Page 46 of 65
Posted: 12 Jul 2009, 10:59
by Harald
Rudolf wrote:[
Med orginale bumpstop av hard gummi (63mm) så ville jeg kjørt på (gummi) bumpstop hele tiden
Herved er konstruksjonsfeilen til Mazda klart demonstrert !
Bak:
Der valgte jeg 46mm bumpstop og klaringen er ca. 30mm
Da er jeg i mål, og jeg gleder meg veldig til firehjulskontroll ...
Konklusjon:
Mazda har gjort en brøler da de monterte "vanlige" bumpstop på LE (og R-package).
Dette har ført til at bilene har fått et forferdelig rykte i forbindelse med fjæringen.
Uttrykk som "teeth rattling" og annet ufint er brukt.
Orginalt så kjørte man altså på de harde gummi-bumpstopene og de fine Bulstein-demperene fikk aldri "slippe til".
Slik er det ikke med Leopold .....
Erik
det er jo dette vi har sagt hele tiden. at senka mx5er veldig fort kan gjøres feil

det som er litt kult, er å ta en liiiten strips på demperstaget. og se hvor den ender opp etter bruk.. gjorde det på min med ræva chassisoppsett.. og man ser fort at det ikke er rare vandringa igjen
mazda ser det forresten ikke som en konstruksjonsfeil. men en måte å få bilen til å være komfortabel rett fram , samtidig som den klarer å svinge nogenlunde vettugt. HARD kjøring med org understell, vil ofte ende med å sette seg på bumpstops igjennom hele svingen. husk at dette er biler laget for usa markedet, om de ble for harde rett fram. så ville folk syta..
30mm klaring mellom bumpstop og demper utgjør endel mer enn 30mm vandring på hjulet også.. pga dempern sitter såpass langt inne på armen.
Posted: 12 Jul 2009, 15:31
by Rudolf
Tonning wrote:Hva er prisen på tonneau?
Kanskje billigere om man vil ha den i svart?
De orginale Mazda tonneau er utsolgt til NA (og NB).
Du kan finne brukte på Ebay og få kjøpt Robbins med "Headrest Pockets" til ca $300,-
http://www.gomiata.com/robheadpocto.html
Jeg har en Robbins til Rudolf, og den er jo fin den også
Harald wrote:
mazda ser det forresten ikke som en konstruksjonsfeil. men en måte å få bilen til å være komfortabel rett fram , samtidig som den klarer å svinge nogenlunde vettugt. HARD kjøring med org understell, vil ofte ende med å sette seg på bumpstops igjennom hele svingen. husk at dette er biler laget for usa markedet, om de ble for harde rett fram. så ville folk syta..
Mazda innrømmer vel delvis at det var en konstruksjonsfeil på 93LE (og R-package).
Allerede fra 94 så laget de kortere bumpstops, og på de nyere "fabrikksenkede" sportsutgavene (NB), så hadde de fjernet "problemet".
Erik
Posted: 12 Jul 2009, 15:40
by Rudolf
Brøler ....
På torsdagsmøtet på Fornebu var det noen som kommenterte solskjermene på Leopold.
"Skal ikke den ha "brettede" solskjermer ?"
"Nei!", sa jeg.
"Det er bare fra 94 og nyere"
Brøler !
Miata har "folding sunvisors" fra 89-94.
Nyere modeller har hele.
(I Europa har MX5 "hele" solskjermer i 90-94 (og de andre årene også)
IKKE SÅNN:
MEN SÅNN:
Feilen er rettet opp.
Beklager rotet .....
Erik
Posted: 12 Jul 2009, 17:55
by EspenAndre
Jeg synes godt de kunne fortsatt med slike brettede,
er jo mye bedre å slippe å ta de ned for å løsne/feste taket...
Jeg byttet på min forrige NA MX5, siden jeg var så godt vandt på min første NA Miata..
Godt å se at du er tro mot det originale

Posted: 12 Jul 2009, 18:02
by nope-mx5
Solskjermene på Mx-5 må være de mest ubrukelige jeg har vært borti
Tar jeg den ned, ser jeg overhodet ingenting.
Fjernet begge to, og skrudd på visor plate istedet jeg
-n
Posted: 12 Jul 2009, 23:59
by Rudolf
Ut på tur ....
I dag var det fint vær å teste "brettede" solskjermer .....
Ingierstrand, Drøbak, Hvidsten, Vestby .....
De funka fint de ....
Erik
Posted: 13 Jul 2009, 13:31
by midget77
Fine bilder. Bilen ser utrolig bra ut!
Posted: 13 Jul 2009, 13:37
by Fred
mmmmmmm... Ble bilen levert med Pirelli dekk?????

Posted: 13 Jul 2009, 17:06
by EspenAndre
Tireshine er en fin ting

Posted: 13 Jul 2009, 17:18
by Rudolf
Fred93LE wrote:mmmmmmm... Ble bilen levert med Pirelli dekk?????

Nei, den ble nok ikke det ....
(ikke Statoil bensin heller ...)
Bridgestone, Dunlop og Yokohama ble invitert til å utvikle dekk for MX5/Miata.
Målet var at dekket skulle veie mindre enn 18 pund (185/60R14).
Det klarte de alle sammen så en av disse dekkmerkene var det som ble levert (ihvertfall i USA).
Jeg tipper min bil ble levert med Dunlop D-60 A2.
Her er en liste over dekk og vekter:
http://www.miata.net/faq/tire_weights.html
EspenAndré wrote:Tireshine er en fin ting

Siden det er sånn mas om det, så får jeg kanskje prøve det da .....
Noe å anbefale ?
Sleggefett ?
EDIT:
Eller KIWI ???
Erik
Posted: 13 Jul 2009, 18:01
by EspenAndre
Funker ikke skokrem til det og da
nei, jeg bruker noe fra autoglym, men føler det meste av sånne produkter funker greit.. er bare til dekk liksom

Posted: 13 Jul 2009, 20:30
by Steinar
KIWI er OK, har brukt det selv på dekksider. (Ikke på MX5'en.)
Steinar
Posted: 26 Jul 2009, 23:20
by Rudolf
Skrytebilder
Leopold funker svært så bra
Av feil som er funnet, er det vel egentlig bare en dårlig kontakt til temperatursensor bak på blokka og dårlig batteri (begge deler fikset).
Jeg har litt skrangling i et varmeskjold på eksosanlegget, ellers funker bilen perfekt.
Mens jeg venter på firehjulskontroll så prøvekjører jeg alt jeg orker.
Bilen vekker omtrent dobbelt så mye oppsikt som Rudolf.
Gøy med ny lakk ....
Oslo skyline !
Nei, jeg har fremdeles ikke skaffet meg "tyreshine"
Erik
Posted: 27 Jul 2009, 00:10
by midget77
DEt var riktig mann som kjøpte denne bilen.
Den kunne blitt kjøpt av en som ikke verdsetter en 1 av 1500 bil tilstrekkelig, og som derfor ikke satte den tilbake til sin "former glory" (og vel så det!!)
Posted: 27 Jul 2009, 00:26
by Rudolf
midget77 wrote:DEt var riktig mann som kjøpte denne bilen.
Den kunne blitt kjøpt av en som ikke verdsetter en 1 av 1500 bil tilstrekkelig, og som derfor ikke satte den tilbake til sin "former glory" (og vel så det!!)
Tja, tjo ....
Man kunne jo f.eks. gjøre noe slikt ......
Denne var til salgs på eBay for noen dager siden,
ferdig "restaurert"
Erik