Page 44 of 152
Posted: 27 Nov 2008, 17:25
by Rudolf
Rudolf wrote:TurboLag wrote:205 på 6" felg er vel litt drøyt?
Toyo anbefaler felgbredde på 5.5"-7.5" for 205/55R14 dekkene med 6.5" som "idealmål".
Så itte vet je ....
http://marktg.toyotires.com/file/30029.pdf
Erik
Jeg vil gjerne ha kommentarer til dette også jeg
Dekkfolk (og andre) i nord og sør, kommentèr ......
Erik
Posted: 27 Nov 2008, 17:49
by DrHolm
vil si at det er på grensen. en idealbredde på felgen kontra dekkdimensjonen, er jo gitt av en grunn.
jeg kjørte med 205/50R15 på 6" OEM NB felg. men dette var et "R" dekk, eller gateslicks. disse har stivere sidevegger enn et "vanlig" dekk, så tror jeg ville holdt meg mellom 185 - 195 på en 6" bredde.
Posted: 27 Nov 2008, 17:57
by TurboLag
mer vom på dekket gir mer fleksing og mindre kontaktflate. Ville gått for 7" felg hvis jeg skal ha 205-dekk (skal ha dette også forsåvidt

)
Posted: 27 Nov 2008, 18:09
by Miatapowers
Eg har testet endel dekk og felg, brede dekk på smal felg gir flex, så eg vil heller ha smalere dekk på felgene, nå har eg 195 på 7" felg, flexer mye, på sommer har eg 215 på 9" felg, det flexer ikke i det hele tatt, på mine 6" original sport felger kommer eg nok til å satse på 195, og gateslick,
Posted: 27 Nov 2008, 19:59
by AJF
Rudolf wrote:Rudolf wrote:TurboLag wrote:205 på 6" felg er vel litt drøyt?
Toyo anbefaler felgbredde på 5.5"-7.5" for 205/55R14 dekkene med 6.5" som "idealmål".
Så itte vet je ....
http://marktg.toyotires.com/file/30029.pdf
Erik
Jeg vil gjerne ha kommentarer til dette også jeg
Dekkfolk (og andre) i nord og sør, kommentèr ......
Erik
Hei Erik, gratulerer med sjeldne BBS felger, disse fortjener å bli bruk i combo med et artig dekk
Jeg kjører med R888 i 195/50/15 på mine 6,5" felger, en bredde som passer felgen bra og som gir god respons på denne felgbredden. Husker at arildh som tidligere i år og i fjor kjørte med 205/15/50 på 6,5" felg var så misfornøyd med respons på så brede dekk på 6,5 felg at han solgte unna dekk og felg.
Litt om dekk bredde vs. felg bredde er diskutert her:
http://www.mx5-miata.no/phpbb/viewtopic ... light=toyo
Posted: 27 Nov 2008, 22:42
by arildh
well, jeg trekker delvis tilbake den konklusjonen. Ting ble bedre med 205 på 7x17 felg men det var RB-staget som virkelig gjorde susen.
Posted: 28 Nov 2008, 01:43
by Rudolf
AJF wrote:
Hei Erik, gratulerer med sjeldne BBS felger, disse fortjener å bli bruk i combo med et artig dekk
Jeg kjører med R888 i 195/50/15 på mine 6,5" felger, en bredde som passer felgen bra og som gir god respons på denne felgbredden. Husker at arildh som tidligere i år og i fjor kjørte med 205/15/50 på 6,5" felg var så misfornøyd med respons på så brede dekk på 6,5 felg at han solgte unna dekk og felg.
Litt om dekk bredde vs. felg bredde er diskutert her:
http://www.mx5-miata.no/phpbb/viewtopic ... light=toyo
Takker for fine og oppklarende kommentarer.
Den linken forklarer jo det meste ....
Jeg velger 195/50R15 hvis det blir til 15"-erene og 185/60R14 til 14"-erene.
Jeg ser nå at jeg får både Toyo R888 og Yokohama A048 i de dimensjonene.
Siden både felger OG dekk har lavere vekt i 14", så vurderer jeg å velge den dimensjonen til morro.
Det betyr at 15" sjeldenhetene blir "jålefelger", som jo heller ikke er dumt
Erik
Posted: 30 Nov 2008, 16:15
by Rudolf
Det fine med Cabriolet er at man bedre ser pynten i julegatene
Det fant jeg ut i dag
Mojo spurte meg idag om hvorfor jeg ikke hadde satt på hardtoppen:
1. For å sette på hardtoppen, så må kalesjen slås ned.
2. For å slå ned kalesjen, så må den være tørr.
3. For a bli tørr, så må det være fint vær.
4. Når det er fint vær, så er det dumt å sette på hardtopp.
Erik
Posted: 30 Nov 2008, 18:16
by midget77
Rudolf wrote:
1. For å sette på hardtoppen, så må kalesjen slås ned.
2. For å slå ned kalesjen, så må den være tørr.
3. For a bli tørr, så må det være fint vær.
4. Når det er fint vær, så er det dumt å sette på hardtopp.
Så sant, så sant
Posted: 20 Dec 2008, 19:40
by Rudolf
Det fine med Hardtopp er at man bedre ser julepynten på bilen
Det fant jeg ut i dag
1. For å sette på hardtoppen, så må kalesjen slås ned.
2. For å slå ned kalesjen, så må den være tørr.
3. For a bli tørr, så må det være fint vær.
4. Når det er fint vær, så er det dumt å sette på hardtopp.
Jaja, hardtoppen kom på til slutt ......
(men skal jo av igjen om få dager (1. nyttårsdag))
Julepyntinga har såvidt begynnt.
Erik
Posted: 23 Dec 2008, 21:09
by Rudolf
Jul
Da er innkjøpene avsluttet og alt er klart til julefeiring.
Da bærer det av sted til snøfyllte østlandsbygder og morro for liten og stor.
GOD JUL
Erik
Posted: 27 Dec 2008, 22:47
by Vegard
Kom over dette å måtte bare legge det ut!
Tatt engang i desember 07 vel... *brrr*
Posted: 27 Dec 2008, 22:58
by Rudolf
Vegard wrote:Kom over dette å måtte bare legge det ut!
Tatt engang i desember 07 vel... *brrr*
Ja, det var vel "Juletreff" i Drammen.
Det var ca. 10 kalde og ypperlig vær for Tonneau.
Tonneau skal selvfølgelig brukes på 1.nyttårsdag også.
Problemet er bare at jeg har to.
Skal jeg bruke den røde eller den sorte.
Tenke tenke .....
Erik
Posted: 27 Dec 2008, 23:00
by Kolbotn
Brrrr, jeg utfordrer deg til å gjøre det samme akkurat nå... hehe
Det bildet ligger vel ute tidligere i tråden også?
Posted: 27 Dec 2008, 23:28
by inglar
Med tonauen og varmeapparater på tror jeg ikke Erik har noe problem med å ta en "rånerunde" selv i dette været
