Page 6 of 10

Posted: 18 Oct 2009, 13:09
by Banzaibaggen
Må si meg enig med harald her, men man skal ikke se bort ifra at de du har prøvd har vært litt forlite vedlikeholt og med dårlige foringer, og det har mye å si på en mx. Prøv gjerne en bil med lettere modifisert understell og jeg tror du vil finne frem gliset veldig fort :D. Vil vel nesten påstå at det er fler biler med modifisert understell der ute en uten. Du får møte opp på noen treff og prøvekjøre noen av entusiast bilene så finner du nok en kombo du kan lete etter.

Posted: 18 Oct 2009, 14:37
by Kjell
knekten wrote:Centralgaragen i Drammen har visst en strøken 99 mod til salgs.. Husker ikke helt prisen, men var noe over 100k
Har sendt Mail fra annonsen som de aldri svarte på. Har ringt på den og forsøkt meg på litt høst pruting men de var svært lite i møtekommende. Virket nesten uvillige til og selge. Så da har jeg tittet på noen andre i steden hvor selgerne virket som de hadde lyst til og selge bilen :-)

Kjell

Posted: 18 Oct 2009, 15:55
by EspenAndre
Skal man sammenligne NA og NB må man ha 2 originale biler,
eller 2 som er gjort det samme på.. du beskriver lite om de bilene du har prøvd,
annet enn at de er dårlig holdt..

Jeg synes det eneste NB har som er mindre go-kart enn NA er at den er tyngre og føles større og sikrere.

To som er senket likt osv. tror jeg det er veldig lite forskjell på ang følelsen med veien.
Det er like gøy i svingene med min NB som med NA'ene jeg har hatt,
men må innrømme det er endel gøyere ut av svingene med NB'n
sikkert fordi det er en MSM :)

Kjør en entusiast-bil, det var et godt forslag ;)

Posted: 18 Oct 2009, 21:17
by fa10
Kjell wrote:
knekten wrote:Centralgaragen i Drammen har visst en strøken 99 mod til salgs.. Husker ikke helt prisen, men var noe over 100k
Har sendt Mail fra annonsen som de aldri svarte på. Har ringt på den og forsøkt meg på litt høst pruting men de var svært lite i møtekommende. Virket nesten uvillige til og selge. Så da har jeg tittet på noen andre i steden hvor selgerne virket som de hadde lyst til og selge bilen :-)

Kjell
tok en titt på den for 2mnd siden . så at det er litt rust på bilen, foran bakre hjulbue og litt på kanalene. sikkert mulig å prute

Posted: 20 Oct 2009, 13:53
by Kjell
Da har jeg vært ute og prøvekjørt en 91 Modell NA (1.6L). Fin bil, morsom og kjøre og jeg må seriøst vurdere om det er noe vits og legge 100K i en NB hvis jeg kan få en rimeligere NA og ha penger til og pusse den opp for. Jeg med min prolaps rygg satt til og med bedre i stoffsetene til NA'n enn skinnsetene til NB'n.

Bakdelen er jo at dette er en Shortnose og vet ikke om jeg har lyst til og risikere noe etter alt jeg har lest her. Ellers så det ut til og være en fin bil.

Et spørsmål, denne hadde en veldig kort girspak og tett giring, den var og litt tyngre og gire med, men morsom når man fikk taket på det. Er dette en spesiell girkasse eller bare en spesiell girspak. (Hvis det er mulig og svare på det utifra to linjer her :-) )

Kjell

Posted: 20 Oct 2009, 13:55
by Miatapowers
Kjell wrote:Da har jeg vært ute og prøvekjørt en 91 Modell NA (1.6L). Fin bil, morsom og kjøre og jeg må seriøst vurdere om det er noe vits og legge 100K i en NB hvis jeg kan få en rimeligere NA og ha penger til og pusse den opp for. Jeg med min prolaps rygg satt til og med bedre i stoffsetene til NA'n enn skinnsetene til NB'n.

Bakdelen er jo at dette er en Shortnose og vet ikke om jeg har lyst til og risikere noe etter alt jeg har lest her. Ellers så det ut til og være en fin bil.

Et spørsmål, denne hadde en veldig kort girspak og tett giring, den var og litt tyngre og gire med, men morsom når man fikk taket på det. Er dette en spesiell girkasse eller bare en spesiell girspak. (Hvis det er mulig og svare på det utifra to linjer her :-) )

Kjell
Sikkert ett short shift kit.. man bytter ut girstangen og noen dill mot å få litt kortere vandring, om du ikke vil ha dette, så kan eg gjerne bytte mitt originale mot dette...

Posted: 20 Oct 2009, 14:00
by Agility
Hvor mye kortere er disse enn originalgirspaken ? Jeg synes den som sitter i min bil er mer enn kort nok, men jeg er ganske sikker på at den er original... :shock:
Forresten så er det "shortnose" på min, og jeg kan ikke si at jeg mister nattesøvnen av det...

Posted: 20 Oct 2009, 15:36
by LoKi
Merker vel ikke stort til veiva om du ikke trimmer nurket.

Stian: Er veiva virkelig noe man bør bry seg om? Kan ikke huske å ha hørt om noen som har fått problemer med dette siden jeg kom på forumet i hvert fall.

Posted: 20 Oct 2009, 16:03
by mojo-91
LoKi wrote:Merker vel ikke stort til veiva om du ikke trimmer nurket.

Stian: Er veiva virkelig noe man bør bry seg om? Kan ikke huske å ha hørt om noen som har fått problemer med dette siden jeg kom på forumet i hvert fall.
Det er folk på forumet som har hatt trøbbel med shortnose (inkludert undertegnede), men det er og folk som har hatt problemer med veivtappen til longnosen. Det det hele avhenger av, er om veivbolten (som holder hele raklet sammen) er dradd til med korrekt moment. Etter problemet jeg hadde en gang i tiden, lar jeg kun autorisert mazda-verksted fikle med veivbolten min :wink:

Posted: 20 Oct 2009, 16:10
by Miatapowers
eg er ikkje bekymret. skru rett og nevn det på verksted,,, i det siste så er det jo flere så ha fått tapp problemer på big nose også..

Posted: 20 Oct 2009, 16:22
by LoKi
Ja ikke sant, da er det ikke motoren men mekanikeren som er problemet. :)

Posted: 20 Oct 2009, 17:50
by Kjell
HM! Jeg hører jo hva dere sier men allikevel er man jo i tvil og da er det kanskje bedre og ta en annen bil... Better safe than sorry er jo et passende utrykk her kanskje, eller ....

Men uansett, NA er en fin bil det er helt sikkert :lol:

Posted: 20 Oct 2009, 18:05
by LoKi
Kjell wrote:HM! Jeg hører jo hva dere sier men allikevel er man jo i tvil og da er det kanskje bedre og ta en annen bil... Better safe than sorry er jo et passende utrykk her kanskje, eller ....

Men uansett, NA er en fin bil det er helt sikkert :lol:
Kunne ikke vært mer enig. NA er best 8)

Posted: 20 Oct 2009, 18:54
by nope-mx5
Kjell wrote:HM! Jeg hører jo hva dere sier men allikevel er man jo i tvil og da er det kanskje bedre og ta en annen bil... Better safe than sorry er jo et passende utrykk her kanskje, eller ....

Men uansett, NA er en fin bil det er helt sikkert :lol:
Om du er inærheten her nede en dag, kan du sikkert få prøvekjøre min.
(Kjipe vinterdekk på den nå, så det ødelegger jo litt, men du får iallefall kjent på bilen).

-n

Posted: 20 Oct 2009, 18:58
by Kjell
nope-mx5 wrote:
Kjell wrote:HM! Jeg hører jo hva dere sier men allikevel er man jo i tvil og da er det kanskje bedre og ta en annen bil... Better safe than sorry er jo et passende utrykk her kanskje, eller ....

Men uansett, NA er en fin bil det er helt sikkert :lol:
Om du er inærheten her nede en dag, kan du sikkert få prøvekjøre min.
(Kjipe vinterdekk på den nå, så det ødelegger jo litt, men du får iallefall kjent på bilen).

-n
Vet ikke om jeg tør. Etter en prøvetur med din da mååå jeg sikkert ha en slik :D . Fra spøk til alvor det hadde vært morsomt og tatt den ut en tur bare for og ha kjent på den også.