Ad blocker detected: Our website is made possible by displaying online advertisements to our visitors. Please consider supporting us by disabling your ad blocker on our website.
Med orginale bumpstop av hard gummi (63mm) så ville jeg kjørt på (gummi) bumpstop hele tiden
Herved er konstruksjonsfeilen til Mazda klart demonstrert !
Bak:
Der valgte jeg 46mm bumpstop og klaringen er ca. 30mm
Da er jeg i mål, og jeg gleder meg veldig til firehjulskontroll ...
Konklusjon:
Mazda har gjort en brøler da de monterte "vanlige" bumpstop på LE (og R-package).
Dette har ført til at bilene har fått et forferdelig rykte i forbindelse med fjæringen.
Uttrykk som "teeth rattling" og annet ufint er brukt.
Orginalt så kjørte man altså på de harde gummi-bumpstopene og de fine Bulstein-demperene fikk aldri "slippe til".
Slik er det ikke med Leopold .....
Erik
det er jo dette vi har sagt hele tiden. at senka mx5er veldig fort kan gjøres feil det som er litt kult, er å ta en liiiten strips på demperstaget. og se hvor den ender opp etter bruk.. gjorde det på min med ræva chassisoppsett.. og man ser fort at det ikke er rare vandringa igjen
mazda ser det forresten ikke som en konstruksjonsfeil. men en måte å få bilen til å være komfortabel rett fram , samtidig som den klarer å svinge nogenlunde vettugt. HARD kjøring med org understell, vil ofte ende med å sette seg på bumpstops igjennom hele svingen. husk at dette er biler laget for usa markedet, om de ble for harde rett fram. så ville folk syta..
30mm klaring mellom bumpstop og demper utgjør endel mer enn 30mm vandring på hjulet også.. pga dempern sitter såpass langt inne på armen.
-*Snylter*-
''objects in mirror appear to be slow''
De orginale Mazda tonneau er utsolgt til NA (og NB).
Du kan finne brukte på Ebay og få kjøpt Robbins med "Headrest Pockets" til ca $300,- http://www.gomiata.com/robheadpocto.html
Jeg har en Robbins til Rudolf, og den er jo fin den også
Harald wrote:
mazda ser det forresten ikke som en konstruksjonsfeil. men en måte å få bilen til å være komfortabel rett fram , samtidig som den klarer å svinge nogenlunde vettugt. HARD kjøring med org understell, vil ofte ende med å sette seg på bumpstops igjennom hele svingen. husk at dette er biler laget for usa markedet, om de ble for harde rett fram. så ville folk syta..
Mazda innrømmer vel delvis at det var en konstruksjonsfeil på 93LE (og R-package).
Allerede fra 94 så laget de kortere bumpstops, og på de nyere "fabrikksenkede" sportsutgavene (NB), så hadde de fjernet "problemet".
Erik
MX-5 1990, Rudolf
Mazdaspeed Miata 2005, Chili
Fiat 2300 S Coupe, Ghia
Vignale Samantha 1969, Samantha
Lancia Beta Montecarlo 1975, Martin
Lancia Beta Montecarlo 1977
Lancia Beta 2000 HPE 1978
Bertone X1/9 1982, Bertil
Volvo P1800 1961 (Bygget av Jensen i England)
X Miata 1993 LE, Leopold
X Miata 1995 R-package
På torsdagsmøtet på Fornebu var det noen som kommenterte solskjermene på Leopold.
"Skal ikke den ha "brettede" solskjermer ?"
"Nei!", sa jeg.
"Det er bare fra 94 og nyere"
Brøler !
Miata har "folding sunvisors" fra 89-94.
Nyere modeller har hele.
(I Europa har MX5 "hele" solskjermer i 90-94 (og de andre årene også)
IKKE SÅNN:
MEN SÅNN:
Feilen er rettet opp.
Beklager rotet .....
Erik
MX-5 1990, Rudolf
Mazdaspeed Miata 2005, Chili
Fiat 2300 S Coupe, Ghia
Vignale Samantha 1969, Samantha
Lancia Beta Montecarlo 1975, Martin
Lancia Beta Montecarlo 1977
Lancia Beta 2000 HPE 1978
Bertone X1/9 1982, Bertil
Volvo P1800 1961 (Bygget av Jensen i England)
X Miata 1993 LE, Leopold
X Miata 1995 R-package
I dag var det fint vær å teste "brettede" solskjermer .....
Ingierstrand, Drøbak, Hvidsten, Vestby .....
De funka fint de ....
Erik
MX-5 1990, Rudolf
Mazdaspeed Miata 2005, Chili
Fiat 2300 S Coupe, Ghia
Vignale Samantha 1969, Samantha
Lancia Beta Montecarlo 1975, Martin
Lancia Beta Montecarlo 1977
Lancia Beta 2000 HPE 1978
Bertone X1/9 1982, Bertil
Volvo P1800 1961 (Bygget av Jensen i England)
X Miata 1993 LE, Leopold
X Miata 1995 R-package
Thorvald
Classic red Miata 1989 prod. juni 89 -
'A' package
Rød, original hardtop.
185/60x14 på BBS-sommer og sjøstjerner-vinter
- originalt kort tonneau cover
Fred93LE wrote:mmmmmmm... Ble bilen levert med Pirelli dekk?????
Nei, den ble nok ikke det ....
(ikke Statoil bensin heller ...)
Bridgestone, Dunlop og Yokohama ble invitert til å utvikle dekk for MX5/Miata.
Målet var at dekket skulle veie mindre enn 18 pund (185/60R14).
Det klarte de alle sammen så en av disse dekkmerkene var det som ble levert (ihvertfall i USA).
Jeg tipper min bil ble levert med Dunlop D-60 A2.
Siden det er sånn mas om det, så får jeg kanskje prøve det da .....
Noe å anbefale ?
Sleggefett ?
EDIT:
Eller KIWI ???
Erik
Last edited by Rudolf on 13 Jul 2009, 18:02, edited 1 time in total.
MX-5 1990, Rudolf
Mazdaspeed Miata 2005, Chili
Fiat 2300 S Coupe, Ghia
Vignale Samantha 1969, Samantha
Lancia Beta Montecarlo 1975, Martin
Lancia Beta Montecarlo 1977
Lancia Beta 2000 HPE 1978
Bertone X1/9 1982, Bertil
Volvo P1800 1961 (Bygget av Jensen i England)
X Miata 1993 LE, Leopold
X Miata 1995 R-package
Leopold funker svært så bra
Av feil som er funnet, er det vel egentlig bare en dårlig kontakt til temperatursensor bak på blokka og dårlig batteri (begge deler fikset).
Jeg har litt skrangling i et varmeskjold på eksosanlegget, ellers funker bilen perfekt.
Mens jeg venter på firehjulskontroll så prøvekjører jeg alt jeg orker.
Bilen vekker omtrent dobbelt så mye oppsikt som Rudolf.
Gøy med ny lakk ....
Oslo skyline !
Nei, jeg har fremdeles ikke skaffet meg "tyreshine"
Erik
MX-5 1990, Rudolf
Mazdaspeed Miata 2005, Chili
Fiat 2300 S Coupe, Ghia
Vignale Samantha 1969, Samantha
Lancia Beta Montecarlo 1975, Martin
Lancia Beta Montecarlo 1977
Lancia Beta 2000 HPE 1978
Bertone X1/9 1982, Bertil
Volvo P1800 1961 (Bygget av Jensen i England)
X Miata 1993 LE, Leopold
X Miata 1995 R-package
Den kunne blitt kjøpt av en som ikke verdsetter en 1 av 1500 bil tilstrekkelig, og som derfor ikke satte den tilbake til sin "former glory" (og vel så det!!)
Thorvald
Classic red Miata 1989 prod. juni 89 -
'A' package
Rød, original hardtop.
185/60x14 på BBS-sommer og sjøstjerner-vinter
- originalt kort tonneau cover
midget77 wrote:DEt var riktig mann som kjøpte denne bilen.
Den kunne blitt kjøpt av en som ikke verdsetter en 1 av 1500 bil tilstrekkelig, og som derfor ikke satte den tilbake til sin "former glory" (og vel så det!!)
Tja, tjo ....
Man kunne jo f.eks. gjøre noe slikt ......
Denne var til salgs på eBay for noen dager siden,
ferdig "restaurert"
Erik
MX-5 1990, Rudolf
Mazdaspeed Miata 2005, Chili
Fiat 2300 S Coupe, Ghia
Vignale Samantha 1969, Samantha
Lancia Beta Montecarlo 1975, Martin
Lancia Beta Montecarlo 1977
Lancia Beta 2000 HPE 1978
Bertone X1/9 1982, Bertil
Volvo P1800 1961 (Bygget av Jensen i England)
X Miata 1993 LE, Leopold
X Miata 1995 R-package