvidt jeg kan se er disse felgene identiske med de originale felgene som satt på bilen da jeg kjøpte helt ny MX5 1.6 90hk i 1997. Bedre enn mye annet som er levert originalt på MX5, men etter min mening er Minilite/Panasport/Chaparall type felger det som kler bilen aller best!

Og kombinasjonen til Erik med hvit bil og Chaparall med gull center er jo "bærre lækkert"!
Derfor er det jeg glad jeg fikk tak på gull-BBSer også.
De kan bli bra til banebruk (ikke bilde av Beverly).
Erik
Hadde et øyeblikk et lite håp om et bytte mellom BBS og originalfelgene

Re: Beverly
Posted: 06 Jan 2011, 18:33
by EatonMiata
Skal jeg være helt ærlig synes jeg faktisk BBS-felgene til MX5 var et lite "feilskjær" fra Mazda. Fine felger og passer bra på klassiske BMW som f.eks 2002 etc., men jeg synes ikke de kler MX5/Miata på samme måten. Der er det den klassiske "Britiske" stilen som passer, og det er ikke for ingenting at Panasport ble brukt på prototyper/leire modeller under bilens utvikling.
Men - det er godt smaken er forskjellig - slik at ikke alle bilene er helt like når man er på treff - mangfoldet er jo spennende - og bilen til Erik blir et "one of a kind" super-eksemplar uansett, derom er det ingen tvil!

Posted: 06 Jan 2011, 21:11
by Rudolf
EatonMiata wrote:Skal jeg være helt ærlig synes jeg faktisk BBS-felgene til MX5 var et lite "feilskjær" fra Mazda. Fine felger og passer bra på klassiske BMW som f.eks 2002 etc., men jeg synes ikke de kler MX5/Miata på samme måten.
Ja takk, begge deler.
Siden jeg har viet livet mitt til BBS-felger, så vil jeg gjerne starte opp en ny stor BBS-diskusjon
Jeg må si meg svært uenig i at MX5/Miata er ikke kler BBS-er.
Så da "pumper" jeg på med en serie bilder av de s.k. feilskjærene:
Først mine egne:
Så noen Miataer:
Og så en bunke "fabrikkbilder" av Eunos Roadster:
Jeg understreker at jeg
også liker Minilite, Panasport, Chaparall o.l.
Det er derfor jeg har kjøpt Chaparall til Beverly ..... for å variere litt
(men de er ikke nær så gode å kjøre med som BBS-ene)
Erik
Re: Beverly
Posted: 06 Jan 2011, 22:17
by biXen
Synes verken Chaparall eller BBSene passer til MX-5en når man generaliserer det. Men på f.eks. Beverly synes jeg de kler hele pakken optimalt med de gullfarga. Og på bla. svarte og brg NA MX-5er så synes jeg BBSene passer ganske bra.
En ting jeg ikke forstår er svarte felger, for de "forsvinner". Mye penger på ingenting. Men alt har unntak, og det er en annen diskusjon
PS. Hyggelig du er tilbake.
Re: Beverly
Posted: 06 Jan 2011, 22:24
by EatonMiata
Godt forsøk Erik, men bildene bare overbeviser meg enda mer at dette er FEIL felger på bilen! Sorry - men vi er venner for det!
Og dette er jo et "diskusjonsforum" - og her er det allerede en som verken liker BBS eller Minilite-stilen
Men saken er klar - slik skal det se ut:
http://www.cardomain.com/ride/3319788/1 ... -5/page-15
Posted: 07 Jan 2011, 00:00
by Rudolf
Britisk stil eller Tysker-stuk
Vel vel, bilen vi snakker om er Japansk og designet i California, så det blir litt stilhenting fra forskjellige steder uansett.
Mye utstyr, til alle bilmerker, er jo hentet fra andre produsenter, Momo, Nardi, BBS, Bilstein osv..
Eaton liker Britisk stil, og jeg liker kanskje Nürburg-stilen .....
Erik
Re: Beverly
Posted: 07 Jan 2011, 08:53
by EatonMiata
Og som sagt - godt at bilene i klubben "rigges" forskjelllig - det skaper jo mangfoldet!
Skulle jeg falle for fristelsen og gå for STORE felger for sommerbruk er nok denne nye Rota felgen i 7.5x17 kanskje et alternativ
http://www.rotawheels.com/wheels.asp?wheelid=61
Den skal visst være lett også - og Panasport finnes dessverre ikke større en 15" til MX5
Ellers er min snart 17 år gamle bil nå EU godkjent nylig uten feil

, og diverse deler er på vei fra USA

Re: Beverly
Posted: 07 Jan 2011, 10:16
by Kolbotn
17" på NA?? Tror du er gal jeg.
Re: Beverly
Posted: 07 Jan 2011, 10:53
by EatonMiata
Kolbotn wrote:17" på NA?? Tror du er gal jeg.
Helt enig - kommer nok aldri på tale - men kan se gromt ut. Det stod 8x17 på en MX5 NA jeg kjøpte brukt for mange år siden - og det var fullstendig håpløst å kjøre med, jeg følte hele bilens understell "levde sitt eget liv" i forhold til resten av bilen!
Men 7x16 derimot, med 205/45x16 fungerer faktisk veldig bra på NA

Posted: 07 Jan 2011, 17:48
by Rudolf
Lykkelig som liten (og lett)
Jeg er og blir veldig opptatt av vekt på hjulene som jeg setter på bilen.
http://www.miata.net/faq/wheel_weights.html
En MX5/Miata med lette hjul, fornuftige hjulvinkler og gode dekk er en drøm å kjøre med.
Jeg synes litt synd på de som ikke får opplevd den gode følelsen det er å kjøre med lette hjul og gode vinkler.
Det er først da bilens gode konstruksjon og fantastiske kjøre-egenskaper virkelig kommer til sin rett.
Mange har fortalt meg hvor positivt overrasket de blir (hver) høst/vinter, når de setter på sjøstjerne-felgene med vinterdekk (hvis de er så heldige at de fremdeles har dem).
Da kjenner de den følelsen jeg snakker om (hvis de har riktige vinkler og OK dekk da ...).
Men desverre så har mange skrudd og mekket (skiftet dempere og diverse annet vedlikehold) slik at vinklene er helt ute å kjøre.
Når de i tillegg har satt på noen tunge beist av noen hjul, så vet de ikke hvordan bilen egentlig kan være.
Alle mine tre biler har jeg hatt på firehjulskontroll minst en gang hver.
All tre har jeg lette felger og relativt gode dekk til.
Jeg unner alle å prøve ......
God helg
Erik
P.S. For de som kjeder seg i helgen, så finnes det mye bra lesestoff her:
http://forum.miata.net/vb/showthread.php?t=40082
Re: Beverly
Posted: 07 Jan 2011, 18:12
by EatonMiata
Støtter dette fullt ut - jeg har akkurat samme erfaring, selv om jeg av og til på grunn av å være litt "jålete" lider/forsaker litt for at bilen skal se riktig ut
Jeg er ellers veldig takknemlig for tips til hvor jeg kan få en skikkelig kontroll etter at jeg senket bilen med Koni Coilovers. Min bil har garantert en god del feil i hjulstillingene - noe jeg vil ha sjekket før våren er her igjen - det går jo rette veien nå!

Re: Beverly
Posted: 07 Jan 2011, 19:35
by miatajon
Veldig enig her altså!
En av de bedre investeringene jeg har gjort på bilen (og det for småpenger) er hjulstillingskontroll. Har hatt det 2 ganger..før senk og med 14" hjul, samt etter senk med 15". Begge deler ga en helt ny opplevelse av hvor utrolig bra denne lille sportsbilen er å ratte når du bare har lagt forholdene tilrette for det!
Kjempeflott at du er tilbake Erik!
Utrolig inspirerende å lese om bilene dine!

Re: Beverly
Posted: 07 Jan 2011, 19:40
by KristianV
Dårlige vinkler gjør jo bilen stressende å kjøre pga sporing og det øker jo dekkslitasje kraftig.
Så alle som bytter på understellet burde koste på en firhjulskontroll!